درمان تایم
درمان تایم
دلایل ناباروری زنان

دلایل ناباروری در زنان و درمان تخصصی آن

دلایل ناباروری در زنان و درمان تخصصی آن : در این نوشته ما سعی داریم تا اطلاعاتی کاملو جامع از ناباروری ،دلایل و روش های درمان آن را برای شما عزیزان ارائه دهیم . این نوشته به مرور و کم کم در طول زمان ،کامل و اطلاعات جدید به آن اضافه گردیده است.

شرح ناباروری در زنان :

در شرح این مطلب باید بگوییم که ناباروری به عدم توانایی باردار شدن بعد از داشتن حدوداً یک سال رابطه جنسی (بدون آنکه از روش های پیش گیری استفاده شود ) اطلاق می شود.چون باروری در زنان به مرور زمان با افزایش سن کاهش پیدا می کند ،بعضی از پزشکان ،آن عده از زنان بالای 35 سال را که پس از 6 ماه رابطه جنسی بدون پیش گیری ،موفق به بارداری نشده اند را دچار ناباروری دانسته و اقدام به درمان آن ها می نمایند آن عده از زنان که دچار ناباروری می باشند اغلب برای درمان به متخصص زنان و زایمان مراجعه می نمایند.

علل ناباروری زنان

عزیزان توجه داشته باشند که هیچ مطلبی در پزشکی صد در صد نمی باشد و به همین علت درمان ناباروری در سنین بالاتر هم می تواند امکان پذیر باشد.

مراجعه به بهترین متخصص زنان در تهران : پزشک متخصص زنان تهران

چه اتفاقی باید در بدن بیفتد تا بارداری روی دهد؟

در صورتی که بخواهیم به شکل ساده و خلاصه بگوییم بارداری نتیجه فرایندی می باشد که دارای چندین مرحله است.

جهت باردار شدن

  • در بدن خانم باید یک تخمک از یکی از تخمدان های او بایست آزاد گردد(تخمک گذاری انجام گردد)
  • بایست اسپرم آقا در طی مسیر به تخمک وصل گردد(لقاح)
  • تخمکی که بارور شده است باید از طریق لوله رحمی وارد رحم گردد.
  • تخمک بارور پس از وارد شدن به داخل رحم ،باید به دیواره رحم متصل گردد(لانه گزینی).

در صورتی که در یک و یا تعدادی از این مراحل مشکلی پیش بیاید ، ناباروری رخ خواهد داد.

دکتر متخصص زنان زایمان با استفاده از تاریخچه پزشکی همسران و تست هایی مثل آزمایش اسپرم، تست تخمک گذاری ،سونوگرافی ،هیستروسالپنگوگرافی ،یا لاپاراسکوپی ،دلیل ناباروری زوج ها را می تواند تشخیص دهد و بر پایه نتایج آزمایشات ،ناباروری زوج ها را درمان نماید .راه حل های درمان ناباروری امکان دارد شامل دارو ،جراحی ،لقاح مصنوعی و یا تکنیک های جدید کمک باروری باشند.شما عزیزان می توانید برای گرفتن وقت قبلی با شماره تماس حاصل فرمایید.

ناباروری آیا یک مشکل شایعی می باشد؟

در جواب این سوال باید بگوییم که متاسفانه بله .برطبق تحقیقاتی که انجام گرفته است در ایران 20 درصد زوج ها در طول زندی مشترکی که تشکیل می دهند دچار ناباروری می گردند.که این درصد بالاتر از آمار جهانی می باشد که بر طبق سازمان بهداشت جهانی ،متوسط ناباروری در دنیا 12 تا 15 درصد می باشد.

در ناباروری ها آیا مشکل همیشه از جانب زنان می باشد و یا نه؟

جواب این سوال خیر است.ناباروری همیشه مشکل زنان نیست .این امکان وجود دارد که هم زنان وهم مردان در این مشکل سهیم باشند. تعداد زیادی از زوج ها درگیر ناباروری می باشند و جهت باردار شدن تمام تلاش خود را می کنند ولی اغلب ائقات تصور می شود که این مشکل از سوی زنان است که باید بگوییم که این یک تصور غلط است.در واقع به این علت که فرایند بارداری در بدن زنان روی می دهد ،از قدیم انگشت اتهام به سوی خانم ها بوده است.باید به این نکته نیز اشاره داشته باشیم که در کشور ما آمار ناباروری در میان مردان بیشتر از زنان می باشد.وبر طبق آمار گرفته شده از مراجعین به کلینیک ها و بیمارستان ها ،60 درصد ناباروری ها مربوط به مردان بوده است.

دلیل عمده ناباروری در زنان چه چیزی می باشد؟

برای اینکه زنان باردار شوند بایست تخمدان ها ،لوله های رحمی و رحم آن ها دارای عملکرد صحیحی باشند.هر شرایطی که بتواند بر یکی از این اندام ها تاثیر گذار باشد ؛می تواند در ناباروری آن فرد دخالت داشته باشد.تعدادی از این شرایط در زیر ذکر شده است و با استفاده از آزمایشات گوناگون این شرایط قابل ارزیابی می باشند.

اختلالات تخمک گذاری

باید بگوییم که مشکلات تخمک گذاری شایع ترین دلیل ناباروری در زنان می باشد .تخمک گذاری در حقیقت آزاد سازی یک تخمک در هر ماه می باشد.ماردی وجود دارند که زنان هرز تخمک ازاد نمی کنند در صورتی که در زنان دیگر ،تخمک ها تنها در طی برخی چرخه های قاعدگی آزاد می گردد.

اختلالات تخمک گذاری امکان دارد به علت موارد زیر باشد :

  • نارسایی زودرس تخمدان:در این صورت ،عملکرد تخمدان ها قبل از رسیدن زنان به سن 40 سالگی متوقف می گردد که با آن یائسگی زودرس می گویند.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS):در این اختلال ،عملکرد تخمدان ها غیر عادی می باشد .همین طور فرد دارای سطح آندروژن (هورمون های مردانه )بالایی است.تقریباً 5 تا 10 درصد زنان در سنین باروری دچار این مشکل می باشند به این بیماری همچنین سندرم استین-لونتال نیز گفته می شود.
  • هایپر پرولاکتینمی (بالا بودن سطح پرولاکتین):در صورتی که سطح پرولاکتین فرد بالا باشد و زن ،باردار در حال شیر دهی نباشد این مسئله می تواند بر تخمک گذاری و ناباروری تاثیر داشته باشد.
  • پایین بودن کیفیت تخمک ها:آن عده از تخمک هایی که دچار آسیب دیدگی شده اندویا دچار اختلالات ژنتیکی هستند ، نمی تواند منجر به بارداری شوند.و هر چه که سن زنان بالاتر شود ریسک این امر بالاتر می شود.
  • پرکاری غده تیروئید
  • کم کاری غده تروئید
  • بعضی بیماری های مزمن مانند ایدز یا سرطان

مشکلات رحم ویا لوله های رحمی

تخمکی که بارور شده است مسیر تخمدان تا رحم را می پیماید ودر آنجا شروع به رشد می نماید در صورتی که مشکلی در رحم ویا لوله های رحمی روی دهد ،آن خانم نمی تواند به صورت طبیعی باردار گردد این مشکل می تواند به دلیل یکی از موارد زیر باشد:

جراحی :

جراحی های لگنی در برخی از موارد سبب آسیب به لوله های رحمی می گردد.همین طور جراحی سرویکس می تواند موجب آسیب آن گردد.قابل ذکر می باشد که سرویکس همان دهانه رحم می باشد.

فیبروم های رحمی :

این فیبروم ها در حقیقت تومورهای خوش خیم غیر سرطانی می باشند که در دیواره رحم یافت می گردند واکثراً 30 تا 40 درصد زنان در سنین باروری به این امر دچار می گردند .این فیبروم ها امکان دارد سبب تداخل در لانه گزینی گردند.و همین طور امکان دارد لوله رحمی را مسدود کرده واز باروری تخمک به وسیله اسپرم جلوگیری نمایند.فیبروم های رحمی بزرگ سبب بزرگ شدن بیش از اندازه فضای رحم گشته و فاصله ی که اسپرم باید طی بکند را آفزایش می دهند.

آندرومتیوز :

در این مورد ،سلول هایی که به طور طبیعی در مخاط رحم یافت می گردند ،شروع به رشد در جایی دیگر از بدن می کنند.

درمان های عقیم سازی قبلی :

دقت داشته باشد که اگر لوله های رحمی خود را مسدود نماید امکان برعکس سازی این فرایند وجود دارد ولی باید به این نکته دقت داشته باشد که احتمال باروری مجدد زیاد بالا نیست .با این حال ،یک مطالعه تحقیقاتی که هشت سال به طول کشیده است ،نشان می دهد که جراحی باز کردن لوله های رحمی به نسبت روش IVF نرخ بارداری و تولد موفق تری را در پی دارد و همین طور هزینه کمتری را هم در بر دارد.

داروها

تعدادی از داروها وجود دارند که می توانند بر بارداری زنان تاثر گذار باشند که شامل موارد زیر می شوند:

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی:

زنانی که در دراز مدت داروهایی مانند آسپرین یا ایبوپروفن می خوردند امکان دارد در بارداری دچار مشکلاتی گردند.

شیمی درمانی :

تعدادی از داروهای شیمی درمانی امکان دارد موجب از کارافتادگی تخمدان ها گردند.در برخی از موارد ،اثرات جانبی شیمی درمانی دائمی می باشند.

پرتو درمانی (رایوتراپی)

در صورتی که پرتودرمانی در نزدیکی دستگاه تناسلی زنان انجام گردد ،ریسک مشکلات ناباروری بالاتر خواهد بود.

مواد مخدر

تعدادی از زنان که مواد مخدر مصرف می کنند امکان دارد دچار مشکلاتی مزمن در باروری گردند.

تشخیص و درمان ناباروری یکی از تخصص های ویژه دکتر می باشد و چندین سال می باشد که در این زمینه ایشان به زوج های جوان کمک می کنند.درمان نباروری نیاز به دسترسی به جدیدترین اطلاعات و متدهای روز دنیا دارد.و دکتر با دقت و تجربه خود سعی برای به روز ماندن در این زمینه درمان ناباروری را با استفاده از جدیدترین متدها و تکنیک های اروپا و آمریکا انجام می دهد.شما می توانید برای مشاوره یا تعیین وقت از طریق شماره تماس حاصل نمایید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط