درمان تایم
درمان تایم

تاریخ انقضای روغن زیتون چگونه تعیین می‌شود؟

اگر شما از هم از آن دسته افرادی هستید که به سلامت خوراک خود اهمیت می‌دهید و در زمینه روغن خوراکی، استفاده از روغن زیتون فرابکر را انتخاب کرده‌اید باید به شما تبریک گفت؛ چون شما با مصرف روغن زیتون به جای روغن‌های مضر بازاری، سلامت خود و اطرافیان خود را تضمین کرده‌اید

حال که انتخاب شما روغن زیتون است، آیا هر روغن زیتونی را می‌توان مصرف کرد؟ تاریخ انقضای روغن زیتون چقدر است؟ و تا چه زمانی می‌توان از روغن زیتون به صورت خوراکی استفاده کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

مصرف روغن زیتون تازه توصیه می‌شود

شاید برای شما هم اتفاق افتاده که قیمت‌های مختلفی از روغن زیتون به چشمتان خورده باشد و یک از دلایل اختلاف قیمت‌ها در این حوزه تازه و کهنه بودن روغن زیتون است. اما روش تشخیص روغن زیتون اصل برای مشتری کاری سخت است. قیمت روغن زیتون کهنه پارساله یا دو سال قبل پایین‌تر از روغن‌های امساله و تازه است و قطعاً شما ترجیح می‌دهید روغن زیتون تازه میل کنید.

پیشنهاد ما این است که از یک فروشگاه معتبر خرید کنید و حتما به فروشنده بگویید که روغن تازه زیتون که امسال روغنگیری به روش پرس سرد شده را به شما بدهد زیرا که خواص روغن زیتون در طول زمان کم می‌شود و بهترین روغن، روغن تازه زیتون است.

هرچه روغن زیتون از تاریخ تولیدش بگذرد از خاصیت خوراکی اش از بین می­رود

باغداران و فروشندگان روغن زیتون می‌گویند که روغن زیتون تازه از طعم و مزه و بوی بسیار مطبوع‌تری نسبت به روغن کهنه برخوردار است و مهم اینجاست که خاصیت خوراکی این روغن، بعد از یک سال و نیم الی دو سال از بین می‌رود.

یعنی اگر روغن زیتونی دارید که دو سال از عمر آن می‌گذرد از آن نباید در مصارف خوراکی استفاده شود و نمی‌توان با آن پخت و پز غذا انجام داد. یک از مزیت‌های روغن زیتون فاسد نشدن آن است. حال که خاصیت خوراکی آن از بین رفته آیا باید دور انداخته شود؟ خیر

بلکه این روغن تبدیل به یک روغن مالشی درمانی تبدیل شده که آن روغن خوراکی این مزیت را نداشت‌. برای درمان زانودرد، پادرد، دردهای عضلانی و برای ماساژ بدن و پوست بسیار موثر و مفید خواهد بود.

تاریخ مصرف روغن زیتون

این روغن معجزه‌گر دارای خواص بی‌نظیری است که اگر شما هم به آن پی برده‌اید، قطعاً در سبد غذایی خانوار خود قرار خواهید داد. وقتی به فروشگاه می‌روید، روغن‌های مختلفی را می‌بینید که با بسته بندی‌های مختلف در قفسه وجود دارد و روی هر کدام تاریخ انقضا مشخص است. روغن‌های بازاری مایع، تاریخ کمی نیز دارند و هیچ گونه ارزش غذایی ندارند.

اما در مورد روغن زیتون اینگونه نیست. شما اولاً باید روغن زیتون را از فروشنده معتبر بخرید. در اکثر موارد نباید روغن زیتون را از فروشگاه‌های بزرگ یا سوپرمارکت‌ها خرید کرد. امروزه با پیشرفت فضای مجازی، به راحتی می‌توان با تولید کنندگان روغن زیتون ارتباط گرفت و این محصول با ارزش را از تولید‌کننده و باغدار زیتون خرید کرد.

از تولید‌کننده بخواهید تا روغن تازه برایتان ارسال کند. روغن زیتون تازه در ایام شهریور تا آذر ماه هر سال توسط باغدارن زیتون تولید و روغنگیری می‌شود. در هر صورت سعی کنید روغن‌هایی که به این تاریخ‌ها نزدیک‌تر هستند را خریداری کنید.

روغن زیتون تازه که از باغدار تولید‌کننده به دستتان می‌رسد بین ۱.۵ تا ۲ سال ماندگاری مصرف خوراکی دارد و با خیال راحت اگر در مکان و شرایط درست نگهداری شود، می‌توانید از آن میل کرده و یا غذاهای خود را بارآن بپزید یا سرخ کنید.

برای اطمینان در خرید خود حتما از فروشنده بخواهید که تضیمنی بابت اصل بودن روغن زیتون یا همان فرابکر بودن آن به شما بدهد. البته فروشنده‌های مطمئن این کار را می‌کنند حتی برگه آزمایش اصالت روغن زیتون را نیز برایتان ارسال خواهند کرد. این مزیت فروشندگان محلی نسبت به فروشگاه‌های زنجیره‌ای است زیرا هیچ فروشگاه یا سوپر مارکتی بابت فروش روغن زیتون موجود در قفسه‌های خود به شما ضمانت اصل بودن نمی‌دهد چون اون فقط یک فروشنده است و به فکر سود بیشتر در فروش است.

توجه: “لطفا از تست روغن زیتون اصل در یخچال خودداری کنید؛ زیرا روشی نامعتبر و فیک برای تشخیص است. (برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مرجع مراجعه کنید)”

برای تعیین تاریخ انقضا و نگهداری بهتر در روغن زیتون چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

برای داشتن یک روغن زیتون اعلاء و درجه یک، نیازهای اولیه‌ای مد نظر است که اگر رعایت شود قطعاً روغنی که استخراج می‌شود، ضامن سلامتی افراد جامعه خواهد بود. بعضی از نکات قابل توجه را به صورت تیتر وار اشاره می‌کنیم:

  • داشتن آب و هوای مدیترانه‌ای برای کاشت نهال زیتون
  • داشتن آب سالم برای آبیاری درخت زیتون مانند آب چشمه و …
  • آبیاری منظم درختان
  • هرس کردن درخت زیتون در زمان مناسب
  • کود دهی به موقع درختان با کود حیوانی
  • عدم استفاده از کود شیمیایی و سموم غیرمجاز
  • روغن‌گیری ترجیحاً به روش پرس سرد
  • مکان و نحوه نگهداری روغن زیتون فرابکر

همان طور که اشاره کردیم، اگر درخت زیتون در آب و هوای مناسب رشد نکند قطعاً کیفیت میوه زیتون و نهایتاً روغنی که استخراج می‌شود، از کیفیت پایینی برخوردار بوده و خواص کامل روغن، طعم و مزه دلخواه و مدنظر نخواهد بود. شهرستان رودبار گیلان یکی از بهترین مکان‌ها از نظر آب و هوایی برای رشد درخت زیتون است و به همین دلیل است که آوازه‌ای جهانی دارد و به شهر زیتون معروف است. بهترین روغن زیتون در ایران در شهرستان رودبار یافت می‌شود.

پس تعیین تاریخ انقضاء روغن زیتون با توجه به کیفیت روغن دریافتی به روش‌های مختلف است و اگر روغن به روش پرس سرد استخراج شود و نحوه نگهداری آن درست باشد، مدت دوسال به صورت خوراکی می‌توانید از آن میل کرده و لذت ببرید.

در مورد نگهداری روغن زیتون سوالات زیادی وجود دارد اما پاسخ همه سوالات این است که اگر روغن زیتون خریداری کردید، حتماً در جای نسبتا سرد و تاریک نگهداری کنید مانند انباری و نیاز نیست در یخچال نگهداری کنید. نکته‌ای که توجه نمی‌شود این است که بسیاری از ما روغن را در نزدیک‌ترین فاصله به گاز قرار می‌دهیم تا در زمان پخت و پز دسترسی سریع به آن داشته باشیم. شاید این موضوع درباره روغن‌های مضر مایع مشکلی نباشد اما روغن زیتون را دور از گرما نگهداری کنید و از خوردن و پخت و پز با آن لذت ببرید.

روغن زیتون تازه تولید را از کجا تهیه کنیم؟

همه موارد بالا را گفتیم و در نتیجه می‌رسیم به بخش مهم خرید روغن زیتون اصل که دغدغه بسیاری از شما نیز خواهد بود و با برندهایی که در بازار و فضای مجازی وجود دارد، انتخاب را برایتان سخت می‌کند. یکی از فروشنده‌های معتبر روغن زیتون که از باغداران و تولید کنندگان روغن زیتون در شهرستان رودبار گیلان است، با برند “۰۱۳” روغن زیتون فرابکر ۱۰۰٪ خالص را به دست شما مشتریان عزیز می‌رساند. این تولید‌کننده که بیش از نیم قرن به صورت تخصصی در این عرصه فعالیت می‌کند، محصولاتی مانند زیتون، روغن زیتون، صابون زیتون و شامپو زیتون را در وب سایت خود به آدرس www.olive013.com عرضه می‌کند و شما با مراجعه به این وب سایت می‌توانید خرید خود را مطمئن انجام دهید و یا برای مشاوره قبل از خرید با شماره تماس ۰۹۹۳۴۰۰۴۳۱۱ در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط