درمان تایم
درمان تایم

بیتکوین آینده بهتری دارد یا طلا؟

امروز بسیاری از مردم قصد دارند در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنند، اما این افراد در ابتدای راه با مشکلاتی روبه‌رو خواهند بود. یکی از مشکلاتی که هر سرمایه‌گذار تازه‌کار با‌ آن مواجه می‌شود این است که برای سرمایه‌گذاری، راه‌های بسیاری وجود دارد و هرکدام مشکلات و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

بیشتر سرمایه‌گذاران تازه‌کار نمی‌دانند کدام‌ روش را انتخاب کنند. با توجه به این‌که میان بازارهای مالی، ارز بیتکوین و طلا از محبوبیت بیشتری بین سرمایه‌گذاران برخوردارند، ما نیز در این مقاله سعی داریم شما را نسبت ‌به مزایا، معایب و خطرات سرمایه‌گذاری در هرکدام از این دو مسیر آگاه کنیم. بااین‌حال، اطلاع از حضور بازارهای مالی موجود آن‌هم در آغاز مسیر سرمایه‌گذاری، خالی از لطف نیست!

در چه بازارهایی می‌توان سرمایه‌گذاری کرد؟

گزینه‌هایی که یک‌ سرمایه‌گذار پیش روی خود دارد عبارت‌اند از: طلا، بازار ارز دیجیتال، بورس و ارز فیات. اگر قصد دارید یکی از بازارهای نام‌برده را انتخاب کنید، ابتدا باید هرکدام را به‌صورت مجزا بررسی کنید و از مزایا، معایب و ریسک‌هایشان نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاری آگاه شوید، سپس با توجه به شرایط خود، بازار موردنظر را انتخاب کنید.

اگر بدون آگاهی کافی در بازارهای مالی دست به کاری بزنید، احتمال آن‌که سرمایه خود را یک‌شبه بر باد بدهید بسیار بالا است. البته ممکن است وقت کافی برای یادگیری دانش سرمایه‌گذاری نداشته باشید، در این صورت می‌توانید از افراد فعال و باتجربه بازار که در این زمینه متخصص‌اند مشورت بگیرید و توصیه‌های آنان را سرلوحه کار خود قرار دهید.

طلا یا بیتکوین؟ مسئله این است!

در ادامه به بررسی تخصصی طلا و بیتکوین از زوایای مختلف می‌پردازیم.

طلا:‌ فلزی زیبا، قابل‌اعتماد و ارزشمند

طلا فلزی است که نه‌تنها از چندین قرن گذشته تابه‌حال ارزش خود را از دست نداده، بلکه ارزشمندتر هم شده است. امروز بسیاری از مردم باور دارند که بهترین راه سرمایه‌گذاری، خرید طلا است، چراکه طلا ارزش خود را در طول تاریخ حفظ کرده و خود را به‌عنوان گزینه‌ای امن برای سرمایه‌گذاری، به مردم ثابت کرده است. اما طلا علاوه‌بر حفظ ارزش طی چندین قرن، چه مزیت‌هایی دارد؟

طلا همواره بخشی از سبد مؤسسات دولتی، بانک‌های مرکزی، صندوق‌های بازنشستگی و مراکز سرمایه‌گذاری خانوادگی بوده است. برخی بر این باورند که طلا نوعی بیمه برای سرمایه‌ به شمار می‌رود و می‌گویند اگر طلا بخرید، ارزش سرمایه‌تان حفظ خواهد شد. بااین‌حال ارزش طلا نیز مانند سایر گزینه‌های سرمایه‌گذاری، دچار نوساناتی می‌شود اما در طول زمان، می‌توان روی آن حساب کرد.

نکته‌ای که در رابطه با طلا باید در نظر داشته باشید آن است که این فلز در بحران‌های اقتصادی نیز همواره سودآور بوده است، به این معنی که در برابر تورم مقاومت می‌کند و ارزش آن حُبابی نیست! هرگاه مردم نگران ارزش پول ملی باشند، طلا را به‌عنوان فلزی ارزشمند انتخاب و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. سؤالی که ممکن است برای شما مطرح شود این است که آیا می‌توان با طلا درآمد کسب کرد؟

پاسخ این سؤال منفی‌ است؛ چراکه با نگهداری طلا تنها ارزش پول خود را در طول زمان حفظ کرده‌اید. خرید طلا در مقایسه با اجاره ملک و سود سهام، درآمد چندانی ندارد. به همین خاطر بسیاری معتقدند که اصلاً هدف طلا کسب درآمد نیست و با خرید طلا، تنها می‌توان ارزش ثروت خود را در شرایط بحرانی ثابت نگه ‌داشت. حال که با مزایا و معایب سرمایه‌گذاری روی طلا آشنا شدید، شاید بپرسید نظر کارشناسان در این زمینه چیست؟

کارشناسان بر این باورند که اگر قصد دارید طلا را بخرید و بعد مدتی طولانی نگه‌ دارید، روشی امن برای حفظ سرمایه انتخاب کرده‌اید؛ چراکه طلا از لحاظ روند قیمتی با سایر دارایی‌ها همبستگی منفی دارد. علاوه‌براین، گزینه‌ای مناسب برای دارایی‌های سبد شما محسوب می‌شود و سبد سرمایه‌هایتان را متنوع می‌کند. در آخر تمامی مزایایی که نام‌ برده شد ارزش سرمایه شما را در برابر تورم حفظ می‌کند.

حال که با طلا، مزایا و معایب آن آشنا شدید، در ادامه به بررسی بیتکوین می‌پردازیم.

بیتکوین:‌ محبوب‌ترین ارز دیجیتال

بیتکوین از نظر قیمت بزرگ‌ترین رمز ارز جهان به شمار می‌آید. مزیتی که بازار ارز دیجیتال نسبت به سایر بازارهای مالی دارد این است که در آن می‌توانید به‌صورت ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته به معاملات ارز بپردازید. بنابراین، هر وقت که اراده کنید می‌توانید بیتکوین‌های خود را به فروش برسانید! اگر می‌خواهید از راهی امن بیتکوین بخرید و یا بفروشید می‌توانید از صرافی‌های ارز دیجیتال به آدرس tabdeal.org استفاده کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های بیتکوین، مقدار عرضه 21 میلیونی آن است. این مقدار ثابت است؛ به این معنی که ۲۱ میلیون بیتکوین به گردش در‌می‌آید و این مقدار افزایش نمی‌یابد. با توجه به این ویژگی، فرضیه اول این است که اگر تعداد رمز ارز ثابت باشد و تقاضای خرید آن روزبه‌روز افزایش پیدا کند، انتظار می‌رود که ارزش این رمز ارز در طول زمان رشد بالایی را تجربه کند. اما به عمل کار برآید! نمی‌توان در عمل چنین انتظاری داشت. پس بیتکوین چگونه ارزش پیدا می‌کند؟

بیتکوین نیز مانند سرمایه‌هایی ازجمله طلا، بیشتر ارزش خود را به دلیل تقاضای روزافزون و عرضه محدود به دست می‌آورد. اما این موضوع مانع نوسانات شدید بیتکوین نشده است؛ به‌طوری که ارزش بیتکوین از 000,64 دلار به 000,32 دلار رسید و سرمایه بسیاری از مردم دود هوا شد! هم‌اکنون قیمت بیتکوین در همین بازه نوسان دارد.

نکته دیگر آن‌که بیتکوین به‌طور گسترده مورد اعتماد عموم مردم قرار نگرفته است، و هنوز نمی‌توان با قاطعیت کامل پیش‌بینی کرد که در آینده تا چه میزان می‌تواند توجه مردم را به خود جلب کند. بااین‌حال، دیدگاه بسیاری از کارشناسان آن است که بیتکوین به‌عنوان رمز ارزی پرریسک، عملکردی فوق‌العاده از خود نشان داده است.

یکی دیگر از معایب بیتکوین، آن است که از سوی کشورهایی ازجمله چین، سرکوب می‌شود. علاوه‌براین، توییت‌های ایلان ماسک به‌عنوان فردی به‌نام، تأثیرات زیادی بر نوسانات بیتکوین دارد. کارشناسان بر این باورند که برخلاف تمامی نکات نام‌برده شده، وجود بیت کوین در سبد دارایی‌های شما می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

ناگفته نماند که از دیگر ویژگی‌هایی که بیتکوین را نسبت‌ به سایر دارایی‌ها متمایز می‌کند، وجود فناوری بلاکچین در هسته معاملات است، که همین موضوع باعث حذف واسطه از معاملات شده است.

تا این بخش، طلا و بیت کوین را بررسی کرده و به مزایا و معایب آن‌ها پرداختیم. اگر بخواهیم در یک نگاه به مقایسه طلا و بیتکوین بپردازیم، باید در نظر داشته باشیم که بیتکوین بی‌واسطه معامله می‌شود و عرضه آن محدود است. علاوه‌براین، می‌توانید آن را با هرکس در هر جای دنیا به‌صورت ۲۴ ساعته معامله کنید.

 از طرفی دیگر قیمت طلا باثبات است و تنها با نگهداری آن و بدون نیاز به خریدوفروش مکرر، می‌توان سرمایه خود را در طولانی‌مدت حفظ کرده و در شرایط بحرانی و در بحبوحه تورم، جان سالم به در برد!

بنابراین اینکه کدام روش را انتخاب می‌کنید کاملا به هدف خودتان بستگی دارد. اگر بخواهید سرمایه‌تان را افزایش دهید، بازار ارزهای دیجیتال و به‌ویژه بیتکوین راه بهتری به‌نظر می‌رسد. این درحالی است ‌که برای حفظ سرمایه، خرید طلا در طولانی‌مدت عاقلانه‌تر به‌نظر می‌آید.

امیدواریم این مقاله به شما برای تصمیم‌گیری درباره نحوه سرمایه‌گذاری کمک کرده باشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط