درمان تایم
درمان تایم

اسامی بهترین سم ها برای درخت انگور

بسیاری از باغداران انگور همواره به دنبال راه­های موثر در کنترل آفات و بیماری­های درختان انگور خود هستند و اولین راهی هم که به ذهن بسیاری از باغداران می­رسد استفاده از روش شیمیایی و استفاده از سموم است.

استفاده از سموم در صورتی که به صورت اصولی به کار رود می­تواند بسیار موثر باشد، اصول سم پاشی نهال انگور استفاده از سم مناسب در مورد هر آفت و بیماری و در زمان مناسب است و البته روش استفاده از سم با توجه به نوع سم نیز بسیار اهمیت دارد، بنابراین اولین اصل در مورد سم پاشی درخت انگور شناسایی دقیق آفت و یا بیماری است.

در ادامه برخی از بیماری­های مهم قارچی، باکتریایی، ویروسی و برخی از آفات مهم درخت انگور را معرفی کرده و در نهایت اسامی بهترین سم­ها برای درخت انگور را عنوان می­کنیم، در انتها نیز روش مدیریت تلفیقی آفات و بیماری­ها در باغ انگور را شرح خواهیم داد، پس مطالعه این خبر نامه را به هیچ عنوان از دست ندهید.

معرفی بیماری­های قارچی انگور

قارچ­های بیمارگر گیاهی برخی از میکروارگانیسم­های ریز و میکروسکوپی هستند که با ورود به بافت درخت انگور سبب ایجاد بیماری می­شوند، در این بخش برخی از بیماری­های قارچی انگور را به شما معرفی خواهیم کرد.

یکی از بیماری­های مهم قارچی انگور بیماری سفیدک پودری است که همه شما آن را با ایجاد لایه سفید رنگ و پودری روی برگ درختان انگور می­شناسید، بیماری مهم دیگر قارچی در درختان انگور بیماری سفیدک کرکی است، این بیماری با ایجاد لکه­های سوخته روی برگ و ایجاد یک لایه کرکی بنفش رنگ در محل لکخه­ها شناخته می­شود و به همین دلیل با نام سفیدک کرکی شناخته می­شود.

بیماری قارچی مهم دیگر در درختان انگور بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه است که در شرایط خاک سنگین و آبیاری غرقابی بیشتر ایجاد شده و با ایجاد پوسیدگی در ناحیه طوقه و ریشه درختان و علائم زردی و ضعف درختان شناخته می­شود.

کپک خاکستری انگور بیماری دیگری است که به میوه انگور حمله کرده و سبب خاکستری و یا کشمشی شدن حبه­های انگور می­شود و خسارت زیادی را به ویزه در شرایط رطوبت بالای باغ ایجاد می­کند.

معرفی بیماری­های باکتریایی انگور

نوع دیگری از بیماری­های مهم درختان انگور توسط باکتری­ها ایجاد می­شوند و آنها را در دسته بیماری­های باکتریایی انگور قرار می­دهیم، در این بخش سه بیماری بسیار مهم باکتریایی مو را به شما معرفی خواهیم کرد.

اولین بیماری مهم و شناخته شده انگور بیماری سرطان طوقه انگور است، این بیماری با ایجاد سلول­های سرطانی در محل طوقه و تنه درخت انگور سبب مرگ این درختان می­شود، لازم به ذکر است که درخت بیمار درمان نمی­شود باید هر چه زودتر حذف شود.

بیماری باکتریایی مهم دیگری که درختان انگور از آن آسیب می­بینند بیماری اسکا و یا پیرس درختان انگور است، این بیماری سبب خشک شدن درخت انگور می­شود، باکتری بیماری درون آوند چوب رشد می­کند و از دسته بیماری­های بسیار سخت درمان است.

در نهایت یک بیماری باکتریایی دیگر تحت عنوان بیماری لکه زاویه­ای درختان انگور وجود دارد که سبب ایجاد لکه­های سوخته و زاویه دار در برگ درختان انگور می­شود این بیماری نیز سبب کاهش عملکرد درختان انگور می­شود.

بیماری ویروسی برگ بادبزنی مو

در بین بیماری­های ویروسی که به درختان میوه حمله می­کنند یک بیماری ویروسی تحت عنوان بیماری ویروسی برگ بادبزنی مو وجود دارد که به وسیله یک نماتد در خاک انتقال پیدا کرده و از طریق ریشه به درختان مو وارد می­شود، درخت بیمار عملکرد خود را از دست داده و شکاف بین برگ­ها پیوسته شده و برگ به صورت بادبزنی در می­آید.

درخت بیمار درمان نمی­شود اما با استفاده از نماتد کش موثر و استفاده از سیستم آبیاری قطره­ای باید جلوی انتقال بیماری از درخت بیمار به سالم گرفته شود.

معرفی آفات مهم انگور

آفات بسیار مهمی هستند که می­توانند عملکرد و سلامت درختان انگور را تهدید کنند، آفاتی مانند زنجره مو، کنه تارعنکبوتی، شته و تریپس آفاتی هستند که روی درختان مو می­توانند برای باغداران ایجاد دردسر و خسارت کنند.

در مورد آفات مو شناخت سریع آفت در باغ و جلوگیری از انتشار آنها در اولویت قرار داشته و پس از آن باید با استفاده از سموم موثر و مفید آفت را در باغ به سرعت کنترل کرد.

بهترین سم قارچ کش انگور

در باغات انگور سمومی با پایه مسی هم می­توانند بر بیماری­های قارچی و هم بر بیماری­ها باکتریایی برگی مانند لکه زاویه­ای موثر باشد، سمومی مانند بردو و اکسی کلرور مس و سایر سموم مانند کاپتان، ترکیبات گوگردیف کنفیدور، کاراان، توپسین و هگزاکونازول از جمله بهترین سم قارچ کش انگور هستند.

برای استفاده از این سموم بهتر است بیماری را به طور دقیق شناسایی کرده و برنامه زمان بندی سم پاشی را با مشورت گرفتن از یک کارشناس گیاهپزشک و بر اساس شدت خسارت تنظیم کنید.

بهترین سم حشره کش درختان میوه

دربرنامه مدیریتی آفات در صورت طغیان یک آفت و یا ایجاد خسارت بالا استفاده از سموم آفت کش اجتناب ناپذیر است، پس از شناسایی آفت باید بهترین سم حشره کش درختان میوه را برای کنترل آنها در باغ انگور خود به کار ببرید.

سموم حشره کشی مانند سایپرمترین که در کنترل کرم خوشه خوار انگور موثر واقع شده است، توپاس برای کنترل تریپس، کنه کش آبامکتین برای کنترل کنه تارعنکبوتی و دیازینون برای کنترل بسیاری دیگر از آفت حشره­ای درختان انگور به کار رفته و پاسخگو بوده است.

مدیریت تلفیقی آفات و بیماری­ها در باغ انگور

بهترین روش و روش نوین در کنترل آفات و بیماری­ها در باغ انگور استفاده از روش مدیریت تلفیقی آفات و بیماری­ها است، مدیریت تلفیقی در واقع تلفیقی از روش­های مدیریتی است که می­تواند با کاهش هزینه و استفاده از سموم کشاورزی منجر به تولید محصولی سالم­تر و با کیفیت­تر شود.

در روش مدیریت تلفیقی آفات و بیماری­ها با تکیه بر تاثیر کود دهی و آبیاری به موقع و اصولی، هرس اصولی و همچنین از بین بردن بقایای گاهی آفت زده و یا جمع آوری برگ درختان در پاییز برای کنترل افات و بیماری­ها استفاده می­شود.

به عنوان مثال در باغی که هرس روسیمی داشته و شاخه­های آفت زده و یا بیمار هرس شده باشند امکان شدت پیدا کردن بیماری­های قارچی و باکتریایی کاهش پیدا می­کند و آفات نیز نمی­توانند به خوبی مستقر شوند بنابراین میزان مصرف سموم و هزینه سم پاشی کاهش پیدا می­کند.

یا به عنوان مثال در باغی که به خوبی آبیاری و کود دهی شده باشد آفات منده مانند زنجره، تریپس و کنه خسارت بسیار کمتری وارد می­کنند چرا که نمی­توانند در فشار آوندی بالا استایلت خود را وارد بافت درخت کنند، بنابراین در کنار استفاده از سموم مناسب باید از روش­های تلفیقی در کنترل آفات و بیماری­ها استفاده کنید تا هزینه و میزان مصرف سموم کاهش پیدا کند.

کلام آخر

دانستید که شناسایی دقیق آفت و بیماری در باغ انگور و استفاده از روش مدیریت تلفیقی و به ار بردن سموم موثر و مناسب در یک برنامه درست زمان بندی می­تواند منجر به کنترل آفات و بیماری­ها در باغ انگور شود، برای دریافت مشاوره در رابطه با استفاده از سموم در باغ انگور و یا به کار گیری روش مدیریت تلفیقی در باغ انگور با مشاورن ما در نهالستان پالیز نهال به صورت رایگان در تماس باشید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط