درمان تایم
درمان تایم
دلیل وجود خون در مدفوع

علت اصلی وجود خون در مدفوع چیست ؟

دلیل خون در مدفوع , علت اصلی وجود خون در مدفوع , علت مشاهده خون در مدفوع چیست؟ , علت خودن در مدفوع کودکان و … را می توانید در درمان تایم بخوانید : امکان دارد که تا به اکنون مشاهده خون در مدفوع موجب نگرانی تعداد زیادی از ما شده باشد .و حتما ً این سوال برای همه ما مطرح شده است که دلیل دیده شدن این خون در مدفوع چیست؟و چرا در برخی مواقع در مدفوع بعضی از انسان ها خون دیده می شود؟در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که دیده شدن خون تازه در مدفوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله خونریزی گوارشی پایینی ،مقدار شدید آن از بواسیر ،بیمار های التهابی روده و یا سرطان.

دلیل وجود خون در مدفوع
دلیل وجود خون در مدفوع

در صورتی که شما نیز در مدفوع خون تازه مشاهده نمودید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

خون تازه در مدفوع

در صورتی که شما در مدفوع خود خون تازه مشاهده نمایید این مسئله می تواند سبب نگرانی شما شود .احتمال دارد که شما مقدار کمی خون تازه در دستشویی مشاهده کنید و یا شیار قرمزرنگی در انجا توجه شما را به خود جلب کند.

در صورتی که مقدار خون تازه در مدفوع بیشتر باشد این مسئله سبب خواهد شد که مدفوع شما قرمز رنگ شود.و این باعث می شود که خو شما رقیق تر شود.اغلب دیده شدن خون تازه در مدفوع ،نشان دهنده خونریزی دستگاه گوارشی تحتانی از جمله کولون ،رکتوم و مقعد می باشد .باید بگوییم که خون تازه در مدفوع ،از سیستم گوارشی فوقانی به ندرت عبور می نماید.

بسیاری از دلایل احتمالی خون تازه در مدفوع به دلیل خونریزی گوارشی پایین ،که شدیدتر از هموروئید و بیماری های التهابی روده تا سرطان است.در صورتی که در مدفوع خود خون تازه مشاهده کردید به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا اقدامات لازم را برای شما انجام دهد.

خلط خونی در مدفوع

در صورتی که مقدار کمی خلط در مدفوع دیده شود این مسئله جای نگرانی ندارد .اغلب مدفوع حاوی مقداری خلط می باشد .این یک ماده ژله ای مانند است که روده های شما را پوشش می دهد و موجب روغن کاری آن می گردد.

ولی در صورتی که خلط خونی را مشاهده نمودید در این شرایط باید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.مخصوصا ً اگر به شکل مرتب این مورد با خونریزی و یا تغییر عادات روده شما همراه باشد.

در ضمن در صورتی هم که در مدفوع کودک خلط خونی دیده شود این مسئله می تواند به عللی مانند عفونت ها ،مصرف برخی مواد غذایی (واکنش به برخی از مواد غذایی خاص ) پارگی مقعدی (شکاف ها )،مشکلات دستگاه گوارش یا روده بزرگ ،خون ناشی از شیر مادر ؛تغذیه بیش از اندازه با شیر مادر و برخی از ویتامین ها به وجود آید.به هر صورت والدین باید توجه داشته باشند که مشاهده خون در مدفوع کودک یک مسئله غیر طبیعی می باشد و باید آن را جدی گرفت.درست است که امکان دارد دلیل این مورد زیاد جدی نباشد اما در صورتی که به موقع درمان شود می تواند سلامتی کودک شما را تضمین نماید.لذا هر زمان که در مدفوع کودک خود خلط خونی مشاهده نمودید هر چه سریعتر او را نزد پزشک متخصص ببرید.

باید توجه شود مقدار زیادی خلط خونی در مدفوع ،همراه با اسهال امکان دارد به دلیل عفونت های خاص روده ای باشد.ولی خلط خونی در مدفوع یا خلط همراه با درد شکمی می تواند نشان دهنده وضعیت جدی تری باشد.در این حالت احتمال بیماری هایی مانند کرون ،کولیت ،اولسراتیو و حتی سرطان وجود دارد.

لخته خون در مدفوع

امکان دارد که قسمت های مختلفی از دستگاه گوارشی به علل مختلف دچار خون ریزی شوند ،و وجود لخته خون در مدفوع اغلب به خاطر خون ریزی کولون می باشد.
امکان دارد با خونریزی کولون مدفوع نیز دیده شود.وضعیت های مختلف پزشکی می تواند سبب خونریزی در روده برزگ گردد در صورتی که در مدفوع خود لخته خون مشاهده کردید ،سریع نسبت به انجام مراقبت های پزشکی اقدام نمایید.

باید بگوییم که شایع ترین دلیل خونریزی روده بزرگ ،عارضه دیورتیکولوز به نام خونریزی دیورتیکولوز می باشد.با دیورتیکولوز ،bulges کوچک یا outpouchings در ناحیه هایی که دیواره کولون ضعف دارد ظاهر می گردد.این عارضه نشانه ای از خود نشان نمی دهد ولی خونریزی یک عارضه احتمالی آن می باشد.

در واقع ازن نوع خون ریزی در 5-3 درصد از افراد که دچار دیورتیکولوز می باشند رخ می دهد .خونریزی دیورتیکولوز به طور اختصاصی بدون درد می باشد مگر در مواردی که برخی از عضلات شکمی تحتانی به دنبال آن نیاز به حرکت روده داشته باشند.

اغلب مدفوع در حین خون ریزی ،قرمز خرمایی و معمولا حاوی لخته های خونی می باشد .خون ریزی دیورتیکولوز بیشتر در افراد سالخورده و بالاتر از سن 50 سال دیده می شود .با این وجود ،هر دو وضعیت می توانند در بزرگسالان و جوانان اتافق بیفتد.درست است که معمولا ً خونریزی دیورتیکولوز خود به خود متوقف می گردد ولی مراقبت های پزشکی سریع می تواند مانع از خونریزی های بلقوه تهدید کننده زندگی فرد گردد.

خون روشن بعد از مدفوع

خونریزی از مقعد می تواند دارای رنگ های مختلف قرمز روشن ،خرمایی ،سیاه و قرمز باشد و با چشم غیر مسلح نمی توان آن را دید .دلایل خون در مدفوع همه وضعیت بی ضرر تا آزار دهنده دستگاه گوارش مانند بواسیر و شقاق مقعدی و فشار بر روی مدفوع سخت مانند سرطان را در بر می گیرد.

اغلب خون ریزی مقعدی از کولون ،رکتوم یا مقعد سرچشمه می گیرند و می توانند با اسهال همراه باشد.باید بگوییم که رنگ خون در حین خون ریزی مقعدی معمولا ً به محل خونریزی در دستگاه گوارش وابسته می باشد.

در حالت کلی ،محا اتصال خونریزی نزدیک به انسداد ،خون قرمز روشن تر می باشد.لذا خونریزی مقعد ،رکتوم و کولون سیگموئید به قرمز روشن متمایل می باشند ،در صورتی که خون ریزی روده عرضی و کولون راست ،به رنگ قرمز یا خرمایی متمایل می باشد.

خونریزی شدید از کولون راشت ،از روده ک.چک یا زخم معده یا دوازدهه می تواند سبب منتقل شدن سریع خون از طریق دستگاه گوارش گردد و باعث خونریزی رکتال به رنگ قرمز روشن گردد.

بواسیر یا همان هموروئید عروق خونی در رکتوم یا مقعد می باشد که می تواند دارای درد و خارش بوده و گاهی نیز همراه با خونریزی باشد.خونریزی مقعدی بدون درد با حرکت روده یم علامت شایع هموروئید می باشد.خون قرمز رنگ روشنی اغلب بر روی مدفوع دیده می شود .این خون امکان دارد که به روی دستشویی یا کاغذ چکه نیز بکند.

خون در مدفوع کودکان

در صورتی که به نظر شما کودک شما نیازمند مراقبت های پزشکی ویژه و سریع می باشد ،لذا سعی کنید که سریعتر با اورژانس تماس برقرار کنید.در صورتی که مواردی که در زیر آمده است را مشاهده نمودید بنابراین سریع کودک خود را نزد پزشک ببرید:

  • خون در مدفوع عمدتا قرمز رنگ روشن می باشد
  • مواد رنگی ترکیبی در مدفوع به تنهایی در سطح مدفوع دیده می شود.
  • یبوست و شقاق مقعدی سبب خون در مدفوع می گردد.
  • خون براثر خونریزی معده خارج می شود.

در صورتی که کودک شما دچار اسهال نمی باشد ولی باز در مدفوع او خون دیده می شود این مسئله می تواند به دلیل ایجاد شکاف کوچکی در مقعد او باشد به این عارضه شقاق یا فیشر مقعدی گفته می شود.معمولا دلیل ایجاد شقاق مقعدی ،عبور مدفوع بزرگ یا سخت در مقعد می باشد باید بگوییم که علت دیده شدن خون در مدفوع کودکان در نود درصد این مسئله می باشد.

در ضمن عفونت قارچی اترپتوکوکی در اطرف مقعد نیز می تواند باعث خونی شدن مدفوع کودک شما شود.

یکی دیگر از دلایل خون در مدفوع کودکان ،اسهال باکتریایی می باشد .در صورتی که کودک شما دچار اسهال خونی می باشد ،عفونت باکترایی روده امکان دارد دلیل ین امر باشد.

یکی دیگر از دلایل خون در مدفوع کودکان ،کولیت شیرگاوی می باشد.ایم مورد در دو ماه نخست تولد کودک شروع می گردد.مدفوعی لزج و چسبناک با خون از مقعد کودک بیرون می آید ،و نحوه درمان آن هم استفاه نکردن از شیر گاوی می باشد.

خون سریع پخش شده و به طور وسیع در آب پراکنده می شود.در حال عبور با رگه های خونی همراه می گردد که معمولا ً آب رنگ صورتی دارد .این نمی تواند به معنای نبود خون باشد.

لازم به ذکر است که مواردی که در زیر آورده شده است دلایل مدفوعی قرمز رنگ اما بدون خون می باشد که اغلب شبیه خون به نظر می آید.

  • تعدادی موا د غذایی خاص (مثل گوجه فرنگی یا چغندر)
  • برخی نوشیدنی های خاص
  • داروهای خاص (مثل آموکسی سیلین یا omincef)

گفتنی است که شایع ترین دلیل خون در مدفوع شقاق مقعدی می باشد که موجب خون روی مدفوع می گردد .خون امکان دارد بعد از پاک شدن نیز در روی دستشویی نیز پیدا شود.

خون همیشه قرمز روشن می باشد ،تنها چند رگ یا flecks مشاهده می شود.شما می توانید در بین ساعت های 6 تا 12 یک قطره شکاف سطحی روی مقعد کودک خود مشاهده کنید که دلیل آن مدفوع بزرگ و سخت می باشد.

درمان گیاهی خون در مدفوع

در حالت کلی مشاهده خون در مدفوع در نگاه اول نمی تواند بیماری جدی و خطرناکی باشد ، اما باید شما توجه داشته باشید که به چه علتی در مدفوع کودک شما خون مشاهده می شود . این مسئله اغلب دارای علل مختلفی می باشد .از یک علت ساده تا پیچید ترین علت یعنی سرطان با درمان های مختلفی همراه می باشد.
باید بگوییم که درمان گیاهی جهت خون در مدفوع که در دنباله همان طب سنتی می باشد ،ساده ترین روش درمانی محسوب می شود.شایع ترین دلیلی که برای دیده شدن خون در مدفوع مطرح می باشد ،یبوست می باشد.

اغلب یبوست می تواند با علائم خون روشن در مدفوع همراه باشد.در ضمن پارگی اطراف مقعد در زمان خروج مدفوع نیز مهمترین دلیل آن می باشد. لذا شما می توانید با به کارگیری روش درمانی گیاهی نخست یبوست را درمان نموده و سپس خون در مدفوع را کنترل کنید.در این زمینه باید بگوییم که مصرف آلو به صورت روزانه یکی از بهترین درمان های این عارضه می باشد که دارای هیچ عوارض جانبی هم نمی باشد.

کسانی که دچار یبوست های شدید می باشند باید هر روز چندین لیوان آب مصرف کنند و در ضمن مواد فیبری را هم در وعده های غذایی خود بگنجانند.  علل دیگر دیده شدن خون در مدفوع ،وجود بیماری های داخلی می باشد .اغلب زخم هایی که در داخل سیستم گوارشی مشاهده می گردند به خصوص در روده ها از علت هایی می باشد که در زمان حرکت مدفوع موجب ایجاد خون در مدفوع شده و در صورت وجود باید سریع تر مورد بررسی و درمان قرار بگیرند.این نوع از خونریزی ها اغلب شدید بوده و در ضمن با کاهش حجم خون نیز همراه می باشند.

در صورتی که خونریزی ادامه داشته باشد و بیمار بعد از دادن تست با نتیجه ی سرطان روده برای درمان مراجعه نماید ،مقداری کار دشوار خواهد شد.چون سرطان روده اغلب در پیشرفته ترنی مراحب با نشانه های مختلف قابل تشخیص می باشد.لذا تا قبل از زمان مربوطه به بررسی سالانه خود بپردازید ؛در واقع این چکاب ها سبب خواهند شد که بسیاری از افراد از شدت بیماری های خطرناک محافظت شوند.

جهت درمان خون در مدفوع بهتر می باشد که از مخلوطی از مواد مختلف استفاده شود ،این مواد در طب سنتی دارای جایگاه ویژه ای برای درمان انواع درد می باشند ولی زمانی که با یکدیگر مخلوط می گردند می توانند برای درمان درد شما بسیار موثر باشند.

نخست باید حود ده گرم از هر یک از مواد :گلنار فارسی ،صمغ عربی ،شادنج سنگی ،بلوط و پوست سبز پسته و کتیرا گل محمدی و مازو و در ضمن پوست خشک انار و سماق با اندازه سی گرم و در پایان بیست گرم از گل ارمنی را با همدیگر ترکیب کرده و مصرف کنید . میزان مصرف هم به یک قاشق غذاخوری در سه وعده می باشد.

خون روشن در مدفوع کودکان

دیده شدن خون قرمز روشن در مدفوع به علل مختلفی می باشد :

  • شکاف های کوچک در اطراف مقعد کودکان ،شایع ترین علت دیده شدن خون در مدفوع کودکان می باشد .دلیل این شکاف ها هم می تواند بیرون آمدن پرفشار مدفوع از روده بزرگ کودک باشد .لذا باید کودک را نزد پزشک برد تا او اطراف مقعد کودک را از نظر وجود شکاف ها مورد معاینه قرار دهد.
  • دومین علت متداول خون در مدفوع کودکان آلرژی کودک نسبت به شیر گاو می باشد .آلرژی به شیر گاو می تواند خود را به شکل های مختلفی نشان دهد که یکی ازاین شکل ها مخصوصا ً در کودکان وجود رگه های خون در مدفوع می باشد که شما می توانید آن ها را شبیه نخ قرمز در مدفوع کودک مشاهده کنید.

چنانچه این موارد را مشاهده نمودید ،به غیر از حذف لبنیات در رژیم مادر ،در کودکی که از شیر مادر تغذیه می کند ،نیاز به قدام دیگری نمی باشد .اما در صورتی که کودک از شیر خشک تغذیه می کند و نسبت آن دچار حساسیت می باشد در این شرایط باید از شیر خشک های رژیمی ویژه استفاده گردد.دلیل دیگر وجود خون در مدفوع ،بیماری های خونریزی دهنده در کودک می باشد.

وجود خون در مدفوع احتمال دارد به علل زیر اتفاق بیافتد.

دلایل مشترک وجود خون در مدفوع عبارت می باشند از:

  • مدفوع سخت
  • فیشر مقعدی (یک شکاف کوچک در مفصل مجرای مقعد)
  • یبوست
  • بواسیر (رگ های تورم و ماتحمه در انسداد یا رکتوم9

همه چیز در مورد مدفوع خونی

در صورتی که بعد از تست مدفوع یا پاک کردن مدفوع تان خون در ناحیه مقعد پیدا کنید این مسئله می تواند نگران کنند باشد.درست است که مدفوع خونی می تواند علامت مرتبط با چندین مورد پزشکی جدی باشد ،این امر اغلب زیاد هم نمی تواند جای نگرانی داشته باشد .به غیر از این در صورتی که مدفوع خونی پیدا کنید ،باید به سراغ یم ارائه کننده خدمات بهداشتی بروید تا دلیل و گزینه های درمان را برای شما مشخص نماید.

مدفوع خونی علامت این مسئله می باشد که قسمتی از دستگاه گوارش دارای خون یا زخم می باشد .این خون می تواند در رنگ های قرمز روشن تا تیره تر مشاهده شودو در صورت خونریزی در دستگاه گوارش بیشتر گردد. حتی اگر خونریزی در دستگاه گوارش به وجود آید ،احتمال دارد سیاه به نظر آید.

تعدادی از دلایل رایج ولی کم خطرتر مدفوع خونی در زیر ذکر شده است

هموروئید :

هموروئید یا بواسیر در واقه رگ های خونی متورم شده در راست روده یا مقعد می باشند که امکان دارد دارای درد و خارش و برخی مواقع همراه با خونریزی باشند.افرادی که دچار بیماری بواسیر هستند به احتمال زیاد متوجه خون قرمز روشن یا در زمان اجابت مزاج و یا در زمان پوشاندن مدفوع بعد از جرکت روده شده اند.
– فیشر مقعدی:فیشر یا شقاق مقعدی به شکاف کوچکی در آستر مقعد گفته می شود که می تواند سبب خونریزی و حس پاره شدن یا سوختن پس از یک حرکت روده گردد.

زخم های گوارشی :

یک زخم باز در آستر معده ،انتهای فوقانی روده کوچک و یا دئودنوم ناشی از عفونت باکترایی می باشند.

یکی از دلایل آن هم مسمومیت های غذایی می باشد

ارگتنیسم های غذایی مختلفی می توانند سبب ایجاد مدفوع خونی گردند.نمونه مدفوع می تواند به تشخیص باکتری که در معرض آن قرارگرفته و چگونگی درمان کمک نماید.

دیگر دلایل جدی مدفوع خونی عبارت می باشند از:

  • بیماری کرون ،التهاب دستگاه گوارش را به وجود می آورد و می تواند باعث ایجاد اسهال شدید و درد شکم گردد.
  • پولیپ کولون خوش خیم ،یا توده سلول ها که در امتداد آستر کول ایجاد می گردد هم می توانند موجب مدفوع خونی شوند.درست است که پولیپ های کولون اغلب بی خطر می باشند ولی امکان دارد که رشد کنند ،خونریزی کنند و به سرطان مبدل شوند.
  • خون سرطان در مدفوع می تواند علامتی از سرطان در طول دستگاه گوارش باشد.در واقع سرطان کولون و سرطان رکتوم دو نوع بیماری می باشند که احتمال دارد سبب خونریزی گردند.در برخی موارد پزشک با چشم غیر مسلح نمی تواند این مورد را تشخیص دهد.

افراد چه هنگام باید به سراغ مراقبت های پزشکی بروند؟

چون مدفوع خونی می تواند علامت یک بیماری خطرناک باشد ،ما به همه ی افرادی که در مدفوع خود خون مشاهده می کنند ،توصیه می کنیم که حتما این موضوع را با یک پزشک متخصص در میان بگذارند تا پزشک در مورد این مسئله اقدامات لازم را انجام دهد و به غیر از این تست های منظم مانند تست های مخفی مدفوع و کولونوسکوپی برای هر فردی بالای 50 سال دارد توصیه می گردد تا بتوان به این وسیله مائل مهم گوارشی را تشخیص داد.

متاسفانه افرادی از چند قطره خون که با اندازه یک قاشق می باشد از مدفوع خونی خود می گذرند و آن را به اندازه خون ریزی مقعدی جدی نمی گیرند .در اغلب موارد خونریزی خفیف رکتال را پزشک می تواند مورد ارزیابی قرار داده و در مطب درمان کند و نیازی هم به درمان فوری یا بستری شدن هم نمی باشد.

یک سری موارد دیگری هم وجود دارند که بیماران مکررا مقادیر بیشتری از خون را گزارش می نمایند که امکان دارد همراه با لخته خونی باشد.باید بگوییم که خونریزی شدید رکتال احتمال دارد که سبب کاهش جریان خون در فرد شده که موجب ضعف ،فشار خون پایین ،سر گیجه و یا غش می گردد.معمولا حونریزی شدید رکتال نیازمند ارزیابی و بستری شدن در بیمارستان می باشد.

مدفوع خونی بدون درد

باید بگوییم که آزمایش خون جهت چک کردن خون یک روش آزمایشگاهی جهت تشخیص مدفوع خونی بدون درد می باشد .در صورتی که در این آزمایش خون تشخیص داده شود ؛ با استفاده از آزمایش های اضافی سعی خواهد شد که منبه خونریزی مشخص گردد.

آزمون دیورتیک دیجیتال (DRE):در صورتی که فرد دچار خونریزی رکتال باشد ،در این شرایط پزشک به احتمال زید معاینه رکتال را برای مشخص نمودن منبع خونریزی انجام خواهد داد.جهت انجام یک DRE پزشک معالج یک دستکش لاتکس را روی ان قرار می دهد و یک انگشت روغنی را برای تشخیص ناهنجاری های دیگر وارد مقعد بیمار می کند با کمک انگشت خود می تواند این ناهنجاری ها را احساس نماید.

آنوسکوپی یا پروکتوسکوپی ،نیز تست هایی هستند که احتمال دارد به همراه یک DRE جهت بررسی مقعد و رکتوم پایین صورت بگیرند.دستگاه روغن کاری که نور در انتهای آن قرار دارد وارد راست روده می شود تا پزشک بتواند به خوبی این ناحیه را مورد معاینه قرار دهد .یک پروکتوسکوپی از ابزار کمی طولانی تر از یک آنوسکوپی استفاده می نماید ،پیش از انجام این روش ، باید آنمی یا ملین پیشنهاد گردد.

جهت بررسی کولون و برداشتن رشد کوچک ،احتمال دارد سیگموئیدوسکوپی پیشنهاد گردد.در این فرآیند یک لامپ روشن را از طریق مقعد وارد می کنند .بیماران باید پیش از انجام تست ،آنما یا ملین برای خالی کردن کولون دریافت نمایند.

EGD،در طول این عمل ،یک آندوسکوپ یا لوله انعطاف پذیر با یک دوربین کوچک در انتهای ان از طریق دهان و از مری تا نعده و دئودنوم وارد می شود .پزشکان از این روش برای مشخص نودن منبع خونریزی استفاده می نمایند و همین طور امکان دارد جهت جمع اوری نمونه های بافت کوچک جهت انجام آزمایش های بیشتر از این روش استفاده گردد.

کولونوسکوپی ،در صورتی که باید کل ک.لون معاینه گردد ،در این شرایط به احتمال زیاد کولونوسکوپی لازم خواهد بود.این روش شباهت زیادی به روش EGD دارد به غیر از اینکه از طریق مقعد وارد می شود و نمونه هایی از کولون را در نظر می گیرد.برای انجام کولونوسکوپی باید روده ی بیمار خالی باشد لذا امکان دارد پزشک پیش از امتحان ،ملین و یا غذای مخصوص برای بیمار خود تجویز نماید.

با توجه به نتایج حاصل از معاینه ،پزشک می تواند درمان را با دارو مانند آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد التهاب ،یا جراحی ادامه دهد.و سایر درمان ها هم امکان دارد شامل چیزهای ساده تری باشد که بیمار می تواند به تنهایی آن ها را انجام دهد ،مثل گنجاندن فیبرغذایی در رژیم غذایی خود ،حمام گرم یا خودداری از غذاهای خاش که علائم بیمار را تحریک می نمایند.

در صورتی که بیمار دارای تجربه خونریزی شدید رکتال می باشد ،به احتمال زیاد ،پزشک بیمار را به یک متخصص گوارش ارجاع خواهد داد.تیم گوارش پزشکان و متخصصان مراقبت های بهداشتی با همکاری همدیگر ،یک روش مراقبتی همانگ را جهت دست یابی به بهترین نتیجه برای همه بیماران خود سعی می کنند به وجود آورند.

وجود مخاط خونی در مدفوع

در صورتی که مقدار مخاط خونی در مدفوع به اندازه کمی باشد نیازی به نگرانی نیست اغلب مدفوع حاوی مقداری مخاط می باشد.این یک ماده ژله ای مانند است که روده های شما پوشش می دهد و موجب روغن کاری ان می گردد.

ولی در صورتی که مخاط خونی در مدفوع بیش از حد و مدوام باشد ،در این شرایط بیمار باید با پزشک خود در میان بگذارد.مخصوصا در شرایطی که به طور منظم این مورد با خونریزی و یا تغییر عادات روده بیمار همراه باشد.

در صورتی که همراه با اسهال مقدار زیادی مخاط خونی در مدفوع وجود داشته باشد ،احتمال دارد ناشی از عفونت های مخصوص روده ای باشد.ولی در صورتی مخاط خونی که در مدفوع دیده می شود همراه با درد شکمی باشد این مسئله می تواند نشان دهنده ی مسئله ی جدی تری باشد.در این شرایط احتمال دارد که فرد به بیماری کرون ،کولیت ،اولسراتیو و حتی سرطان دچار شده باشد.

خون رقیق در مدفوع

احتمال دارد که خونریزی مقعدی به شکل خون رقیق در مدفوع باشد که مشاهده آن به وسیله چشم کمی دشوار می باشد.دلایل دیده شدن خون رقیق در خون ممکن است وضعیت بی ضرر تا ازار دهنده دستگاه گوارش مانند هموروئید و فیشر مقعدی و فشار بر روی مدفوع سخت مانند سرطان را شامل گردد.

باید بگوییم که بیشتر خونریزی مقعدی از کولون ،رکتوم یا مقعد می آید و می تواند همراه با اسهال باشد .لازم به ذکر است که رنگ خون در زمان خونریزی مقعدی معمولا بستگی به محل خونریزی در دستگاه گوارشی بیمار دارد.

در حالت کلی باید بگوییم که محل اتصال خونریزی نزدیک به انسداد خون قرمز روشن تر می باشد .لذا خون ریزی مقعد ،رکتوم و کولون سیگموئید به خون رقیق در مدفوع تمایل دارند ،ولی در صورتی که خونریزی روده عرضی و کولون راست ،به رنگ قرمز یا خرمایی متمایل می باشد.

باید اشاره کنیم که ممکن است که خونریزی شدید از کولون راست ،از روده کوچک و یازخم معده یا دوازدهه ،موجب منتقل شدن فوری خون از طریق دستگاه گوارش گردد و باعث خونریزی رکتال به شکل رقیق تر و روشن تر گردد.

همان طور که قبلا ً هم اشاره داشتیم ،بواسیر عروق خونی در رکتوم یا مقعد می باشد که ممکن است با درد ،خارش و برخی مواقع هم خونریزی داشته باشد.یکی از شایع ترین نشانه های بیماری هموروئید ،خونریزی مقعدی بدون درد با حرکت روده می باشد .بیمارانی که دچار بیماری هموروئید می باشند دراین بیماران خون رقیق در مدفوع احتمال دارد که به دستشویی یا روی کاغذ توالت بریزد.

حرف آخر

درحالت کلی می توان از این مقاله به این نتیجه گیری رسید که در صورتی که شما در مدفوع خود یا کودکتان خون مشاهده کردید باید این موضوع را جدی بگیرید و سریع آن را با پزشک خود در میان بگذارید تا پزشک اقدامات مورد نیاز را برای برطرف کردن مشکل شما انجام دهد.مشاهده خون در برخی مواقع می تواند علامت یک بیماری جدی در فرد باشد ودر برخی موارد هم شاید بیماری جدی نباشد ولی باید مورد درمان قرار بگیرد تا مبدل به یک بیماری جدی نشود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط