درمان تایم
درمان تایم
شکستگی لگن

جراحی شکستگی لگن

جراحی شکستگی لگن در سالمندان , متخصص جراحی لگن در تهران : بیشترین مشکلی که در سالمندان بسیار شایع است شکستگی لگن می باشد. و زمین خوردن از علت های این اتفاق است که بیشتر سالمندان به علت ضعف بینایی و عدم تعادل بیشتر دچار این حادثه می شوند علاوه بر زمین خوردن کم شدن تراکم استخوان ها نیز در سالخورده ها باعث می شود تا شانس شکستگی در ان ها بالا برود.

جراحی شکستگی لگن

معمولا طبق مشاهده های انجام شده زنان سالمند نسبت به مردان بیشتر در معرض بیماری پوکی استخوان و متعاقبا شکستگی لگن قرار دارند. در سالمندان درمان شکستگی لگن معمولا با عمل جراحی و سپس فیزیوتراپی صورت می گیرد.

و با توجه به نوع شکستگی پزشک جراح معالج ممکن است که در صورت لزوم اقدام به تعویض مفصل نماید و یا از پلاتین استفاده کند معمولا پس از عمل جراحی بیمار چند روزی در بیمارستان باقی می‌ماند تا درمان فیزیوتراپی بر روی او انجام پذیرد. اما درمان فیزیوتراپی پس از ترخیص بیمارستان تا بهبودی کامل بیمار ادامه خواهد یافت. یکی از عوامل مرگ سالمندان متاسفانه شکستگی لگن است از این رو می بایستی که درمان آن را جدی گرفت.

بهترین ارتوپدهای تهران : متخصص ارتوپدی

درمان شکستگی لگن و درمان آن

یکی از سخت ترین اتفاق‌ هایی که یک انسان با آن ممکن است تا در طول زندگی روبه‌رو شود شکستگی لگن است.و معمولا در افرادی که دچار بیماری پوکی استخوان هستند بیشتر دیده می شود.

انواع شکستگی های لگن عبارتند از :

  • شکستگی حلقه لگن
  • شکستگی استابولوم
  • شکستگی اطراف مفصل ران
  • شکستگی سر‌استخوان ران

باید بگوییم که شیوه‌ های درمانی مختلفی برای این موضوع وجود دارد و در صورتی که عمل جراحی و تعویض مفصل هم انجام داده باشید می توانید از فیزیوتراپی و لیزر درمانی برای ادامه درمان استفاده کنید. معمولا در زمانی که همراه با شکستگی جابه‌جایی وجود نداشته باشد، بدون جراحی درمان شکستگی امکان پذیر است. معمولا بیشتر افراد که دچار شکستگی های جزیی می شوند بدون عمل و با بهره گرفتن از فیزیوتراپی سلامتی خود را باز خواهد یافت. درمان با لیزر یکی از روش ‌های بسیار کاربردی برای کاهش درد لگن و بهبود بیمار است. درمان شکستگی استابولوم لگن با کشش و وزنه نیز امکان پذیر می ‌باشد.

شکستگی لگن

علائم شکستگی لگن چیست ؟

یکی از دردناک ‌ترین نوع شکستگی ها، شکستگی لگن می باشد که این شکستگی بسیار آزار دهنده می باشد که در صورت درمان نشدن می تواند که عواقب بسیار بدی را به همراه داشته باشد. از این رو در صورتی که دچار شکستگی در این ناحیه شده ‌اید بایستی که به سرعت به مراکز درمانی و مرکز درمانی درمان تایم مراجعه کنید. گرفتن عکس رادیو لوژی و در بعضی موارد به صورت تکمیلی سی تی اسکن و در مواردی MRI نخستین کاری است که برای تشخیص شکستگی لگن انجام می ‌شود. در صورتی که شکستگی جزئی نباشد به عمل جراحی و پس از آن انجام حرکات فیزیوتراپی نیاز است.

داشتن درد شدی در ناحیه لگن یکی از مهم ترین علایم شکستگی لگن است. زیرا که کوچک ترین حرکت سبب ایجاد درد غیر قابل تحمل در بیمار می‌ شود. معمولا از نشانه های شکستگی لگن در کودکان می توان به تورم و از دست دادن توان راه رفتن اشاره داشت زیرا که درد شدید سبب بی‌قراری و گریه کردن کودک می شود.

تشخیص شکستگی لگن و عوارض آن

بدون شک یکی از غیر قابل‌ تحمل ترین شکستگی‌ ها که بیشتر در افراد سالخورده دیده می شود شکستگی لگن است که همراه با درد شدید و اختلال در راه رفتن و نشستن برای بیمار به همراه است با توجه به نوع شکستگی امروزه روش های درمانی گوناگونی برای این موضوع وجود دارد که می تواند درمان کامل و سریعتری را میسر سازد.

معمولا تشخیص اولیه با عکس برداری رادیولوژی یا سی تی اسکن و در موارد خاص با MRIامکان پذیر می باشد زیرا که شکستگی لگن می تواند عوارض بسیار جدی به همراه داشته باشد و در بیشتر موارد خونریزی شکستگی لگن منجر به مرگ نیز می ‌شود. از دیگر عوارض بسیار خطرناک این نوع شکستگی زخم بستر، عفونت ریه‌ها، عفونت ادراری، لخته شدن خون در پاها و ریه ‌ها است.

برای فیزیوتراپی شکستگی لگن چه باید کرد ؟

همان طور که می دانیم با توجه به عوارضی که شکستگی لگن دارد از این رو درمان شکستگی لگن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که اگر درمان آن به طور کامل و صحیح صورت نگیرد مشکلات حرکتی جدی برای بیمار به وجود خواهد آمد. در روند درمان تغذیه و فیزیوتراپی نقش بسیاری را ایفا می‌کند. با توجه به این که تراکم استخوانی افراد سالخورده کم است در صورت شکستگی در افراد سالمند درمان آنها در مدت زمان بیشتری و به سختی صورت می‌گیرد.

و کودکان و جوانان به دلیل برخورداری از تراکم استخوانی مناسب معمولا شانس بیشتری را برای بازیابی سلامت کامل در زمان کمتر دارند. فیزیوتراپی با بازیابی حرکت و کاهش درد به یاری شما می‌شتابد و در کنار ان انجام حرکات نرمشی مخصوص، ماساژ بافت نرم، حرکات کششی، حرکات استقامتی و استفاده از روش‌ های کمک کننده است که بسیار می تواند مفید واقع شود.

خطرات شکستگی لگن بدون عمل جراحی

از عوامل مختلفی که باعث بروز شکستگی لگن در افراد می شود می توان به تصادفات، پوکی استخوان و حوادث غیرمترقبه که سبب شکستگی استخوان‌ ها گمی شود اشاره داشت. با توجه به این که لگن یکی از اندام های حرکتی مهم بدن به شمار می آید، در صورتی که این آسیب ‌دیدگی و درمان نشود عوارض غیرقابل جبرانی را برای فرد به وجود خواهد آورد.

جراحی نکردن می تواند عوارض خطرناکی همچون مبتلا شدن به زخم بستر، ایجاد عفونت ‌ها، لخته شدن خون و ایجاد درد شدید به خصوص در افراد سالمند که خطر شکستگی لگن بسیار بالاتر است و بهبود آن سخت ‌تر است را به همراه داشته باشد.

مراقبت های شکستگی لگن در زنان

گفتیم که یکی از تلخ ترین اتفاقاتی که ممکن است برای بیشتر افراد به وجود بیاید شکستگی و در صورت شدیدتر شکستگی لگن است که می تواند فرد را دچار مشکلات فراوانی بکند. این شگستگی با توجه به محل آسیب، زندگی را به شدت برای فرد مختل می کند. یکی از راه هایی که می توان این مشکلات را کاهش داد پرستاری شکستگی لگن است که نیاز به کمک گرفتن از یک فرد آموزش دیده را دارد. هیچ گاه نباید مراقبت های مورد نیاز پس از شکستگی را کم اهمیت قلم داد کنید.
و با توجه به این که زنان یکی از آسیب پذیرترین اقشار جامعه می باشند و به دلیل این که خانم ها امروزه پا به پای مرد ها در صحنه ها حضور دارند و فعالیت های اجتماعی بسیاری را انجام می دهند.

عوارض شکستگی لگن نوزاد

با توجه به حساسیت موضوع و نگه داری و مواظبت از نوزادان در صورتی که در خانواده خود یک نوزاد دارید پس می دانید که مراقبت از یک نوزاد بسیار اهمیت دارد. و با توجه به این که نوزادان دارای استخوان ‌های بسیار نرمی هستند، به شدت در برابر خطرات آسیب‌پذیر هستند. از این رو شکستگی ‌های مختلفی برای نوزاد ممکن است که اتفاق بیافتد که شکستگی لگن یکی از خطرناک ترین ان ها می ‌باشد. و در صورتی که مورد درمان قرار نگیرد می‌تواند آثارش تا پایان عمر در فرد دیده شود.

فیلم شکستگی لگن انسان

استفاد از فیلم های آموزشی جراحی و شکستگی یکی از مهم ترین روش ‌های آموزشی در جراحی است که امروزه در سراسر جهان به کار گرفته می شود. با توجه به نکاتی که در این فیلم ها به کار گرفته است به جراحان روش‌ های جدید را آموزش داده و آن ها را با انواع شکستگی ها آشنا سازند اما تنها کاربرد این فیلم ها آموزش نمی باشد.

به همین منظور بسیاری از جراحان در زمان عمل، از نحوه جراحی و نوع شکستگی فیلم برداری کرده تا از آن برای آموزش و اشتراک میان همکاران خود به پیشرفت جراحی کمک کنند. این فیلم ها عموما از انواع بسیار کوتاه تا جراحی ‌های بسیار طولانی تولید می شوند. از دیگر کاربرد های آن می‌توان به تبادل اطلاعات و دریافت نظر همکاران اشاره کرد که می‌تواند به یک جراحی موفق منجر شود.

هزینه شکستگی لگن چقدر است؟

معمولا هزینه ‌هایی که پس از یک شکستگی لگن فرد متحمل پرداخت می شود می تواند که بسته به نوع و میزان شکستگی متفاوت باشد و این هزینه ‌ها در طول زمان نیز بسیار متفاوت هستند. به عنوان مثال هزینه درمان فردی که در سال ۹۳ دچار شکستگی شده است با فردی که در سال ۹۴، ۹۵، ۹۶ و یا ۹۷ دچار این مشکل شده، بسیار متفاوت می باشد که این تفاوت نیز بر اثر عوامل مختلفی همچون دستمزد و هزینه‌ های درمان تا هزینه ‌های مربوط به دارو و وسایل مصرفی و غیره به وجود می آیند.

تغذیه شکستگی لگن هیپ

راه های بهبود زیادی برای درمان بعد از شکستگی وجود دارد و بی شک پس از یک شکستگی فرد نیازمند این است که از راه های مناسبی برای بهبود عضو شکسته خود اقدام کند. در واقع می توان گفت که تغذیه یکی از مهمترین مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در واقع داشتن یک برنامه غذایی مناسب و یک تغذیه مناسب می‌تواند که زمان بهبود فرد را کاهش دهد و از شکستگی دوباره آن عضو پیشگیری کند. هیپ یا پوکی استخوان یکی از مهم ترین دلایلی است که می ‌تواند منجر به شکستگی لگن شود که معمولا این بیماری بر اثر عوامل مختلفی در افراد بروز پیدا می کند. در میان ایرانیان کمبود ویتامین D یکی از مهم ترین علت های دچار شدن به پوکی استخوان است.

که در کنار تغذیه مناسب می توان این کمبود را با استفاده از دارو های مکمل نیز برطرف کرد. از آن جایی که بسیاری قرار گرفتن زیر نور آفتاب برای دریافت ویتامین Dرا مناسب می‌ دانند.

نرمش شکستگی لگن چیست ؟

انجام فیزیوتراپی زیر نظر یک فیزیوتراپ برای بهبود شکستگی یکی از راه کار های بسیار مناسب می باشد نرمش با توجه به اندام آسیب دیده می تواند که متفاوت باشد. معمولا در شکستگی لگن این نرمش ‌ها می ‌توانند به تدریج ضعف موجود در لگن را کم و لنگش آن کاهش دهد. نرمش ‌هایی همچون استفاده از دوچرخه ثابت، شنا برای تقویت عضلات لگن کاربرد بسیار زیادی را دارد. اما توجه داشته باشید که این نرمش‌ ها باید کاملا تحت نظر انجام شوند.

و با توجه به این که زمان و رعایت اصول آن الزامی است در صورتی که به درستی صورت نگیرد روند درمان را کند خواهد کرد و در بیشتر مواقع نیز کمکی به درمان نخواهد کرد و به آسیب دیدگی بیشتر منجر می شود. مثلا اگر از پلاتین برای جوش دادن بخش شکسته استفاده ‌شود آن استخوان باید تا مدت مناسب ثابت مانده تا به درستی فیکس شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط