درمان تایم
درمان تایم

تاثیر کالای خواب طبی با کیفیت بر سلامت بدن

کالاهای خواب استاندارد و درجه یک، از عوامل با اهمیتی هستند که سلامت را به بدن و خواب راحت را به افراد هدیه می دهند. اهمیت این محصولات، وقتی بیشتر نمود پیدا می کند که شما به عنوان استفاده کننده از آن ها دچار مشکلاتی حاد یا خفیف در ستون مهره ها و پایین تنه خود باشید.

یک فرد آسیب دیده از ناحیه گردن، کمر، لگن و پاها نمی تواند از هر کالای خوابی استفاده کند و محصولی که او استفاده می کند، باید خاصیت درمانی یا ارتوپدیک داشته باشد. آسیب دیدگی او چه ناشی از مشکلات مادرزادی و حوادث باشد و چه به دلیل تحرک کم و وزن بالا، مطمئنا با خوابیدن روی یک تشک طبی و سر گذاشتن روی یک بالش طبی خوب کاهش می یابد.

ویژگی های تشک مناسب

یک تشک خوب با خاصیت درمانی باید درجه سفتی و نرمی مناسب برای وضعیت بدن هر فرد داشته باشد. اگر آسیب ستون مهره ها و پایین تنه شدید باشد و شخص مجبور شود کم تحرک باشد تا بهبود یابد، باید خرید تشک تمام طبی و با درجه سفتی بسیار بالا را در نظر داشته باشد (درجه 6 و 7). افرادی که درد و گرفتگی های خفیف تر در نواحی گفته شده دارند، می توانند به خرید تشک طبی فنری و با درجه سفتی متعادل بین نرم و سفت بسنده کنند (درجه 4 و 5).

ویژگی های مثبت مشترک بین انواع مختلف تشک، عبارت هستند از:

  1. سایز مناسب: اندازه تشک ها، باید با در نظر گرفتن وزن و قد افراد تعیین شود. افراد دارای وزن بالا، باید محصولاتی با عرض بیشتر خریداری کنند. استاندارد طول همه تشک های بزرگسال، 200 سانتی متر است و مناسب برای افراد قد بلند می باشند.
  2. حساسیت زا نباشد: متریال داخل محصول و نیز پارچه رویه آن، باید از نوع با کیفیت و بر اساس استانداردهای روز دنیا باشند تا به بدن افراد آلرژی ندهند.
  3. ضمانت نامه: از آنجایی که در طول زمان و طی استفاده مکرر ممکن است انواع تشک ها دچار آسیب هایی مثل فرو رفتن متریال داخل آن ها یا از بین رفتن پارچه رویه شوند، وجود کارت گارانتی برای این کالاهای خواب اهمیت دارد.

خصوصیت های یک تشک طبی ایده آل

یک تشک مناسب برای درمان از نوع طبی، باید خصوصیت های زیر را داشته باشد:

  1. انعطاف کم سطح خواب: پایین بودن میزان انعطاف تشک، باعث می گردد که سطح خواب آن خیلی فرو نرود و قوس های بدن را به خوبی پوشش دهد. این مسئله، به علت عدم استفاده از فنر و وجود چندین لایه اسفنج یا فوم با دانسیته مناسب است.
  2. اسفنج با چگالی خوب: فوم یا اسفنج موجود در هسته مرکزی و دیگر لایه های این نوع کالای خواب، باید چگالی یا دانسیته بالا داشته باشد؛ یعنی باید دارای وزن مناسب باشد. این مسئله، سبب می شود که در اثر مرور زمان فوم ها کارایی و سفت بودن خود را از دست ندهند و سطح خواب تشک ناهموار نشود.
  3. رفع مشکلات بدن با استفاده از مموری فوم: مموری فوم یا فوم حافظه دار، از مدرن ترین متریال قابل استفاده در انواع تشک طبی جدید است که فشار را از نقاط حساس بدن بر می دارد و مانع از ایجاد و گسترش درد و گرفتگی در عضلات و استخوان ها و زخم در سطح پوست می شود.
  4. رویه ضد تعریق و نرم و لطیف: برخی از افراد مجبورند برای طی کردن روند درمان، مدت زیادی را به صورت درازکِش استراحت کنند. در نتیجه، سطح خواب تشک آن ها باید لطافت خوبی داشته باشد تا پوست بدن آن ها به دلیل بروز اگزما آسیب نبیند. اگر این افراد گرمایی باشند، با عرق کردن مداوم هم ممکن است دچار اگزمای پوستی و عرق سوز شدن شوند. پارچه قابل تنفس و ضد تعریق رویه، از بروز این مشکلات جلوگیری می کند.

تشک طبی فنری، به درد چه کسی می خورد؟

سطح خواب خیلی سفت، از نظر خیلی ها اصلا خوشایند نیست. در حقیقت، به دلیل کم بودن میزان درد و مشکلات در ستون مهره ها و پاها این افراد اصلا نیاز به خرید تشک با سطح خواب خیلی سفت ندارند و یک تشک طبی فنری برایشان بهتر است. این نوع کالای خواب، ویژگی هایی به شرح زیر دارد:

  1. دارای فنرهای با کیفیت است: نرمی و ارتجاعی بودن سطح خواب این دسته از محصولات، به دلیل استفاده از فنر در هسته مرکزی آن ها است. فنرها، در دو دسته پاکتی و بونل قرار می گیرند. اگر فردی سطح خواب نرم با تکان کمتر می خواهد، بهتر است به خرید تشک پاکت اسپرینگ یا فنر منفصل فکر کند. تشک بونل اسپرینگ یا فنر متصل، مناسب برای افرادی است که محصولی نرم و اقتصادی و ارزان قیمت می خواهند.
  2. حمایت خوبی از فنرها به عمل می آید: فنرها، تنها اجزاء تشکیل دهنده تشک دارای خواص طبی فنری نیستند و برای حفاظت از آن ها، لایه هایی از ریباند و اسفنج های با دانسیته های مختلف و موکت هم در محصول تعبیه می شود. گاهی حتی تعدادی میکرو اسپرینگ یا فنر ریز هم برای ایجاد تعادل در سفتی و نرمی و هموارتر شدن سطح خواب، به لایه هایی بالایی اضافه می شود.

بالش طبی هم به اندازه تشک مهم است

فقط استفاده از یک تشک با خاصیت ارتوپدیک برای حفظ سلامت ستون مهره ها کافی نیست؛ شما باید یک بالش طبی خوب هم داشته باشید تا مهره های گردن در موقعیت خوبی قرار بگیرند و فشاری به آن ها و مهره های کمر وارد نشود.

این بالش ها، ویژگی هایی دارند مانند:

  1. الیاف مناسب: در داخل این نوع کالاهای خواب طبی، باید الیافی استفاده شود که از نرم بودن آن ها جلوگیری کند. الیاف پلی استر، سفتی خوبی را به بالش طبی می دهند و فشار را از روی مهره های گردن بر می دارند. قرار گرفتن سر و گردن در موقعیت صحیح و فرو نرفتن بیش از حد آن ها، سلامت ستون مهره ها را تضمین می کنند.
  2. برگشت پذیری: بالش طبی خوب، باید در طول زمان شکل اولیه خود را حفظ کند. وجود برخی از متریال مانند مموری فوم در بالش، باعث می شود که بعد از برداشته شدن فشار سر و گردن از روی آن محصول به حالت اولیه خود برگردد.
  3. روکش با کیفیت: رویه بالش طبی، باید از جنس پارچه ضد تعریق و تنفس پذیر باشد. در نتیجه، سر و گردن فرد در اثر گرما عرق نمی کند و او بدخواب نمی شود. ضد حساسیت بودن رویه، باعث می شود که مو و پوست فرد در اثر تماس با بالش دچار ریزش و اگزما نشود.

بالش و تشک با خاصیت درمانی را از کجا بخریم؟

فروشگاه های حضوری و اینترنتی زیادی هستند که اقدام به عرضه کالاهای خواب ارتوپدیک می کنند. اگر می خواهید با ویژگی های مدل های مختلف بالش طبی و تشک طبی و تشک طبی فنری آشنا شوید و قیمت آن ها را بدانید، به فروشگاه اینترنتی سه گامه (www.segameh.com) مراجعه کنید

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط