درمان تایم
درمان تایم
تعویض مفصل ران

تاثیر دیابت , چاقی و سیگار کشیدن برای تعویض مفصل ران

تاثیر دیابت , چاقی و سیگار کشیدن برای تعویض مفصل ران : باید گفت که عمل جراحی تعویض مفصل لگن در مقایسه با سایر عمل های جراحی دارای عوارض محدودتری می باشد به گونه ای که در صورتی که پزشک جراح ؛این جراحی را با رعایت نمودن موازین پزشکی انجام دهد احتمال رخ دادن عوارض حدود دو تا 3 درصد می باشد. ولی عوامل زیادی وجود دارند که می توانند این احتمال را بالا ببرند که از عوامل سه مورد آن بسیار تاثیرگذار می باشند که این سه مورد دیابت ،چاقی و استعمال دخانیات و یا سیگار کشیدن می باشد که ما در این مقاله قصد داریم که در مورد تاثیر این سه مورد بر جراحی تعویض مفصل ران و لگن بحث کنیم و اطلاعات مورد نیاز در این مورد را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

تعویض مفصل ران

همان گونه که همه ما در خود و یا در اطرافیان خود مشاهده می کنیم ،دیابت یک بیماری بسیار شایع می باشد که تقریبا 5% جوامع بشری درگیر ان می باشند.پیش از اینکه پزشک جراح اقدام به جراحی تعویض مفصل ران نماید ،تمام تلاش خود را می کند تا بتواند تا جایی که امکان دارد بیماری دیابت را کنترل شود.در صورتی که قبل از جراحی این بیماری کنترل نشود هم می تواند سبب اختلال در بهبود زخم گردد و هم احتمال رخ دادن عفونت بعد از جراحی را بالا ببرد.

دیابت و تعویض مفصل ران

چنانچه اندازه گیری قند خون پیش از این جراحی نشاندهنده این امر باشد که این بیماری تحت کنترل نمی باشد ،در این صورت باید جراحی را به تعویق انداخت .و سپس فرد بیمار باید به وسیله یک متخصص داخلی یا غدد تحت نظر گرفته شود تا قند خون او کنترل گردد.

جهت کنترل قند خون بیمار، پزشک اغلب به غیر از اندازه گیری مستقیم قندخون از اندازه گیری هموگلوبین A1c نیز استفاده می نماید. پس از انجام جراحی هم بایست قند خون بیمار در حد تعادل باقی بماند تا روند بهبودی با کمترین عوارض احتمالی سپیری گردد. یک عامل مهم دیگر هم که احتمال رخ دادن عوارض بعد از جراحی تعویض مفصل ران را بالا می برد ،مصرف سیگار به وسیله ی بیمار می باشد.در صورتی که بیمار سیگاری می باشد باید مصرف سیگار را چند ماه پیش از جراحی قطع نماید.

تاثیر سیگار کشیدن در تعویض مفصل

کشیدن سیگار سبب می شود که ظرفیت حمل اکسیژن به وسیله خون پایین امده و احتمال رخ دادن عفونت پس از جراحی را بالا می برد.فرد باید تا حداقل چند ماه پس از جراحی سیگار کشیدن را کنار بگذارد.

یک مورد دیگری هم که پس از جراحی تعویض مفصل لگن ، احتمال رخ دادن عفونت را می تواند بالا ببرد ؛چاقی و اضافه وزن می باشد در مقایه با افراد معمولی ،جراحی افراد چاق مشکل بوده و نیاز به مدت زمان بیشتری دارد و در ضمن احتمال خونریزی در حین جراحی در این افراد در مقایسه با سایر افراد بالا می باشد.

گفتنی است که این عوامل سبب می شوند که احتمال عفونت پس از جراحی تعویض مفصل ران و لگن و نیز در تعویض مفصل زانو در افراد چاق بالا باشد. در ضمن چاقی و اضافه وزن فرد می تواند فشار بیشتری را به مفصل مصنوعی وارد کرده و احتمال لقی آن را زیاد کند.

توجه داشته باشید که :

پزشک نمی تواند تعدادی از عواملی را که احتمال روی دادن عفونت پس از جراحی تعویض مفصل ران را بالا می برند را کنترل نماید اما سه عامل دیابت ،چاقی و مصرف سیگار را پزشک و بیمار با کمک هم می توانند پیش از اقدام به جراحی کنترل نمایند .این مانع از ایجاد عفونت بعد از جراحی شوند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط