درمان تایم
درمان تایم
کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل بالا , قیمت و هزینه کشیدن دندان عقل پایین 98

کشیدن دندان عقل بالا , قیمت و هزینه کشیدن دندان عقل پایین 98 , کشیدن دندان عقل بدون جراحی , عوارض کشیدن دندان عقل پایین : در مورد دندان عقل احتمال دارد که این سوال برای خیلی از افراد مطرح باشد که چرا باید دندان عقل را حتما کشید و نکشیدن این دندان دارای چه عواقبی می باشد؟ همان طور که همه ما تا حدودی می دانیم ،دندان عقل با دیگر دندان های شما دارای تفاوت می باشد و موارد زیادی مشاهده شده است که این دندان برای افراد مشکلات زیادی ایجاد کرده است.لذا ما دراینجا می خواهیم در این مقاله اطلاعات زیادی در مورد دندان عقل در اختیار شما قراردهیم.

هزینه کشیدن دندان عقل
هزینه کشیدن دندان عقل

آیا کشیدن دندان عقل ضروری می باشد یا خیر؟

همان گونه که در مقاله های قبلی اشاره کردیم دندان عقل ،در سنین 20-17 سالگی رشد می کند ولی باید اشاره داشته باشیم که این دندان در دختر ها مقداری زودتر از پسرها رشد می نماید. دندان عقل با سایز های گوناگون با دیگر دندان ها تفاوت داشته و در اغلب موارد این دندان ها برای افراد مشکلاتی را ایجاد می کنند بنابراین آگاه شدن از اطلاعات زیر در مورد دندان عقل می تواند برای همه مفید واقع شود.

  • باید اشاره داشته باشیم که در همه افراد جوانه های دندان های عقل رشد نمی کند و بنابراین احتمال دارد در برخی از افراداین دندان ها اصلا وجود نداشته باشند و غایب باشند ،غایب بودن دندان های عقل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله این علل ارثی بودن این مسئله می باشد.
  • همان طور که شاید همه ما تجربه کرده باشیم ،رویش دندان های عقل همواره با مشکلاتی همراه می باشد که یکی از این مشکلات درد های مبهم و گاهی شدید که در افراد گوناگون متفاوت می باشد است.درضمن تورم و آماس لثه اطراف دندان عقل در حال بیرون ـمدن و برخی مواقع درد و خونریزی از این ناحیه.همچنین یک نوع عارضه هم زمان رویش دندان عقل امکان دارد ایجاد شود که از نظر علمی به نام پری کورونیت گفته می شود .که یک عارضه درناک است که نیازمند درمان دارویی و در برخی مواقع نیاز به جراحی داشته باشد.
  • یکی دیگر از نکاتی که در مورد دندان های عقل وجود دارد این می باشد که این دندان ها همیشه به صورت طبیعی و مستقیم رشد نمی کنند .بلکه این دندان ها در اغلب موارد در مسیر رویش خود به سمت دندان مجاور کج شده و دندان عقل به صورت افقی در استخوان فک خوابیده و نمی تواند رشد کند بنابراین به صورت نهفته در دندان باقی می ماند.

در بسیاری از افراد بعد از اینکه از فکین بیمار به دلایل دیگری عکس رادیوگرافی گرفته می شود ،پی به وجود این دندان ها برده می شود. پزشکان بر سر این مسئله که آیا باید دندان عقل نهفته را کشید یا نه توافق نظر ندارند ولی عده ای از دندانپزشکان معتقد هستند که باقی ماندن این دندان ها می تواند زمینه را برای بروز تومورهای خاصی مانند آوملوبلاستوما فراهم سازد.تجربه دندان پزشکان نشان می دهد که دندان های عقل پایین بیشتر به صورت نهفته در می آیند.

  • اغلب دندان های عقل بعد از رویش ،با دندان های جلویی خود به خوبی جفت نمی شوند و بنابراین نمی توانند نقشی در جویدن غذا داشته باشند.
  • از انجایی که دندان های عقل مانند بسیاری از دندان های دیگر ،دارای شکل طبیعی مشخصی نمی باشند و همچنین در انتهای فکین قرار دارند و افراد به راحتی نمی توانند اقدام به تمیز کردن آن ها بکنند ؛بنابراین در مقایسه با سایر دندان ها ،آسیب پذیر تر بوده و زودتر پوسیده شده و باید نسبت به کشیدن آن ها اقدام شود.
  • به علت فرم غیر طبیعی این دندان ها و همچنین نبود درست رسی درست به این دندان ها ترمیم این دندان ها نسبت به سایر دندان ها بسیار دشوار می باشد و همین طور کشیدن این دندان ها نیز مشکل تر از دیگر دندان ها است.

عفونت موجود در این دندان ها به آسانی می تواند در فضاهای صوتی و فکی پخش شده و فرد را دچار مشکلات زیادی ساخته و خطرات زیادی را برای او ایجاد کند.

ما به همه افراد توصیه می کنیم که زمانی که به سن بیست سالگی رسیدند ،حتما به یک دندانپزشک مراجعه داشته باشند تا دندانپزشک با گرفتن یک عکس رادیوگرافی کلی از صورت فرد مشخص کند که آیا این فرد دارای دندان عقل می باشد یا نه و در صورت وجود دندان عقل نسبت به خارج کردن یا نه کردن آن تصمیم گیری کند.

جراحی فک و صورت و کشیدن دندان عقل

از جمله وظایفی که یک دندانپزشک دارد ؛جراحی می باشد به خاطر همین مسئله هم می باشد که دندانپزشکان معمولا در تابلوهای خود عنوان جراح دندانپزشک را قید می کنند.ولی این جراحی محدود به محدوده فک و کشیدن دندان عقل می شود .درست است که جراحی های گسترده و بزرگ و پیجیده در زمینه تخصص یک متخصص جراحی فک و صورت است اما دندانپزشکان عمومی نیز جراحی های کوچک مثل کشیدن دندان عقل و جراحی دندان عقل ،شکافتن آبسه ها و …را انجام می دهند.

جراحی را می توان در دندان پزشکی به دو دسته طبقه بندی کرد :

  1. جراحی های محدود و کوچک مثل کشیدن دندان عقل ،  شکافتن آبسه و جراحی ها برخی از ضایعات کوچک و محدود
  2. این جراحی ها ی بزرگ را که دارای گستره ی وسیعی هستند متخصص جراح فک و صورت انجام می دهد تعدادی از انواع جراحی های بزرگ در زیرذکر شده است:

جراحی دندان عقل نهفته

جراحی تومورهای فک و صورت و دهان ،جراحی های فک برای اصلاح ناهنجاری های فکی مثل کوچک یا بزرگ بودن یک یا هر دو فک ،جراحی های ناهنجاری های دندانی فکی مثل جراحی شکاف کام و لب.

جراحی صدمات فک و صورت:

جراح این نوع جراحی را زمانی انجام می دهد که فرد دچار سانحه شده باشد متخصص جراحی فک وصورت انواع شکستگی های فکی و صورتی را به وسیله جراحی تلاش می کند تا به حالت اولیه برگرداند.

جراحی زیبایی:

مثل جراحی ترمیمی پلاستیک ، جراحی بینی که اغلب دارای جنبه زیبایی می باشد و درحال حاضر از محبوبیت زیادی در میان مردم برخوردار می باشد ولی این نوع جراحی معمولا توسط جراح پلاستیک و متخصص گوش و حلق و بینی انجام می شود.

لازم به ذکر است که جراحی های بزرگ توسط هر یک از متخصصین فوق در بیمارستان و تحت بیهوشی صورت می گیرد. اغلب ناهنجاری های فکی و صورتی را پس از سن بلوغ که دیگر به وسیله ارتودنسی قابل جبران نمی باشند ،توسط جراحی درمان می کنند.به عنوان مثال افرادی که دچار جلوزدگی فک پایین یا بالا یا جلو آمدن هر دو فک بوده و در دوران کودکی و نوجوانی به وسیله ارتودنسی نسبت به درمان آن اقدام نشده است ؛این افراد می توانند در جوانی به وسیله جراحی مشکل فکی خود را درمان نمایند.

کشیدن دندان عقل برای انجام ارتودنسی

در صورتی که در زمان انجام ارتودنسی فضای کافی در دهان بیمار برای حرکت دادن دندان ها وجود نداشته باشد ،در این شرایط دندانپزشک متخصص ارتودنسی از بیمار درخواست خواهد کرد که قبل از انجام ارتودنسی دندان های عقل خود را بکشد و از دهان خود خارج کند در صورتی که در زمان انجام جراحی ها و ارتودنسی ها که هدف مرتب کردن دندان ها می باشد ؛دندان عقل مانع این هدف شود ،در این صورت باید دندان عقل را کشیده و از دهان خارج کنند.

چنانچه پس از انجام ارتودنسی ،باز هم مقداری شلوغی در فک پایین وجود داشته باشد در ای حالت فرد باید اقدام به کشیدن دندان عقل خود کند .در این شرایط متخصص به بیمار خود توصیه می کند که باید دندان عقل خود را بکشد و آن را جراحی نماید تا مقداری از نامرتبی دندان ها برطرف شود. در صورتی که در این شرایط بیمار نسبت به کشیدن دندان عقل خود اقدام نکند ؛بعد از مدتی دندان آسیابی از ریشه باید درمان گردد و با گرفتن عکس رادیوگرافی از جهت رشد دندان عقل باید مطمئن شد.

این احتمال وجود دارد که این پرسش برای اغلب افراد مطرح باشد که چرا حتما باید دندان عقل را کشید ؟و نکشیدن دندان عقل دارای چه عواقبی می باشد؟اغلب دندانپزشکان بر این باور می باشند که کشیدن دندان عقل را افراد بهتر است که در سن زیر 20 سال انجام دهند زیرا در این سن بیمار هم درد کمتری را تحمل خواهد کرد و هم دچارعوارض جانبی کمتری هم خواهد شد.در حقیقت دندان عقل سومین دندان آسیاب بزرگ می باشد که در انتهای فک قرار گرفته و اغلب در سن 21-17 سالگی رشد می نماید.

چون این دندان یعنی دندان عقل در مقایسه با دیگر دندان ها خیلی دیر رشد می کند و از انجایی که در زمان رویش این دندان در دهان فضای کافی وجود ندارد و همین مسئله سبب می شود که بیشتر مواقع به صورت پنهانی و نیمه نهفته خود را نشام دهد و یا در زیر لثه باقی بماند ،بنابراین باید این دندان را کشید ،بر اساس بررسی های انجام گرفته درمورد دندان عقل دندانپزشکان به این نتیجه دست یافته اند که نکشیدن این دندان می تواند مشکلات زیادی را برای افراد به وجود بیاورد.که سبب شود که افراد اقدام به کشیدن دندان عقل خود کنند.

از انجایی که این دندان ها در زیر لثه باقی می ماند ،به همین خاطر هم می باشد که به مرور زمان پوسیده می شود و پوسیدگی دندان عقل موجب پوسیدگی دندان های دیگر هم می شود .در برخی موارد حتی برای کشیدن دندان عقل ،نیاز است که بیمار در بیمارستان بستری شود تحت عمل جراحی قرار بگیرد .از جمله دیگر عوارضی که این دندان می تواند برای فرد در پی داشته باشد ،ایجاد انحراف در دندان های دیگر می باشد .

در صورتی که شما دارای درد در قسمت مفصل فک و گوش و چشم و حتی سر خود دارید ؛باید بدانید که این درد ها طبیعی می باشند و در واقع این درد ها همان عوارض دندان عقل می باشند که در حال پوسیده شدن می باشد.افراد باید توجه داشته باشند که باید در این هنگام با مراجعه به یک کلینیک معتبر اقدام به کشیدن دندان عقل خود کنند تا از شر این درد ها رهایی یابند.

عوارض کشیدن دندان عقل در بزرگسالی

  • چون ریشه های دندان عقل در بزرگسالی قطورتر می شود وبه همین خاطر هم می باشد که کشیدن این دندان در سن بالاتر موجب می شود که فرد درد و ناراحتی بیشتری را تحمل کند.
  • پس از اینکه دندان عقل را کشیدند مدت زمان زیادی نیاز خواهد بود تا جای دندان بهبود پیدا کند.
  • چون افراد در این سنین دیر اقدام به کشیدن دندان عقل خود کرده اند ،به احتمال زیاد این دندان سبب پوسیدگی دندان های مجاور شده است.
  • در این شرایط احتمال فک جوش شدن نیز می رود.
  • حتی احتمال دارد که در حین عمل جراحی در افراد مسن استخوان انها هم بشکند.

در صورتی که دندان عقل قرار باشد که در دهان افراد رشد کند باید تا پیش از 20 سالگی افراد آثاری را از ان در دهان خود مشاهده کنند.ولی در برخی مواقع حتی تا 40 سالگی هم اثری از دندان عقل در دهان افراد دیده نمی شود و در صورتی که تا این سن مشکلی برای دهان و دندان فرد به وجود نیامده باشد ؛دیگر نیازی نیست که زیاد نگران خارج کردن این دندان از دهان خود باشند.در این شرایط بهتر می باشد که فرد هر یک یا دو سال یک بار یک عکس از دندان های خود تهیه کرده و آن را به یک متخصص نشان دهد تا متخصص آن را بررسی کند .

احتمال دارد که بر روی دندان عقل تعدادی از افراد یک لایه مخاطی قرار گرفته باشد لازم به ذکر می باشد که این لایه بسیار نازک می باشد و در برخی مواقع هنگام جویدن غذا امکان دارد زخم شود و یا حتی غذا در زیر آن گیر کند.

لازم به ذکر است که این ناحیه بهترین مکان برای رشد و نمو میکروب ها می باشد و احتمال دارد که سبب به وجود آمدن عفونت های شدید گردد.افراد برای حل نمودن این مشکل باید نخست به یک دندانپزشک مجرب مراجعه کنند تا زیر لایه مخاطی را به صورت کامل ضد عفونی کرده و سپس آن را شستشو دهد و سپس اقدام به کشیدن دندان عقل خود کنند.

در پاره ای از موارد ما شاهد این مسئله می باشیم که دندان عقل به جای اینکه به صورت عمودی رشد کند ،به صورت افقی رشد می کند و همین امر هم سبب می شود که ریشه دندان آسیاب مجاور خود را درگیر کرده و موجب پوسیدگی آن شود در این شرایط به غیر از اینکه باید دندان عقل کشیده شود ،باید ریشه دندان آسیاب مجاور آن نیز ترمیم گردد.

در صورتی که فردی قصد دارد که دندان های خود را ارتودنسی کند ،و هنوز دندان عقل خود را نکشیده است ،در اغلب موارد نخستین پیشنهادی که متخصص به این فرد خواهد کرد این می باشد که باید نخست اقدام به کشیدن دندان عقل خود کند و بعد ارتودنسی شروع شود.زیرا در ،فرآیند ارتودنسی اغلب نیاز می باشد که دندان های آسیاب به عقب کشیده شود و با در صورتی که دندان عقل فرد در دهان او قرار داشته باشد ،عملا این کار غیر ممکن می گردد.

در حالت کلی در مورد کشیدن دندان عقل و اینکه واقعا ً در چه سنی ایم کار باید انجام گردد ،بهترین پیشنهاد ما به افراد این می باشد که حتما توسط یک متخصص ویزیت شوند و با عکس گرفتن از دندان های خود هر چه زودتر اقدام به خارک کردن آن کنند.

کشیدن دندان عقل

در یک سری موارد امکان دارد که زیر دندان های عقل افراد مخاط قرار گرفته باشند .بنابراین در نتیجه بسته شدن دندان ها زیر فشار دندان ها خواهند ماند و به غیر از انکه فرد درد زیادی را متحمل خواهد شد این مسئله آسیب زیادی را هم به مخاط خواهد زد.

در مواردی هم احتمال دارد که مواد غذایی در زیر این گوشت های اضافی بماند و در این شرایط بیماری ها و میکروب ها خود را نشان خواهند داد .و در پی آن نیز بوی بد دهان ،پوسیدگی ها ،درد ها و عفونت ها خواهند آمد.جهت رفع این مشکل باید عملیات پاک کردن عفونت و شست وشوی مکان مربوطه به وسیله ی فردی که دارای مهارت کافی در این زمینه می باشد انجام گردد.و این فرد کسی نمی تواند باید به غیر از دندانپزشک متخصص .بعد از انکه این کار انجام گرفت جهت پیشگیری از روی دادن دوباره این اتفاق باید فرد اقدام به کشیدن دندان عقل خود بکند.

کشیدن دندان عقل
کشیدن دندان عقل

دلیل فشار در دندان عقل چه چیزی می باشد؟امکان دارد که این سوال برای افراد مطرح باشد که اگر دندان ها رو به بالا رویش می کنند ،پس چطور امکان دارد که یک دندان به دندان کناری خود آسیب وارد کند؟در جواب این سوال باید بگوییم که درست است که دندان ها به صورت عمودی رشد می کنند ولی این روند همیشه به این شکل نمی باشد .در پاره ای مواقع دندان ها دارای رویش افقی می باشند ،این روند برای دندان های معمولی در برخی از موارد و برای دندان های عقل در بیشتر موارد روی می دهد باید بگوییم که حتی اگر دندان عقل به طور کامل رشد نکرده باشد و در زیر لثه باقی مانده باشد ،در این شرایط هم می تواند به دندان های دیگر فشار وارد کند.

چنانچه نسبت به رویش دندان عقل کم توجهی شود امکان دارد ریشه دندان آسیاب دوم که جزء مهمترین دندان ها می باشد ،به تدریج تحلیل رود .این اتفاق می تواند برای همه افرادی که دندان های عقل آنها دارای روند رشد طبیعی نمی باشد روی می دهد .لذا ما به همه افراد نوصیه می نماییم حتی در صورتی که قصد ندارند این دندان مزاحم را بکشند و در وضعیتی نمی باشند که خونریزی درون دهان خود را تحمل نمایند ،بهترین کار این می باشد که لااقل با عکس برداری مرتب از این دندان روند رشد و یا به عبارتی دیگر انحراف آن را تحت نظر بگیرند.

خوشبختانه امروزه این فرهنگ در کشور ما جا افتاده است که اغلب مردم اقدام به مرتب کردن دندان های خود می کنند و مرم در این عصر بیشتر از دوره های قبل به زیبایی دندان های خود اهمیت می دهند .دلیل این اهمیت دادن شاید این باشد که دهان در مرکز توجه صورت قرار دارد و مهمترین قسمت در برخورد روزمره انسان ها صورت می باشد .یکی از مواردی که در زیبایی دندان ها و بعد از آن در زیبایی چهره ما انسان ها دارای تاثیر زیادی می باشد ،نحوه چینش دندان ها در کنار همدیگر می باشد.

این مسئله دارای اهمیت زیادی می باشد که دندان های افراد به چه نحوی و با چه فاصله ای کنار یکدیگر قرار گرفته باشند.زیرا این مسئله می توان تعیین کننده این امر باشد که خنده فرد تا چه اندازه ای گیرا و دلنشین باشد.در صورتی که شما تصمیم دارید که به خنده ی خود اهمیت بیشتری بدهید و چهره ای زیبا و دلنشین داشته باشید ؛لذا نباید نسبت به دندان های خود بی توجه باشید.چینش دندان ها در افراد گوناگون باهم دیگر فرق دارد و این به طور کامل بستگی به ریز و درشت بودن دندان ها و مهمتر از آن فک و آرواره فرد دارد.همه ما می دانیم که بسیاری از چیزها در ظاهر ما به هیچ عنوان به انتخاب خود ما نبوده و ما در دارای هیچ نقشی در حالت و نوع آن ها نبوده ایم.از جمله این موارد می توان به نوه ،جنس ،رنگ و نحوه چینش دندان ها اشاره داشت.

ولی خوشبختانه امروزه می توان با کمک تکنیک مدرن و با کمک گرفتن از علمی به نام ارتودنسی این مشکلات را از بین برد .در صورتی که شما هم جزء افردی می باشید که از نحوه چینش دندان های خود رضایت ندارید ،دندان پزشک متخصص ارتودنسی می تواند با کم یا زیاد کردن فاصله میان دندان ها و همچنین جلو و عقب کردن دندان های شما ،شما را به فرم دلخواه دندانهایتان برساند.ولی شاید این سوال برای شما پیش بیاید که این مسئله چه ارتباطی با کشیدن دندان عقل دارد ؟

به احتمال زیاد دندانپزشک در دندان های جلویی بهتر می تواند فاصله میان دندان ها را کم یا زیاد کند .اما این تصور را داشته باشید که جهت استفاده از قالب های شیک و جالب دندانی نیاز باشد که دندانی مانند آسیاب اول یا دوم شما مقداری به عقب کشیده شود.

در این شرایط در صورتی که دندان آسیاب تول فرد نیاز به عقب نشینی داشته باشد لازم است که دندان آسیاب دوم هم جابه جا شود.و این در صورتی می باشد که در اغلب موارد دندان آسیاب دوم هیچ گونه فاصله ای با دندان عقل ندارد و این دو دندان کاملا ً به هم چسبیده می باشند.در این گونه شرایط چاره ای جز کشیدن دندان عقل برای فرد باقی نمی ماند باید به عبارت ساده تر بگوییم که تا زمانی که دندان عقل جابه جا نشود ،ارتودنتیست نمی تواند فرمی زیبا به دندان های فرد بدهد.

لذا باید بگوییم که در ارتودنسی اغلب دندان عقل را دندانپزشک متخصص فدای دندانی های دیگر فرد می کند.و یا به عبارت دیگر با یک تیر دو نشان می زند.چون با این کار علاوه براین که جا برای جابه جایی دندان های دیگر باز می شود بلکه خطر احتمالی فشار به دندان ها در آینده را و همین طور پوسیده شدن آن را به وسیله دندان عقل کاملا برطرف می کند.

این امکان وجود دارد که حتی در مواردی که ارتودنسی انجام شده و دندان ها به شکل دلخواه در آمده اند ،و دندان عقلی که پیش از ارتودنسی کشیده نشده است ؛برای فرد ایجاد مشکل کند.این مسئله هم می تواند بسیارخطرناک وهم دردناک باشد.چون با فشاری که به تدریج به دندان های وارد می کند ؛علاوه بر ایجاد درد برای فرد سبب از بین بردن فرم دندان ها شده و مجددا آن ها را دچار بی نظمی و نامرتبی کند. افراد باید بعد از کشیدن دندان عقل چند نکته را مراعات کنند :نکته اول فرد تا زمانی که بی حسی دهان و دندان های او کاملا ً از بین نرفته است از گاز گرفتن بافت های داخل دهان خود جدا خودداری کند.

نکته بعدی فرد باید پانسمان یا همان گاز استریلی را که دندانپزشک بر روی دندان او قرار داده است بعد از یک روز عوض کند. در صورتی که فرد می خواهد دراز بکشد ،باید زیر سر خود را بلند نگه دارد تا چنانچه خونریزی داشت خون وارد حلق او نشود. افراد باید تا یک روز بعد از کشیدن دندان خود از کشیدن سیگار اجتناب کنند زیرا کشیدن سیگار هم می تواند خونریزی فرد را شدت ببخشد و هم می تواند فشار خون را کاهش دهد و در ضمن سبب بالا رفتن میزان آلودگی در ناحیه می گردد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط