درمان تایم
درمان تایم
علت اصلی درد زانو

علت اصلی درد زانو و تشخیص آن

علت اصلی درد زانو و تشخیص آن ، مهمترین معیار در کاهش درد و درمان قطعی زانو درد , آیا می دانید اگر علت زانو درد پیدا شود درمان آن بسیار راحت است ؟ : افرادی که زانو درد دارند احتمال دارد به بیماری های آرتروز، بورسیت ، روماتیسم ، عفونت زانو … دچار شده باشند که هر کدام از اینها بستگی به سن و فعالیت های شما می تواند متفاوت باشد . درد از طریق اعصاب منتقل می شود و ما احساس درد می کنیم . پس می توان گفت که علت درد زانو یکی از حالت های زیر می باشد :

  • تحریک شدن اعصاب خارج از مفصل ولی احساس درد در همان مکان مانند بیماری دیسک و یا بیماری در ران
  • تحریک شدن اعصاب در داخل مفصل مانند بیماری آرتروز و عفونت و …

شاید کسانی وجود دارند که درمان های زیادی بر روی زانوی خود انجام داده اند ولی هیچ نتیجه ای دریافت نکرده اند و هنوز درد زانو دارند در اینگونه موارد احتمال دارد که علت درد در خود زانو نباشد. پزشکی که شما را معاینه می کند باید با حوصله و به طور دقیق اینکار را کند چون ممکن است علت درد در خود زانو نباشد . اگر اینکار بطور دقیق انجام نگیرد ممکن است در تشخیص علت درد زانو اشتباه صورت گیرد .

علت اصلی درد زانو

درد زانو در دو حالت خود را نشان میدهد یکی اینکه ناگهانی و حاد صورت می گیرد و دیگری اینکه به مرور زمان و آهسته این درد خود را ظاهر می کند ، در صورت درد ناگهانی زانو به نکاتی چون قرمزی زانو ، تورم ، حس داغی ، عدم توانایی در راه رفتن و خم نمودن زانو ، خشکی ، ضربه به زانو و … باید توجه داشت . در صورت وجود همچین نکاتی در هنگام بروز درد زانو باید به پزشک معالج خبر دهیم چون در درمان درد زانو خود فرد مهمترین عضو تیم درمان است . اگر اطلاعات خوبی در اختیار پزشک نگذارید احتمال دارد علت درد زانوی شما درست تشخیص نداده شود.

چه عواملی باعث زانو درد می شود ؟ ,  عوامل بسیاری وجود دارد به باعث می شود ما از درد زانو رنج بکشیم که می توان مهمترین آنها را در زیر می آوریم :

  • سابقه خانگی
  • سابقه ضربه و شکستگی در اطراف مفصل
  • انحراف در مفصل
  • وزن بالا
  • ضعف غضلانی
  • فشار بیش از حد ناشی از کار زیاد
  • ورزش ناگهانی
  • کار طولانی مدت
  • سبک زندگی ناسالم
  • بی تحرکی

در موارد ذکر شده بالا به جز دو مورد ضربه و سابقه خانوادگی همگی قابل درمان هستند و بهبودی می یابند. در این نوع بیماری اقدامات پزشک تقریبا نقش کمکی دارند و درمان اصلی زانو درد به خود بیمار بستگی دارد که احتیاطات و ورزش های متناسب را برای بهبودی انجام دهد و اگر این موارد را انجام ندهد تلاش دکتر کاملا بی فایده است.

علل مختلف درد حاد زانو

  1. سینویت : به التهاب مایع مفصلی سینویت می گویند که در این حالت زانو ورم می کند و علت بروز آن ضربه ، فشار بیشاز حد و یا بیماری های روماتیسمی می باشد.
  2. آرتریت : در حالت آرتریت زانو قرمز و بسیار دردناک می شود وعلت بروز آن ورود میکروب به داخل مایع مفصلی می باشد .
  3. پارگی منیسک و رباط : اگر ضربه سختی به زانو وارد شود به دنبال آن پارگی منیسک و رباط ایجاد می شود که در این حالت زانو خم و راست نمی شود و بسیار ورم می کند.
  4. آسیب بافت نرم : در این حالت شما می توانید زانوی خود را خم و راست کنید در حالی که زانوی شما درد می کند .
  5. بورسیت : التهاب اطراف تاندون و رباط و علت بروز آن استفاده بیش از حد از مفصل می باشد .

اگر شما می خواهید که نوع درد زانوی خود را بدانید باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کرده و درباری درد زانوی خود هر چقدر اطلاعات می دانید را در اختیار پزشک بگذارید تا پزشک درست تشخیص دهد و نسبت به درمان آن اقدام کند . درحالت هایی که درد زانو بیش از حد باشد و شما به اورژانس مراجعه می کنید باید بدانید که اورژانس دلیل اصلی را بررسی نمی کند و باید روز بعد به متخصص مراجعه کرده و درمان را آغاز کنید. پس بهتر است برای درمان کردن زانو درد به متخصص مراجعه کنیم .

علل مختلف دردهای مزمن زانو

  1. پارگی مینیسک : پارگی مینیسک بیشتر در جوانان رخ میدهد و علت آن این است که زانوی خود را بصورت ناگهانی و شدید می چرخانند. البته این امر در سن های بالا نیز اتفاق می افتد و به علت پیری تخریب می شود . افراد بالای سی سال این درد زانو را که علت آن پارگی مینیسک می باشد را تجربه می کنند.
  2. آرتروز : آرتروز یا همان ساییدگی زانو که به علت ضعیف شدن و یا از بین رفتن غضروف به وجود می آید که اگر پیشرفت زیادی کند باعث از بین رفتن مینیسک هم می شود . از علائم وجود آرتروز می توان به محدود شدن حرکت فرد ، التهاب ، تورم و درد در ناحیه زانو اشاره کرد .
  3. کندرومالاسی کشکک : به این نوع عارضه نرمی غضروف نیز می گویند . این نوع بیماری در بانوان و افرادی که زیاد می دوند ایجاد می شود و دلیل به وجود آمدن آن این است که استخوان کشکک ده خوبی در جای خود قرار نمی گیرد و در گذر زمان و حرکت های زانو غضرف بین مفصل آسیب می بیند و باعث درد زانو می شود . بعد از نشستن های طولانی مدت افرادی که این بیماری را دارند درد زانو را احساس می کنند .
  4. روماتیسم : بیماری روماتیسم جزو عارضه هایی است که می تواند تمام مفاصل بدن را درگیر کند و از علائم وجود آن می توان به درد زانو و تورم در ناحیه زانو اشاره کرد . اگر این بیماری پیشرفت زیادی کند متاسفانه موجب تغییر شکل زانتو می شود پس باید بسیار مراقب بود و از این نوع بیماری پیشگیری کرد .
  5. بورسیت زانو : علائم بورسیت درد و التهاب است و علت به وجود آمدن آن تورم کیسه های اطراف مفصل زانو می باشد .
  6. عفونت : عفونت یکی از بیماری های اورژانسی برای پزشکان است که در ناحیه مفصل زانو ایجاد می شود . این نوع بیماری در صورت وجود علاوه بر زانو درد و تورم برای بیمار تب نیز به همراه آن می باشد که در حالت شدید آن به استخوان های زانو آسیب می رساند.
  7. سندرم ایلیوتیبیال باند : این باند همان نوار بافتی مستحگم می باشد که از لگن تا زیر زانو کشیده شده است ، این باند در ناحیه خارجی زانو قرار دارد و با حرکت های زانو این باند پی در پی با برجستگی های قسمت خارجی مفصل برخورد کی کند و باعث ساییده شدن می شود و بعد از آن فرد درد زانو و تورم را احساس خواهد کرد. بیشترین افرادی که در معرض این خطر هستند دوندگانی هستند که برای مدت طولانی می دوند که این درد بعد از ده دقیقه دویدن شروع می شود و با آخر ادامه می کند و بعد از استراحت خوب می شود . اگر می خواهید از این درد جلوگیری کنید می توانید به ارتوپد متخصص مراجعه کنید و با ورزش های کششی خاص این باند را انعطاف پذیر تر و نرم تر کرد .
  8. زانوی جهندگان : به ورزشکارانی که بیشتر فعالیت های آنها به جهش ختم می شود jumpers یا زانوی جهندگان گفته می شود مانند والیبالیست ها و بسکتبالیست ها ، در این بیماری تاندون کشکک مورد آسیب دیدگی قرار می گیرد و باعث التهاب و درد زانو می شود که ورزشکار با ادامه ورزش درد بیشتری باید تحمل کند.
  9. آسیب غضروفی : اگر در اوایل سن میانسالی درد زانو احساس کردید و به پزشک مراجعه کردید و بعد معالجه به شما گفتند که هیچ مشکلی ندارید بدانید که این حالت شروع آسیب غضروفی می باشد که بعد از پیشرفت کردن به آرتروز تبدیل می شود که باید قبل از تبدیل به آرتروز تشخیص و درمان شود .

• نکته مهم در درمان درد زانوی شما پیدا کردن علت اصلی این درد می باشد که باید از طرف متخصص ارتوپدی و اطلاعاتی که شما درباره زانودردتان در اختیار پزشک می گذارید انجام شود بسیار اهمیت دارد ، پس در درمان زانوی خودتان به پزشک معالج کمک کنید تا علت درد را بهتر تشخیص داده و درمان بصورت عالی پیش برود .

در حالت کلی اگر بحث کنیم برای درمان زانو درد از سه روش استفاده می شود : دارو ، تزریق ، جراحی

در همه این روش ها عوامل کمک کننده مانند فیزیوتراپی هم وجود دارد و کمک خوبی برای درمان بعضی از بیمارن می کند . اما بهتر است بگوییم که تمام این اقدامات زمانی موثر خواهد بود که فرد بیمار شرایط و سبک زندگی خود را تغییر دهد و برنامه منظم ورزشی دکتر را اجرا نماید در غیر این صورت درمان ممکن نمی باشد . ولی در صورتی که همه بیماران با ما همکاری کنند نباید کسی از زانو درد رنج ببرد .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط