درمان تایم
درمان تایم
بیماری پاژه سینه

بیماری پاژه سینه , راه درمان پاژه سینه

بیماری پاژه سینه , راه درمان پاژه سینه : این بیماری در میان زنان و مردان مشترک می باشد ولی معمولا در زنان دیده می شود .و حدودا  می توان گفت که 4-1 درصد از کل موارد سرطان پستان نیز از این نوع می باشند .متوسط سن افراد مبتلا به این بیماری 57 سال می باشد ولی متاسفانه در نوجاونان نیز در اواخر دهه 80 این بیماری مشاهده شده است.

بیماری پاژه سینه
بیماری پاژه سینه

پاژه سینه چیست؟

این بیماری که به نام بیماری پاژه نوک پستان نیز معروف می باشد ، یک نوعی از سرطان می باشد که به ندرت مشاهده می شود و در پوست نوک پستان و اغلب در اطراف دایره تیره تر پوست به وجود می آید .معمولا افرادی که دچار بیماری پاژه سینه می باشند ؛دارای یک یا چند تومور هم در داخل پستان می باشند.این تومور پستان یا کارسینوم مجرایی در سرطان سینه یا مهاجم است.

نام این بیماری از نام (سر جیمز پاژه ) پزشک انگلیسی قرن نوزده گرفته شده است، که این پزشک توانست در سال 1874 به رابطه بین تغییرات نوک پستان و سرطان پستان پی ببرد.تعدادی بیماری دیگر هم بعد از سر جیمز پاژه ،مانند بیماری پاژه استخوان و پاژه extramammary ،که شامل بیماری پاژه فرج و بیماری پاژه آلت تناسلی می باشد ،هم به نام این پزشک نام گذاری شده اند.این بیماری ها با بیماری پاژه سینه ارتباطی ندارند) ما در این مقاله تنها بیماری پاژه سینه را مورد بررسی قرار می دهیم.

در واقع سلول های بدخیم به عنوان سلول های پاژه شناخته می گردند.این سلول ها در روی پوست (لایه سطحی پوست )نوک پستان وهاله پستان ظاهر می شوند.سلول های پاژه معمولا در زیر میکروسکوپ دیده می شوند،آنها احتمال دارد به عنوان سول های منفرد یا گروهی کوچک در اپیدرم یافت شوند.

این بیماری در خانم ها و آقایان اتفاق می افتد ولی معمولا در زنان دیده می شود.حدود 4-1 درصد از کل موارد سرطان پستان نیز شامل بیمارپاژه سینه می باشد.درست است که متوسط سنی افرا د مبتلا به این بماری 57سال می باشد ولی متاسفانه این بیماری در نوجوان هم در اواخر دهه 80 مشاهده شده است.

علت دقیق این بیماری به درستی هنوز برای پزشکان ناشناخته می باشد .شایعترین نظریه ای که در مورد این بیماری پذیرفته شده است این می باشد که سلول های سرطانی از یک تومور داخل پستان از طریق مجاری شیر به نوک پستان و اطراف پستان کشیده می شوند.این مسئله شرح می دهد که چرا بیماری پاژه سینه و تومور در داخل پستان تقریبا همیشه باهم بروز می کنند.

و نظریه دومی هم که در این مورد وجود دارد این می باشد که ،سلول ها در نوک پستان یا دور پستان به سرطان مبدل می شوند.این مسئله نیز شرح می دهد که چرا چند نفر بیماری پازه را بدون داشتن تومور در داخل پستان ،گسترش می دهند.به غیر از این ،این احتمال نیز وجود دارد که بیماری پاژه سینه و تومور داخل پستان به شکل مستقل هم جود داشته باشند.

چگونگی درمان بیماری پاژه سینه

پزشکان با استفاده از بیوپسی نوک پستان به درستی می توانند بیماری پاژه سینه را تشخیص دهند.چندین نوع بیوپسی نوک پستان موجود می باشد که شامل روش های توضیح داده شده در زیر می باشند.

  • بیوپسی سطحی : در این روش از اسلاید شیشه ای یا ابزار دیگری جهت نرم نمودن سلول ها از سطح پوست استفاده می گردد .جهت برداشتن لایه بالایی پوست مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بیوپسی گوه : در این روش هم از یک چاقوی جراحی جهت برداشتن یک گوه کوچک از بافت استفاده می گردد.

در مواردی هم احتمال دارد که پزشکان تمام نوک پستان را حذف نمایند.سس آسی شناس سلول ها یا بافت را زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار دهد تا سلول های پاژه را پیگیری کند. معمولا کسانی که دچار بیماری پاژه سینه می باشند ،یک یا چند تومور هم در داخل پستان دارند.به غیر از تجویز بیوپسی نوک پستان ،پزشک حتما باید معاینه بالینی پستان را برای بررسی توده ها یا دیکر تغییرات پستان هم صورت بدهد.

حدود نیمی از افرادی که دچار بیماری پاژه سینه می باشند ،می توانند در معاینه بالینی پستان آن را احساس کنند. پزشک تست های تشخیص مانند ماموگرافی تشخیصی ،سونوگرافی و تصویربرداری تشدید مغناطیسی را جهت بررسی تومورهای احتمالی تجویز می کند.

مدت ها ،ماستکتومی با حذف یا بدون حذف غدد لنفاوی زیر بازو در یک طرف قفسه سینه (به عنوان عقده لنفاوی زیر بغل) به عنوان جراحی استاندارد جهت بماری پاژه سینه استفاده می شده است. پزشکان این جراحی را انجام می دادند چون بیمارانی که دچار بیماری پاژه سینه بودند تقریبا می توان گفت که همیشه دارای یک یا چند تومور نیز بودند.حتی در صورتی که فقط یک تومور وجود داشته باشد ،این تومور می تواند در چند سانتی متری نوک پستان قرار بگیرد.که می توان دور نوک پستان را به وسیلهی جراحی روی نوک پستان برداشت.

با همه این تفاسیر ،بررسی ها نشان می داده است که جراحی حفظ پستان که شامل برداشتن نوک پستان و هاله دور ان می باشد ؛با پرتودرمانی کامل پستان ،گزینه ای مطمئن تر جهت افرادی با بیماری پاژه می باشد که در سینه آن ها توده قغبل لمس وجود ندارد و ماموگرام ها هم تومور را نشان نمی دهند. کسانی مع دچار بیماری پاژه سینه می باشند و درضمن تومور پستان هم دارند و ماستکتومی دارن باید بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان مراجعه نمایند تا مشخص شود که آیا سرطان به عقده های لنفاوی زیر بغل سرایت نموده است یا خیر؟

چنانچه سلول های سرطانی در گره لنفاوی نگهبان یافت شوند ،فرد باید مورد جراحی غدد لنفاوی زیر بغل قرار بگیرد.بسته به مرحله و ویژگی های دیگر تومورهای پستان ( مانند ،حضور یا عدم حضور گره لنفاوی ،گیرنده های استروژن و پروژسترون در سلول های توموری و بودن پر.تئین HER2 در سلول های توموری ) ، احتمال دارد درمان های کمکی مانند سیمی درمانی یا درمان هورمونی برای بیمار توصیه گردد.

نشانه های بیماری پاژه سینه

باید بگوییم که معمولا نشانه های بیماری پاژه سینه با برخی از بیماری های پوستی خوش خیم مانند درماتیت یا اگزما اشتباه گرفته می شود . این نشانه ها در زیر برای شما ذکر شده است :

  • نوک پستان مسطح
  • احتما دارد نوک پستان زرد یا خونین باشد
  • خارش یا قرمزی نوک پستان یا دورپستان
  • ممکن است که پوست پستان پوسته پوسته یا ضخیم شده و یا اطراف نوک پستان پوسته پوسته شود.

همان طور که در بالا اشاره کردیم چون علائم این بیماری با علائم بسیاری از بیماری های خوش خیم پوستی مشابهت زیادی دارد لذا احتمال دارد که علائم اولیه بیماری پاژه سینه نشان دهنده ی یک شرایط پوستی خوش خیم باشد. چون این بیماری به ندرت دیده می شود احتمال دارد که به اشتباه تشخیص داده شود لذا کسانی که دچار این بیماری می باشند مدت ها قبل از تشخیص بیماری خود دارای این نشانه ها می باشند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط