درمان تایم
درمان تایم

راهنمای کامل عمل تعویض مفصل زانو

عمل تعویض مفصل زانو یکی از عمل هایی است که امروزه بیماران بسیار زیادی برای انجام آن، اقدام می کنند. این عمل یکی از بهترین دستاوردهایی است که در صنعت پزشکی می توان در مورد آن صحبت کرد. برخی با ماهیت این عمل، نحوه انجام، کاندیدای مناسب و مراقبت های قبل و بعد آن آشنایی ندارند. در ادامه این مطلب قصد داریم اطلاعات بیشتری در ارتباط با جراحی تعویض مفصل زانو در اختیار شما قرار دهیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

آرتروپلاستی چیست؟

آرتروپلاستی یا به زبان ساده تر عمل تعویض مفصل زانو از جمله عمل هایی است که در طی آن، مفصل بیمار به صورت کامل وارد فرایند جایگزینی می شود و می توان گفت زمانی که مفصل دچار سایش می شود و نتوان از روش های غیر تهاجمی برای درمان استفاده کرد، این عمل جراحی چاره کار می تواند باشد.

معمولاً استخوان قسمت ران ها، ساق پا و کاسه زانو زمانی که دچار آسیب و صدمه می شوند از پروتز می توان به عنوان جایگزین هرکدام استفاده کرد. امروزه این پروتزها جنس های مختلفی دارند که شاید از پلاستیک سنگین ساخته شده باشد یا اینکه فلزی و سرامیکی باشند.

عمل تعویض مفصل زانو چگونه انجام می شود؟

حال که قرار است در مورد عمل تعویض مفصل زانو به صورت جامع صحبت کنیم، بهتر است به چگونگی انجام این عمل بپردازیم. در ابتدای کار بیمار باید بیهوش شود؛ چراکه این عمل از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. البته در مواردی دیده شده است که جراح از بی حسی نخاعی به جای بیهوشی هم استفاده می کند. بیمار باید لباس اتاق عمل را بر تن کند و در محل جراحی حاضر شود. حال نوبت تزریق داروهای ورید می رسد.

محل جراحی باید کاملاً تمیز و عاری از هرگونه موی زائد باشد که معمولاً اگر محل با چنین مشکلی روبرو باشد، در اتاق عمل برطرف می شود. جراح باید از مواد ضدعفونی کننده برای تمیز کردن محل جراحی استفاده کند. حال نوبت می رسد که جراح برشی در محل جراحی انجام دهد. اگر نیاز به اصلاح و بازسازی قسمت آسیب دیده باشد، جراح باید در ابتدا این کار را انجام دهد.

در مواردی قسمت آسیب دیده را نمی توان بازسازی کرد و جراح آن قسمت را کاملاً حذف می کند. جراح در این مرحله باید پروتز که از جنس های فلزی، سرامیکی یا پلاستیک سنگین است را برای جایگذاری انتخاب کند. محل برش خورده بخیه زده می شود و جراح از پانسمان استریل برای روی بخیه ها باید استفاده کند.

چه کسانی می توانند عمل تعویض مفصل زانو را انجام دهند؟

عمل تعویض مفصل زانو مناسب همه نیست. در ابتدا این نکته را برای شما یادآور کنیم که هر دردی در مفصل زانو به خاطر درد این قسمت نیست، شاید منشأ درد کمر باشد یا آرتروز گردن که به همین دلیل، معاینه تخصصی قبل از هر اقدامی از جمله مهم ترین موارد به شمار می آید.

اگر شما معاینه اولیه و تخصصی را انجام دهید و متوجه شوید که روش های دیگر مانند تجهیزات کمکی، به شما کمکی نمی کنند یا اینکه فیزیوتراپی نمی تواند به کار شما آید، پس کاندید مناسب این عمل شاید باشید. متأسفانه برخی در طی روز متوجه می شود که به خاطر آسیب مفصل خود با محدودیت هایی روبرو می شوند که این محدودیت ها به اختلال در فعالیت روزانه منتهی می شود. شاید برخی از درد هایی که در مفصل به وجود می آید با دارو از بین برود یا اینکه با سبک زندگی مدیریت شده بتوان آن را اصلاح کرد، اگر این روش ها پاسخگو نباشند، شما چاره ای جزء انجام این عمل نخواهید داشت.

قبل از انجام عمل تعویض مفصل زانو چه کنیم؟

شما باید قبل از انجام هر نوع جراحی، یک سری اقدامات اولیه را انجام دهید که در مورد اقدامات قبل از عمل تعویض مفصل زانو باید گفت که شما در جلسه مشاوره با پزشک باید تمامی سؤالات ریز و درشت خود را از پزشک بپرسید، به هر حال این حق شما است که از همه چیز در این زمینه آگاهی ندارید.

چنانچه داروی خاصی مصرف می کنید یا به بیهوشی حساسیت خاصی دارید، بهتر است با پزشک خود در میان بگذارید. سعی کنید قبل از عمل حدود 8 ساعت ناشتا باشید و از 2 هفته قبل هم از داروهایی منعقد کننده خود به هیچ عنوان استفاده نکنید.

بعد از عمل تعویض مفصل زانو چه کنیم؟

شما شاید همان روز بعد از عمل تعویض مفصل زانو مرخص شوید یا شاید لازم باشد که در کلینیک بمانید. در این شرایط باید سعی کنید مچ پا را تا حد امکان تکان دهید تا بدین ترتیب جریان خون در ماهیچه ها بتوانند ماهیت خود را پیدا کنند. استفاده از داروهای مسکن بنابرخواسته پزشک برای تسکین درد بلامانع هستند و شاید لازم به مصرف داروی رقیق کننده خود هم باشد.

بعد از انجام این عمل باید به فیزیوتراپی مراجعه کرده و همچنین از رژیم غذایی سالمی پیروی کنید. قسمتی که جراحی شده است را به خاطر داشته باشید که همیشه باید خشک و کاملاً تمیز نگه دارید و معمولاً چندین هفته بعد از عمل، برداشتن بخیه ها ضرورت پیدا می کند. استفاده از توالت فرنگی را نادیده نگیرید و برای استحکام از صندلی استفاده کنید.

مراجعه به پزشک

همان طور که گفته شد عمل تعویض مفصل زانو یکی از عمل هایی است که اگر به موقع و توسط جراحی ماهر انجام شود، قطعاً می تواند روی سبک زندگی تأثیر مثبت بگذارد. در این میان، نتیجه این عمل فقط به تبحر و تدابیری است که پزشک متخصص شما آن را دارا است. دکتر عباس بهراد متخصص ارتوپدی جراح زانو و لگن از جمله متخصصین مشهور در این زمینه است که می تواند برای انجام این جراحی، انتخاب بسیار هوشمندانه ای به نظر برسد. در صورتی که قصد دارید عمل تعویض مفصل زانو را انجام دهید به شما پیشنهاد می کنیم همین الان به سایت دکتر عباس بهراد مراجعه کرده و برای تعیین وقت ویزیت، اقدام کنید.

تماس با مطب دکتر عباس بهراد

آدرس: تهران، خیابان گاندی شمالی، کوچه صانعی، پلاک ۱۹ (ساختمان پزشکان نشاط)، طبقه ۴، واحد ۱۲

تلفن تماس: ۸۸۷۹۲۱۴۹

آدرس سایت https://dr-behrad.com

آدرس پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/dr.behrad_abbas

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط