درمان تایم
درمان تایم

راه های درمان آبسه مقعدی

راه های درمان آبسه مقعدی : این نوع از آبسه ها یعنی آبسه مقعدی باید به محض تشخیص تخلیه گردند زیرا هر گونه تاخیری در تخلیه آن می تواند منجر به افزایش اثرات تخریبی آن و گسترش بیماری گردد .لازم است که اشاره کنیم که ،این نوع از آبسه ها یا خود به خود تخلیه می گردند و فرد تا حدودی درمان می گردد و یا برای تخلیه آبسه باید بیمار تحت جراحی قرار بگیرد.

در اینجا باید بگوییم که اگر آبسه مقعدی به موقع مورد جراحی قرار نگیرد ،ممکن است که آبسه از یک ناحیه سرباز کند ولی باید بگوییم این در صورتی است که اگر تخلیه از طریق جراحی انجام شود ، یک مزیت مهمی که دارد ،احتمال سپتی سمی به یزان زیادی کاهش پیدا می کند و از طرف دیگر چون محل تخلیه آبسه به وسیله پزشک انتخاب می گردد ،این مسئله می تواند در تسریع روند بهبود بیماری تاثیر بسزایی داشته باشد.ولی اگر ابسه به خودی خودی سرباز کند این امکان وجود دارد که از یک محل نامناسب سرباز کرده و مشکلات دیگری را برای فرد بیمار ایجاد کند.

درمان آبسه مقعدی

لازم است که اشاره کنیم که متاسفانه حدود 50% از آبسه های پری آنال جدا از نوع تخلیه آن ها (چه تخلیه خود به خودی چه تخلیه با جراحی ) می توانند تبدیل به فیستول شوند .ولی در صورتی که تخلیه از طریق جراحی انجام شود ،این امکان وجود دارد که پزشک از نزدیک ترین محل به آنوس ،آبسه را تخلیه کند تا اگر هم فیستولی ایجاد شد ،دارای طول کوچکتری باشد ولی اگر ابسه به خودی خود تخلیه شود به هیچ عنوان نمی توان محل تخلیه آن را تعیین نمود و امکان دارد اگر هم فیستولی ایجاد شد طول بیشتری داشته باشد.

دارو چه نقشی در درمان بیماری آبسه مقعدی دارد؟

در واقع باید بگوییم که مصرف آنتی بیوتیک ها به تنهایی نمی تواند به عنوان یک روش درمانی این بیماری به شمار آید ولی مصرف این داروها می تواند در درمان آبسه مقعدی تاثیرگذار باشد ولی به هیچ عنوان مصرف انتی بیوتیک ها نمی تواند جایگزین تخلیه آبسه مقعد باشد.زیرا این داروها نمی توانند به عمق حفره آبسه نفوذ کرده و ان را به خوبی درمان کنند.

چگونگی درمان از طریق جراحی

همچنان که قبلا ً هم اشاره کرده ایم جراحی و تخلیه کامل آبسه تنها راه درمان مناسب برای این بیماری محسوب می شود که با روش های مختلفی انجام می گردد.

نحوه جراحی با استفاده از لیزر

امروزه استفاده از لیزر در انجام جراحی به دلایلی مانند مقرون به صرفه بودن و هین طور داشتن نتایج رضایت بخش در مدت زمان کوتاه ،دارای طرفداران زیادی می باشد .ما این روش را در زیر به شکل مختصر شرح می دهیم.

در اغلب موارد جراحی با لیزر برای درمان آبسه مقعد روش بسیار مناسبی می باشد که نقش لیزر در این کار این می باشد که پوست اطراف مقعد به وسیله ی آن شکاف داده شود تا آبسه بتواند از آنجا تخلیه گردد.

پزشکان این روش درمانی را بیشتر درمطب و با اتسفاده از بی حسی موضعی انجام می دهند که دارای درد و خون ریزی نمی باشد و در مدت زمانی کمتر از یک ساعت انجام می شود ولی باید در اینجا اشاره کنیم که در صورتی که عفونت حاد باشد ویا بیمار مبتلا به بیماری دیابت باشد و یا مقاومت بدنی کمتری داشته باشد ،در این شرایط بهتر است که عمل را در کلینیک انجام داد ،و در ضمن در صورتی که آبسه پیشرفته باشد اغلب بیمار را به صورت عمومی بیهوش می کنند.

در این جراحی به هیچ عنوان محل انسزیون آبسه را بعد از جراحی نمی بندند و باز می گذارند تا با گذشت زمان و به تدریج آبسه بسته شود بنابراین باید در طول این مدت بیمار به صورت روزانه در چند نوبت از وان آب گرم استفاده کند و پانسمان ان نیز باید به شکلی انجام شود که به هیچ وجه گاز در داخل حفره قرار نگیرد زیرا در این صورت مانع بسته شدن انسزیون خواهد شد ،و در همه موارد تخلیه آبسه هم نیازی نیست که بیمار آنتی بیوتیک مصرف کند به جز مواردی که سلولیت گسترده وجود داشته باشدو یا اینکه بیمار دچار بیماری های دیگری مانند بیماری دریچه ای قلب ،دیابت و یا ضعف سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

استفاده از لیزر در این جراحی دارای چه مزایایی می باشد؟

  • از انجایی که در حین جراحی لیزر عروق کوچک بریده شده را ترمیم می کند ،بنابراین خون ریزی در زمان عمل جراحی را تا حد زیادی کاهش می دهد.
  • اغلب این جراحی به صورت سرپایی و بدون بیهوشی انجام می شود .
  • چون در زمان برشو و برداشتن تگ پوستی ،انتهای عصب بریده شده به وسیله لیزر ترمیم می شود ،لذا بیمار بعد از عمل یا درد ندارد و یا دارای درد ناچیزی می باشد.
  • استفاده از لیزر عغفونت محل را تا حد زیادی کاهش می دهد زیرا محیط عمل را استریل می کند واز این رو در این روش درمانی احتمال انتقال بیماری هایی مانند هپاتیت و ایدز از میان می رود.
  • این روش درمانی چون دارای دوره ی بهبود کوتاه تری می باشد لذا بیماری به زودی می تواند به فعالیت های روزانه خود ادامه دهد.
  • در این روش فرد تنها شب اول عمل را استراحت می کند و نیازی به استراحت بیشتر ندارد.

بعد از جراحی چه مراقبت هایی را باید انجام داد؟

  • فرد نباید در محل های سفت و مرطوب بنشیند.
  • بیمار باید از سبزیجات و میوه جات مانند آلو ،انجیر و برگه هلو بیشتر استفاده کند.
  • فرد باید از ابتلای خود به یبوست با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب ،استفاده کافی از مایعات مانند سوپ ،شیر، جلوگیری کند.
  • توصیه می شود که برای اینکه طی پنج روز تا ده روز اول عمل فرد برای اینکه درد و خون ریزی کمتری را داشته باشد ،سعی کند که به پهلو نشسته و به پهلو بخوابد.
  • فرد باید از ملین ها برای جلوگیری از ابتلا به یبوست استفاده کند.
  • بیمار باید هر موقع که احساس کرد نیاز به اجابت مزاج دارد سریع برای آن اقدام کند و این کار را به تاخیر نیندازد.
  • خود داری از نشستن و یا ایستادن طولانی مدت
  • پیاده روی
  • در هنگام دفع مدفوع نباید به خود فشار وارد کند
  • فرد باید روزانه سه مرتبه و هر مرتبه به مدت 10تا 20 دقیقه در وان آب گرم بنشیند و سپس خود را خشک کند.
  • استفاده کمتر از توالت فرنگی
  • رعایت نمودن بهداشت فردی به صورت کامل:برای این کار باید پس از هر بار اجابت مزاج ناحیه مقعد را با آب ولرم شستشو داد.

در اینجا لازم است که یادآور شویم که در صورتی که حدود سه هفته از جراحی گذشته است ولی هنوز فرد در هنگام اجابت مزاج خون ریزی دارد ،این مسئله جای نگرانی ندارد زیرا با گذشت زمان این مشکل برطرف خواهد شد ولی اگر خون ریزی فرد شدید باشد ویا اینکه خون ریزی با گذشت زمان قطع نشود، بیمار باید فورا به پزشک خود برای معاینه مراجعه داشته باشد.

گفتنی است که در صورتی که درکشت ترشحات آبسه ،میکروب های روده ای رشد کنند احتمال بیشتری وجود دارد که فرد به فیستول مبتلا شود ،ولی در صورتی که میکروب های طلایی رشد کند ،احتمال کمتری برای ایجاد فیستول وجود دارد .در حالت کلی می توان گفت که در آبسه های پری آنال احتمال عود آبسه در همان محل وجود دارد.ولی لازم است که اشاره داشته باشیم که احتمال ابتلا به ابسه های ایسکیورکتال از دیگر ابسه های بیشتر است.

آبسه مقعدی درمان

اگر این بیماری به موقع درمان نشود چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

باید بگوییم که اگر آبسه مقعدی به موقع درمان نشود ،ممکن است که موجب گسترش نشانه های عفونت و حتی پخش شدن آن در سراسر بدن گردد.و این در صورتی می باشد که اگر بیماری دارای پیشرفت زیادی باشد باید بافت های مرده اطراف محل آبسه نیز برداشته شود.

***نکته :

باید توجه داشت که اگر بیماری آبسه مقعدی در افراد مسن و افرادی که دچار بیماری دیابت می باشند و یا اینکه سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف می باشد به موقع درمان نشود امکان دارد که به قیمت جان این افراد تمام شود.بنابراین باید این بیماری را جدی گرفت .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط