درمان تایم
درمان تایم

تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است؟ | دلایل + درمان دارویی

عدم وقوع قاعدگی یا آمنوره به معنای عدم وجود خونریزی در زمان پریود است. این وضعیت زمانی است که یک دختر تا سن 16 سالگی با تاخیر اولین قاعدگی خود را تجربه نکرده باشد یا یک زن به مدت 3 تا 6 ماه پریود نشود. آمنوره می‌تواند از دلایل متنوعی ناشی شود و اغلب هنگام بارداری به عنوان رایج‌ترین عامل بروز داده شود. با این حال، عوامل مختلفی مرتبط با سبک زندگی اعم از وزن بدن، عدم تعادل هورمونی یا وجود مشکلاتی در اندام‌های تناسلی نیز می‌توانند این وضعیت را ایجاد کنند.

در صورت وجود آمنوره، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید. همچنین پیشنهاد میکنیم که قبل از مشاوره با پزشک، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا متوجه شوید که تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است و دلایل پریود نشدن چیست؟

چند روز تاخیر در پریود طبیعی و نرمال است؟

اگر مدت مشخص برای پریود شدن شما گذشته و باردار نیستید، باید بدانید که پریودهای با تاخیر و دیررس به دلایل زیادی غیر از بارداری هم اتفاق می‌افتند. علل شایع این امر می‌توانند از عدم تعادل هورمونی تا شرایط پزشکی جدی متغیر باشند. اما به یاد داشته باشید که در دو وضعیت مختلف می‌توان از بی نظم بودن و علت عقب افتادن پریود چشم پوشی کرد.

  1.   زمانی که برای اولین بار پریود می‌شوید.
  2.   زمانی که دوران انتقال به یائسگی شروع می‌شود.

در این دو موقعیت، بدن شما در مرحله گذار قرار گرفته و چرخه عادت ماهیانه نامنظم می‌شود. اکثر افرادی که به یائسگی نرسیده‌اند معمولا هر 28 روز یکبار پریود می‌شوند. با این حال، چرخه قاعدگی در یک فرد سالم می‌تواند از هر 21 تا 40 روز متغیر باشد. اگر قاعدگی شما در این محدوده‌ها قرار نمی‌گیرد، ممکن است با مسئله مهمی دیگری رو به رو شده باشید.

منبع: https://medist.ir/mag/71-No-period-and-delay-in-period

دلایل پریود نشدن چیست؟

بر اساس مقاله مرتبط موجود در سایت پذیرش 24، در ادامه به دلایل اصلی تاخیر در پریود می پردازیم.

اضافه وزن میتواند باعث تاخیر در پریود شود

فعالیت‌های ورزشی شدید، تغییرات هورمون‌های هیپوفیز و تیروئید را به دنبال دارد. این هورمون‌ها بر تخمک‌گذاری و قاعدگی اثر دارند. ورزش کردن به مدت یک یا دو ساعت در روز نباید بر چرخه قاعدگی شما تاثیر بگذارد. اما انجام ورزش سخت با ساعت‌های زیاد در طول روز، این تغییرات هورمونی را ایجاد می‌کند.

بارداری، یکی از عوامل اصلی تاخیر پریود

زمانی که پریودتان عقب می‌افتد، صبر کنید. چند روز به خود زمان دهید تا مطمئن شوید این اتفاق به خاطر اشتباه محاسباتی شما رخ نداده باشد. پزشکان در مرحله اول دادن تست بارداری را پیشنهاد می‌کنند.

می‌توانید در خانه یا مطب دکتر،  تست بارداری را انجام دهید. اگر مثبت شد، دلیل عقب افتادن پریودتان مشخص می‌شود. شما پریود نشدید، چون باردارید. اما اگر منفی شد، باید بیشتر صبر کرده و دوباره امتحان کنید.

فعالیت ورزشی بیش از حد هم می تواند باعث عقب افتادن پریود شود

حتماً شنیده‌اید که برخی توصیه می‌کنند برای پریود شدن از تمرینات شدید استفاده کنید، اما این کار همیشه جواب مثبت در پی ندارد. گاهی ورزش شدید سبب تغییرات شدید در هورمون‌های هیپوفیز و هورمون‌های تیروئید می‌شود و روند تخمک‌گذاری و قاعدگی را نیز مختل می‌کند. در حالت نرمال یک تا دو ساعت ورزش در طول روز هیچ تأثیر بدی بر بدن نمی‌گذارد، اما تمریناتی که بیش از چند ساعت زمان می‌برند می‌توانند سبب بروز نوسان در هورمون‌های هیپوفیز و تیروئید شوند.

استرس و اضطراب زیاد هم جزو عوامل تاخیر پریود است

استرس شدید سبب بروز اختلال در تولید هورمون آزادکننده گنادوتروپین می‌شود. این هورمون عامل اصلی تنظیم تخمک‌گذاری و چرخه قاعدگی محسوب می‌شود. بنابراین زمانی که فرد دچار استرس شدید می‌شود، این هورمون به اندازه کافی ترشح نشده و چرخه پریود برهم می‌خورد. استرس دائمی و بودن در شرایط استرس‌زا روند طبیعی قاعدگی را مختل می‌کند و باید جهت کاهش سطح استرس بدن فکری اساسی بکنید.

یائسگی در خانم ها با پریود نشدن رابطه مستقیم دارد

پیش از اینکه شما وارد سن یائسگی شوید، دوره پیش‌یائسگی را تجربه می‌کنید. در این دوره بدن از سن باروری پا به سن غیر باروری می‌گذارد، بنابراین ممکن است فواصل بین پریودها بیشتر شود. کم شدن خون قاعدگی نیز می‌تواند به دلیل یائسگی باشد.

استفاده از قرص برای درمان تاخیر در پریود

به گفته سایت هومکا، مدروکسی پروژسترون یکی از داروهای بسیار مؤثر در بازگشت سیکل پریود به حالت طبیعی محسوب می‌شود. این دارو، که از هورمون پروژسترون به دست می‌آید، به تنظیم سیکل‌های نامنظم قاعدگی کمک می‌کند و در صورت مشکل در پریود نشدن، این مشکل را حل می‌کند. مهم است که مصرف‌کننده بداند با قطع مصرف این دارو، بین ۳ تا ۷ روز بعد از آن خونریزی اتفاق خواهد افتاد.

قرص جیناون یک داروی گیاهی است که بر گردش خون در بدن اثر می‌گذارد و به منظور تنظیم سیکل پریود و فرآیند پریود شدن مصرف می‌شود. این دارو قوی است و حتماً توصیه می‌شود که با تجویز پزشک مصرف شود.

قرص پروورا با اصلی‌ترین ترکیب مدروکسی پروژسترون، تنظیم هورمون‌های زنانه را فراهم می‌کند و در سیکل‌های نامنظم به تنظیم قاعدگی کمک می‌کند. علاوه بر حل مشکل عدم پریود شدن، این دارو به تنظیم سیکل‌های ماهانه نیز کمک می‌کند.

قرص مپرات، مانند قرص پروورا، دو ویژگی اصلی دارد. این دارو همچنین حاوی هورمون پروژسترون است و تأثیر مثبتی در تنظیم سیکل‌های قاعدگی دارد. علاوه بر اینکه به بازگشت فرآیند طبیعی پریود کمک می‌کند، این دارو موثر در جلوگیری از سرطان پستان و پیشگیری از بارداری نیز است.

قرص ول وومن یکی از داروهای مؤثر در حل مشکل پریود نامنظم، بازگشت سیکل شاتواری ول وومن است. این دارو به شکل کپسول تولید می‌شود و مصرف‌کننده باید آن را به‌صورت روزانه مصرف کند. اصلی‌ترین ترکیب این قرص گیاه آیورودا است که توانایی تنظیم هورمون‌های زنانه را دارد. بنابراین، با مصرف این دارو مشکلات مرتبط با اختلال سیکل نامنظم یا PMS در زنان حل می‌شود.

منبع مقاله:  https://www.nhs.uk/conditions/missed-or-late-periods/

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط