درمان تایم
درمان تایم
در رفتگی مادرزادی لگن نوزاد

درمان دررفتگی مادرزادی لگن نوزاد

درمان دررفتگی مادرزادی لگن نوزاد : یکی از مهم ترین مفصل های که در بدن نقش بسیاری دارد مفصل هیپ می باشد که همان طور که گفتیم این مفصل یکی از کلیدی ترین مفصل های بدن می باشد؛ زیرا با توجه به این که وزن زیادی را تحمل می کند و روزانه در معرض فشار بالایی است حرکات بسیار گسترده ای را دارد. یکی از مهم ترین مواردی که در کودکان باید بسیار توجه داشت دررفتگی لگن نوزاد می باشد که این دررفتگی در واقع از آن دسته بیماری های می باشد که در صورت تشخیص در کودکان باید در همان ابتدای نوزادی سریعا درمان شود؛ زیرا که درمان دیر هنگام این عارضه موجب بروز مشکلات فراوانی در بزرگسالی می شود.

در رفتگی مادرزادی لگن نوزاد

معرفی بهترین متخصص ارتوپدی در تهران : متخصص ارتوپدی

با توجه به درد های شدیدی که این دررفتگی در فرد ایجاد می کند خوشبختانه این بیماری دررفتگی لگن درمان پذیر می باشد و باید بگوییم که درمان دشواری نیز ندارد. نا گفته نماند که این بیماری در صورتی به راحتی درمان می شود که به موقع تشخیص داده شود و برای درمان آن اندکی وقت صرف شود. در بیشتر مواقع پزشک متخصص ارتوپدی برای درمان دررفتگی لگن در نوزادان از یک بریس نرم استفاده میکند به این صورت که بریس به صورت ۲۴ ساعته باید تن نوزاد باشد که در این حالت حدودا پس از ۳ تا ۶ ماه درمان پایان می پذیرد. ممکن است که در بعضی از کودکان نیز بریس جواب گو نباشد در این صورت پزشک درمان نیست و نیاز به جراحی یا گچ می باشد.

دررفتگی مادرزادی لگن در کودکان

مهم ترین و بهترین آرزوی هر مادری داشتن نوزادی سالم است؛ و دوران کودکی و نوزادی بدون شک یکی از شیرین ترین دوران زندگی برای هر مادری می باشد؛ اما ممکن است که مادر ها به علت نداشتن آگاهی ناخواسته دست به اعمالی می ‌زنند که سلامتی کودک شان را به خطر می ‌اندازد. یکی از این کار ها قنداق کردن نوزادان است که این کار مشکلات عدیده‌ای را برای فرزندان ممکن است. به وجود بیاورد که دررفتگی لگن از جمله آن ها است.

به علاوه تحقیقات نشان داده‌ که در فرزندانی که به شیوه بریچ متولد می شوند، این مشکل یعنی دررفتگی لگن بیشتر از سایرین می باشد. از همین رو برای جلوگیری از بیماری های متنوع در کودکان باید از همان دوران جنینی مراقبت ها شروع شود.

علائم دررفتگی مادرزادی لگن

یکی از مشکلاتی که در بیشتر نوزادن بعد از تولد زیاد مشخص نمی شود دررفتگی مادرزادی لگن است که این مشکل در نوزاد علائم زیادی را ندارد. از این رو بیشتر پزشکان توصیه می کنند بهتر است مادران عزیز در همان ابتدای تولد فرزند خود را به پزشک متخصص مربوطه نشان دهند تا با معاینه مشخص شود که کودکشان به این بیماری دچار است یا نه . چین های پوستی نامتقارن در دو طرف کشاله ران یکی از شایع ترین علائمی است که این چین‌ها به طور طبیعی بر روی پوست نوزادان وجود دارند؛ و در کودکانی که دچار دررفتگی لگن هستند، چین‌های پوستی دو طرف نامتقارن است و در یک طرف بیشتر از طرف دیگر است. یکی از علامت های دیگر در دررفتگی مادر زادی لگن نوزاد باز نشدن پای نوزاد به اندازه کافی است. از این رو با مشاهده هر یک از این علائم بهتر است فورا به دکتر مراجعه نمایید.

عوارض بیماری دررفتگی مادرزادی لگن

با توجه به نوع بیماری کاملا مشخص است که در صورت درمان نشدن دررفتگی مادرزادی لگن نیز ممکن است تا عوارض خاص خود را داشته باشد این بیماری باعث مشکلاتی مانند سخت راه رفتن است که این مشکل دررفتگی یک طرفه لگن است که باعث لنگ زدن فرد هنگام راه رفتن می شود و دررفتگی دو طرفه موجب راه رفتن فرد اردکی می شود. به علاوه دررفتگی لگن باعث تفاوت در طول اندام ها شده و این امر به انحراف ستون فقرات و قوس کمر می انجامد.

این بیماری در دوران بزرگسالی نیز عوارضی به همراه دارد. ضعیف شدن عضلات لگنی یکی از مشکلات جدی است که باعث مشکلاتی مثل انواع آرتروز های دردناک هستند که در میان سالی خود را نشان می دهند؛ بنابراین شما می توانید که با مراجعه به پزشک متخصص با تشخیص و درمان به موقع از بروز مشکلات احتمالی آینده جلوگیری کنید.

تشخیص نیمه دررفتگی مادرزادی لگن

شاید مهم ‌ترین مرحله درمان هر بیماری، تشخیص به موقع آن است. نیمه دررفتگی یا دررفتگی لگن نوزادان نیز از این قاعده مستثنی نیست. این بیماری اگر به موقع و به درستی تشخیص داده شود، با چند ماه درمان به کل درمان می‌شود؛ اما اگر علائم آن نادیده گرفته شوند، در بزرگسالی و حتی پس از راه افتادن کودک آثار فیزیکی زیادی به همراه خواهد داشت. دررفتگی لگن کودکان به دو صورت ممکن است صورت گیرد: نیمه دررفتگی و دررفتگی کامل. در نیمه دررفتگی فقط یکی از لگن ها دچار دررفتگی می شود و موجب تفاوت سایز اندام ها و لنگ زدن هنگام راه رفتن می‌شود. این مشکل به علل متفاوتی در کودکان ظاهر می‌شود؛ اما مادران می‌توانند با اندکی دقت در همان مراحل ابتدایی به بیماری مشکوک شوند و کودک خود را نزد پزشک ببرند. با چند جلسه مراجعه به پزشک و رعایت موارد ذکر شده بیماری درمان می ‌شود.

علت دررفتگی مادرزادی لگن

معمولا علل مختلفی برای دررفتگی مادرزادی لگن وجود دارد که این عارضه با توجه به نوعی که دارد درد های بسیار وحشتناکی را در فرد به وجود می آورد. بر اساس گفته محققان نوزادان دختر ۵ برابر بیشتر از پسران در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند. از دیگر عوامل مستعد کننده کودکان برای ابتلا به دررفتگی عوامل ارثی می باشد که وجود سابقه ی دررفتگی در یکی از بستگان درجه یک، احتمال را تا ۴۰ درصد افزایش می دهد.

کمبود مایع آمنیوتیک در دوران جنینی، متولد شدن از سمت پا، تولد با مشکل کجی گردن و ناهنجاری در ناحیه زانو یا پا از دیگر عللی است که موجب بروز این بیماری می شود. معمولا تا قبل از سه ماهگی می توان تشخیص دقیق را با سونوگرافی از ناحیه لگن کامل کرد. از این رو در صورت وجود هر یک از این موارد، لازم می باشد که به سرعت نوزاد را به پزشک متخصص نشان داد.

عمل دررفتگی مادرزادی لگن در بالغین

کاملا مشخص است که در هر نوع بیماری تشخیص و درمان سذیع و به موقع می تواند که درمان مناسبی را داشته باشد و خطرات و عوارض کمتری فرد را تهدید می کند در این میان نیز دررفتگی لگن از جمله بیماری هایی می باشد که در دوران نوزادی بروز می کند اما آثار آن مدتی بعد و پس از راه افتادن کودک خود را به تدریج نشان می دهند.

در نوزادان معمولا در صورتی که تشخیص در همان دوران انجام شود پزشک متخصص برای درمان از بریس نرم استفاده می کند و در صورتی که بریس نرم جوابگو نباشد باید جراحی یا گچ گیری صورت بگیرد. با این حال اگر بیماری تشخیص داده نشود و فرد با همان مشکل رشد کند، تنها راه درمان جراحی است. این عمل در بالغین نمی تواند بیماری را به طور کامل درمان کند. بهترین کار این است که در همان کودکی تشخیص و درمان صورت گیرند.

جراحی در رفتگی مادرزادی لگن در بزرگسالان

درباره ی دررفتگی مادرزادی لگن باید بگوییم که این مشکل تنها به دلایل مادرزادی ارتباطی ندارد و در بیشتر مواقع به دلیل ضربه، تصادف و فشار سنگین به نواحی لگنی این مشکل به وجود می اید. نوع مادرزادی شایع ترین نوع آن است؛ و در صورتی که در دوران کودکی درمان نشود، مشکلات متنوعی به همراه خواهد داشت. با توجه به این که دررفتگی لگن به تدریج روی ستون فقرات و ساختمان بدن بیمار تاثیر می گذارد و در صورتی که درمان آن به موقع انجام نشود رفته رفته سخت و حتی غیر ممکن می شود.

در صورتی که این مشکل در کودکی درمان نشود معمولا این افراد در بزرگسالی دچار ناهماهنگی سایز اندام ها، قوس کمر، آرتروز و انحراف ستون فقرات می شوند. جراحی لگن روشی است که برای درمان این عارضه در بیشتر افراد انجام می شود.

ارتوپد در رفتگی مادرزادی لگن

امروزه خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی بیشتر نگرانی ها درباره ی بسیاری از بیماری ها کمتر شده و درمان ناپذیری بیماری ‌ها به حداقل رسیده است. در این بین دررفتگی لگن از جمله بیماری‌ هایی می باشد که در صورت تشخیص سریع به راحتی درمان می شود پس در صورت کوچک ترین شکی در نوزاد و دیده شدن علائم دررفتگی در کودک باید فورا فرزند خود را نزد ارتوپد دررفتگی لگن برای معاینه و تشخیص ببرند.

در صورتی که تشخیص بعد از ۱۸ ماهگی کودک انجام شود درمان سخت‌ تر می‌شود. در نتیجه مادران باید به جراح ارتوپد مراجعه کنند و پزشک ارتوپد اصلاح لگن را از طریق جراحی انجام دهد؛ و با توجه به این که حساسیت جراحی کودکان نیازمند تبحر بالاست با این حال این جراحی از جمله جراحی های کم خطر به شمار می‌ رود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط