درمان تایم
درمان تایم

عوارض کشیدن دندان عقل پایین و بالا

کشیدن دندان عقل یک روش جراحی برای برداشتن یک یا چند دندان عقل است؛ شامل چهار دندان که در گوشه های پشتی دهان شما در بالا و پایین قرار گرفته اند.

اگر دندان عقل فضایی برای رشد نداشته باشد، منجر به درد، عفونت یا سایر مشکلات دندانی می شود و احتمالاً باید آن را بکشید. با این حال کشیدن دندان عقل می تواند عوارض زیادی داشته باشد؛ به خصوص اگر  به صورت درست انجام نشود. در این مقاله به عوارض جراحی دندان عقل پایین و بالا می پردازیم؛ با ما همراه باشید…

آمادگی برای عوارض دندان عقل

آیا فکر کشیدن دندان عقل شما را در شب بیدار نگه می دارد؟ درک عوارض احتمالی کشیدن دندان عقل می تواند به کاهش ترس شما کمک کرده و شما را برای مسیر بهبودی آماده کند.

کشیدن دندان عقل یک روش جراحی برای برداشتن یک یا چند دندان عقل است؛ شامل چهار دندان که در گوشه های پشتی دهان شما در بالا و پایین قرار دارند.

اگر دندان عقل فضایی برای رشد نداشته باشد، منجر به درد، عفونت یا سایر مشکلات دندانی شود و احتمالاً باید آن را بکشید. کشیدن دندان عقل ممکن است توسط دندانپزشک یا جراح دهان فک و صورت انجام شود.

عوارض احتمالی کشیدن دندان عقل پایین و بالا

مانند هر روش جراحی دیگری، در کشیدن دندان عقل، عوارض جانبی بالقوه ای وجود دارد که ممکن است در طول روند بهبودی ایجاد شود. شدت این عوارض می تواند از ناراحتی خفیف تا درد شدید متفاوت باشد؛ اما آگاهی از آنها و دانستن نحوه برخورد با آنها می تواند روند بهبودی را تسهیل کند .

مشکلات حفره خشک و لخته خون

حفره خشک  (Dry Socket) یک وضعیت دردناک بوده و زمانی رخ می دهد که یک لخته خون از محل کشیدن دندان جابجا شده، استخوان زیرین و اعصاب را در معرض دید قرار داده و خطر عفونت را افزایش می دهد. گزارش شده است که حدود 30 درصد از بیماران پس از کشیدن دندان عقل، خونریزی شدیدی را در اثر کشیدن دندان تجربه می کنند.

برخی عوامل مانند سیگار کشیدن یا استفاده از نی برای نوشیدن نوشابه، می تواند خطر حفره خشک را افزایش دهد. سیگاری ها و زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند بیشتر با این عارضه مواجه می شوند. برای به حداقل رساندن حفره خشک، دستورالعمل های دندانپزشک خود را دنبال کنید؛ این  دستورالعمل ها شامل رعایت بهداشت دهان و استفاده از کیسه یخ، برای به حداقل رساندن تورم است.

آسیب عصبی

آسیب عصبی یک خطر بالقوه در طول عمل است که ممکن است منجر به تغییرات موقت یا دائمی در احساس لب پایین، چانه، لثه و زبان گردد. اگرچه خطر آسیب عصبی نسبتاً کم است، اما همچنان می تواند باعث درد و ناراحتی شدید شود.

در بیشتر موارد، آسیب عصبی موقتی است و در عرض چند هفته یا چند ماه، گاهی حتی در عرض پنج روز برطرف می‌شود. با این حال، در شرایط نادر، اگر عصب به شدت آسیب ببیند، آسیب دائمی عصبی ممکن است رخ دهد.

چالش های عفونت و درمان

عفونت ها می توانند پس از جراحی دندان عقل شما ایجاد شوند و باعث تورم، درد و سایر علائمی شوند که نیاز به مراقبت پزشکی دارند. در صورت عدم درمان، این عفونت ها می توانند منجر به عوارض شدیدتری گردند.

علائم عفونت دندان، عبارتند از:

  • ناراحتی یا تورم مداوم
  • ترشحات زرد رنگ با طعم بد
  • حالت تهوع
  • تب

محدود شدن حرکت فک

قفل شدن فک یا تریسموس ، یک عارضه شایع پس از کشیدن دندان عقل، به دلیل درگیری عضلات فک در حین جراحی است. افراد بین 17 تا 25 سال بیشتر در معرض تریسموس پس از برداشتن دندان عقل هستند.

دندانپزشک شما ممکن است درمان های مختلفی را برای رفع تریسموس پیشنهاد کند. این شامل:

  • گرما درمانی
  • داروهای ضد درد
  • شل کننده های عضلانی
  • دستگاه های باز کننده فک

در صورت تداوم تریسموس، مشورت با دندانپزشک یا جراح دهان، فک و صورت، می تواند از عوارض طولانی قفل شدن فک، جلوگیری کند.

خون ریزی بیش از حد

خونریزی بیش از حد و نگرانی لخته شدن خون، ممکن است پس از عمل دندان عقل ایجاد شود که نیاز به مراقبت و نظارت مناسب دارد. اجتناب از استعمال دخانیات، شستشوی دهان با آب نمک و مصرف غذاهای نرم، از اقدامات لازم برای کنترل خونریزی هستند.

خونریزی بعد از عمل را کنترل کنید. اگر خون ریزی، بعد از 24 ساعت ادامه یافت یا به طور غیرعادی شدید بود، با دندانپزشک یا جراح دهان خود مشورت کنید. برای جلوگیری از خونریزی بیشتر، از آبکشی، تف کردن یا استفاده از نی، در روز جراحی خودداری کنید.

عوارض سینوسی

عوارض سینوسی، مانند ارتباط سینوسی، می تواند پس از برداشتن دندان عقل رخ دهد؛ به خصوص اگر دندان نزدیک به حفره سینوس باشد. ارتباط سینوسی به شکافی بین حفره دندان و حفره سینوسی اشاره دارد که می‌تواند در طول فرآیند بهبودی، عوارضی ایجاد کند.

واکنش های بیهوشی

واکنش های بیهوشی در طول کشیدن دندان عقل نادر است، اما می تواند شامل واکنش های آلرژیک یا سایر عوارض باشد. واکنش های معمول به بیهوشی، شامل خواب آلودگی، حالت تهوع و استفراغ است.

واکنش های غیر معمول به بیهوشی ممکن است شامل گیجی، بی قراری و تشنج باشد. در موارد نادر، واکنش آلرژیک به بیهوشی می تواند منجر به مشکل در تنفس، شوک و حتی مرگ بدون مراقبت فوری پزشکی شود. بحث در مورد هر گونه نگرانی یا واکنش های بیهوشی گذشته با دندانپزشک یا جراح دهان قبل از عمل، ضروری است.

چه زمانی باید با یک متخصص دندانپزشکی مشورت کرد؟

اگر بعد از کشیدن دندان عقل، علائم عفونت، درد مداوم یا سایر علائم نگران کننده را تجربه کردید، لازم است با دندانپزشک خود مشورت کنید.

نظارت بر عفونت

مشاهده علائم عفونت پس از کشیدن دندان عقل، برای تضمین بهبودی و جلوگیری از عوارض، بسیار مهم است. علائم عفونت عبارتند از:

  • تورم
  • درد
  • تب

اگر به عفونت یا پوسیدگی دندان مشکوک هستید، برای ارزیابی و درمان، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. تشخیص زودهنگام، می تواند به جلوگیری از عوارض شدیدتر کمک کند.

درد و ناراحتی مداوم

درد و ناراحتی مداوم پس از جراحی دندان عقل، ممکن است نشان دهنده عوارضی مانند حفره خشک، آسیب عصبی یا عفونت باشد. اگر احساس درد مداوم دارید، در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید. با فعال بودن و داشتن اطلاعات خوب، می توانید از روند بهبودی اطمینان حاصل کرده و خطرات مربوط به برداشتن دندان عقل را به حداقل برسانید.

سخن پایانی

درک عوارض بالقوه برداشتن دندان عقل، انجام اقداماتی برای کاهش خطرات و دانستن زمان تماس با متخصصین دندانپزشکی، برای بهبود موفقیت آمیز ضروری است. با فعال بودن و داشتن اطلاعات خوب، می توانید خطرات مربوط به کشیدن دندان عقل را به حداقل رسانده و از روند بهبودی، اطمینان حاصل کنید و مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل را هم جدی بگیرید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط