درمان تایم
درمان تایم
بخش های پاورپوینت

نکاتی برای تهیه و ارائه ی پاورپوینت دفاع پایان نامه

دفاع پایان نامه در دوره های کارشناسی ارشد و دکترا چارچوب خاصی دارد. ارائه ی پاورپوینت دفاع پایان نامه یکی از ملزومات مهم جلسه ی دفاع دانشجویان می باشد. تهیه ی یک پاورپوینت ایده آل برای روز دفاع قواعد خاصی دارد. برخی از دانشجویان دوره ی ارشد و دکترا ممکن است به این اصول آشنایی نداشته باشند. موسسه ی همراه شریف با در اختیار داشتن نیروهای متخصص و با تجربه میتوانند شما را در تهیه ی پاورپوینت روز دفاع راهنمایی کنند.

بخش های مختلف پاورپوینت دفاع پایان نامه

برای انجام پاورپوینت دفاع پایان نامه باید آن را به بخش های مختلف تقسیم کنید. بخش های مختلف پاورپوینت عبارتند از: موضوع پایان نامه، مقدمه، تجزیه و تحلیل در بخش های مختلف، نتیجه گیری پایانی، ذکر منابع مورد استفاده و در نهایت سپاسگزاری. به این نکته توجه کنید که در برخی از رشته ها بخش هایی به پاور پوینت اضافه یا کاسته می شود. در زمان ساخت پاورپوینت ابتدا باید چارچوب اصلی آن را طراحی کنید آنگاه مطالب مد نظر خود اعم از عکس ها، نمودارها و … را به آن اضافه کنید.

پاورپوینت منودار

طرح اصلی پاورپوینت دفاع پایان نامه

هر یک از اسلایدهای پاورپوینت دفاع پایان نامه از اهمیت بالایی برخوردار می باشند. اسلایدهای هر بخش را به ترتیب و پشت هم بچینید بی نظمی و بهم ریختگی اسلایدها یک نکته ی منفی محسوب می شود. برخی از دانشجویان برای جدا کردن بخش های مختلف پایان نامه ی خود از روش پاورپوینت منودار استفاده می کنند. بدین ترتیب هر بخش توسط یک رنگ مشخصی جدا می شود. برخی از افراد نیز برای مشخص کردن بخش های مختلف پاورپوینت خود در قسمت بالایی اسلایدها بخش مربوطه را می نویسند.

قالب مناسب پاورپوینت

قالب مناسب پاورپوینت دفاع پایان نامه

قالب بندی پاورپوینت پایان نامه یکی دیگر از کارهای تاثیر گذار برای ساخت یک پاورپوینت جذاب می باشد. منظور از قالب بندی پاورپوینت انتخاب طرح پس زمینه و رنگ بندی پاورپوینت می باشد. گاهی دانشجویان از یک عکس متناسب با موضوع پایان نامه برای پس زمینه ی پاورپوینت استفاده می کنند. دانشجویان می توانند بر اساس ویژگی های نرم افزار پاورپوینت عکس پس زمینه را به صورت محو، روشن تر، به صورت پازل و … داخل اسلاید های خود قرار دهند. هر فردی برای استفاده از عکس پس زمینه در پاورپوینت خود ایده ای دارد. برخی از پژوهشگران نیز صرفا از یک رنگ خاص برای پس زمینه ی پاور پوینت خود استفاده می کنند. در انتخاب رنگ ها باید دقت زیادی داشته باشید. سعی کنید رنگ های ملایم و ساده ای را در طراحی پس زمینه ی خود به کار ببرید. برخی از پژوهشگران نیز از قالب های آماده ی پاورپوینت برای دفاع از پایان نامه استفاده می کنند.

نوع و اندازه ی فونت پاورپوینت چگونه باشد؟

انتخاب فونت و اندازه ی آن تاثیر زیادی در میزان موفقیت پاورپوینت دفاع پایان نامه دارد. اندازه ی فونت نباید خیلی درشت با خیلی ریز باشد. فونت پاورپوینت خود را از انواع رایج و خوانا انتخاب کنید. مناسب ترین سایز فونت پایان نامه باید بین 18 تا 36 باشد. بهتر است فونت عناوین و تیترهای پایان نامه نسبت به سایر نوشته ها چند سایز بزرگ تر باشد. بهترین فونت های مناسب پایان نامه عبارتند از: نازنین، میترا، لوتوس و …. برای تغییر اندازه ی فونت ها باید از قسمت (هوم) بخش (ادیتینگ) آیتم (ریپلیس) را انتخاب کنید. به این نکته توجه کنید که حتما نوع فونت های انتخابی را در فلش سیو کنید چون شاید دستگاه دانشگاه فونت انتخابی شما را نداشته باشد. در این صورت کل فایل پاورپوینت شما بهم می ریزد.

نحوه انتخاب جملات در پاورپوینت

پاورپوینت دفاع پایان نامه حدالمقدور باید ساده باشد. پاورپوینت را با عکس ها و متن های زیاد شلوغ نکنید. جملاتی که داخل پایان نامه قرار می گیرد باید خلاصه و کوتاه باشد. در صورتی که قصد داشتید یک یا دو اسلاید از پاورپوینت شما جملات بیشتری داشته باشد بهتر است از اینفوگرافیک استفاده کنید. اینفوگرافیک ها معمولا تاثیرگذاری بیشتری نیز دارند. اگر فکر می کنید که زمان لازم برای حفظ تمام مطالب پاورپوینت را ندارید می توانید از قابلیت یادداشت مخفی برای یادآوری استفاده کنید. بدین ترتیب برخی از مطالب داخل پاورپوینت فقط در سیستم و برای شما به نمایش در می آید و حضاری که از طریق پروژکتور پاورپوینت را می بینند این مطالب مخفی را نخواهند دید.

نکاتی در تهیه ی پاورپوینت

رعایت نکاتی در تهیه ی پاورپوینت

  • به کار بردن تصاویر در پاورپوینت دفاع پایان نامه یک تکنیک بسیار خوب برای ارائه ی بهتر پایان نامه می باشد همچنین موجب زیبایی بیشتر پایان نامه می شود.
  • بهتر است از انیمیشن برای جذابیت بیشتر پاورپوینت استفاده کنید اما در این کار نباید زیاده روی شود. شما می توانید نوع انیمیشن و تایم آن را بر روی اسلایدهای پاورپوینت خود تنظیم کنید. گاهی بهتر است برخی از اسلایدهای شما هیچ نوع انیمیشنی نداشته باشد.
  • از علائم نگارشی در متن پاورپوینت دفاع پایان نامه ی خود استفاده کنید زیرا موجب افزایش خوانایی متن پایان نامه می شود.

به یاد داشته باشید پس از انجام پایان نامه و در جلسه دفاع باید به بهترین شکل ممکن پایان نامه خود را ارائه دهید. تهیه یک پاورپونیت اصولی، استاندارد و زیبا می توانید به ارائه شما در جلسه دفاع کمک کند. بنابراین در ساخت پاورپوینت دقت زیادی داشته باشید و در صورت نیاز حتما از کمک متخصصان در این زمینه استفاده نمایید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط