درمان تایم
درمان تایم
جراحی رباط صلیبی

عمل پارگی رباط صلیبی قدامی , هزینه جراحی رباط صلیبی

عمل پارگی رباط صلیبی قدامی , هزینه جراحی رباط صلیبی , درمان پارگی رباط صلیبی با فزیوتراپی یا طب سنتی , بهترین روش برای درمان پارگی رباط صلیبی را در درمان تایم بخوانید :  همان گونه که در مقله های قبلی نیز اشاره داشتیم ؛از جمله شایع ترین آسیب های زانو ،کشیدگی یا پارگی رباط صلیبی قدامی می باشد.

جراحی رباط صلیبی

این عارضه را می تواند در ورزشکارانی که ورزش های سنگین مانند فوتبال و بسکتبال انجام می دهند ، بیشتر مشاهده کرد. گفتنی است که حدود نصف همه آسیب های رباط صلیبی قدامی همراه با آسیب به سایر ساختارهای زانو مثل غضروف مفصلی ،منیسک یا دیگر لیگامنت ها روی می دهند.ولی پارگی های ناکامل رباط صلیبی قدامی به ندرت دیده می شوند و بیشتر آسیب های ACL کامل و یا نزدیک به کامل می باشند. در آسیب رباط متقاطع قدامی سطح آسیب و سطح فعالیت فرد امکان دارد جهت احیا عملکرد کامل زانو نیازمند عمل جراحی باشد.

لازم به نوضیح است که مفصل زانو از قرار گیری سه استخوان ران ،ساق و کشکک مجاور هم شکل گرفته است. همان طور که می دانید کشکک در جلوی زانو قرار می گیرد و تا حدودی دارای نقش محافظ در مقابل صدمات را دارد .اتصال این سه استخوان به هم به وسیله رباط های مستحکم است.

باید بگوییم که در زانو چهار گروه رباط مانند طناب هایی قوی استخوان ها را کنار هم نگه می دارند.که از جمله این رباط ها ؛ رباط صلیبی قدامی می باشد. رباط صلیبی قدامی در وسط زانو به شکل مایل قرار می گیرد و مانع از حرکت جلو و عقب استخوان ران روی ساق و حرکت چرخشی این دو استخوان روی هم می شود.

دلیل آسیب رباط صلیبی

حالت های زیر می تواند سبب پاره شدن رباط صلیبی قدامی شوند:

  • تغییر ناگهانی جهت توقف ناگهانی
  • کم کردن ناگهانی سرعت زمان دویدن
  • داشتن فرود اشتباه طی یک پرش
  • تصادف یا برخورد مستقیم دو نفر مانند مسابقات فوتبال

لازم به اشاره است که آسیب به ACL در ورزشکاران خانم نسبت به آقایان بیشترمی باشد.و این مسئله به خاط اختلاف در آمادگی جسمانی ، قدرت عضلانی و کنترل عصبی عضلانی می باشد. دیگر دلایل احتمالی تفاوت در لگن و زاویه اندام تحتانی ،شلی بیشتر رباط ها و اثرات استروژن بر ویژگی های لیگامان است.

افراد امکان دارد در زمان پاره شدن رباط صلیبی یک صدای (پاپ) بشنوند و احساس کنند که زانو از زیر پای ان ها دررفت.از سایر نشانه های ریج این عارضه می توان به درد همراه با تورم اشاره نمود که اغلب در طل 24 ساعت زانوی فرد متورم خواهد گشت.در صورتی هم که اقدامی برای آن صورت نگیرد ؛اغلب درد و تورم به خودی خود از بین می رود.اما در صورتی که فرد تمایل به شرکت در فعالیت ورزشی داشته باشد ،زانوی وی ناپایدار خواهد بود و این ناپایداری خطر آسیب به منیسک زانو را به همراه دارد.از دیگر نشانه های پارگی رباط صلیبی قدامی می توان به کم شدن دامنه حرکتی زانو ،درد موضعی در مجاور مفصل و احساس ناراحتی مبهم در زمان راه رفتن اشاره نمود.

معاینات پزشک :

در نخستین جلسه ای که بیمار به پزشک ارتوپد مراجعه می کند ،پزشک با بیمار در مورد علائم و سابقه پزشکی بیمار صحبت خواهد کرد.ودر طی معاینه فیزیکی ،پزشک همه ساختارهای آسیب دیده را مورد بررسی قرر می دهد و آن ها را با زانوی سالم مورد مقایسه قرار می دهد.پزشک می تواند اغلب آسیب های رباطی را با یک معاینه کامل زانو مشخص کند.دیگر آزمایش هایی که امکان دارد به پزشک کمک کنند عبارت می باشند از سونوگرافی ساده و ام آر آی ولی با همه این تفاسیر اگر در معاینه بالینی رباط پاره باشد دیگر انجام ام آر آی لزومی ندارد.

درمان رباط صلیبی

باید بگوییم که درمان این عارضه می تواند برای بیماران مختلف با توجه به نیاز فردی آن ها متفاوت باشد .مثلا ورزشکار جوان درگیر در ورزش های فعال ،جهت بازگشت ایمن به ورزش اغلب نیازمند جراحی می باشد.اما یک بیمار با سطح فعالیت پایین یا افراد مسن تر اغلب می توانند به شیوه زندگی آرام بدون انجام دادن عمل جراحی بازگردند.

درمان غیر جراحی رباط صلیبی

باید گفت که ACL بدون انجام عمل جراحی نمی تواند ترمیم شود ولی درمان غیر جراحی امکان دارد برای بیماران مسن ت یا افراد با سطح فعالیت پایین مناسب باشد.در صورتی که پایداری کلی زانو مطلوب باشد ،پزشک امکان دارد گزینه های ساده غیر جراحی را توصیه نماید.

بریس:

احتمال دارد که پزشک جهت محافظت از زانوی بی ثبات استفاده از بریس را توصیه نماید.برخی مواقع جهت حمایت بیشتر از زانو پزشک بر طبق وضعیت بیمار امکان دارد توصیه نماید که بیمار از عصا استفاده کند از مانع از اعمال وزن بدن روی زانو شود.

عمل جراحی رباط صلیبی

بازسازی لیگامان :

لازم به ذکر است که پارگی های رباط صلیبی قدامی متاسفانه قابل بخیه شدن نمی باشند .جهت جراحی ACL و بازگرداندن مجدد پایداری زانو ،رباط باید بازسازی گردد.در این نوع جراحی رباط پاره شده با پیوند بافت جایگزین می گردد.در واقع این پیوند همانند یک داربست جهت ایجاد یک رباط جدید عمل می نماید.گرافت ها می توانند از منابع گوناگون به دست بیایند.بیشتر آن ها از تاندون کشکک گرفته می شود.باید گفت که تاندون های همسترینگ در پشت ران نیز منبع مناسبی جهت پیوند می باشند.برخی مواقع از تاندون چهر سر استفاده می گردد.در نهایت ،پیوند از جسد نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.مزایا و معایب همه منابع پیوند وجود دارد.

بازسازی لیگامان

فرد باید با جراح ارتوپد خود در مورد انتخاب پیوند مناسب گفتگو کند.چون ایجاد مجدد رباط روندی کند می باشد و نیاز به زمان بیشتری دارد ،و احتمال دارد که شش ماه یا بیشتر زمان نیاز داشته باشد که یک ورزشکار بعد از جراحی بتواند به ورزش بازگردد.

روش جراحی رباط صلیبی :

جراحی برای بازسازی رباط صلیبی قدامی را با کمک آرتروسکوپ با استفاده از برش های کوچک انجام می دهند.جراحی آرتروسکوپی کمتر تهاجمی می باشد .از جمله مزیت هایی که تکنیک های کمتر تهاجمی دارد عبارت از درد کمتر بعد از جراحی ،زمان کمتر بستری در بیمارستان و زمان بهبودی سریع تر می باشد.در مواردی که آسیب دیدگی در رباط های مختلف باشد ، اغلب بازسازی رباط صلیبی با تاخیر انجام می گردد تا التهاب مفصل کاهش پیدا کند و اجازه می دهد تا حرکت طبیعی زانو پیش از عمل جراحی مجدد برقرار گردد.در صورتی که در این وضعیت بازسازی ALC خیلی زود انجام گردد می تواند خطر ابتلا به چسبندگی داخل مفصلی را افزایش دهد که سبب کاهش دامنه حرکتی مفصل خواهد گشت.

باز توانایی بعد از عمل جراحی رباط صلیبی :

لازم به ذکر است که افراد چه از درمان عمل جراحی و چه از درمان های غیر جراحی استفاده کنند ، توانبخشی می تواند دارای نقش بسزایی در بازگشت به فعالیت های روزانه باشد.گفتنی است که داشتن یک برنامه فیزیوتراپی می تواند به افراد کمک کند تا قدرت و حرکت زانوی خود را مجددا به دست آورند .در صورتی که زانوی فرد مورد عمل جراحی قرار گرفته باشد ،فیزیوتراپی نخست روی برقراری حرکت در مفصل و عضلات پیرامون آن تمرکز خواهد کرد و بعد در پی آن برنامه تقویتی جهت محافظت از رباط های جدید آغاز می گردد.مرحله پایانی توانبخشی برقراری عملکرد ویژه ورزشکار برای بازگشت به ورزش خود است.

فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی :

پس از اینکه تورم زانوی بیمار بهبود پیدا کرد ،برای او یک برنامه دقیق توانبخشی آغاز می گردد.تمرینات مخصوص به برقراری عملکرد زانوی بیمار می تواند کمک نماید و عضلات ساق که در پایداری زانو دارای نقش بسزایی می باشند را تقویت نماید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط