درمان تایم
درمان تایم
شکستگی استابولوم

شکستگی استابولوم و تعویض مفصل ران

شکستگی استابولوم و تعویض مفصل ران : در مورد درمان شکستگی های استابولوم در لگن باید بگوییم که این درمان اغلب به شکل جااندازی و فیکس نمودن محل شکستگی انجام می شود اما در یک سری از موارد هم نیازمند جراحی تعویض مفصل ران می شود .ما در این مقاله سعی داریم تا بررسی نماییم که این موارد ،چه مواردی می باشند و پزشک جراح دردرمان آن ها باید چه نکاتی را مد نظر داشته باشد تا بتواند با حداقل عوارض به بهترین نتایج دست پیدا کند؟

شکستگی استابولوم

آرتروپلاستی در شکستگی های حاد استابولوم

در حقیقت یکی از مهمترین شکستگی های لگن ، شکستگی استابولوم می باشد .چنانچه شکستگی استابولوم به نحوه صحیحی مورد درمان قرار نگیرد ، سبب عوارض جدی و جبران ناپذیر و معولیت های شدید خواهد شد.

همچنان که قبلا نیز ذکر کردیم درمان شکستگی استابولوم در بیشتر موارد با عمل جراحی و فیکس نمودن محل شکستگی با پیچ و پلاک انجام می شود.و در یک سری موارد اندک هم پزشک جراح ترجیح می دهد که در همان هنگامی که شکستگی اتفاق افتاده است ،کل مفصل ران را تعویض نماید.

این موارد در زیر ذکر شده است:

  • میزان اسیب استخوان در شکستگی به گونه ای می باشد که نمی توان آن را بازسازی کرده و جا انداخت.
  • آسیب وارده به غضروف مفصلی دارای شدت زیادی می باشد.
  • فرد همزمان با شکستگی مبتلا به آرتروز شدید مفصل ران هم شده است.
  • همزمان با استابولوم ،سر استخوان ران هم به شدت دچار آسیب شده است.

مراجعه به بهترین ارتوپد : بهترین متخصص ارتوپد تهران

آرتروپلاستی در درمان عوارض شکستگی های استابولوم

یکی دیگر از علل شایعی که باعث می گردد بیماری که دچار شکستگی استابولوم شده است به تعویض مفصل ران پیدا کند بروز عوارض در پی شکستگی می باشد. درمان اولیه این شکستگی امکان دارد با یا بدون عمل جراحی انجام گرفته و در هر دو مورد شکستیگ احتمال دارد با یک سری عوارضی مواجه گردد که رایج ترین آن ها در زیر ذکر شده است:

  • جوش نخوردن شکستگی
  • بد جوش خوردن شکستگی
  • سیاه شدن سر استخوان ران

هر یک از این عوارض امکان دارد به خاطر شدت زیاد اسیب وارده به مفصل ران به وجود آیند و یا می تواند به دلیل تکنیک نامناسب جراحی قبلی رخ داده باشد. نتیجه همه این عوارض آرتروز یا ساییدگی مفصلی می باشد به عبارتی دیگر تمامی این عوارض سبب ساییده شدن سطح مفصل ران می گردند و این ساییدگی هم باعث درد و محدودیت حرکتی می شود. و در طی زمان این درد و محدودیت و لنگش و کوتاهی اندام به اندازه ای می رسد که بیمار نیازمند تعویض مفصل لگن می شود.

چند نکته مهم در ارتروپلاستی شکستگی های استابولوم

کسانی که در پی شکستگی استابولوم مبتلا به آرتروز و مشکلات ناشی از آن می گردند بهترین نایج را می توانند از جراحی تعویض مفصل ران بگیرند. این عمل جراحی قادر می باشد که سبب از بین رفتن درد و محدودیت حرکتی و کوتاهی و لنگش بیمار گردد. با این وجود انجام ان دارای پیچیدگی های زیادی می باشد که پزشک جراح باید دقت زیادی به آن ها داشته باشد که مهمترین این نکات در زیر ذکر شده است:

  1. به خاطر بد جوش خوردن استابولوم شکل آن دچار تغییر می شود و این تغییر شکل امکان دارد در اتصال اجزاء مفصل مصنوعی به استخوان مشکلاتی را به وجود آورد.
  2. چنانچه استخوان های شکسته شده جوش نخورده باشند جهت اتصال مفصل مصنوعی به آن بایست نخست قطعات جوش نخومرده به متصل گردند. بنابراین نخست باید قطعات را به هم نزدیک کرده و با استفاده از پیچ وپلاک در کنار هم قرار داد تا حفره استابولوم دارای شکل قابل قبولی شود و سپس جزء کاسه ای مفصل مصنوعی را داخل حفره قرار داده و سفت نمود.
  3. احتمال این مسئله وجود دارد که عفونت های مخفی در محل پیچ و پلاک های کار گذاشته شده در عمل پیشین باقی مانده باشند که دارای هیچ گونه علامتی نباشد.این عفونت ها می توانند در عمل تعویض مفصل فعال شده و باعث عفونی شدن مفصل مصنوعی گردند.
  4. به خاطر این که عمل جراحی پیشین لگن باعث چسبندگی عروق و اعصاب ناحیه به بافت های اطراف می گردد انجام عمل تعویض مفصل در چنین محیطی احتمال خطر آسیب به این عروق و اعصاب را بالا می برد.
  5. در این گونه بیماران بیشتر از بیمارانی که یک عمل تعویض مفصل مصنوعی انجام می دهند ،احتمال دررفتگی مفصل مصنوعی وجود دارد.

در پی عمل جراحی پیشین استابولوم امکان دارد پیچ و پلاک های قرار داده شده در پیرامون مفصل از قرار گیری مناسب اجزاء مصنوعی در استخوان جلوگیری کنند. در این شرایط بایست آن بخش از پیچ و پلاک هایی را سبب ممانعت می شوند ،برداشت.و این کار سبب می شود که پیچیدگی های جراحی افزایش پیدا کند.در افرادی که بدنبال شکستگی استابولوم دچار آرتروز در مفصل ران هم شده اند .

انجام جراحی تعویض مفصل می تواند کمک بسزایی به آن ها بنماید.انجام این جراحی می تواند موجب شود تا درد ،محدودیت حرکتی ،لنگش و کوتاهی اندام آن ها تا اندازه زیادی برطرف گردد. ولی با همه این تفاسیر برای تعویض مفصل ران در بیمارانی که دچار مشکل شکستگی استابولوم نیز می باشند ، پزشک جراح ارتوپد باید نکت تکنیکی خاصی را رعایت نماید و پزشک جراح از مهارت و تجربه زیادی در این زمینه برخوردار باشد تا بتوان به یک نتیجه رضایت بخش از این عمل جراحی دست پیدا کرد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط