درمان تایم
درمان تایم
هزینه عمل پلیپ روده بزرگ

هزینه عمل پولیپ روده بزرگ , برداشتن پلیپ روده با لیزر

هزینه عمل پلیپ روده بزرگ , علائم پولیپ روده بزرگ , برداشتن پلیپ روده با لیزر , پولیپ بدخیم روده بزرگ , آیا پولیپ روده خطرناک است ؟ در درمان تایم بخوانید! : پولیپ روده بزرگ ، یکی از مشکلات متداول و معمول است که خیلی از افراد درگیر آن هستند . پولیپ روده بزرگ ، توده ای در روده بزرگ یا راست روده است که از تجمع دسته ای از سلول های کوچک روی پوشش روده بزرگ ایجاد می شود . پولیپ ها اندازه های مختلفی دارند و اندازه ی آن ها از قطر نیم سانتی متر تا چند سانتی متر متغیر است . پولیپ روده بزرگ معمولا به شکل قارچ بوده و روی یک ساقه رشد می کند .

برخی دیگر از پولیپ ها هم مسطح می باشند . لازم به ذکر است کع ، اکثر این پولیپ ها غیرسرطانی هستند ، ولی برخی از این ها رفته رفته به سرطان روده بزرگ تبدیل می شوند .

هزینه عمل پلیپ روده بزرگ

هر فردی می تواند مستعد ابتلا به پولیپ روده بزرگ باشد . اما این بیماری معمولا در افراد بالای 50 سال ، افرادی که اضافه وزن دارند ، افراد سیگاری و یا افرادی قبلا سابقه ی پولیپ روده بزرگ یا سرطان روده بزرگ داشتند ، شایع تر است . پولیپ روده بزرگ معمولا علامت و نشانه خاصی ندارد ، و تنها از طریق آزمایشات غربالگری مانند کولونوسکوپی قابل تشخیص است . تشخیص به موقع پولیپ روده بزرگ ، مانع از تبدیل آن به سرطان می شود ، لذا توصیه می شود ، غربالگری برای تشخیص به موقع به طور منظم انجام شود .

پولیپ روده بزرگ چه نوع بیماری است ؟

با رشد بیش از حد سلول های پوشش دهنده ی روده ، توده ای بر روده ی بزرگ یا سمت راست روده ایجاد می شود ، که پولیپ روده بزرگ نام دارد . اکثر پولیپ ها بدون ضرر هستند ولی در صورت عدم تشخیص زوده هنگام و عدم درمان به موقع امکان دارد ، به سرطان روده بزرگ تبدیل شود . متاسفانه این بیماری علائم خاصی ندارد ؛ و با گذشت زمان باعث ایجاد کم خونی، ضعف و خستگی در فرد می شود . لازم به ذکر است که پولیپ ها عامل اصلی ایجاد سرطان های روده هستند ، که در مورد خطرناک بودن و بدخیم بودن آن ها عوامل زیادی دخالت دارند .

بیماری پولیپ روده بزرگ ، معمولا در افراد بالای سال شایع است ، به گونه ای که 20 تا 30 درصد این افراد درگیر این بیماری هستند و از این رو انجام غربالگری های منظم در افراد بالای 50 سال به منظور تشخیص این بیماری توصیه می شود . چرا که تشخیص به موقع این پولیپ ها خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و عوارض ناشی از آن را به حداقل می رساند .

انواع پولیپ روده بزرگ

انواع مختلف پولیپ های روده بزرگ به شرح زیر می باشد :

پولیپ های غیر سرطانی :

پولیپ های غیر سرطانی یا خوش خیم ، پولیپ های هیپرپلازی ( افزایش در تکثیر سلولها)، پولیپ های التهابی، لنفوئید و پولیپ های هامارتوماتوز را شامل می شوند . محل تشکیل این پولیپ ها در رکتوم بوده و از این رو آسیبی به غدد و روده وارد نمی شود .

پولیپ های نئوپلاستی :

این پولیپ ها شامل آندوم ها بوده و خطرناک هستند . احتمال تبدیل به سرطان در این پولیپ ها وجود دارد . معمولا اقدامی که برای این دسته از پولیپ ها انجام می شود ، استخراج آن ها توسط کونولوسکوپی است . این اقدام مانع از سرطانی شدن این پولیپ ها می شود . برای این کار پولیپ ها طی عمل جراحی از روده خارج می شوند . این پلیپ ها خود سه دسته هستند : لوله ای ، پرزی ، لوله ای _پرزی . که نوع لوله ای آن شایع نر می باشد .

علائم پولیپ روده بزرگ چیست ؟

همانگونه که در بالا نیز اشاره کردیم . بیماری پولیپ روده بزرگ معمولا بدون علامت است . و معمولا از طریق غربالگری قابل تشخیص می باشد .

با این حال ممکن است در برخی از افراد علائم زیر مشاهده شود :

تغییر رنگ مدفوع خون :

مشاهده ی رگه های قرمز رنگ در مدفوع یا مدفوع سیاه نشان دهنده پولیپ می باشد . لازم به ذکر است که در مواردی تغییر رنگ مدفوع می تواند به دلیل مصرف برخی از غذاها ، داروها و یا مکمل ها باشد .

خونریزی از رکتوم :

خونریزی علامت شایع پولیپ روده بزرگ است . خونریزی از رکتوم می تواند ناشی از پولیپ های روده بزرگ یا سرطان یا بواسیر یا هموروئید باشد .

تغییر در عادت های روده :

اسهال یا یبوست بیشتر از یک هفته نشان دهنده ی پولیپ روده بزگ است .

درد :

پولیپ های روده با اختلال در عملکرد روده ، با درد همراه هستند .

تهوع و استفراغ

کمبود آهن :

خونریزی از پولیپ ها به مرور زمان ، باعث کمبود آهن در بدن شده و علائمی همچون آریتمی، رنگ پریدگی، احساس خستگی و .. را در پی دارد .

ابتلا به پولیپ روده بزرگ چه علتی دارد ؟

تاکنون علت خاصی برای ابتلا به بیماری پولیپ روده بزرگ شناخته نشده است . ولی در مواردی وراثت ، سابقه ی فامیلی در بروز این بیماری موثر هستند . برخی دیگر از عوامل تاثیر گذار در ابتلا به بیماری پولیپ روده بزرگ عبارتند از :

  • دیابت ( نوع دوم )
  • افزایش سن ( بالای ۵۰ )
  • سابقه یک بیماری التهابی روده
  • سابقه پولیپ در گذشته
  • افزایش وزن و چاقی
  • سابقه خانوادگی سرطان روده یا پولیپ
  • اختلالات ارثی مانند سندروم گاردنر
  • سابقه سرطان تخمدان یا رحم قبل از ۵۰ سالگی

پولیپ روده بزرگ چگونه تشخیص داده می شود ؟

تشخیص بیماری پولیپ روده بزرگ از راه های زیر امکان پذیر خواهد بود:

کولونوسکوپی :

کونولوسکوپی به منظور مشاهده روده بزرگ و راست روده برای تشخیص بیماری پولیپ روده بزرگ انجام می شود .در این روش از لوله ای باریکی که انتهای آن به دوربین و چراغ متصل است استفاده می شود . 95 درصد پولیپ های روده با کونولوسکوپی قابل تشخیص هستند .

کولونوسکوپی

کولونوسکوپی مجازی :

کونولوسکوپی مجازی از تاره های علم پزشکی است . در این روش از اشعه ی ایکس یا تصویربرداری CT یا MRI برای مشاهده ی روده بزرگ استفاده می شود .

تست باریم انما :

این روش جز قدیمی ترین روش ها برای تشخیص بیماری پولیپ روده است و در این روش ، با تصویری که از روده در اختیار پزشک قرار می گیرد ، بیماری قابل تشخیص می باشد . ولی برای اطمینان بیشتر بهتر است از سایر روش ها نیز استفاده شود .

آزمایش مدفوع :

آزمایش مدفوع به منظور بررسی وجود خون در مدفوع انجام می شود . وجود خون در مدفوع نشان دهنده بیماری پولیپ روده بزرگ می باشد .

راه های درمان پولیپ روده بزرگ چیست ؟

پزشک برای درمان بیماری پولیپ روده بزرگ از کونولوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی بهره می گیرد ، بدین صورت که در کونولوسکوپی ، پولیپ ها با استفاده از فورسپس یا حلقه سیم استخراج می شوند . لازم به ذکر است که این روش در مورد پولیپ های بزرگ جوابگو نیست . برداشت و حذف پولیپ های بزرگ از طریق عمل جراحی امکان پذیر می باشد . در مواردی نمونه برداری از پولیپ ها به منظور بررسی بیشتر و تشخیص نوع بافت و سرطانی بودن یا نبودن به آزمایشگاه فرستاده می شود .

عمل پولیپ روده بزرگ

بعد از استخراج پولیپ ها از بدن ، بیمار لازم است ازغذاهای پرفیبر و بدون چربی استفاده کند . بعد از برداشت پلیپ های روده ، احتمال بازگشت زیاد است و در 30 درصد موارد بعد از درمان قابل برگشت است . از این رو چکاپ و بررسی وضعیت روده هر 3 الی 5 ماه یک بار توصیه می شود .

جراحی لاپاروسکوپی پولیپ روده بزرگ

در صورتی که پولیپ روده بزرگ باشد و با استفاده از روش کولونوسکوپی نتوان آن را رفع کرد باید بیمار عمل جراحی انجام دهد . امروزه پیشرفته ترین نوع جراحی پولیپ روده لاپاروسکوپی است . عمل لاپاروسکوپی روده بزرگ به نسبت عمل های باز کم تهاجمی بوده با استفاده از ابزرا لاپاروسکوپ انجام می شود .

لاپاروسکوپ

لاپاروسکوپ ابزار پزشکی برای عمل جراحی است که یک لوله باریک و بلند می باشد که نور زیادی تولید می کند در انتهای این لوله دوربین با وضوح تصویر بسیار بالا قرار دارد .

عمل لاپاروسکوپی روده بزرگ

این عمل بدین صورت انجام می شود که لاپاروسکوپ از طریق یک شکاف بر روی شکم ( بنا به تشخیص جراح ) وارد روده بیمار می شود . با حرکت دادن ابزار لاپاروسکوپ درون روده جراح پولیپ ها را بر روی صفحه نمایش که به دوربین سر لاپاروسکوپ وصل شده است می بیند و با استفاده از ابزار دیگر آنها را برمی دارد. این پولیپ ها در اختیار پاتولوژیست قرار داده می شود تا پولیپ ها از نظر سرطانی بودن سلولها بررسی شود.

مراقبت های بعد از عمل لاپاروسکوپی پولیپ روده بزرگ

بر اساس دستور العمل های پزشک معالج بعد از اتمام عمل جراحی عمل کنید و بعد از اینکه از بیمارستان مرخص شدید نسخه ای که پزشک برایتان نوشته است در منزل رعایت کنید .

  • کم کم به فعالیت های عالی و روز مره خود برگردید تا دوره بهبودی سریعتر شود .
  • هر گونه تغییر رنگ در ادرار خود را با پزشک در میان بگذارید.
  • رژیم غذایی که پزشک برای شما تجویز کرده است را رعایت کنید .
  • به مدت 4 هفته از انجام ورزش های سنگین و فعالیت های طولانی مدت سخت خودداری کنید .
  • از مصرف هر گونه داروی غیر تجویزی مانند آسپرین خودداری کنید
  • برای کاهش درد می توانید از آنتی بیوتیک استفاده کنید .

برداشتن پلیپ روده با لیزر

امروزه استفاده از لیزر برای درمان بیشتر بیماری ها متداول شده است و به دلیل بدون درد بودن طرفداران زیادی را جذب کرده است . شاید قبل از اینها صرفا وقتی در زمینه درمان اسم لیزر می آمد فقط برای زیبایی بود ولی امروز با پیشرفت روز افزون علم پزشکی و تولید انواع تجهیزات پزشکی علم استفاده از لیزر برای درمان انواع بیماری مورد استفاده قرار می گیرد . که بنا به تشخیص متخصص باید انجام شود .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط