درمان تایم
درمان تایم
مدل های مختلف کفی طبی

کفی طبی‌ آماده یا کفی‌ طبی سفارشی؟

“درد پا طبیعی نیست و نباید نادیده گرفته شود. وجود مشکلات پا می‌تواند بر عملکرد صحیح سایر قسمت‌های بدن از جمله باسن، زانو و کمر تأثیرات منفی بگذارد.” دکتر راک.جی پوزیتانو؛ متخصص پا

بسیاری افراد در مقطعی از زمان درد پا را تجربه می‌کنند ؛ با توجه به اینکه وظیفه اصلی پاها خصوصا بخش کف پا تحمل وزن کل بدن است، اگر در زمان مناسب برای درمان مراجعه  صورت نگیرد، جای تعجب نیست که در ادامه دردها و مشکلات بیشتری نیز به وجود خواهد آمد.

کفی‌ طبی سفارشی و به اصطلاح تجویزشده، می‌تواند تا حد بسیاری به کاهش فشار و استرس روی پا کمک کند. این کفی‌ها توانایی افراد را در راه‌رفتن یا انجام ورزش‌های مورد علاقه‌شان، بهبود می‌بخشد و آن‌ها را به انجام فعالیت بیشتر ترغیب می‌کند. به طور خلاصه بیشتر دردها و مشکلات پا تنها با استفاده از یک کفی طبی مناسب بهبود پیدا می‌کند.

و اما کفی‌های طبی چیستند؟

کفی‌های طبی و ارتزهایی که مخصوص پا و مچ تهیه می‌شوند، وسایل کمکی پزشکی هستند که جهت اصلاح الگوی راه رفتن غیرطبیعی، در کفش قرار گرفته می‌شوند. این کفی‌ها مانند ضربه‌گیر عمل کرده و فشار ناشی از وزن افراد را تعدیل می‌کنند. همچنین از تغییر شکل پا و بدتر شدن آن نیز جلوگیری خواهند کرد.

انواع کفی‌های طبی

کفی‌های طبی دو دسته هستند؛ کفی‌های طبی سفارشی و کفی‌های طبی آماده. کفی‌های طبی سفارشی خود به چند نوع مختلف تقسیم می‌شوند که در مقاله زیر به طور کامل آنها را شرح داده‌ایم:

انواع کفی طبی سفارشی و کاربردهای آنها

مخاطب عزیز لازم است بدانید اگر هر کفی طبی طبق اصول علمی و کاملا منطبق با شکل پا و در کلینیک‌های معتبر ساخته‌ نشود، هیچ‌ تفاوتی با کفی‌های طبی بازاری که در تمامی داروخانه‌ها موجود است نداشته و بالطبع نتایج مثبتی نیز به دنبال نخواهد داشت. در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.

تفاوت‌های بین کفی‌های طبی سفارشی و آماده

کفی‌های از پیش ساخته شده به‌گونه‌ای تولید انبوه می‌شوند که با یک پای «متوسط» از منظر نقاط فشار، قوس کف پا و… تناسب داشته باشند از این رو هزینه تولید کمتری دارند و همین موضوع باعث می‌شود قیمت ارزانی داشته باشند. شاید با استفاده از کفی طبی آماده حس راحتی نسبت به کفی‌ معمولی کفش خود بیشتری داشته باشید اما لازم است بدانید این کفی‌ها به‌درستی مشکلات خاصی را که در پای فرد یافت می‌شود اصلاح و درمان نمی‌کنند و حتی ممکن است در برخی موارد آسیب بیشتری نیز ایجاد کنند. در توضیح بیشتر در نظر بگیرید برای یک پای مشکل دار از کفی آماده استفاده شود. این کفی با بدتر کردن شرایط خاص و ایجاد مشکلات ارتوپدی در سایر نقاط بدن موجب می‌شود مشکلات جدیدی نیز برای بیمار ایجاد شود.

اما در مورد کفی طبی سفارشی می‌توان با قطعیت گفت چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد چرا که این مدل کفی کاملا بر اساس ویژگی‌های پای شخص و  با تجویز و دستورالعمل‌های مناسب پزشک طراحی و ساخته می‌شود. همین موضوع باعث می شود قیمت کفی طبی سفارشی نسبت به نوع آماداه آن در بازار بیشتر باشد. کفی طبی سفارشی یا برای درمان و اصلح بیماری یا برای حمایت از کف پای بیمار به صورت کاملا شخصی‌سازی شده تولید می شوند تا در نهایت کارایی و تاثیر بسیار بیشتری داشته باشند.

چه کسانی باید از کفی‌های طبی استفاده کنند؟

برای افرادی که درد پاشنه، درد تاندون آشیل، مشکلات کمر یا زانو و خار پاشنه دارند، معمولا اولین اقدام درمانی استفاده از کفی‌های طبی است. البته که به این افراد توصیه می‌شود که حتما از کفی‌های مخصوصی که طبق ارگونومی پای خودشان ساخته شده است استفاده کنند؛ زیرا که بسیار مهم است که فشار، بیشتر بر چه نقطه‌ای از کف پا وارد شود تا خطری برای دیگر نقاط بدن نداشته باشد.

پس از عمل‌های جراحی

کفی‌ها پس از جراحی زانو، لگن و کمر بسیار مفید هستند به‌ویژه زمانی که بیمار دارای نوعی از پای مشکل‌دار باشد؛ در مواردی مانند کف پای صاف یا کف پا با قوس بلند استفاده از کفی‌های طبی مهم‌تر به‌نظر می‌رسد و برای کمک به محافظت از اندام تحتانی بسیار مفید هستند.

افراد دارای اضافه‌وزن

کفی‌ها علاوه بر تسکین مشکلات یا صدمات دردناک پا ممکن است به افرادی که برای مدت طولانی در طول روز راه می‌روند یا ایستاده هستند کمک کنند. برای افرادی که اضافه وزن دارند نیز توصیه می‌شود که از کفی‌هایی استفاده نمایند که می‌تواند به مقابله با فشار اضافی روی پاها کمک کند.

ورزشکاران

ورزش باعث تحرک بیشتر و در نتیجه فشار زیاد روی پا می‌‌شود. عدم تعادل تقسیم فشار به کف پا ممکن است در شرایط معمولی مضر یا حتی قابل تشخیص نباشد اما به مرور زمان ممکن است با فشار اضافی که با فعالیت ورزشی بر پا وارد می‌شود فرد را آسیب‌پذیر کند.

کفی‌های طبی می‌توانند با از بین بردن نیاز ماهیچه‌ها برای جبران این عدم تعادل، خستگی پا را کاهش داده و عملکرد ماهیچه‌ها را کارآمدتر و تقویت کند.

به‌طور کلی، کفی‌های طبی می‌توانند برای بسیاری از انواع مختلف دردهای کف پا مفید باشند که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • درد پاشنه و فاشیای کف پا
  • درد ناشی از قوس کف پا
  • درد ناشی از بونیون، آسیب یا رگ به رگ شدن
  • درد ناشی از دویدن، پیاده‌روی و ورزش
  • دردهای پا مرتبط با دیابت
  • دردهای پا در اثر افزایش سن

نحوه ساخت کفی‌های سفارشی

متخصصین پا و ارتوپدی بر اساس مشکلات پزشکی یا دردی که بیمار ممکن است تجربه کند نوع کفی را تجویز می‌کند. هنگامی که بیمار به کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد مراجعه می‌کند، نحوه حرکت بیمار (معروف به آنالیز راه رفتن) دقیقا بررسی خواهد شد. مسائل دیگری مانند نوع فعالیت، مدل کف پا، حرکت مچ پا، زانو و لگن نیز در نظر گرفته می‌شود.

پس از اسکن ۳۶۰ درجه کامپیوتری از کف پای بیمار، کفی شخصی‌سازی شده با توجه به نقاط تحت‌فشار توسط دستگاه CNC ساخته می‌شود و در اختیار بیمار قرار می‌گیرد. این در حالی است که کفی‌های آماده، اهمیتی به مدل پا و نقاط تحت‌فشار ندارد و برای انواع پا یک عملکرد را دارد.

اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ساخت کفی طبی در کلینیک ارتوپدی فنی هستید می‌توانید مقاله زیر را مشاهده نمایید:

تولید کفی‌ طبی سفارشی در کلینیک ارتوپدی

عملکردهای مختلف کفی‌های سفارشی

 سه دسته کلی از انواع کفی‌ها وجود دارد:

  • آنهایی که به منظور تغییر عملکرد پا هستند
  • آنهایی که از پا برای کاهش درد و ناراحتی محافظت می‌کنند
  • آنهایی که هر دو جنبه را با هم ترکیب می‌کنند

کفی‌های سفارشی برای کنترل عملکرد پا طراحی شده‌اند. به جز این کاربرد برای بهبود یا از بین بردن درد در پاها، ران‌ها و کمر به دلیل عملکرد غیر طبیعی پا نیز کاربرد دارند. همچنین وجود کفی‌ به جذب شوک، بهبود تعادل و کاهش فشار به کف پا و در نتیجه کل بدن کمک می‌کنند.

مخاطب عزیز خوب است بدانید تهیه کفی‌ طبی سفارشی نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود چرا که استفاده از این کفی‌ها علاوه بر حمایت مناسب از پاها و تسکین درد، مهم‌تر از همه از زندگی فعال بیمار و تضمین سلامتی او پشتیبانی می‌کند.در صورتی که احساس می‌کنید به مشاوره رایگان ارتوپدی فنی در زمینه کفی طبی  سفارشی نیاز دارید، کافی است روی لینک زیر کلیک نموده و با نوبت مشاوره رایگان خود را رزرو نمایید:

رزرو آنلاین نوبت ارتوپدی فنی کلینیک پاسارگاد

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط