درمان تایم
درمان تایم
درمان بیماری التهاب لگن

بیماری التهاب لگن و راه های درمان آن

بیماری التهاب لگن و راه های درمان آن : یکی از بیماری شایع در بیشتر خانم ها که در سال های اخیر نیز افزایش پیدا کرده است بیماری التهاب لگن یا بیماری عفونی دستگاه تولید مثل زنانه می باشد که این بیماری نوعی عفونت است که در واژن بیمار و توسط بیماری های مقاربتی مانند گنوره و کلامیدیا یا باکتری های موجود بوجود می آید. بخش های فوقانی دستگاه تناسلی زنان از جمله رحم، تخمدان و دیواره فالوپ در این بیماری عفونی دچار عفونت می شوند. می توان در جواب این سوال التهاب لگن نشانه چیست بگوییم که در این بیماری عفونت در بخش های مختلف دستگاه تناسلی منتشر شده و اگر که سریعا درمان نشود و یا در صورتی که به درستی توسط پزشک معالجه نشود درمان دیرهنگام می تواند عوارض جانبی بلند مدتی را برای بیمار داشته باشد.

بیماری التهاب لگن

درد در پایین شکم، درد در بالای شکم، تب، مقاربت های دردناک، درد در زمان ادرار، نا منظم بودن قاعدگی، خستگی مفرط و افزایش ترشحات واژن و بوی بد آن از جمله علائم بیماری التهاب لگن یا عفونت رحم می باشد.

بهترین متخصصین برای درمان بیماری لگن مراجعه به :

بهترین متخصص زنان در تهران

بهترین متخصص ارتوپدی در تهران

درمان التهاب لگن

رفع عفونت های رحم بوسیله ی دارو های آنتی بیوتیک در واقع اولین و متداول ترین روش درمان التهاب لگن است و در صورتی که بیمار به طور منظم مصرف آنتی بیوتیک را انجام دهد و دوره ی مصرف آنتی بیوتیک به طور کامل توسط بیمار پیگیری شود در بیشتر موارد بیماری برطرف می شود و عوارض بلند مدتی را نخواهد داشت.

اما شرایطی ممکن است تا برای بیمار به وجود بیاید که بیمار قادر به مصرف دارو های آنتی بیوتیک نباشد مثل بارداری یا آبسه کردن لگن که در این موارد بیمار باید برای درمان سریع در بیمارستان و تحت مراقبت پزشک قرار بگیرد تا دوره ی درمان او به طور منظم و با مراقبت انجام گیرد. نیاز به جراجی نیز در برخی از موارد نادر، اتفاق می افتد یعنی در صورتی که بیمار با هیچ کدام از روش ها درمان نشود و عفونت نسبت به روش های درمانی مختلف مقاومت کند و یا کیسه ی عفونت درون رحم پاره شود در این حالت پزشک جراح دستور جراحی بیمار را صادر می کند.

علائم التهاب لگن در خانمها

این بیماری دارای علامت های مشخصی در خانم ها می باشد که می توان به درد های شکمی اشاره کرد که معمولا با لمس شکم این درد ها شدید تر می شوند. همچنین هنگامی که رحم زنان دچار عفونت می گردد، مقاربت های آنها به تدریج با احساس درد همراه خواهد بود. پس از مدتی درد در تخمدان ها، لوله های فالوپ و در گردن رحم احساس می شود پس در صورت داشتن چنین علائمی بهتر است تا فرد بیمار هرچه سریعتر به پزشک مراجعه نماید تا سریعا تحت مداوا قرار گیرد.

تب، ترشحات بد بوی واژن، به هم ریختگی زمان قاعدگی و خونریزی های غیر طبیعی از واژن از جمله دیگر علائم بیرونی التهاب لگن می باشد یقینا درمان دیر هنگام این بیماری می تواند که بسیار درد سر ساز باشد.

درمان بیماری التهاب لگن در زنان باردار

خانم هایی که عمل های جراحی سزارین را انجام می دهند بیشتر در خطر ابتلا به عفونت لگنی هستند زیرا این جراحی امروزه به عنوان یک علت التهاب لگن شناخته شده است. از دلایل مهم این نیز می توان به این مورد اشاره داشت که طی این عمل باکتری می تواند وارد رحم شده و در آنجا تکثیر شود و عفونت ایجاد کند. نابارور شدن زنان، یکی از اصلی ترین پیامد های بی توجهی به بیماری التهاب لگن زنان است و در صورتی که درمان التهاب لگن زنان ا به موقع صورت نگیرد، عوارض حاد این بیماری بروز پیدا می کند.

در خانم های باردار درمان بیماری التهاب لگن یک امر بسیار لازم و ضروری می باشد خوشبختانه این بیماری در زمان بارداری به ندرت مشاهده می شود و با توجه به این که مصرف انتی بیوتیک برای خانم های باردار خطرناک است در صورت بروز این مشکل برای زنان باردار، پزشک نمی تواند با استفاده از آنتی بیوتیک بیماری را کنترل نماید و فرد تا زمان بهبود کامل باید تحت مراقبت پزشک در بیمارستان بستری شود.

بیماری التهاب لگن در مردان

این بیماری در مردان نیز گاهی ممکن است که مشاهده شود اما باید بگوییم که در مردان درد لگنی با بیماری التهاب لگن در زنان بسیار متفاوت است . هیپ لگن در مردان بیشتر به دلیل مشکلات عضلانی یا عفونت های غده پروستات بوجود می آید و از این رو گاهی اوقات درد های لگنی در مردان مزمن می شود و تا مدت ها بیمار را آزار می دهد. در بیشتر اوقات در درد های لگنی در مردان فرد پروستات را عامل ایجاد این درد می داند. این در حالی است که تحقیقات نشان داده است که عمده دردهای لگنی از اسپاسم های عضلانی در کف لگن و دیگر عضلات حوالی لگن نشأت می گیرد. شایع ترین علائم دردهای لگنی در مردان به دلایلی همچون ضرب دیدگی لگن، آسیب ستون فقرات، قرار گرفتن در وضعیت فیزیکی نامناسب و زمین خوردن اتفاق می افتد و در برخی موارد امکان درمان آن وجود ندارد.

التهاب لگن نوزادان

التهاب لگن نوزاد معمولا در نوزاد هایی که عوامل بیماری زا مانند باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها وارد بدن ان ها شود و در آنجا تولید مثل نمایند بسیار ممکن است که باعث التهاب لگن شود عفونت های مفصلی در نوزادان معمولا از طریق خون به محل مفاصل انتقال پیدا می کنند. و در صورتی که این التهاب در نوزادان نیز همانند دیگر التهاب های مفصلی دیر تشخیص داده شود و عفونت زمان زیادی برای تخریب داشته باشد، کودک ممکن است از لحاظ حرکتی دچار مشکل شود.

به این صورت که عفونت در محلی مانند گلو یا بینی تکثیر می شود و سپس وارد خون شده و به دیگر اندام ها وارد می شود که در نوزادان احساس درد کودک در آن ناحیه و تب و لرز های شدید می تواند از علائم این التهاب باشد.

بیماری التهاب لگن کودکان

این بیماری در کودکان نیز به شکل اختلالات حرکتی در کوتاه و بلند شدن استخوان های متصل به لگن دید می شود که بروز این التهاب مزمن لگن در مفاصل لگن می تواند که باعث تخریب بافت های استخوانی شده و نقص های جبران ناپذیری را برای کودک به همراه بیاورد. در صورتی که عفونت مفصلی و التهاب در ناحیه ی لگن در کودکان مورد بی توجهی قرار بگیرد می تواند باعث از بین رفتن و تخریب سر استخوان ران کودک شود و در دراز مدت مشکلات آرتروز و کوتاهی استخوان را به همراه داشته باشد
با توجه به علائمی که گفته شد التهاب لگن در کودکان برای آن ها بسیار سخت و دردناک است و حرکت دادن مفصل لگن در کودکان به سختی صورت می گیرد و در بیشتر اوقات این درد ها به شکلی است که در صورت برخورد آن ناحیه با شیء خارجی و یا لمس کردن آن کودک به شدت بی قراری می کند که مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد بهترین راه کار برای معاینه و یافتن درمان مناسب و جلوگیری از تخریب سر استخوان ران می باشد.

تشخیص عوارض التهاب لگن

درباره نشانه های التهاب لگن باید بگوییم که معمولا التهاب لگن دارای نشانه ها و عوارضی می باشد که پزشک متخصص با توجه به آن نشانه ها می تواند که وضعیت بیمار را مشخص و بیماری او را تشخیص بدهد. با توجه به این که علائم این بیماری بسیار شبیه به بیماری های مفصلی دیگر است از این رو ممکن است با بسیاری از بیماری های مشابه اشتباه گرفته شود که برای تشخیص درست این بیماری بهتر است تا به پزشک فوق تخصص ارتوپد مراجعه نمائید.

پطشک در صورت تشخیص به موقع این بیماری می تواند که عوارض آن را تا حد امکان کاهش دهد. مشکل ناباروری در واقع اصلی ترین مشکلی است که بیماری التهاب لگن می تواند برای خانم ها به همراه داشته باشد. از این رو این بیماری خاموش معمولا زمانی مورد توجه قرار می گیرد که بیماری به مرحله ی التهاب حاد لگن رسیده و توانایی باروری فرد را دچار مشکل کرده است. در بیشتر افراد نیز دیه شده است که این بیماری موجب باروری خارج از رحم در زنان نیز شده است

آزمایش التهاب لگن

در بیشتر مواقع تمامی قسمت های دستگاه تولید مثل در زنان در بیماری التهاب لگن دچار عفونت می شوند. و حساسیت فرد معمولا پس از عفونی شدن بخش های مختلف رحم، در ناحیه های شکمی زیاد می شود و به این ترتیب که فرد با هر گونه تماس، احساس درد شدید در آن ناحیه می کند. یکی از نشانه های التهاب عفونی لگن تب های بالاتر از ۳۸ درجه است.

آزمایش های متعددی به منظور تشخیص بیماری التهاب لگن از بیمار تهیه می شود که از جمله ی آنها می توان به آزمایش خون، سونوگرافی،نمونه برداری از اندومر و لاپراسکوپی اشاره داشت. که هر کدام برای بررسی یک مورد صورت میگیرد که با ازمایش خون انتشار عفونت در خون بیمار بررسی می شود. با استفاده از سونوگرافی وضعیت رحم و دیگر اندام های مرتبط برای پزشک مشخص می شود که در صورت مشاهده آبسه پزشک تصمیم مناسب را برای خارج کردن و یا از بین بردن آن اتخاذ خواهد کرد.

تشخیص التهاب لگن با سونوگرافی

همان طور که گفتیم برای تشخیص بیماری التهاب لگن در زنان راه ها و آزمایشات مختلفی وجود دارد که پزشک متخصص با توجه به نتایج ازمایش ها و مشخص شدن نوع بیماری آن ها را تشخیص و مشخص می کند که وضعیت بیماری به چه صورت می باشد.

تشخیص التهاب لگن با سونوگرافی هم یکی از این روش ها است. با توجه به این که این آزمایش در حقیقت وضعیت بافت های داخلی بدن را نمایان می کنند از این رو با استفاده از سونوگرافی لگن پزشک متخصص می تواند وضعیت رحم، لوله های رحمی و همچنین آبسه های احتمالی را بررسی کند. در اولین اقدام برای درمان پس از تشخیص نوع بیماری فرد با استفاده از آنتی بیوتیک ها درمان می شود و در صورتی که این روش جواب نداد از روش های دیگر درمانی استفاده می شود. پزشک معالج با استفاده از آزمایش سونوگرافی وضعیت مفاصل را بعد از بهبودی بررسی می کند تا از رفع مشکل اطمینان خاطر داشته باشد.

درمان التهاب لگن و درمان

ابتدا می بایستی برای درمان التهاب لگن و درمان عوارض ناشی از آن عامل اصلی بوجود آورنده ی بیماری سریعا شناسایی شود بهتر است تا در صورت درد در ناحیه لگن درد در این ناحیه را جدی گرفت و به پزشک مراجعه نمائید.

پس از تشخیص این بیماری عوارض آن توسط پزشک متخصص زنان با استفاده از آنتی بیوتیک ها بیماری و درد را تا حدود زیادی کنترل می نمایند و با توجه به این که از آنجایی که در ابتدا دقیقا مشخص نیست از این رو پزشک در ابتدا از حداقل دو نوع آنتی بیوتیک برای کنترل و درمان بیماری و عوارض ناشی از آن استفاده می نماید.

ممکن است که در برخی موارد مقاربت های بیمار عامل بروز ابتهاب شناسایی شود که که در این صورت شریک جنسی بیمار نیز باید مورد معاینه قرار بگیرد تا در صورت آلوده بودن او و انتقال باکتری به بیمار شریک جنسی بیمار نیز مورد درمان قرار بگیرد. در بسیاری از موارد و در صورتی که مصرف آنتی بیوتیک ها به طور منظم و دقیق مصرف شود می تواند تا حدود زیادی از عفونت کم کند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط