درمان تایم
درمان تایم
دیسپلازی یا نیمه دررفتگی مفصل ران

دیسپلازی یا نیمه دررفتگی مفصل ران

ایا دیسپلازی یا نیمه دررفتگی مفصل ران نیاز به تعویض مفصل دارد ؟ :  قابل ذکر است که از جمله روش های درمان افرادی که مبتلا به نیمه دررفتگی و دیسپلازی مفصل ران می باشند ،عمل جراحی تعویض مفصل ران می باشد .ما در این مقاله قصد داریم که در مورد این قضیه که این درمان در چه مواردی می تواند مفید واقع شود و چه مشکلاتی از بیماران را برطرف سازد با شما عزیزان صحبت کنیم .لطفا در ادامه مطلب ما را همراهی نمایید.

دیسپلازی یا نیمه دررفتگی مفصل ران

تغییرات مفصل ران در دیسپلازی ( نیمه دررفتگی)

از انجایی که مفصل ران از قرار گرفتن سر استخوان ران در حفره استابولوم لگن ایجاد می شود .لذا زمانی که سر استخوان ران در قسمت خارج از حفره قرار می گیرد به آن دررفتگی گفته می شود.

دلایل مختلفی می تواند برای دررفتگی های مفصل ران وجود داشته باشد که از جمله ی این دلایل می توان به اختلالات عصبی و عضلانی ،و یا ضربه اشاره نمود اما یکی از مهمرتین این دلایل دررفتگی مادرزادی می باشد.

ولی در اکثر مواقع دررفتگی مادر زادی مفصل ران کامل نمی باشد که به آن نیمه دررفتگی یا دیسپلازی مفصل ران گفته می شود .در این شرایط سر استخوان ران مقداری به سمت بالا و بیرون جابه جا شده اما همچنان با حفره ی استابولوم در ارتباط می باشد.

در این بیماران ،حفره استابولوم تغییر شکل داشته و کم عمق تر از معمول بوده و به جای اینکه شکل نیمکرده داشته باشد مقداری کشیده تر و به شکل نمی از یک تخم مرغ می باشد.

و از انجایی که سر استخوان ران در یک حفره نامتقارن حرکت می کند ،بنابراین این مسئله سبب می شود که نیروهای نامتقارنی هم به سر استخوان ران و هم به حفره استابولوم وارد شود و کم کم لایه غضروفی این دو از میان برود و نشانه های ساییدگی و آرتروز مفصلی به وجود بیاید.و در نهایت آغاز شدن آرتروز هم همراه با درد و محدودیت حرکتی مفصل ران خواهد بود.

سیر نیمه دررفتگی ران (دیسپلازی) و نیاز به عمل جراحی تعویض مفصل ران

در بیمارانی که دیسپلازی مفصل ران در دوران کودکی مورد درمان قرار نگیرد ،احتمال دارد که بیمار اصلا متوجه وجود آن نشود.در برخی مواقع تناه نشانه ی آن امکان دارد لنگش مختصر بیمار در زکمان راه رفتن باشد.

کم کم و با بالا رفتن سن نشانه های ساییدگی مفصل آغاز شده و بیمار در دهه سوم و چهارم عمر مبتلا به درد و محدودیت حرکتی و کوتاهی اندام تحتانی شده و لنگش او شدت بیشتری پیدا می کند.

در این شرایط پزشک جراح ارتوپد انجام عمل جراحی تعویص مفصل ران را برای بیمار خود توصیه می کند .انجام این عمل جراحی سبب می شود که درد بیمار برطرف شده و مفصل ران او روان تر و راحتر بتواند حرکت کند .و همین طور لنگش بیمار نیز تا اندازه زیادی از بین رفته و کوتاهی اندام تحتانی هم برطرف می شود.

نکات مهم در تعویض مفصل مبتلا به دیسپلازی لگن

در تعویض مفصل در بیماران مبتلا به دیسپلازی یا نیمه دررفتگی مادرزادی مفصل ران باید به نکات زیر توجه شود:

  • در این گونه بیماران شکل حفره استابواوم تغییر پیدا کرده است.در افرادی که این تغییر شکل زیادباشد قسمتی از استخوان خورده شده و وجود ندارد و این مسئله سبب می وشد که مانعی جدی در اتصال مناسب مفصل مصنوعی و حفره استابولوم باشد.
  • در این شرایط احتمال دارد که به استفاده از پیوند استخوان یا استفاده از انواع خاصی از مفصل مصنوعی نیاز باشد. در ضمن در اینگونه از افراد چرخش سر و گردن استخوان ران هم دچار تغییر شده و پزشک جراح ارتوپد بایست دقت زیادی به آن داشته باشد تا قادر باشد که مفصل مصنوعی را در وضعیت مناسبتری قرار دهد.
  • باید توجه شود که به دلیل تغییر در آناتومی اطراف مفصل ران و جابجایی محل عروق و اعصاب ،در این گونه بیماران ،احتمال آسیب به آن ها در زمان جراحی بیشتر از یک تعویض مفصل معمولی خواهد بود.
  • باید توجه شود ک در این گونه از بیماران اغلب استخوان های اضافی زیادی در داخل و زیر حفره استابولوم ایجاد شده است که جراح باید با دقت زیادی اقدام به خارج نمودن آن ها بکند.
  • درست است که انجام عمل جراحی تعویض مفصل موفق در دیسپلازی یا نیمه دررفتگی مفصل ران نیاز به دقت و مهارت زیاد پزشک جراح ارتوپد دارد اما اغلب بیماران پس از انجام عمل جراحی تعویض مفصل ران رضایت زیادی از نتیجه عمل خود دارند و ابراز می کنند که درد و محدودیت حرکتی آن ها تا اندازه ی زیادی برطرف شده است و همچنین بیان می کنند که دیگر مانند سابق دچار لنگش نمی شوند.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط