درمان تایم
درمان تایم
دکتر اعظم مهدوی

لاپاراسکوپی کیست تخمدان

لاپاراسکوپی تخمدان روشی برای برداشتن کیست تخمدان می‌‌باشد. کیست تخمدان، کیسه‌ای روی تخمدان، به همراه مقادیری مایع است. این کیست‌ها نسبتاً شایع هستند و اغلب خود به خود و بدون درمان از بین می‌روند. اگر کیست تخمدانی دارید که از بین نمی‌رود، بزرگ‌تر می‌شود یا باعث می‌شود درد را در این ناحیه احساس کنید، ممکن است پزشک شما، لاپاراسکوپی کیست تخمدان را توصیه کند.

بسیاری از زنان در دوره‌ای از زندگی خود دچار کیست تخمدان می‌شوند. به طور معمول، کیست‌ها علائم ضعیفی ایجاد می‌کنند یا بدون علائم هستند. با این حال، اگر کیست باعث ایجاد علائم دردناک یا ناراحت کننده شود، برداشتن کیست‌ها با جراحی ممکن است بهترین گزینه درمانی باشد. برخی از علائم کیست تخمدان شامل درد لگن، به ویژه در طول دوره قاعدگی یا مقاربت جنسی است. اگرچه جراحی می‌تواند برای حل این مشکل کمک کننده باشد، اما بهتر است بدانید که این‌ روش بدون خطر نیست و بیمار باید قبل از انجام عمل در مورد عوارض احتمالی و سایر سوالات با پزشک خود گفتگو کند. این مقاله اطلاعاتی را در مورد جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان و سایر مراحل آن همچون، آماده‌سازی و بهبودی را مرور می‌کند.

لاپاراسکوپی کیست تخمدان چیست

قبل از شروع جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان، به بیمار داروی بیهوشی داده می‌شود تا در طول جراحی، آرامش خود را به خوبی حفظ کند. جراح یک دوربین کوچک با یک نور بالا (لاپاراسکوپ) را از طریق یک برش کوچک در شکم وارد می‌کند. این دستگاه به آن‌ها اجازه می‌دهد تا اندام‌های تناسلی و لگنی بیمار را مشاهده کنند. جراح دو برش کوچک دیگر ایجاد می‌کند و ابزار جراحی خود را داخل آن قرار می‌دهد. سپس، کیست تخمدان را از طریق آن برش‌ها خارج می‌کنند. برای برداشتن کیست از ابزارهای جراحی پیشرفته و مدرن استفاده خواهد شد. جراحان، سیستکتومی تخمدان به روش لاپاراسکوپی را ترجیح می‌دهند، زیرا نسبت به جراحی باز کم تهاجمی تر است و بهبودی برای شما آسان‌تر می‌کند. با این حال، اگر کیست‌های تخمدان مشکوک به سرطان است یا اگر کیست برای برداشتن با لاپاراسکوپی خیلی بزرگ باشد، جراحی باز ممکن است تنها گزینه برای رفع این مشکل باشد. یک بیمار باید با پزشک و تیم مراقبتی خود در مورد آنچه که برای جراحی برداشتن کیست تخمدان انتظار دارد صحبت کند. ممکن است لازم باشد فرد قبل از جراحی برای مشاوره با یک متخصص بیهوشی ملاقاتی داشته باشد. بیمار باید بر اساس نوع عملی که انجام می‌دهد، مدتی را برای استراحت برنامه ریزی کند، اگرچه فرد معمولاً پس از لاپاراسکوپی خیلی سریع تر از لاپاراتومی بهبود می‌یابد.

 

مراقبت‌های بعد از لاپاراسکوپی کیست تخمدان

بیماران احتمالا فشار، تورم، درد در شکم، درد در حین مقاربت و یا درد‌های دوره‌ای غیرطبیعی یا غیرعادی سخت را همراه با کیست تخمدان تجربه می‌کنند. بهبودی ممکن است بر اساس روش انجام جراحی کیست متفاوت باشد. برای برداشتن کیست تخمدان با لاپاراسکوپی، فرد معمولاً تنها به 2 تا 3 ساعت تحت نظر پزشک بودن پس از عمل نیاز دارد. بیماران پس از این مدت می‌توانند به خانه بروند و معمولاً بین 1 روز تا 1 هفته به استراحت نیاز دارند. بهبودی پس از عمل لاپاراتومی بیشتر طول می‌کشد. پس از این روش، فرد می‌تواند انتظار تحت نظر بودن به مدت 1 تا 2 شب در بیمارستان را داشته باشد. پس از بازگشت به خانه، بیماران باید به مدت 6 هفته یا بیشتر از فعالیت‌های شدید خودداری کنند. در دوران نقاهت، فرد باید از وارد کردن فشار به ناحیه شکم خودداری کند. زمان بهبودی در خانه می‌تواند متفاوت باشد. پس از لاپاراسکوپی رحم و کیست تخمدان، فرد باید از برداشتن اجسام سنگین که به ناحیه شکم فشار وارد می‌کند جلوگیری نماید. بیماران باید حداقل 1 هفته برای لاپاراسکوپی و حدود  6 هفته برای لاپاراتومی از فعالیت بدنی خودداری کنند. فرد باید تمام دستورالعمل‌های بعد از عمل از جمله زمان مصرف دارو برای درد، قرار ملاقات‌های بعدی و نظارت بر برش آن‌ها برای علائم عفونت را دنبال کند.

لاپاراسکوپی

مزایای لاپاراسکوپی کیست تخمدان

جراحی برداشتن کیست تخمدان دو نوع است: لاپاراسکوپی و لاپاراتومی. لاپاراسکوپی یک جراحی کم تهاجمی است که جراحان می‌توانند از آن برای برداشتن کیست از تخمدان استفاده کنند. سیستکتومی لاپاراسکوپی شامل ایجاد یک یا چند برش کوچک در شکم است که از طریق آن تیم جراحی ابزار مورد نیاز برای برداشتن کیست را وارد ناحیه مورد نظر می‌کنند. زمان ریکاوری معمولاً سریعا صورت می‌گیرد، زیرا بیمار اغلب می‌تواند بیشتر فعالیت‌ها را در عرض 5 روز از سر بگیرد. اگرچه زمان‌ها بسته به اینکه چقدر ممکن است این روش پیچیده باشد متفاوت است، جراحی اغلب حدود1 ساعت طول می‌کشد و فرد باید 2 تا 3 ساعت برای نظارت در اتاق ریکاوری یا اتاق پس از عمل بماند. تجربه حداقل درد و خونریزی در حین عمل، بستری کوتاه مدت در بیمارستان، زمان بهبودی سریع تر، کاهش جای زخم، کاهش خطر عفونت، حداقل آسیب به بافت های اطراف و بریدگی‌های کوچک جراحی از دیگر مزایای لاپاراسکوپی کیست تخمدان است. این روش معمولا یک جراحی سرپایی است که هزینه کلی پزشکی را کاهش می‌دهد.

محدودیت‌های لاپاراسکوپی کیست تخمدان

یکی از محدودیت‌های لاپاراسکوپی کیست تخمدان، عدم دید سه بعدی در این ناحیه است، که درک عمق را کاهش می‌دهد. فقدان حس لامسه از دیگر محدودیت‌های لاپاراسکوپی به شمار می‌رود، به ویژه در تشخیص بدخیمی‌ها و ارزیابی درجه چسبندگی که دارای اهمیت بسیاری می‌باشد. انجام این جراحی نیاز به آموزش بسیار اصولی برای روش‌های عمل لاپاراسکوپی پیشرفته است. بیمارانی که عملکرد ریوی ضعیفی دارند، به ویژه افرادی که دچار اضافه وزن می‌باشند ممکن است جراحی لاپاراسکوپی طولانی مدت و همچنین لاپاراتومی را تحمل نکنند.

لاپاراسکوپی کیست تخمدان

 لاپاراسکوپی به جراح اجازه نمی‌دهد روده و فضای خلفی صفاقی را به اندازه لاپاراتومی بررسی کند و احتمالاً برای درمان چسبندگی روده کمتر مؤثر است. همچنین این روش برای بیماران با توده‌های تخمدانی بزرگ و جامد مانند فیبروم‌های تخمدان، که باید از طریق یک برش ثانویه بزرگ شده برداشته شوند نا مناسب است. در زنان مبتلا به سرطان تخمدان، احتمال نشت مایع حین عمل از کیست که ممکن است وضعیت بیمار را بدتر کند، وجود دارد. حذف ناقص تومور، مرحله بندی ناقص جراحی، تاخیر در درمان قطعی و کاشت در محل پورت از دیگر معایب شایع در لاپاراسکوپی کیست تخمدان است.

خلاصه مقاله

لاپاراسکوپی کیست تخمدان به عنوان یک جراحی کم تهاجمی شناخته می‌شود. لاپاراسکوپ از طریق چند برش کوچک همراه با ابزارهای تخصصی کوچک برای تجسم، تشخیص و ترمیم ناهنجاری‌ها وارد شکم یا لگن می‌شود. برخی از کیست‌ها خود به خود ناپدید می‌شوند، اما کیست‌های بزرگ نیاز به درمان دارند. در صورتی که کیست‌ها کوچکتر و غیرسرطانی باشند، برداشتن جراحی لاپاراسکوپی توصیه می‌شود.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در مورد جراحی هیسترکتومی، انواع لاپاراسکوپی مانند رحم، فیبروم ، اندومتریوز و …. در وب سایت دکتر اعظم السادات مهدوی به آدرس  www.dr-amahdavi.ir   مطرح کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط