درمان تایم
درمان تایم
درمان خانگی آبسه مقعدی

روش های درمان خانگی آبسه مقعدی

روش های درمان خانگی آبسه مقعدی , بهترین روش برای درمان خانگی آبسه مقعدی , استفاده از گیاهان دارویی برای درمان خانگی آبسه مقعد : کسانی که قبلا  دچار این عارضه شده اند به خوبی اطلاع دارند که مبتلا شدن به عارضه آبسه مقعدی ، تجربه خوبی نمی باشد.در اغلب موارد این عارضه بسیار آزار دهنده بوده و با توده های قرمز رنگ چرکینی همراه است. و همین طور آبسه مقعدی دارای درد آزار دهنده ای نیز می باشد .در صورتی که آبسه مقعدی شروع به عفونی شدن کرد ،بیمار باید سریع اقدام به درمان این عارضه نماید.

درمان خانگی آبسه مقعدی

فرد به هیچ عنوان نباید آن را لمس کرده و تحریک کند.زیرا این کار سبب خواهد شد که بدتر و دردناک تر گردد.ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با روش های خانگی درمان آبسه مقعدی آشنا نماییم. ولی چنان چه شما نیز دچار آبسه مقعدی می باشید و دچار درد زیادی هستید بهتر است که جهت درمان آن هر چه سریعتر به پزشک مراجعه داشته باشید تا به درستی درمان گردید.

آبسه مقعدی دارای چه نشانه هایی می باشد؟

  • حساس شدن محل آبسه
  • سرخ شدن محل آبسه
  • داشتن درد و تورم در ناحیه آبسه و اطراف آن
  • داشتن تب و لرز در صورت عفونی شدن جریان خون
  • خارج شدن چرک و عفونت از محل آبسه
  • احتمال دارد محل آبسه در هنگام لمس آن گرم شود
  • سفت شدن بافت پوست در محل عفونت ابسه

با چه راه هایی می توان از آبسه مقعدی پیشگیری کرد؟

  • در زمان دفع مدفوع باید از وارد کردن فشار برناحیه مقعد پرهیز نمود
  • باید از نشستن در جای مرطوب ،خیس و سرد خودداری نمود.
  • باید مقعد را با آب ولرم مورد شستشو قرار داد
  • پیشگری از یبوست
  • باید از ایستادن و نشستن های طولانی مدت پرهیز نمود.

کدام رژیم غذایی برای پیشگری از آبسه مقعدی مناسب می باشد؟

  • باید سعی شود از مواد غذایی فیبردار مانند نان و غلات سبوس دار در برنامه ی غذایی خود استفاده نمود.
  • بیشتر از سبزیجات خام و میوه ها با پوست استفاده کرد.
  • روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان آب و یا مایعات دیگر مصرف نمود.

با کدام روش ها می توان اقدام به درمان قطعی آبسه مقعدی کرد؟

زمانی که شما برای درمان ابسه مقعدی خود به یک پزشک مراجعه می کنید ،پزشک روش های مختلفی را پیش پای شما قرار خواهد داد که یکی از این روش ها جراحی می باشد.

در صورتی که آبسه بیمار خود به خود خارج نگردد ،در این شرایط تنها روش درمان قطعی آبسه مقعدی به کارگیری عمل جراحی می باشد .که روش آن هم به این صورت می باشد که پزشک آبسه را برش داده و ناحیه را به صورت کامل از آبسه تخلیه می کند.لازم به ذکر است که پزشک قبل از این عمل یا با استفاده از بی حسی موضعی و یا بی هوشی عمومی محل را بی حس می کند و بیمار در زمان تخلیه آبسه درد چندانی را حس نمی کند.

نیاز است بعد از انکه چرک های آبسه مقعدی خارج شد ،ناحیه مورد نظر روزانه 4-3 مرتبه و هر بار حدود 20 دیقیقه در لگن آب گرم که چند قطره بتادین در آن ریخته شده است ،قرار داده شود این کار سبب می شود که ناحیه چرکی شده ضد عفونی گردد.و بعد باید محل را خشک کرده و سپس آن را پانسمان نمود.بیمار باید این روند را تا فروکش کردن التهاب و ورم های آبسه که اغلب دو هفته به طول می انجامد ،دنبال کند.

،چانچه بیمار دچار التهاب های آبسه مقعدی شدیدتری باشد ،در این شرایط پزشک معالج او ،چرک خشک کن تزریقی یا خوراکی هم برای بیمار تجویز خواهد نمود. در صورتی که بیمار بر اثر برش دردی را احساس می کند ،باید از داروهای مسکن و آرام کننده استفاده نماید.

درمان آبسه مقعدی با استفاده از داروهای گیاهی

جوش شیرین : این روش درمانی آبسه مقعدی به این صورت می باشد که یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک قاشق غذا خوری نمک مخلوط می کنند ،سپس به این مخلوط آب اضافه می کنند تا به شکل خمیر در آید.بیمار باید این خمیر را با یک توپ پنبه ای به محل آبسه بزند و حدود 20-15 دقیقه در محل آبسه نگه دارد.
باید در زمان برداشتن نبه ،پنبه را کمی فشار داد تا خمیر کاملاً در محل آبسه تخلیه گردد.در این روش جوش شیرین مانع از عفونی شدن آبسه شده و کمک می کند تا آبسه تخلیه شود.

زرد چوبه : این روش درمانی هم به این شکل می باشد که باید یک قاشق غذا خوری پودر زرد چوبه را با یک قاشق غذاخوری شیر یا آب مخلوط کرده و سپس خمیر به دست آمده را روی محل آبسه قرار داد .و سپس بیمار باید صبر کند تا خمیر روی آبسه خشک شود و سپس حدود 20 دقیقه محل را شستشو داد .بیمار باید انی خمیر را دو تا سه مرتبه در روز مورد استفاده قرار دهد .باید بگوییم که زرد پوبه برای برطرف کردن التهاب های آبسه مقعدی موثر می باشد.

نمک اپسوم : در یک کاسه یا ظرف دیگری بیمار باید نمک اپسوم و آب گرم را به هم مخلوط کند و سپس آن را به مدت 30-15 دقیقه روی محل آبسه قرار دهد.بیمار باید سعی کند که ین کار را سه تا چهار بار در روز تکرار کند.با این روش خنگی درمان آبسه مقعدی می توان درد و التهاب ان را کاهش داد و همین طور سبب نرمی پوست شده و سبب کاهش عفونت های روی آن شد.

چریش : در این روش هم باید چند برگ تازه چریش را با آب ترکیب کرد تا به شکل خمیر درآید .سپس خمیر را روی آبسه مقعدی قرار دهدو 20-15 دقیقه صبر کند و سپس آن را بشوید .می توان به جای چریش از چند قطره روغن چریش نیز استفاده نمود و آن را با استفاده از یک قاشق روغن زیتون به شکل محلول در آورد.
بیمار باید سعی کند که در روز در عرض چند ساعت این مخلوط را مورد استفاده قرار دهد تا عفونت های آبسه را کاملا ً از بین ببرد.در مورد چریش باید بگوییم که این گیاه دارای ویژگی ضد باکتری و ضد ویروسی و قارچی می باشد.

پوست انار : در این روش درمانی ،باید پوست انار را در مقابل ور خورشید قرار داد تا کاملا خشک گردد . سپس ان را به طور کامل آسیاب نمود تا به شکل پودر دربیاید .و سپس باید مقداری از پودر را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط نمود و خمیر به دست آمده را روی ناحیه مورد نظر مالید.درصورتی که اجاره داده شود که خمیر روی ناحیه مورد نظر خشک شود در این صورت می تواند موثر تر باشد و بعد از خشک شدن خمیر باید آن را شست.

بیمار باید در روز دو بار این کار را تکرار کند .لازم به ذکر است که پوست انار دارای ویژگی ضد عفونت و ضد التهاب می باشد و در ضمن لیمو هم ضد میکروب می باشد.

پیاز خام : در این روش بیمار می تواند تکه های پیاز را روی محل آبسه قرار داده و سپس آن را با استفاده از یک پارچه ببندد .و باید هر سه ساعت یک بار پیاز ها را تعویض کند این کار باید یک روز ادامه دهد .روز نیز بعد از برداشتن پارچه چنان چه آبسه از بین نرفته باشد باید این کار را دوباره تکرار نمود.

لازم به ذکر می باشد که پیاز ویژگی ضد عفونی کننده گی دارد و سبب می شود که گردش خون در ناحیه آبسه به جریان در بیاید.در ضمن پیاز سبب کاهش التهاب آبسه نیز می شود.

گیاه اکیناسه : در این روش درمانی باید یک قاشق چایخوری گیاه اکیناسه خشک را در یک فنجان آب جوش دم کرده و سپس آن را از یک صافی رد کرد .و سپس دمنوش حاصل را میل نمود.افرد می توانند برای راحتی از چای کیسه ای آکینسه استفاده نمایند و آن را دم کرده و بنوشند. فرد مبتلا به آبسه مقعدی بهتر است که روزی 3-2 مرتبه و به مدت چند روز از این دمنوش استفاده نماید .بهتر است بدانی که استفاده بیش از حد از این دمنوش سبب می شود که بدن فرد در مقابل اثرات ان مقاوم گردد.لذا نباید بیش از اندازه از آن استفاده نمود تا هر وقت نیز بود بتوان از اثرات این گیاه بهره برد.

گیاه اکیناسه موجب می شود که سیستم ایمنی بدن بالا رود .در ضمن عفونت های ناشی از آبسه را هم برطرف می کند و سبب می شود که آبسه دوره بهبودی کوتاه مدتی داشته باشد.

حرف آخر

برای پیشگری از ابتلا به عارضه ابسه مقعدی ،افراد باید به بهداشت عمومی خود توجه زیادی داشته باشند و همین طور سعی نمایند که از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کنند .برای داشتن تنی سالم بهتر است که روزانه حداقل 8 لیوان آب نوشید و از مصرف غداهای سرخ کردنی و مواد قندی تصفیه نشده پرهیز نمود. سعی کنید برای برخورداری از سلامتی حتما سبزیجات برگ سبز را در رژیم غذایی خود جای دهید.در ضمن برای برخورداری از سلامتی تلاش کنید ورزش کردن را به هیچ وجه فراموش نکنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط