درمان تایم
درمان تایم
تعویض مفصل ران

درمان کوتاهی پا با عمل جراحی تعویض مفصل ران و لگن

درمان کوتاهی پا با عمل جراحی تعویض مفصل ران و لگن : از جمله موفقیت آمیز ترین عمل های جراحی ، عمل جراحی تعویض مفصل ران می باشد .انجام این عمل جراحی موجب می شود که فرد از شر دردی که مدت ها زندگی او را مختل کرده بود و مشکلات زیادی را برای وی ایجاد کرده بود رها شود. در ضمن انجام این عمل جراحی سبب می شود که محدودیت حرکتی مفصل ران و لنگش بیمار هم تا اندازه ی زیادی از بین برود .اما ما در این مقاله قصد داریم که بررسی نماییم که انجام عمل جراحی تعویض مفصل ران چه تاثیری می تواند بر طول اندام تحتانی بیمار و بلندی و کوتاهی پای بیمار داشته باشد.

تعویض مفصل ران

به چه دلیل تخریب مفصل ران ، سبب کوتاهی پا می گردد؟

اغلب بیماریهایی که سبب تخریب مفصل ران می شوند ،باعث کوتاهی اندام تحتانی نیز می گردند .این کوتاهی در بیشتر موارد به دلیل تغییر در شکل سر استخوان ران و کوتاه شدن ارتفاع ان می باشد.

ولی در برخی مواقع شکل حفره استابولوم که سر استخوان ران در آن قرار می گیرد هم دچار تغییر شده و در پی آن تغییر ،سر استخوان ران نیز محل خود را تغییر داده و مقداری بالاتر می رود.

و چون سر استخوان ران در جایی بالتر از جای اصلی خود قرار می گیرد همین مسئله سبب می شود که کل اندام تحتانی به سمت بالا تغییر مکان داده که نتیجه آن کوتاه شدن اندام تحتانی می باشد.

ولی بیشتر بیمارن دلیل لنگش خود را کوتاهی پا قلمداد می کنند و این در صورتی می باشد که این فقط یکی از دلایل لنگش بوده و دلایل دیگری هم مثل درد و ضعف عضلات لگن هم سبب لنگش می گردد .در برخی از موارد بیمار دچار لنگش می باشد و این در صورتی است که کوتاهی در اندام تحتانی وی وجود ندارد و دلیل لنگش این فرد درد و ضعف عضلانی می باشد.

نکته:

کوتاهی پا امکان دارد سبب چرخش لگن و در پی ان انحراف ستون مهره گردد.

آیا انجام جراحی می تواند طول استخوان را اصلاح کند؟

تجربه صابت کرده است که پس از انجام عمل جراحی تعویض مفصل لگن و یا ران در بیشتر موارد کوتاهی پای بیمار نیز اصلاح می شود ولی با همه این تفاسیر مواردی هم وجود دارند که تصحیح کوتاهی اندام به شکل کامل برای آن ها امکان پذیر نمی باشد. دلیل این امر این می باشد که زمانی که کوتاهی پا ایجاد می شود نتنها ایتخوان های لگن تغییر شکل داده اند بلکه بافت های نرم اطراف مفصل مثل عضلات ،عروق و اعصاب هم خود با وضعیت جدید تطبیق داده و کوتاه می گردند.

از انجایی که در عمل جراحی تعویض مفصل قسمت های کوتاه شده استخوان با یک مفصل مصنوعی جایگزین می گردند ،لذا کوتاهی استخوان اصلاح می شود اما بافت های نرم با چیزی جایگزین نشده است.

بایست این بافت ها خود را با شرایط جدید هماهنگ کنند و تنها راه حل برای این بافت ها کش آمدن آن ها می باشد.و واضح است که بافت ها هم تنها تا حدی می توانند کش بیایند.

در میان بافت های مختلفی که در اطراف مفصل وجود دارند حساس ترین آن ها در قبال کش آمدن عصب سیاتیک می باشد. در چنانچه این عصب زیاد تحت کش آمدن قرار بگیرد ،امکان دارد که فلج گردد.

آیا این امکان وجود دارد که بتوان در جراحی تعویض مفصل ران طول پا را به مقداری اصلاح نمود؟

پاسخ این سوال منفی می باشد زیرا پزشک جراح نمی تواند جهت تصحیح کوتاهی پای بیمار ، اندام تحتانی را تا اندازه ای که تمایل داشته باشد بلند کند. اغلب بلند کردن پا تا اندازه 2 سانتیمتر را پزشک می تواند بدون هیچ گونه مشکلی انجام دهد. ولی برای بلند کردن بین 2تا 4 سانتیمتر بایست پزشک با احتیاط بیشتری عمل کند تا عصب سیاتیک بر اثر کشش بیش از اندازه دچار آسیب نشود.

در این زمینه پزشک جراح ارتوپد در زمان جراحی تصمیم می گیرد که تا چه اندازه می توان طول اندام کوتاه شده را بلند نمود.اما اغلب بلند کردن بیش از 4 سانتیمتر کار خطرناکی بوده و منطقی نمی باشد.

باید به این نکته دقت شود که حتی در صورتی هم که پس از جراحی طول هر دو پای بیمار برابر ش.ند باز امکان دارد بیمار همچنان لنگش داشته باشد.قبلا نیز اشاره داشتیم که دلیل لنگش فرد در بیشتر مواقع ضعف عضلات لگن می باشد که در اثر بیماری طولانی مدتی که سال ها در لگن بیمار وجود داشته است به وجود آمده است.
پس از اینکه عمل جراحی تعویض مفصل ران برای بیمار انجام شد ، پزشک معالج بیمار یک سری نرمش هایی را به بیمار توصیه می کند که انجام دهد تا عضلاتش تقویت شود.تقویت این عضلات تا حد چشم گیری می تواند لنگش بیمار را کاهش دهد اما احتمال دارد که ضعف عضلانی بیمار تا اندازه ای باشد که نرمش و ورزش ها هم نتواند به طور کامل ان را برطرف سازد.در این گونه مواقع احتمال دارد فرد باز مقداری دچار لنگش باشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط