درمان تایم
درمان تایم

شرح حال روانپزشکی به همراه نمونه شرح حال

آیا می‌دانید که شرح حال روانپزشکی چیست؟ چه اطلاعاتی در شرح حال بیمار ثبت می‌شوند؟ این شرح حال از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟ برای این که اطلاعات کلی وضعیت یک بیمار روانی به دست بیاید، باید شرح حال توسط این فرد تدوین شود. شرح حال دارای بخش‌های مختلفی است. اگر بیماران در تایمی مناسب به روانپزشک مراجعه کرده و شرح حال خود را به این فرد ارائه دهند، قطعا گامی موثر در زمینه از بین بردن مشکلات روانی خود خواهند برداشت. در ادامه در این باره صحبت خواهیم کرد.

شاید برای شما یا یکی از نزدیکانتان مسائل و مشکلاتی مانند طلاق، مشکلات خانوادگی و اختلال های روانی پیش آمده باشد که باعث مختل شدن زندگی عادی شود. در چنین وضعیتی مراجعه به یک روانپزشک می تواند از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کند. بهترین روانپزشک در تهران را بشناسید

شرح حال روانپزشکی چیست؟

در کل باید بگوییم که یک شرح حال برای روانپزشکی همان داستانی است که بیمار از زندگی خود روایت می‌کند. در بسیاری از موارد بیمار تمامی اطلاعاتی را که از منابع مختلفی همچون خانواده به دست آورده است را در شرح حال ذکر می‌کند. با تدوین این شرح حال، روانپزشک فردی که از اختلالات روانی رنج می‌برد، به این درک می‌رسد که چه موضوعی باعث آزار دیدن یک بیمار شده است. در این شرح حال نه تنها توصیفات کلی ذکر می‌شوند بلکه جزئیاتی هم که در رابطه با یک‌ موضوع خاص و بیماری فرد هستند، ذکر خواهند شد. با تدوین این نوع از شرح حال‌ها است که روابط پزشک با بیمار بهبود پیدا می‌کند و بیمار آسیب دیده به خوبی درمان می‌شود. بهترین روشی که برای دریافت شرح حال‌های مناسب برای درک وضعیت روانی یک فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد، این است که به بیمار مجال بیان داده شود.‌ بیمار می‌تواند با کمی فکر کردن تمامی اتفاقاتی که در وضعیت‌های مختلف برایش پیش آمده‌اند را بیان کند. در نهایت هم بیماری او تشخیص داده می‌شود.

اهمیت استفاده از شرح حال برای روانپزشکی

شاید تعجب کنید اما باید بدانید که تمامی روانپزشکان قبل از این که بیمار خود را درمان کنند، شرح حال را از او مطالبه می‌کنند. این که بیمار یک شرح حال جامعی را تدوین کند و آن را در اختیار پزشک قرار دهد، در روند درمان تاثیرات فوق العاده‌ای دارد. در واقع پزشک با مطالعه این شرح حال زمینه‌های بیماری و عوامل موثر در ایجاد یک بیماری روانی را بررسی و شناسایی می‌کند. سپس متناسب با وضعیت زندگی یک بیمار، راهکارهایی را به او پیشنهاد می‌کند که فرد بتواند سریعا درمان شود.

توجه داشته باشید که شرح حال‌های روانپزشکی تفاوت‌های زیادی با سایر شرح حال‌ها دارند.‌ علاوه بر این که در این شرح حال باید شرایط جسمانی و بیماری فرد بیمار مشخص گردد، لازم است که ماهیت زندگی فرد و ویژگی‌های شخصیتی او نیز بیان گردند. در این صورت معاینه و تشخیص بیماری بهبود خواهد یافت. برای مثال زمانی که شکایت اصلی بیمار بیان گردد، عین کلماتی که او به کار می‌برد باعث می‌شود که بیماری او تشخیص داده شود.

مندرجات شرح حال روانپزشکی چیست؟

در شرح حال‌‌هایی که برای روانپزشکی هستند، اطلاعات مختلفی درج خواهند شد. اطلاعاتی نظیر مشخصات کلی فرد بیمار، شکایت اصلی، تاریخچه بیماری فعلی فرد، تاریخچه خانوادگی، تاریخچه شخصی، بیماری قبلی، توصیف کلی و وضعیت هوشیاری فرد هستند که در شرح حال ذکر خواهند شد. این اطلاعات هر کدام می‌توانند به بهتر شدن روند بهبود بیماری در یک فرد کمک کنند؛ به شرطی که فرد بیمار با پزشک خود صادق باشد و تمامی آنچه را که برایش اتفاق افتاده است را به صورت ریز به ریز در اختیار پزشک قرار دهد. اما متاسفانه خیلی از بیماران از فاش شدن اسرار شخصی خود هراس دارند. حال آن که اگر مندرجات شرح حال روانپزشکی درست و جزئی باشد، قطعا در درمان یک بیماری روانی کمک شایانی خواهد کرد.

مشخصات کلی انسان در شرح حال روانپزشکی

اولین کاری که برای تدوین شرح حال برای روانپزشکی باید انجام شود، نوشتن مشخصات کلی است. سن، نام، نام خانوادگی، نام پدر، جنسیت، زبان، مذهب و مواردی از این قبیل در توصیفات کلی باید ذکر شود. علاوه بر آن، در قسمت توصیفات کلی شما باید وضعیت لباس پوشیدن، وضعیت اندام، تکلم و سایر ویژگی‌های روانی را ذکر کنید. گرایش‌های ذهنی و احساسات و ..‌ نیز در این کلیات ذکر می‌شوند تا درمان یک فرد بهتر انجام گیرد. توجه داشته باشید که شما بیماری هستید که برای بار اول به روانپزشک مراجعه می‌کنید. پس این فرد در مورد زندگی شما چیزی نمی‌داند.‌ برای این که علل آسیب شناسایی شود، لازم است که در شرح حال روانپزشکی تمامی نکات و کلیات را ذکر کنید.

بیان تاریخچه بیماری فعلی

باید در شرح حال خود ذکر کنید که بیماری فعلی که موجب آزار و اذیت شما شده است، از چه زمانی آغاز شده است. سیر تحول نشانه‌های بیماری در یک فرد نشان می‌دهد که بیماری چقدر پیشرفته است و چقدر خطر ساز شده است. این که ماهیت اختلال چیست، این که نشانه‌های روانی یک اختلال چه نشانه‌هایی هستند، این که رویدادهای موثر در ایجاد یک بیماری چه رویدادهایی بوده‌اند، همگی باید در تاریخچه بیماری فعلی ذکر شوند.‌ در این بخش بهتر است اشاره‌ای هم به شخصیتی که قبل از بیماری داشته‌اید، کنید تا پزشک با مقایسه وضعیت قبلی شما با وضعیت فعلی، بهترین راهکار درمانی را به شما ارائه کند.

تاریخچه خانوادگی و شخصی

در این بخش از شرح حال روانپزشکی باید تمامی زمینه‌های خانوادگی که می‌توانند یک بیماری را ایجاد کنند، بررسی می‌شوند. برای مثال ابتلای یکی از اعضای خانواده به اعتیاد، بیماری‌های ذهنی یا نگرش این افراد می‌تواند روی بیمار تاثیر بگذارد. در کنار تاریخچه خانوادگی باید تاریخچه‌های شخصی فرد نیز بررسی شوند. تاریخچه شخصی از بدو تولد تا زمانی که بیمار به روانپزشک مراجعه می‌کند را در بر می‌گیرد. عادات تغذیه، مشکلات رفتاری یک فرد، شخصیت این فرد از کودکی تا بزرگسالی، تاریخچه تحصیل، رشد شناختی و حرکتی فرد، تاریخچه شغلی، تاریخچه مذهبی، تاریخچه قانونی و تاریخچه روابط زناشویی باید در این بخش از شرح حال ذکر شوند. البته شما با انتخاب یک پزشک خوب و ماهر، در زمینه تدوین شرح حال پزشکی به خوبی عمل خواهید کرد. همین امر باعث می‌شود که در مدت زمانی کوتاه مشکلات روانی خود را نیز از بین ببرید.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد شرح حال روانپزشکی با شما صحبت کردیم. بیمارانی که از یک اختلال روانی خاص رنج می‌برند، پس از مراجعه به روانپزشک باید یک شرح حال را تدوین کنند. در این شرح‌ حال همه چیز در مورد کلیات، جزئیات، تاریخچه خانوادگی، شخصی و تاریخچه بیماری ذکر می‌شوند. فرد نویسنده که خود بیمار است، شکایت خود را بیان می‌کند. سپس روانپزشک با توجه به مندرجات این شرح حال سعی می‌کند که بهترین راهکارهای درمانی را در اختیار این فرد قرار دهد. شما می‌توانید برای راهنمایی شدن در این زمینه با ما در ارتباط باشید و شرح حال مناسب برای تشخیص بیماری‌های روانی را تدوین کنید.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط