درمان تایم
درمان تایم
رفع افتادگی بینی

رفع و درمان افتادگی بینی

علل و درمان افتادگی بینی و راهکارهای درمانی این عارضه , جلوگیری و رفع افتادگی بینی در خانه , روشهای درمان افتادگی نوک بینی , چه کارهایی باعث افتادگی بینی می شود؟ : باید بگوییم که این عارضه یعنی افتادگی بینی به غیر از اینکه می تواند تهدیدی برای زیبایی چهره ی یک فرد به شمار برود بلکه می تواند عملکرد تنفسی بینی را با مسدود کردن مسیر جریان هوا تحت تاثیر قرار داده و فرد را دچار مشکل تنفسی بکند.همان گونه که می دانید یکی از مهمترین اجزای صورت ما انسان ها بینی می باشد که افتادگی این عضو می تواند تا حد زیادی سبب کاهش زیبایی چهره ما بشود.امکان دارد که افتادگی بینی به علل مختلفی روی دهد و با توجه به وضعیت بیمار در برخی موارد احتمال دارد که رفع این افتادگی بینی بیمار ،نیازمند عمل جراحی باشد.ودر موارد دیگری هم می توان این مشکل را بدون عمل جراحی برطرف نمود.علل مختلف زیادی برای افتادگی بینی افراد وجود دارد که با توجه به شدت عیوب بینی می توان آن را با روش های جراحی و یا غیر جراحی درمان نمود.

درمان افتادگی بینی
درمان افتادگی بینی

علل افتادگی بینی

  • وارد شدن آسیب به بینی
  • دارا بودن بینی بلند یا عدم پشتیبانی غضروفی در نوک بینی
  • کاهش پیدا کردن انعطاف پذیری رباط ها و بافت های پیونی که ناشی از روند بالا رفتن سن است.
  • کشیده شدن عضلات بینی به طرف نوک بینی
  • ازدست رفتن کلسیم استخوان (پوکی استخوان )آرواره (استخوانی که از نوک بینی و دندان های بالایی پشتیبانی می کند) در ضمن می تواند سبب افتادگی بینی شود.
  • زیاد بودن غضروف نوک بینی
  • روش های غیر جراحی مثل تزریق هم امکان دارد که سبب از دست رفتن پشتیبانی نوک بینی شود و در نهاین موجب افتادگی بینی گردد.

افتادگی بینی چه مشکلاتی به دنبال دارد؟

معمولا افراد بعد از عمل جراحی زیبایی ،دچار عارضه افتادگی بینی می شوند.باید بگوییم که افتادگی بینی می تواند دلایل مختلف طبیعی داشته و یا به دلیل بالا رفتن سن روی دهد که در هر صورت چهره بیمار را نامطلوب کرده و سبب می شود که فرد مسن به نظر برسد.در تعدادی از موارد این مشکل کم کم و ه خاطر نبود تکیه گاه برای بینی رخ می دهد.در این ظرایط نوک بینی کم کم شل شده و به سمت پایین تمایل پیدا می کند و زیبایی چهره فرد را زیر سوال می برد و در این شرایط باید برای رفع این مشکل فرد اقدامات لازم را انجام دهد.

همان طور که می دانید افتادگی بینی نقش مهمی در ظاهر صورت فرد دارد و موجب نارضایتی فرد از چهره خود می شود در ضمن امکان دارد مشکلات تنفسی هم برای فرد به دنبال داشته باشد.افرادی که دچار افتادگی بین یمی باشند ،هنگامی که نوک بینی خود را با دست بالا می برند و راحتر نفس می کشند ،باید بداننند که این افتادگی بر روی تنفس آن ها هم موثر است در این شرایط بهتر می باشد که برای برطرف کردن مشکل بینی خود به یک جراح متخصص مراجعه داشته باشند.

چگونگی تشخیص افتادگی بینی

هنگامی که یک پزشک جراح بینی بیمار را جهت جراحی مورد ارزیابی قرار می دهد ،باید بسیاری از جنبه های ساختار صورت و بینی را در نظر بگیرد.شکل و چرخش نوک بینی یکی از مهمترین مواردی می باشد که جراح حتما باید آن را مد نظر قراردهد.

افتادگی بینی را می توان با اندازه گیری زوایا و سطوح بین تشخیص داد که عبارت می باشند از :

زاویه میان بینی و لب :

در حقیقت این زاویه ای می باشد که از تلاقی خط مماس با سوراخ های بینی و خط مماس با فاصله ی لب تا بینی تشکیل شده است.در زنان بهتر می باشد که از لحاظ معیار های زیبایی ،این زاویه بین 100 تا 120 درجه باشد و این در صورتی است که معیارهای زیبایی شناسی این زوایه را برای آقایان 90 تا 110 درجه مشخص کرده است.در صورتی که در هر دو حالت زاویه کمتر از این میزان باشد ،بینی فرد افتاده به شمار خواهد رفت. در واقع این زاویه ای می باشد که از تلاقی محور لبه ی سوراخ های بینی و صفحه ی عبوری از کانال گوش و استخوان مرکزی بینی شکل گرفته است.اندازه نرمال و ایده آل این زوایه برای خانم 30-0 درجه و برای آقایان هم 15-0 درجه است.

اگر که خطی عرضی روی صورت تصور نماییم که از زیر چشم به بالای سوراخ گوش رسم می گردد و سپس خطی عمود بر این خط طوری رسم گردد که از جلوی لب بالا عبور کند ،لب پایین باید 2 میلیمتر عقب از این خط قرار بگیرد و چانه نیز در مردان باید موازات لب پایین باشد اما در زنان چانه کمی عقب تر از لب پایین قرار می گیرد.

جهت تشخیص صحیح این زوایا ،عکس های مختلفی از چنیدن زاویه گرفته می شود و پزشک می تواند از روی این عکس ها تشخیص بدهد که زوایای بینی تا چه اندازه با حالت طبیعی آن فرق دارد و آیا این فرد دچار عرضه افتادگی بینی می باشد یا خیر !اما به غیر از این اندازه گیری های فپزشک باید موارد دیگری را هم در نظر بگیرد از جمله شکل و طول صورت فرد.

روش های غیر جراحی برای برطرف کردن افتادگی بینی

یکی از این روش های غیر جراحی برای درمان افتادگی بینی ،تزریق می باشد که شامل موارد زیر است :

  1. تزریق بوتاکس(Botox) : باید بگوییم که با این روش تنها می توان مشکلات جزئی بینی را اصلاح نمود با استفاده از تزریق بوتاکس ماهیچه های بینی مقدار کمی بالا می روند.
  2. تزریق ژل ( Radiesse) : از این روش نیز برای اصلاح تغییرات خیلی جزئی تا متوسط با یک زاویه ملایم استفاده می شود.
  3. تزریق ژل (Radiesse) : برای بهبود ملایم تا متوسط ظاهر بینی استفاده می گردد.

از جمله روش های دیگر برای برطرف کردن افتادگی بینی ،استفاده از چسب می باشد اما در صورتی که روش های صحیح در استحکام بخشیدن به بینی و نوک آن درست انجام نشده باشد ،چسب نمی تواند هیچ گونه کمکی جهت جلوگیری از افتادگی بینی بنماید.از چسب بیشتر برای از بین بردن و یا کاهش میزان تورم بینی استفاده می شود ،و استفاده از ان می تواند در روز های ابتدایی بعد از جراحی آسیب های احتمالی را کاهش دهد.در واقع باید بگوییم که چسب یکی از روش های پیشگری از افتادگی بینی می باشد و بعد از افتادگی ،استفاده از چسب نمی تواند مشکل افتادگی آن را برطرف سازد.

روش های مختلف جراحی برای برطرف کردن مشکل افتادگی بینی

با استفاده از روش های مختلفی می توان مشکل افتادگی بینی را برطرف کرد و بیشتر آن ها به علل افتادگی بینی ،آناتومی منحصر به فرد بینی بیمار ،و در نهایت نتیجه مد نظر بیمار و پزشک بستگی دارد. باید بگوییم که در حالت کلی باید به نحوه پشتیبانی نوک بینی دقت شود .بدون پشتیبانی دسترسی به زاویه ی درست امکان پذیر نمی باشد و در نهایت بینی بیمار دوباره خواهد افتاد.ما در اینجا تعدادی از روش های اصلاح افتادگی بینی را برای شما آورده ایم:

  • در صورتی که سپتوم بینی سبب بلند شدن طول بینی شده باشد امکان دارد لازم باشد تا مقداری از غضروف بینی برداشته شده و باقی مانده آن نیز جا به جا شود تا رو به بالا قرار بگیرد.
  • یکی دیگر از این روش ها تکنیک بخیه می باشد که توسط آن می توان بینی نوک گرد ، برجسته و چرخیده را با بالا بردن نوک بینی اصلاح نمود.
  • در صورتی که افتادگی نوک بینی به دلیل عدم پشتیبانی نوک بینی باشد در این شرایط احتمال دارد که نیاز به پیوند غضروف باشد.
افتادگی بینی
افتادگی بینی

تغییر و اصلاح غضروف های جانبی پایینی بینی

در تعدادی از موارد برای اینکه بتوان به نتایج مطلوبی دست پیدا کرد پزشک ترجیح می دهد که چند روش را باهم ترکیب نماید.

در برخی از موارد تنها بر روی قسمت پایینی بینی ، جراحی بینی انجام می شود که در اصطلاح به آن جراحی نوک بینی می گویند ولی در مواردی هم برای دست یابی به نتایج مورد انتظار جراحی بر روی قسمت های بالایی بینی صورت می گیرد .تعدادی از این تکنیک ها مورد استفاده جهت جراحی افتادگی بینی به شمار می روند هر چند که امکان دارد روش های مختلف دیگری هم توسط جراحان مختلف برای رفع افتادگی بینی مورد استفاده قرار بگیرد .،در این مورد بهتر می باشد که روش جراحی توسط پزشک متخصص جراح انتخاب شود تا بتوان به نتایج مطلوب و رضایت بخش دست پیدا کرد.

در صورتی که شما هم تمایل دارید که بدانید که آیا نوک بینی شما تا چه حدی محکم یا ضعیف می باشد ،باید نوک بینی خود را به وسیله انگشت سبابه فشار دهید تا ببینید که نوک بینی شما تا چه اندازه در برابر فشار وارد مقاومت می نماید. در این شرایط جراح می تواند با بالا آردن نوک بینی و تقویت نمودن تکیه گاه آن مشکل به وجود امده را از بین برده و مانع از افتادگی دوباره بینی بیمار خود شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط