درمان تایم
درمان تایم
دکتر زندی جراح چاقی

انواع روش های جراحی چاقی(بای پس معده و اسلیومعده)

جراحی چاقی یکی از روش های درمان چاقی مفرط و شدید است. چاقی می تواند به سلامتی انسان آسیب های جدی وارد کند. علاوه بر آسیب هایی که به بدن انسان وارد می شود؛ چاقی و نداشتن اندام مناسب می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس شود. چاقی مفرط زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری ها مانند مشکلات قلبی و عروقی و همچنین دیابت می باشد. در نتیجه چاقی در موارد شدید خطرناک بوده و باید حتما با روش های مختلفی درمان شود. زمانی که چاقی بسیار شدید بوده و شاخص توده بدنی فرد یا همان bmi  او بالا باشد؛ تنها راه درمان چاقی، جراحی است. جراحی برای درمان چاقی به روش های مختلفی انجام می شود.

امروزه چاقی به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات مرتبط با سلامتی در سراسر دنیا مطرح بوده و یک پنجم از جمعیت جهان درگیر آن می باشند.چاقی و اضافه وزن یک اختلال متابولیک بوده و زمینه ساز بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها و مشکلات قلبی و عروقی و… می باشند.

افراد با شاخص توده بدنی(BMI)بیشتر از 30 به بیماری چاقی مبتلا بوده و در نتیجه تلاش برای ابداع روش های مختلف در جهت کمک به درمان این افراد یکی از اهداف علم پزشکی می باشد.

قطعا شماهم از جمله کسانی هستید که روش های مختلف لاغری مثل رژیم های متعدد یا ورزش های مختلف را برای کاهش وزن و رهایی از چاقی امتحان کرده اید.

جراحی چاقی بای پس معده

یکی از روش های جراحی چاقی، بای پس معده می باشد. همان طور که می دانید غذا پس از بلع وارد معده شده و بخشی از فرآیند هضم و جذب در این بخش اتفاق می افتد. معده به صورت یک کیسه می باشد. با غذا خوردن زیاد این کیسه بزرگ تر شده و فضای بیشتری برای حجم غذای بیشتر دارد. اگر معده کوچک شود؛ اشتها کاهش پیدا می کند و فرد غذای کم تری در روز می خورد. در نتیجه با کاهش میزان غذا، وزن فرد به مرور کاهش قابل توجه ای پیدا می کند. کیسه معده ایجاد شده در بای پس به قدری کوچک است که غذای بسیاری کمی در آن می تواند باشد.

بای پس معده

بای پس معده چگونه انجام می شود؟

اگر بخواهیم روش بای پس معده را به طور خلاصه توضیح دهیم؛ باید بگوییم در این روش، کیسه معده کوچک می شود. کیسه کوچک جدید به طور مستقیم به روده متصل می شود تا محتویات خود را به روده، تخلیه کند. غذا بلعیده شده نیز دیگر وارد بخش بزرگ تر نشده و فقط وارد بخش کوچک تر می شود. امروزه اکثرا بای پس، به روش لاپاراسکوپی انجام می شود. در این روش برش های کوچکی بر روی ناحیه شکم ایجاد شده و جراحی به کمک دستگاه های پیشرفته انجام می شود. در بای پس معده، پزشک بخش بالایی معده را که بسیار کوچک است را انتخاب کرده و می دوزد؛ به نحوی که به طور کامل از سایر بخش های معده جدا می شود. همچنین بخش میانی روده باریک نیز، به کیسه کوچک جدید معده متصل می شود. این گونه غذا پس از عبور از کیسه کوچک، وارد روده می شود.

چه کسانی می توانند بای پس معده را انجام دهند؟

هر فردی که bmi  خارج از حد نرمال دارد نباید جراحی چاقی انجام دهد. معمولا کسانی که این جراحی را انجام می دهند؛ باید شرایط ویژه ای داشته باشند. به طور مثال کسانی که bmi  بالای ۴۰ دارند؛ می توانند جراحی شوند. همچنین اگر فرد مبتلا به بیماری های مثل فشار خون یا دیابت باشد با bmi  ۳۵ نیز می تواند این عمل جراحی را انجام دهد. کسانی که این عمل را انجام می دهند باید بدانند برای همیشه، حجم غذای مصرفی آن ها کاهش پیدا کرده و باید تغذیه سالم و اصولی داشته باشند.

اسلیو معده

مراقبت های بعد از عمل بای پس معده

بعد از عمل بای پس معده بسته به وضعیت سلامتی، بیمار باید یک تا دو روز در بیمارستان بستری باشد. بعد از عمل، بیمار می تواند مایعات مصرف کند. پس از مدتی می توان از غذا های نرم و در مرحله آخر پس از گذشت چند وقت بیمار می تواند غذا های سفت تر مصرف کند. همچنین بیمار باید تحت نظر باشد و آزمایش های لازم از جمله آزمایش خون برای او انجام شود. همچنین بیمار باید از مکمل های ویتامینی، آهن و کلسیم در صورت لزوم استفاده کند. تا چند روز بعد از عمل محدودیت های حرکتی وجود دارد اما می توان بعد از گذشت این دوره با پیاده روی سبک، به بهبودی کامل و عملکرد بهتر بدن کمک کرد.

جراحی چاقی با روش اسلیو معده

یکی دیگر از روش های جراحی چاقی، انجام اسلیو معده می باشد. در روش جراحی اسلیو معده بخشی از معده برش داده شده و برداشته می شود. در این روش، حدود بیست درصد از حجم اولیه معده باقی می ماند و بخش دیگر معده جدا می شود. بخش باقی مانده که لوله ای شکل است مستقیم به روده و مری متصل است. در این روش روده برش داده نمی شود. کسانی که این جراحی را انجام می دهند به طور میانگین پس از گذشت مدت زمانی ۶۰ تا ۷۰ درصد وزن خود را از دست داده و می ‌توانند به وزن نرمال و ایده آل برسند.

قبل و بعد از عمل اسلیو معده

قبل و بعد از جراحی چاقی به روش اسلیو معده باید مواردی را رعایت کنید تا بتوانید عمل موفقی داشته باشید. قبل از انجام عمل باید جلسه های مشاوره با پزشک را بگذرانید. همچنین باید رژیم غذایی مخصوصی را که پزشک تجویز می کند داشته باشید. قبل از عمل باید آزمایش هایی را انجام دهید تا با انجام این آزمایش ها، وضعیت سلامتی شما چک شده و مشخص شود که آیا برای عمل آماده هستید یا نه. بعد از عمل در ابتدا فقط باید از غذا های مایع و سپس از غذا های پوره استفاده کنید. همچنین به دلیلی نقشی که معده در جذب ویتامین ها دارد و برداشتن شدن معده، ممکن است میزان بعضی ویتامین ها کاهش پیدا کند. این مسئله با مصرف مکمل های ویتامینی بعد از عمل جراحی، قابل برطرف شدن می باشد.

مزایای جراحی چاقی به روش اسلیو معده

جراحی چاقی به روش اسلیو معده، مزیت های بسیار زیادی دارد. در این روش علاوه بر درمان چاقی بیماری های ناشی از اضافه وزن شدید مانند دیابت، فشار خون و کلسترول بالا کنترل می شوند. همچنین از بروز مشکلاتی مانند سکته نیز جلوگیری می شود. در روش اسلیو معده با وجود این که معده خارج می شود اما می توان از تکنیک لاپاراسکوپی برای جراحی استفاده کرد. در این عمل، تمام مایعات و گاز های معده را خارج کرده و در نتیجه معده کوچک می شود. این گونه می توان معده را از همان برش کوچک خارج کرد.

تفاوت اسلیو معده و بای پس معده

بای پس معده جراحی پیچیده تری می باشد اما در روش اسلیو معده، بخشی از معده برش داده شده و به طور کامل از بدن خارج می شود. هر دوی این روش ها برای افراد با اضافه وزن بالا انجام می شود. کسانی که bmi  بیشتری دارند و می خواهند کاهش وزن بیشتری را در زمان کم تری تجربه کنند از روش بای پس معده استفاده می کنند. در روش بای پس، کیسه باقی مانده از معده بسیار کوچک تر بوده و در نتیجه کاهش وزن نیز بیشتر است. البته عوارضی مثل کمبود ویتامین ها نیز در این روش بیشتر می باشد. در نهایت جراح متخصص می تواند تشخیص دهد که کدام روش جراحی با توجه به وضعیت بدن، برای شما مناسب است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط