درمان تایم
درمان تایم

آیا سندروم روده تحریک پذیر باعث کاهش وزن میشود؟

بیماری‌های گوارشی معمولا با کاهش وزن همراه هستند. سندروم روده تحریک‌ پذیر یکی از بیماری‌های گوارشی است که می‌تواند باعث کاهش وزن در بسیاری از افراد شود. اگر شما نیز پس از مصرف غذا در ناحیه شکم خود احساس درد، گرفتگی و پیچش کردید، ممکن است نیاز به مراجعه به دکتر سندروم روده تحریک پذیر داشته باشید.

سندروم روده تحریک پذیر را می‌توان از شایع‌ترین اختلالات گوارشی دانست که باعث عوارض گوناگونی از جمله درد و تورم شکم، تغییر در عادات روده‌ای و همچنین افزایش و کاهش وزن خواهد شد. کاهش وزن در این بیماری خطرناک نیست اما نشان می‌دهد که دریافت‌های غذایی فرد مناسب نبوده و فرد باید برای درمان اقدام کند.

سندروم روده تحریک پذیر چیست؟

قبل از مراجعه به دکتر سندروم روده تحریک پذیر بهتر است با این بیماری آشنا شویم و علائم آن را مورد بررسی قرار دهیم. این سندروم که با نام IBS نیز شناخته می‌شود، یک بیماری روده‌ای است که با علائمی مانند گرفتگی معده، نفخ، درد شکمی، تورم شکمی، اسهال و یبوست بروز پیدا می‌کند.

از آنجایی که IBS یک بیماری طولانی‌مدت است، علائم آن می‌تواند روزها، هفته‌ها یا سال‌ها ادامه پیدا کند؛ بنابراین، این بیماری نیازمند مدیریت دقیق از سوی فرد بیمار و دکتر سندروم روده تحریک پذیر است. برای دریافت لیست بهترین دکتر های سندروم روده تحریک پذیر https://doctoreto.com/doctors/service/irritable-bowel-syndrome-ibs مراجعه کنید.

علت این بیماری هنوز به‌طور دقیق شناخته نشده اما می‌تواند به مواردی مانند عبور خیلی سریع یا خیلی آهسته غذا از روده، استرس، سابقه خانوادگی و همچنین وجود اعصاب بیش از حد در روده، مرتبط باشد.

علائم سندروم روده تحریک پذیر

افراد معمولا با علائمی مانند اسهال، یبوست یا هردوی آنها و همچنین نفخ شکم به دکتر سندروم روده تحریک پذیر مراجعه می‌کنند. اکثر افراد مبتلا به این سندروم از دردهای تیرکشنده در ناحیه مرکزی یا پهلوها رنج می‌برند. این دردها به‌صورت خفیف اما مداوم در این افراد وجود داشته و شدیدترشدن آن باعث مراجعه آنها به دکتر می‌شود.

شدیدترشدن علائم IBS ممکن است به‌دلایل گوناگونی مانند یک حمله یا شوک عصبی، خستگی بیش از حد یا تغییر شغلی ایجاد شود. در ادامه به برخی از علائم شایع سندروم روده تحریک پذیر اشاره می‌کنیم:

  • درد یا گرفتگی معده: این درد معمولا پس از خوردن غذا بدتر می‌شود و پس از اجابت مزاج تسکین پیدا می‌کند.
  • نفخ: در سندروم روده تحریک پذیر ممکن است شکم شما به‌طور ناراحت‌کننده‌ای همیشه پر و متورم باشد.
  • اسهال: کاهش دفعات اجابت مزاج در این سندروم بسیار شایع است به‌طوری که گاهی اوقات به دفع ناگهانی نیاز دارید.
  • یبوست: یبوست از دیگر علائم شایع این بیماری است که باعث می‌شود فرد نتواند به‌طور کامل روده خود را تخلیه کند.

علاوه‌بر علائم شایعی که در این سندروم بروز پیدا می‌کنند، علائم دیگری نیز ممکن است برای برخی از افراد به‌وجود آید. از جمله این علائم می‌توان به ترشح مخاط، خستگی و کمبود انرژی، احساس تهوع، کمردرد، مشکلات ادرار و بی‌اختیاری روده اشاره کرد.

رابطه سندروم روده تحریک پذیر و کاهش وزن

کاهش وزن در بیماری‌های گوارشی معمولا به‌دلیل عدم توانایی دستگاه گوارش در جذب مواد غذایی است. اما در سندروم روده تحریک پذیر، کاهش وزن به این دلیل نیست. در این بیماری بافت و ظاهر دستگاه گوارش سالم بوده و تنها عملکرد روده دچار مشکل شده است.

پس دلیل کاهش وزن در سندروم روده تحریک پذیر چیست؟ دلیل اصلی کاهش وزن در این بیماری، اختلال در دستگاه گوارش نیست، بلکه کاهش دریافت غذا توسط خود فرد است. افرادی که به IBS مبتلا هستند، عموما به‌صورت افراطی مواد غذایی مختلف را حذف می‌کنند تا دچار علائم گوارشی ناشی از این بیماری نشوند. همین کاهش دریافت غذا باعث پایین آمدن وزن بیمار خواهد شد.

راهکارهای افزایش وزن برای بیماران مبتلا به IBS

برای درمان IBS لازم است به دکتر سندروم روده تحریک پذیر مراجعه شود تا به‌مرور زمان این بیماری را درمان کند. اما در این میان راهکارهایی نیز برای این بیماران وجود دارد تا بتوانند کاهش وزن ناشی از این بیماری را جبران کنند. در ادامه به برخی از این راهکارها اشاره می‌کنیم.

افزایش تعداد وعده‌های غذایی

دریافت بعضی از مواد غذایی ممکن است باعث بروز و تشدید علائم سندروم روده تحریک پذیر شود. اما آنچه که کمتر کسی به آن توجه می‌کند، مقدار ماده غذایی است. به‌عنوان مثال، ممکن است فردی بتواند نصف لیوان شیر را بدون بروز علائم بخورد اما مصرف یک لیوان کامل شیر باعث ظهور علائم در فرد شود.

بنابراین، می‌توانیم از حجم وعده‌های غذایی کم کرده و به تعداد دفعات آن اضافه کنیم. به این ترتیب دیگر مشکلی با مصرف مواد غذایی که باعث تشدید علائم می‌شد، نخواهیم داشت و می‌توانیم بدون مشکل از تمامی گروه‌های غذایی استفاده کنیم.

کاهش مصرف fodmapها

Fodmapها به گروهی از کربوهیدارت‌ها گفته می‌شود که در روده تخمیر می‌شوند. تخمیر این کربوهیدارت‌ها ترکیبات جانبی تولید می‌کند که موجب اتساع روده خواهند شد. این اتساع در افراد عادی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما در افراد دارای سندروم روده تحریک پذیر باعث ایجاد علائم می‌شود.

البته حذف کامل fodmapها توصیه نمی‌شود. شناسایی انواع مختلف fodmapها و اثرات آن برای فرد می‌‌تواند در انتخاب وعده غذایی مناسب فرد، بسیار مفید باشد. بهتر است برای این موضوع با دکتر سندروم روده تحریک پذیر مشورت شود.

برای دریافت نوبت از دکتر سندروم روده تحریک پذیر در تهران https://doctoreto.com/doctors/service/irritable-bowel-syndrome-ibs/city/tehran مراجعه کنید.

افزایش دریافت پروتئین

از آنجایی که پروتئین در افراد مبتلا به IBS به‌خوبی تحمل شده و موجب بروز علائم نمی‌شود، افزایش آن در وعده‌های غذایی می‌توان به جبران کاهش وزن کمک کند تا از این طریق افراد بتوانند به وزن ایده‌آل خود برسند.

بهبود خلق‌وخو

اولین چیزی که دکتر سندروم روده تحریک پذیر در بیماران بررسی می‌کند، خلق‌وخو و ابعاد روحی و روانی فرد است. بروز علائم این سندروم ارتباط مستقیمی با استرس و اضطراب در فرد دارد؛ بنابراین، اگر دچار مشکلات روحی و روانی هستید، بهتر است ابتدا با کمک یک روانشناس یا روانپزشک، مشکل خود را برطرف کنید.

جمع‌بندی

سندروم روده تحریک پذیر یکی از بیماری‌های گوارشی است که به‌دلیل علائم ناخوشایندی که دارد، برای بسیاری از افراد به یک معضل تبدیل شده است. این بیماری مانند دیگر بیماری‌های گوارشی ممکن است باعث کاهش وزن شود اما دلیل کاهش وزن در آن با دیگر بیماری‌ها متفاوت است.

یبوست، اسهال و حتی استرس و تغییر در عادت‌های غذایی از دلایلی هستند که فرد مبتلا به این سندروم دچار کاهش وزن می‌شود. مراجعه به دکتر سندروم روده تحریک پذیر و مشورت با آن بهترین راه درمان این بیماری است؛ زیرا این سندروم درصورت عدم درمان در درازمدت باعث به‌وجود آمدن مشکلات جدی‌تر خواهد شد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط