درمان تایم
درمان تایم
فوق تخصص زانو

برای درد زانو به کدام دکتر برم؟

متخصص زانو پزشک ارتوپدی است که می‌ تواند با تخصص بالا و تمرکز زیاد در ناحیه زانو مشکلات مربوط به آن را برطرف کند. معمولاً پزشکان ارتوپد سعی می‌ کنند تخصص خود را به یک نقطه از بدن و بررسی دقیق همان بخش متمرکز کنند. زانو یکی از بخش‌ های بسیار آسیب‌ پذیر در بدن است که جراح زانو با در نظر گرفتن سیستم اسکلتی و عضلانی زانومی‌ توانند بهترین روش درمانی را پیشنهاد کنند. اگر نمی‌ دانید برای درد زانو به کدام دکتر مراجعه کنید در ادامه همراه ما باشید.

آشنایی با پزشک فوق تخصص زانو

اگر مشکل خاصی در زانوی بیمار تشخیص داده شود، متخصص زانو سعی می‌ کند بهبود و جوش خوردن استخوان زانو را پیگیری کند تا مطمئن شود که این اندام عملکرد مناسب را به دست آورده است. معمولاً برای درمان از روش‌ های جراحی و غیرجراحی در کنار یکدیگر استفاده می‌ شود. پزشک فوق تخصص زانو وقت زیادی را برای تحقیقات اختصاص می‌ دهد تا بتواند تخصص خود را در این زمینه تکمیل کند. وی باید با مطالعه نشریات و ژورنال‌ های پزشکی با فناوری‌ ها و پیشرفت‌ های علم پزشکی آشنا شود.

هر کسی در زندگی خود چه به‌ عنوان ورزشکار حرفه‌ ای باشد، چه به‌ عنوان یک کارمند دائماً پشت میز نشسته باشد، از زانوی خود استفاده می‌ کند و ممکن است در طول زندگی حداقل یک‌ بار زانو درد را تجربه کرده باشد که در چنین شرایطی سریع باید به پزشک فوق تخصص زانو مراجعه کند. توجه داشته باشید که مراجعه زود هنگام می‌ تواند با استفاده از روش‌ های درمانی مناسب مشکل را برطرف کند و مانع از به وجود آمدن مشکلات حاد و جبران‌ ناپذیر شود. پس‌ از مراجعه به متخصص زانو وی برای کاهش درد و درمان شما روش‌ های متفاوتی را توصیه می‌ کند.

برخی از متخصصان فقط می‌ توانند آسیب‌ های ورزشی را برطرف کنند و برخی دیگر نیز در مراکز مراقبت از سالمندان مشغول به کار هستند و می‌ توانند پوکی استخوان و آرتروز که از مشکلات بسیار شایع زانو هستند را درمان کنند. جراح زانو در مرحله اول روش های درمانی متفاوتی را با ذکر مزایا و عوارض جانبی آن به بیمار توضیح می‌ دهد تا شخص بتواند بهترین روش درمانی را انتخاب کند. تمامی این پیشنهادات با توجه به سن، وضعیت سلامتی و میزان فعالیت بیمار در نظر گرفته می‌ شوند.

آشنایی با جراح و متخصص ارتوپد

پیشگیری، تشخیص و درمان اختلالات استخوانی برعهده متخصص ارتوپد است؛ همچنین متخصص ارتوپد در زمینه مفاصل، رباط‌ ها، تاندون‌ ها و عضلات نیز تخصص دارد. به‌ طور کلی کسانی که به آسیب‌ ها و بیماری‌ های اسکلتی مثل ناهنجاری‌ های ستون فقرات و مفاصل مبتلا می‌ شوند، باید درمان خود را به جراح ارتوپد بسپارند.

برخی از متخصصین ارتوپد می‌ توانند دردهای مربوط به بخش‌ های مختلف بدن را درمان کنند. در حالی‌ که برخی از آن‌ ها فقط به محدوده خاصی از بدن مثل زانو و لگن تمرکزدارند. لازم به ذکر است که جراحان ارتوپد تمامی جوانب سیستم اسکلتی و عضلانی زانو را در نظر می‌ گیرند و می‌ توانند بسته به شرایط ایجاد شده مناسب‌ ترین روش درمانی را پیشنهاد کنند. به‌ طور کلی پزشک ارتوپد باید بتواند ساختار سیستم حرکتی بدن انسان را بررسی کند و این سیستم حرکتی بخش‌ های مختلفی مثل استخوان، عضله، مفاصل و بافت‌ های بدن را در بر می‌ گیرد.

اگر در هر بخش از بدن مثل گردن، دست، پا، کمر و زانو اختلال حرکتی ایجاد شود، متخصص ارتوپد باید بتواند مشکل را درمان کند. معمولاً به پزشک ارتوپد متخصص استخوان و مفاصل نیز گفته می‌ شود. متخصصان ارتوپد اختلالات حرکتی را با روش‌ های تشخیصی، تجویز فیزیوتراپی، تجویز دارو و انجام عمل‌ های جراحی درمان می‌ کنند. اغلب کسانی که به پزشک ارتوپد مراجعه می‌ کنند، دچار شکستگی استخوان هستند که باید سریع مداخلات پزشکی برای آن‌ ها انجام شود.

درمان انواع آسیب‌ دیدگی ‌‎های زانو

آسیب‌ دیدگی‌ های زانو معمولاً در موارد زیر خلاصه می‌ شوند:

  • دردهای جزئی زانو که با مراقبت درمان می‌ شوند.
  • برخی اوقات برای بی‌ حرکت نگهداشت نزانو و تسکین درد نیاز به فیزیوتراپی و بستن آتل است.
  • بعضی مواقع دیگر روش‌ های فوق تأثیری در بهبود درد زانو ندارند و نیاز به جراحی است.

آرتروز زانوچیست؟

آرتروز زانو یکی از شایع‌ ترین بیماری‌ هایی است و در سن بالا به وجود می‌ آید که در موارد شدید می‌ تواند عملکرد روزانه بیمار را با اختلال مواجه کند. شکستگی غضروف و مفصل و همچنین ورم مفاصل از مواردی هستند که می‌ توانند باعث ایجاد بی‌ ثباتی، درد و تورم شوند. زمانی‌ که غضروف زانو بر اثر ساییدگی از بین برود، آرتروز زانو ایجاد می‌ شود. در چنین حالتی بیمار زمان راه رفتن، درد شدیدی را در زانوهای خود احساس می‌ کند که در اثر ساییدگی استخوان رخ می‌ دهد. البته نوع دیگری از آرتروز، به‌ صورت التهابی است که در آن آنزیم‌ های موجود که در اثر تورم و گرمای غضروف ایجاد می‌ شود، می‌ تواند غضروف‌ ها را نرم کند و در نهایت آن‌ ها را از بین ببرد.

دلایل ایجاد آرتروز زانو

دلایل اصلی آرتروز زانو عبارتند از:

  • ژنتیک یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن آرتروز زانو است که از والدین به فرزندان منتقل می‌ شود.
  • در اثر ضربات شدید و سقوط از ارتفاع آسیب‌ های جبران‌ ناپذیری به زانو وارد می‌ شود. اگر مشکل و جراحت به‌ طور کامل بهبود پیدا نکند، روی مفصل نیروی اضافه ایجاد می‌ شود که می‌ تواند غضروف را به‌ مرور زمان از بین ببرد.
  • آرتروز زانو بیشتر برای کسانی که جراحی مینیسک پا انجام دادند یا رباط زانوپاره کرده باشند رخ می‌ دهد که برای آن می‌ توان از اقدامات پیشگیرانه استفاده کرد.

عملکرد زانو

عملکرد زانو دقیقاً مثل یک لولا در محل اتصال استخوان ران و ساق است. انتهای هر استخوان پوشیده از غضروف بوده که این غضروف‌ ها دقیقاً مثل بالشتکی سفت عمل می‌ کنند. هر گونه آسیب به غضروف یازانو باعث فرسایش استخوان می‌ شود و همین امر التهاب شدید و درد زیادی را ایجاد می‌ کند.

بهترین دکتر برای درد زانو

در مطالب فوق و هر آنچه لازم بود در مورد درد زانو و بهترین دکتر زانو و متخصص برای درمان آن بدانید را بررسی کردیم. با توجه به آنچه گفته شد، می‌ توان نتیجه گرفت که تشخیص به‌ موقع و رعایت مراقبت‌ های لازم تا حد زیادی در درمان و تسکین درد زانو نقش دارند. اگر شما نیز از درد زانو رنج می‌ برید، توصیه می‌ کنیم تحت نظر دکتر مصطفی شاهرضایی جراح و متخصص زانو قرار بگیرید تا هر چه سریع‌ تر اقدامات درمانی مناسب آغاز شوند.

اطلاعات تماس با دکتر مصطفی شاهرضایی

مطب پاسداران:

تهران – خیابان پاسداران – چهارراه پاسداران – پلاک ۴۹۲ – ساختمان ۳۷۰ – واحد ۱۴

۲۲۵۷۳۳۳۹ – ۲۲۵۷۱۶۵۸

مطب پیروزی:

تهران – خیابان پیروزی – روبروی پمپ بنزین سلیمانیه – ساختمان بانک شهر – طبقه ۱ – واحد ۴ – پلاک ۷۶۶

۳۳۲۵۹۶۷۰ – ۳۳۲۵۹۶۷۱

آدرس سایت: https://dr-shahrezaie.com

خانه پزشکان

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط