درمان تایم
درمان تایم
سردردهای خطرناک

سردرد های خطرناک را بشناسید

سردرد های خطرناک را بشناسید : معمولا یکی از رایج ترین درد ها سردرد است که بیشتر افراد همیشه از این موضوع شکایت دارند زیرا که سر درد ها می توانند بسیار آزار دهنده باشند و در صورت شدت زیاد باعث می شود تا فرد از انجام تمام فعالیت های روزانه نیز بماند درباره مکان های اصلی درد در سردرد باید بگوییم که سردرد به معنی درد یا احساس ناراحتی در هر قسمتی از کاسه سر و یا گردن است و همیشه یک علامت است و می تواند در بسیاری از بیماری ها دیده شود؛ بنابراین تشخیص عامل ایجاد کننده سردرد مهم و ضروری است و به درمان صحیح کمک می کند.

سردردهای خطرناک

موضوعی که درباره سردرد وجود دارد این است که هر کسی ممکن است که دچار سردرد شود و هیچ تفاوتی ندارد که چه سنی، چه نژادی یا چه جنسیتی داشته باشید. در تشخیص این که علت سردرد چیست همیشه رسیدن به پاسخ راحت نیست. اما متخصصان با توجه به زندگی روزمره ما ۶ علت عمده برای انواع سردرد از جمله سردرد خوشه‌ای، سردرد سینوسی (سینوزیت)، سردرد میگرنی و سردرد تنشی را شناسایی کرده اند.

سر درد ها انواع مختلفی را دارند که در میان آن ها سر درد های مثل سردرد تنشی، میگرن ، درد سینوس و دردهای گردن خطری برای بیمار ندارند و فقط به خاطر مزمن بودنشان برای بیمار آزاردهنده است. مهم تریم مسئله در تشخیص صحیح علت سردرد بررسی و درمان فوری توسط دکتر متخصص مغز و اعصاب است.

مهم ترین خصوصیاتی که در صورت مشاهده بایستی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد:

  1. بیشتر افراد ممکن است تا در طول روز خود بخود سردردی شدید و حالت انفجاری را تجربه کنند با توجه به این که این نوع سر درد ها شروع ناگهانی و انفجاری داشته می توانند مشابه پارگی آنوریسم و کلافه های عروقی مغز و یا خونریزی مغزی باشد و از این رو نیز نیاز به بررسی اورژانسی توسط سی تی اسکن مغز و درمان فوری دارد، در غیر اینصورت ممکن است تهدید کننده حیات باشد.
  2. در بیشتر موارد فرد در صورت بروز سردرد دچار گیجی و اختلال هوشیاری می شود
  3. سردردی که با تب، تهوع و استفراغ ، درد و سفتی گردن و یا علائم عمومی همراه باشد که می تواند نشانه عفونت مغز یا مننژیت باشد.
  4. فشار خون بالا و سر درد شدید.
  5. بیشتر افراد با پا به سن گذاشتن سر درد هایی را تجربه می کنند که این نوع سر درد ها از سن بالای 50 سال شروع می شود.
  6. اختلال دید و سرخی چشم و کاهش بینایی در یک
  7. نوعی سر درد که همراه با استفراغ های جهنده صبحگاهی باشد و این نوع سر درد می تواند از نشانه افزایش فشار مغز و یا تومور مغزی باشد.
  8. افرادی که دچار سر درد های میگرنی هستند و با مصرف دارو نیز درد شان خنثی نمی شود و یا شدیدتر می شود این افراد حتما باید دوباره با معاینه دقیق توسط یک متخصص مغز و اعصاب خوب نورولوژیست و ام آر آی مغز مورد بررسی قرار بگیرد.
  9. افرادی که سابقه سردرد نداشته باشند و به تازگی و بدون سابقه قبلی دچار سردرد های شدیدی می شوند شروع شده و رو به بدتر شدن است.
  10. سردردی که بدنبال فعالیت، ورزش،راه رفتن شروع شود و یا با زور زدن بدتر شود.
  11. سردردی که بعد از ضربه مغزی شروع می شود.
  12. سردرد جدید کسانی که سابقه کانسر یا بیماریهای نقص ایمنی دارند.
  13. سردردی که به همراه بیحسی نیمه صورت یا بی حسی اندام های یک سمت و یا تشنج باشد که این نوع سر درد ها بسیار خطرناک هستند و می تواند نشانه ترومبوز و یا لخته شدن خون در وریدهای مغز و یا سکته مغزی باشد.
  14. سردردی که پس از خوابیدن در محیط بسته با وسایل گرم کننده گازی ایجاد شود که می تواند نشانه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن باشد.
  15. بیشتر سردردی که فعالیتهای روزانه شما را مختل کند.

با توجه به مواردی که گفته شد در صورت وجود هر یک از موارد فوق حتما فورا جهت بررسی علت سردرد خود به یک کلینیک تخصصی سردرد یا متخصص مغز و اعصاب اقدام کنید. به گفته بیشنر پزشکان التهابات سينوس‌ها و مشكلات سر و گردن، كمبود ويتامين دي، هم مي‌تواند در بروز و ايجاد سردرد نقش داشته باشد. که اين نوع از سردردها با مراجعه به‌موقع به پزشك به راحتي قابل درمان است. در صورتي‌كه براي برطرف شدن سردرد، از استامينوفن و ژلوفن استفاده مي‌كنيد، بيش از حد معمول، از اين داروها مصرف نكنيد چرا كه ممكن است عوارضي مانند خونريزي معده و … به دنبال داشته باشد مهم ترین و بهترین درمان مراجعه به یک متخصص نورولوژیست است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط