درمان تایم
درمان تایم
ترمیم جای زخم

ترمیم جای زخم ها ,  زخم چیست و انواع زخم و راه هایی ترمیم زخم چگونه است ؟

ترمیم جای زخم ها ,  زخم چیست و انواع زخم و راه هایی ترمیم زخم چگونه است ؟ : در تعریف زخم باید بگوییم که زخم ها یا جراحت ها معمولا عوامل بسیاری را دارند یک تعریف ساده درباره زخم این که به آسیب دیدگی ایجاد شده روی پوست که می تواند بر اثر جراحت و یا تصادف به وجود بیاید زخم گفته می شود. زخم ها انواع مختلفی دارند ممکن است که در بسیاری از موارد این زخم ها سطحی باشند که همان طور که از اسمش مشخص است این زخم خود به خود ترمیم می شود و نیازی به ترمیم خاصی را ندارد اما در صورتی که زخم ها عمیق باشد در برخی از مواقع نیاز است برای ترمیم زخم ها از جراحی استفاده کرد.

ترمیم جای زخم

درباره شکل زخم ها باید بگوییم که معمولا شکل ظاهری زخم ها گرد یا نا منظم است که با تخریب کامل سطح پوست و قسمت هایی از میان پوست ایجاد می شود. اندازه زخم ها از چند میلی متر تا چند سانتی متر متغیر است و ممکن است شل یا سفت باشد. زخم ها می تواند در پوست یا مخاطی مانند مخاط دهان ، مخاط تناسلی، مخاط دستگاه گوارش و … ایجاد شود، اما شایع ترین محل زخم پوستی، ساق پا است.

بیشتر بدانید : ترمیم اسکار

مناسب ترین دسته بندی زخم ها عبارتند از

  • زخم صاف و کم رنگ
  • زخم هیپروتروفی
  • زخم برآمده

زخم صاف و کم رنگ

این نوع زخم رایج ترین نوع جای زخم است، که به دلیل فرآیند طبیعی در بدن ایجاد می شود، معمولا این زخم ها تیره یا قرمز رنگ هستند، در این نوع از زخم ها پس از بهبودی زخم ها حالت برآمده خواهند داشت، و با گذشت زمان این زخم ها صاف تر و کم رنگ تر می شوند .

زخم هیپروتروفی

زمانی که زخم ها در این مرحله ایجاد می شوند به رنگ قرمز و به شکل برآمده ایجاد می شوند ، ممکن است جای این زخم ها تا چند سال در بدن باقی بماند .

زخم برآمده

زمانی که بافت زخم بیش از حد رشد کرده باشد ، به حالت گوشت اضافه در بدن ظاهر می شود بسته به این که جای زخم ها دارای چه عمقی می باشند درمان جای زخم ها متفاوت است.

نوع دیگر زخم ها زخم وریدی است که این زخم هم به دلیل جریان ناکافی خون ایجاد می شود و در سالمندان این نوع زخم شایع تر است.

مهم ترین دلایل دیگر ایجاد زخم

درباره مهم ترین علت و دلیل ایجاد زخم باید بگوییم که صدمه دیدن جریان گردش خون مهم ترین علت است است، در صورت بروز زخم های مزمن، جریان گردش خون کم می شود. عفونت های باکتریایی، ویروسی، قارچی یا سرطان ها نیز از علل دیگر زخم ها هستند. در تمام زخم های مزمن، تجویز آنتی بیوتیک های خوراکی یا تزریقی از مهم ترین درمان هاست، زیرا در زخم های مزمن، باکتری های فرصت طلب به آسانی باعث عفونی شدن زخم ها می شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط