درمان تایم
درمان تایم

برای درد ارتودنسی چه کنیم؟

درد بریس برای بیمارانی که اخیراً بریس های خود را بسته یا سفت کرده‌اند، بسیار شایع است. بااین‌حال، خبر خوب این است که این درد در عرض دو هفته کاهش می‌یابد. بسیاری از مراجعه کنندگان به ما در مطب دکتر محمد علی ناصری این سوال را می پرسند که برای درد ارتودنسی چه کنیم؟ اینجا در مرکز ارتودنسی دکتر محمدعلی ناصری به پاسخ این سوال و راه‌های تسکین درد ارتودنسی، می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید…

دلیل اینکه ممکن است شما درد ارتودنسی فک بالا یا درد ارتودنسی فک پایین را تجربه کنید، معمولاً به دو دلیل بستگی دارد:

  • شما به‌تازگی بریس های خود را اعمال کرده‌اید و دندان‌های شما در حال تطبیق با موقعیت‌های جدید خود هستند و این حرکت باعث ایجاد ناراحتی می‌شود.
  • شما بریس های خود را سفت کرده‌اید و دندان‌های شما به زمان نیاز دارند تا با موقعیت جدید خودسازگار شوند. همچنین ممکن است به دلیل تداخل سیم‌کشی با دندان‌ها و لثه‌ها، احساس ناراحتی کنید.

اگر درد دیگری را دررابطه‌با بریس‌های خود تجربه می‌کنید، اما از دلیل آن مطمئن نیستید، لطفاً در تماس با تیم ارتودنسی ما دریغ نکنید تا همکاران ما توصیه‌های لازم را به شما بکنند.

به یاد داشته باشید، بریس‌های ارتودنسی فقط برای مدت کوتاهی درد دارند و این درد را می‌توان با داروهای بدون نسخه یا درمان‌های خانگی ساده، کنترل کرد. اگرچه اکثر بیماران در طول درمان ارتودنسی خود کمی ناراحتی را تجربه می‌کنند، اما نتیجه نهایی یک لبخند خیره‌کننده است!

چه چیزی باعث درد ارتودنسی می‌شود؟

آیا ارتودنسی درد دارد؟ بله، اگرچه درمان ارتودنسی، ارزش زمان و تلاش شما را دارد، اما ممکن است بلافاصله پس از قراردادن بریس‌ها برای اولین‌بار، کمی درد و ناراحتی را تجربه کنید.

درحالی‌که برخی از دردهای ارتودنسی، ممکن است به دلیل تغییر در جریان خون در زمانی که بریس ها به دندان‌ها فشار وارد می‌کنند، باشد، اصطکاک نیز باید در نظر گرفته شود که در نتیجه مالش براکت‌ها و سیم‌ها روی بافت‌های نرم دهان، ایجاد می‌شود.

بریس ها هر یا دو ماه یکبار نیاز به تنظیم دارند تا روند درمان شما به‌آرامی حفظ شود. در طول این قرار ملاقات‌های دوره‌ای، ارتودنتیست شما ممکن است باندها یا فنرهای بریس های شما را محکم کند تا فشار بیشتری به دندان‌های شما وارد کنند. ممکن است بعدازاین ملاقات‌ها، کمی ناراحتی کوتاه‌مدت در دندان‌ها و لثه‌ها داشته باشید؛ بااین‌حال، درد ارتودنسی در روزهای اول استفاده از بریس‌های جدید در بدترین حالت خود است!

به‌طورکلی، حدود یک ماه طول می‌کشد تا افراد به حس داشتن بریس در دهان عادت کنند. بدن به طور قابل‌توجهی سازگار است و تا پایان شش‌ماهگی، اغلب اصلاً متوجه آنها نمی‌شوید.

خوشبختانه، درد بریس‌ها موقتی است و ما در کلینیک دکتر محمدعلی ناصری، می‌توانیم نکاتی را برای کمک به کاهش هر گونه درد و ناراحتی که ممکن است تجربه کنید، با شما به اشتراک بگذاریم.

دلایلی که ممکن است درد ارتودنسی را تجربه کنید

مسواک بد

اگرچه ممکن است مسواک نتواند به طور مستقیم درد را کاهش دهد، اما ممکن است مسواک مورداستفاده بعد از ارتودنسی، باعث ایجاد درد در شما شود.

سعی کنید از مسواک‌هایی استفاده کنید که دارای «پرز نرم» هستند؛ آنها همچنان در تمیزکردن بریس‌ها و اطراف آن بسیار مؤثر بوده و راحتی بیشتری نسبت به پرزهای زبرتر، ارائه می‌دهند. به یاد داشته باشید، حتی اگر تمیزکردن اطراف محل‌هایی که دردناک هستند ناراحت‌کننده باشد؛ اگر از تمیزکردن آن‌ها غفلت کنید، پلاک همچنان می‌تواند روی دندان، ایجاد شود.

بد مسواک‌زدن

مسواک‌زدن بیش از حد، می‌تواند باعث تحریک لثه‌های اطراف دندان شما شود. سعی کنید به‌آرامی مسواک بزنید یا حتی ممکن است استفاده از مسواک‌های نرم‌تر برای حل این مشکل، مفید باشد.

خوراکی‌های سفت

خوردن غذاهای سفت، چسبناک یا جویدنی می‌تواند باعث ناراحتی استفاده‌کنندگان از بریس شود. غذاهای سفت فشار غیرضروری به دندان‌های شما وارد می‌کنند و می‌توانند منجر به ناراحتی و درد بریس شوند.

غذاهای نامناسب

درحالی‌که غذاهای چسبنده و جویدنی می‌توانند در بریس های شما گیر کنند و باقی بمانند، می‌توانند باعث ایجاد پلاک شده و حتی ممکن است جویدن را دشوار کنند. سعی کنید غذاهای نرم بخورید تا خطر درد ارتودنسی را کاهش دهید.

تمیزنکردن دندان

مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن، صرف‌نظر از اینکه از بریس استفاده می‌کنید یا نه ضروری است. نخ دندان کشیدن به‌ویژه می‌تواند به حذف ذرات غذا و کاهش خطر ایجاد پلاک، کمک کند.

نخ دندان نکشیدن

نخ دندان کشیدن در اطراف بریس ها (به‌ویژه سیم‌های فلزی)، بسیار مهم است و باید حداقل دو بار در روز یا بین وعده‌های غذایی، انجام شود.

روش‌های کاهش درد ارتودنسی

چگونه درد ارتودنسی را کم کنیم؟ برای کاهش درد ارتودنسی چه کنیم؟ یا حتی دارم از درد ارتودنسی میمیرم، این ها سوالاتی است که بسیاری از بیماران از ما می پرسند. افراد فکر می‌کنند که بریس ها بسیار دردناک هستند، اما در واقع بعد از عادت‌کردن به پوشیدن آنها، درد یا ناراحتی زیادی وجود ندارد. ممکن است بلافاصله پس از قراردادن بریس‌ها توسط متخصص ارتودنسی و زمانی که سیم‌های شما سفت می‌شوند، احساس ناراحتی کنید؛ اما برای درد دندان ارتودنسی چه باید کرد؟ اینجا به راه‌هایی برای تسکین درد ارتودنسی می پردازیم.

بی‌حس‌کننده‌های خوراکی

یک راه ساده برای تسکین درد ارتودنسی، مالیدن یک بی‌حس‌کننده خوراکی مانند اورجل یا آنبسول، به طور مستقیم روی دندان‌ها و لثه‌های حساس است. برای استفاده از آن می‌توانید از یک سواب پنبه یا انگشت خود، استفاده کنید. بی‌حس‌کننده‌های خوراکی، حساسیت دندان‌ها و لثه‌های شما را از بین می‌برند تا ناراحتی ناشی از جابه‌جایی دندان‌ها را به این شدت، احساس نکنید.

داروی مسکن ارتودنسی

برای درد ارتودنسی چه قرصی بخوریم؟ پاسخ، مصرف داروهای مسکن بدون نسخه است. اگر می‌دانید که همیشه بعد از قرار ملاقات ارتودنسی احساس ناراحتی می‌کنید، دارو مسکن برای درد ارتودنسی را یک ساعت قبل از قرار ملاقات خود با متخصص، مصرف کنید. در طول و بعد از قرار ملاقات خود با این روش، درد و ناراحتی کمتری احساس خواهید کرد.

اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل‌های روی قرص برای درد ارتودنسی را بخوانید و دستورالعمل‌های دوز دارو را به‌دقت دنبال کنید. قرص مسکن ارتودنسی، قرار نیست به طور مداوم استفاده شود؛ بنابراین، اگر بعد از چند روز همچنان احساس درد و ناراحتی دارید، فوراً با ما در کلینیک دکتر محمدعلی ناصری، تماس بگیرید.

کیسه یخ

دمای سرد می‌تواند التهاب را کاهش دهد و دهان را بی حس کند تا درد را احساس نکنید. اگر کیسه یخ دارید، عالی عمل خواهد کرد و می تواند یکی از بهترین راه های درمان خانگی برای درد ارتودنسی باشد. برای تسکین درد بریس‌ها، فقط کیسه یخ را در قسمت بیرونی دهان خود قرار دهید.

آب سرد

اگر هیچ یک از گزینه‌های ذکر شده در بالا موجود نیست، یک لیوان آب یخ ساده نیز می‌تواند این کار را انجام دهد. بعد از اینکه از قرار ملاقات ارتودنسی خود برگشتید، یک لیوان آب سرد بنوشید. این کار به‌اندازه کافی دهان شما را بی حس می‌کند تا مقداری از درد و ناراحتی را تسکین دهد.

غذاهای نرم

با بریس‌های سیمی سنتی، محدودیت‌های زیادی وجود دارد؛ به‌ویژه زمانی که به آنچه می‌توانید بخورید، مربوط می‌شود. نباید آب‌نبات‌های سفت، آدامس‌ها و غذاهای سخت جویدنی را با بریس بخورید. به‌جای آن می‌توانید غذاهای نرم؛ مانند سوپ، پوره سیب‌زمینی و غلات استفاده کنید.

حتی اگر اینویزیلاین را انتخاب کرده باشید و نیازی به نگرانی در مورد صاف‌کردن سیم نباشید، باز هم با هر مجموعه جدید تراز کننده‌ها، یک دوره تنظیم خواهید داشت. در این دوره‌های سازگاری، با دهان خود مهربان باشید و از غذاهای نرم‌تر استفاده کنید.

موم ارتودنسی

موم ارتودنسی از داخل لب‌ها، گونه‌ها و لثه‌ها، در برابر براکت‌های ارتودنسی، محافظت می‌کند. موم مانعی ایجاد می‌کند که انتهای تیز براکت‌ها، کمتر موجب تحریک دهان شما شوند.

دستورالعمل‌هایی که برای استفاده از موم ارتودنسی به شما داده شده است را دنبال کنید. اساساً موم را روی براکتی که باعث تحریک می‌شود قرار می‌دهند. این یک موم غیرسمی است؛ بنابراین لازم نیست نگران بلعیدن تصادفی آن باشید؛ اما به یاد داشته باشید که قبل از مسواک‌زدن آن را بردارید و بعد از مسواک‌زدن و غذاخوردن، دوباره استفاده کنید.

آبکشی گرم

درحالی‌که دمای سرد مطمئناً این کار را انجام می‌دهد، شستشوی آب‌نمک گرم نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. غرغره کردن با آب‌نمک گرم، می‌تواند به التیام هر گونه زخم یا بریدگی که ممکن است در دهان و لثه‌های شما ایجاد شده باشد، کمک کند.

ماساژ لثه

اگر ماساژ شانه در کاهش درد مؤثر است، چرا لثه‌های خود را برای تسکین درد ماساژ ندهیم؟ انجام آن نیز بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با یکی از انگشتان خود به‌آرامی لثه‌های خود را به‌صورت دایره‌ای مالش دهید. برای تأثیر بیشتر، قبل از ماساژ، لثه‌های خود را با یک‌تکه یخ بمالید.

بهداشت خوب دندان

نحوه مراقبت از دندان‌ها و بریس ها نیز می‌تواند در میزان درد و ناراحتی شما تأثیر بگذارد. مهم‌ترین چیزی که هنگام استفاده از بریس باید به‌خاطر داشته باشید این است که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و التهاب لثه، دندان‌ها و بریس‌ها را تمیز نگه دارید.

 غذا روی براکت‌ها و سیم‌ها، گیر می‌کند؛ بنابراین باید آنها را کاملاً تمیز کنید. مطمئن شوید که مسواک زده، نخ دندان کشیده و از دهان‌شویه استفاده کرده‌اید، تا اطمینان حاصل کنید که از شر تمام ذرات غذای باقیمانده، خلاص شده‌اید.

نیاز به صبور بودن

احتمالاً مهم‌ترین نکته برای عبور از این دوره، صبور بودن است. هدف کلی خود را در ذهن داشته باشید: لبخندی سالم‌تر و زیباتر. درد و ناراحتی فقط چند روز طول می‌کشد، اما لبخند جدید شما همیشه با شما خواهد بود؛ بنابراین، باید به‌درستی از آن مراقبت کنید.

یادداشتی از کلینیک دکتر محمدعلی ناصری (متخصص برتر ارتودنسی اصفهان)

بریس ها یکی از مؤثرترین راه‌ها برای بهبود ظاهر و عملکرد دندان‌ها هستند. اگرچه شاید پوشیدن بریس دردناک باشد، اما غیرقابل‌تحمل نیست. در بالا به تعدادی از روش‌ها برای کاهش درد ارتودنسی، اشاره کردیم که بسیار کمک‌کننده هستند.

 تجربه ناراحتی خفیف در حین استفاده از بریس برای کودکان و نوجوانان غیرعادی نیست، اما با این نکات ساده، والدین می‌توانند به مدیریت درد کمک کنند تا فرزندانشان در کمترین زمان به سمت لبخندهای سالم‌تر و زیباتر بروند.

در صورت وجود درد زیاد، سریعاً با ما تماس بگیرید. همکاران ما در مرکز ارتودنسی دکتر ناصری، آماده پاسخگویی و راهنمایی شما هستند.

منابع: لینک یک / لینک دو

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط