درمان تایم
درمان تایم

درمان سردرد و مصرف دارو ( درمان دارویی سردرد )

درمان سردرد و مصرف دارو ( درمان دارویی سردرد ) : بدترین و سرسام آور ترین عارضه ای که در صورت وقوع می تواند فرد را از انجام تمام فعالیت ها باز دارد سر درد است و با توجه به نوع خود می تواند که بسیار ازار دهنده باشد مناسب تری ن راه در صورت بروز این عارضه مراجعه به بهترین متخصص مغز و اعصاب است.

درمان دارویی سردرد

 

در بین سر درد ها بدترین نوع آن بر اساس نظریه انجمن بین المللى سردرد(IHS) ، سردردهاى میگرنى می باشند که این نوع درد ها كه تعداد حملات آنها بیشتر از دو بار در هفته و با شدت بسیار است می تواند که فرد را از انجام كارهاى روزمره باز دارد. همان طور که گفتیم یك سردرد شدید می‌تواند تمامی ابعاد زندگی یك فرد را تحت‌الشعاع خود قرار داده و باعث از کار افتادگی و یا اختلال درتحصیل شود و بعد از سردرد تنشی شایع‌ ترین نوع سردرد در همه جوامع بشری سردرد میگرنی است.

بیشتر افراد برای درمان استفاده از دارو های مسکن را در اولویت قرار می دهند که این می تواند خود باعث سردرد هاى وابسته به مسكن شود.

مهم ترین درمانهاى در حین حمله عبارتند از :

  • مسكن هاى ساده و تركیبى با كافئین یا كدئین
  • ضد تهوع ها مثل متوكلوپرامید یا پرومتازین تزریقى
  • و یا دسته دارو هاى تریپتان و ارگوتامین

***نکته مهم

معمولا در بیمارانى كه سایقه مشكلات قلبى عروقى یا فشارخون بالا و سن بیشتر از پنجاه سال دارند نباید که داروهاى تریپتان مثل سوماتریپتان و ریزاتریپتان و دى هیدرو ارگوتامین استفاده شود. زیرا در این بیماران ریسک سکته مغزی بعلت نوسانات فشارخون و انقباض عروق بسیار بالا می رود.

داروهایى كه در پیشگیرى از میگرن به كار میروند شامل :

درباره سردرد میگرن باید بگوییم که، سردردی است كه در معمولا در اثر نوعی گشادشدن ناگهانی عروق مغزی به وجود می‌آید. و می‌تواند که باعث تهوع و حساسیت به نور و صدا و گاهی سرگیجه نیز در فرد شود. معمولا درباره ی داروهایى كه در پیشگیرى از میگرن به كار میروند باید بگوییم که این دارو ها سه دسته هستند.

ضد افسردگی هاى سه حلقه اى مثل آمى تریپتیلین و داكسپین و پروپرانولول یا متوپرولول به عنوان دسته اول درمان و سدیم والپروات و توپیرامات و بلوك كننده كانال كلسیم مثل نیفیدیپین و sibellium به عنوان دسته دوم همچنین مكملهایى مثل منیزیم و CoQ10 كه یك آنتى اكسیدان است نیز در پیشگیرى از میگرن و در دسته سوم موثرند.

تزریق بوتاکس نیز روشی است که توسط سازمان غذا و دارو آمریكا (FDA) و براى پیشگیرى از میگرن تایید شده است.

بهترین راه در درمان سردرد تنشى این است که باید اضطراب و افسردگى زمینه اى حتما درمان شود زیرا ارامش نقش زیادی را در جلوگیری از بروز سردرد ها دارد. ضد افسردگیهاى سه حلقه اى مثل آمى تریپتیلین ها شایعترین داروهاى تجویز شده توسط متخصص مغز و اعصاب است برای درمان این نوع سردرد است.

با توجه به اینكه اكثر سردردها میكس هستند یعنى مخلوطى از سردرد میگرنى و تنشى این دسته دارویى به نظر مناسب است.

یکی از درمان های بسیار سختف درمان سردرد كلاستر یا خوشه اى است که این درمان كمى پیچیده تر از سایر موارد است و معمولا سخت به درمان جواب میدهد با توجه به این که درد كلاستر بسیار شدید و آزاردهنده است و حتی می تواند که در خواب بیمار نیز اختلال ایجاد كند از این رو در این درد ها حمله ها نیاز به مداخله درمانى دارند. پزشک متخصص برای درمان از کورتون با دوز بالا كه معمولا پردنیزولون است تجویز می کند. معمولا با شروع درمان درد حاد بیمار فروكش میكند و یا تخفیف مى یابد.

یکی دیگر از سردرد ها کلاستر است که این نوع سر درد به عنوان سردرد فصلی نسز شناخته می شود و از آنجاییكه به صورت دوره اى در فصل خاصى از سال بروز میكند ، در صورت فروكش كردن سردرد با استفاده از داروی پردنیزولون و پایان دوره ، نیازى به شروع كردن داروى پیشگیرى كننده وجود ندارد.

اما در صورتی که تعداد حملات متعدد بودند با تجویز پزشک باید از داروی وراپامیل به عنوان خط اول و از توپیرامات و والپروات به عنوان خط دوم درمان در پیشگیرى از نوع سردرد كلاستر استفاده شود.

نقش تغذیه در درمان سر درد های میگرنی

جالب است تا بدانید که تغذیه نقش بسیار زیادی را بر روی دردهای میگرنی می‌گذارد. ممکن است که فرد با خوردن یک خوراکی سردرش شدت و یا کمتر شود ما در این قسمت از مقاله فهرستی از خوراكی‌های مفید و مضر را برای میگرن بیان می کنیم.

  • شورها : خیارشور، كنسروها، پفک و چیپس و هر چه كه شور باشد، كه باعث تحریک و تشدید سردردهای میگرنی میی شود.
  • شكلات : در صورتی که كافئین در حجم كم، استفاده شود می تواند تسكین‌دهنده باشد اما وقتی حجم زیادی قهوه یا شكلات می‌خورید، در این صورت دردها را بیشتر حس می‌كنید.
  • سوسیس و كالباس : از بدترین محرکهای میگرن هستند چون باعث تحریك و تشدید سردردهای میگرنی می شود.
  • ویتامین ۲‌‌ B:  این ویتامین یكی از بهترین تسكین دهنده‌های میگرن است که در گوشت گاو بدون چربی، غلات، شیر كم‌چرب یا بدون چربی، قارچ، كلم بروكلی و اسفناج وجود دارد.
  • امگا 3: اسیدهای چرب امگا۳ به كاهش شدت و مدت سردرد كمك می‌كنند. این اسیدها را در ماهی قزل‌آلا، سالمون و روغن زیتون می‌توانید پیدا كنید.
    آب: از بهترین و مؤثرترین درمان‌های سردرد نوشیدن آب است
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط