درمان تایم
درمان تایم

آیا پولیپ کیسه صفرا خطرناک است؟

پیش از آنکه به­دنبال چیستی و راه‌های درمان پولیپ کیسه صفرا باشید، لازم است ابتدا به‌صورت جداگانه به هر‌ کدام از این اصطلاحات بپردازید تا با آن‌ها آشنا شوید. کیسه صفرا یکی از بخش‌های مهم بدن هر انسانی بوده و وظیفه ذخیره مایع صفراوی را به ‌عهده دارد. البته این ارگان، باید مایع صفراوی را در صورت نیاز، به روده کوچک هم بفرستد تا کار آن را راه بیندازد. حال که با این ارگان از بدن آشنا شدید، لازم است در مورد این عارضه به آگاهی برسید.

در‌ واقع، پولیپ عارضه‌ای است که امکان دارد در هر قسمت از بدن ایجاد شود. به رشد غیر‌طبیعی هر نوع بافت بدن، چنین عارضه‌ای گفته می‌شود. البته این ناهنجاری و مشکل، بیشتر در ارگان‌های داخلی رخ می‌دهد. اینکه پولیپ کیسه صفرا خطرناک است یا خیر را می‌توان از سرطانی یا غیر‌سرطانی‌بودن آن متوجه شد. سرطان وقتی ایجاد می‌شود که کار سلول‌ها از حالت طبیعی خارج شده، تعداد آن‌ها بیش از حد معمول بوده و در نهایت توده‌هایی را شکل می‌دهند. این مسئله نه‌تنها در کیسه صفرا، بلکه در تمامی بخش‌های بدن امکان شکل­گیری دارد.

آشنایی با پولیپ کیسه صفرا و انواع آن

این عارضه، نوعی بیماری است که می‌توان گفت شایع بوده و به رشد کوچک و غیر‌طبیعی بافت داخلی کیسه صفرا اطلاق می‌شود. وقتی این قسمت دچار چنین مشکلی شود، ساقه از ناحیه داخلی بیرون زده و چنین ناهنجاری را به‌وجود می‌آورد. در اغلب مواقع، پولیپ کیسه صفرا خوش‌خیم یا همان غیر‎سرطانی است که در این صورت، جای نگرانی خاصی نیست! وقتی با این اسم برخورد کردید، بهتر است خونسردی خود را حفظ کرده و در پی تحقیق برای خوش‌خیم یا بد‌خیم‌بودن آن باشید.

اگر نمی‌دانید روش تشخیص سرطانی یا غیر‌سرطانی‌بودن این ناهنجاری به چه صورت است، باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. برای آگاهی بیشتر در این مورد، کافی است بدانید که این عارضه با قطر کمتر از 2/1 اینچ، در اغلب مواقع خوش‌خیم و غیر‌سرطانی بوده و حتی لازم نیست که برای درمان آن اقدام کنید. چنانچه اندازه پولیپ کیسه صفرا شما از عدد گفته‌شده بیشتر باشد، باید تحت ‌نظر پزشک بوده و هر چند وقت یکبار آن را چک کنید؛ چراکه احتمال سرطانی‌شدن آن بسیار زیاد است.

این عارضه خطرناک را می‌توان در 3 دسته کلی قرار داد که پولیپ کیسه صفرا نوع التهابی، پولیپ کامل و شبه پولیپ، از انواع این ناهنجاری هستند.

التهابی

اغلب افرادی که دارای کولیک حاد صفراوی هستند و دیواره کیسه صفرا آن‌ها قابلیت بالایی ندارد، دچار این مشکل از نوع التهابی می‌شوند. التهابی که به‌وجود می‌آید، در‌ واقع به­دلیل وجود سنگ مجاری در این ناحیه از بدن است. زمانی می‌توانید متوجه چنین مشکلی شوید که پس از تناول غذا، درد را در قسمت شکم و دل خود احساس کنید. اگر دچار این نوع شده‌اید، جای نگرانی نیست؛ چراکه احتمال سرطانی‌شدن آن بسیار پایین است.

پولیپ کامل

بنا‌بر نظر دکتر پولیپ کیسه صفرا در تهران، وقتی فردی این نوع از بیماری را تجربه می‌کند، باید آماده این قضیه باشد که امکان دارد توده بدنی‌اش به سرطان تبدیل شود. هر چه این ناهنجاری بیشتر و بزرگ‌تر شود، احتمال ریسک سرطان در فرد هم افزایش می‌یابد. اغلب اوقات، اندازه این نوع پولیپ کیسه صفرا به‌طور معمول از 5 الی 20 میلی‌متر شروع شده و گاهی تا چندین سانتی‌متر هم رشد می‌کند. وقتی به این نوع دچار شدید، ممکن است به دستور پزشک، ملزم به خالی‌کردن این ارگان از بدن شوید.

شبه پولیپ

این نوع، با نام کلسترویل هم شناخته می‌شود و در ‌واقع یکی از شایع‌ترین‌ها است که بسیاری از افراد را درگیر خود کرده است. ریسک سرطانی‌ شدن آن پایین بوده و می‌تواند این موضوع را به فرد هشدار دهد که مشکل خاصی در کیسه صفرا وجود دارد. علت اصلی به‌وجود‌ آمدن این عارضه، التهاب این بخش از بدن است.

علائم وجود این ناهنجاری در کیسه صفرا

اغلب افرادی که دچار پولیپ کیسه صفرا شده‌اند، از آن خبر نداشته و نمی‌دانند که چنین توده‌ای در بدن‌ آن­ها در حال رشد است. وقتی کسی علائم خاصی نداشته باشد، نمی‌تواند برای درمان هم اقدام کرده یا با دکتر پولیپ کیسه صفرا، مشکل خود را در میان بگذارد؛ اما اگر زمانی حس کردید چندین علامت را با همدیگر دارید، بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. حالت تهوع، درد در قسمت راست شکم و استفراغ، چندین مورد از این علائم هستند.

منظور از درد در قسمت راست شکم، به­طور دقیق نزدیک به پهلو بوده و زیر آرنج را شامل می‌شود. امکان دارد این درد، به‌صورت ناگهانی و بدون ادامه درد یا به‌شکل مداوم باشد. اگر درد در قسمت راست شکم شما به سمت پشت، گردن یا حتی سر‌شانه راست‌تان کشیده شد، باید به وجود پولیپ کیسه صفرا شک کرده و برای چکاپ و رفع مشکل به دکتر مراجعه فرمایید. البته در کنار این علامت‌های اصلی، علائم دیگری هم وجود دارند که باید به آن‌ها هم دقت کنید. می‌توان از تب، اسهال مزمن، لرز در بدن و یرقان یا زردی، به‌عنوان برخی از این علائم دیگر نام برد.

آیا این عارضه نیاز به درمان دارد؟

طبق نظر دکتر پولیپ کیسه صفرا در شیراز و برخی دکتر‌های دیگر، وقتی این توده غیر‌طبیعی رشد چندانی نداشته و اندازه آن هم کوچک باشد، لازم نیست آن را بردارید. البته این موضوع زمانی صحت دارد که توده موجود در کیسه صفرا شما، سرطانی و بد‌خیم نباشد. اگر پولیپ کیسه صفرا سرطانی شده و فرد یا پزشک معالج نتواند این مسئله را تشخیص دهد، امکان اینکه سرطان در تمام نقاط بدن پخش شود بسیار زیاد است؛ به همین دلیل، گفته می‌شود از همان ابتدا تحت ‌نظر پزشک متخصص باشید تا روند رشد این ناهنجاری را کنترل کنید. با اینکه وجود چنین عارضه سرطانی در بدن یک فرد بسیار نادر است؛ اما اگر این اتفاق رخ دهد، کیسه صفرا باید طبق نظر پزشک معالج تخلیه و برداشته شود.

اهمیت کنترل پولیپ کیسه صفرا توسط پزشک متخصص

وقتی بتوانید در سایت اینترنتی دکترتو پزشکی را پیدا کنید که در این زمینه تخصص و مهارت کافی را داشته باشد، خیال‌تان بابت همه چیز جمع می‌شود. با این کار، می‌توانید نگرانی‌های خود را کاهش داده و اگر برای کنترل پولیپ کیسه صفرا نیاز به درمان داشته باشید، تمام تمرکز‌تان را روی درمان بگذارید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط