درمان تایم
درمان تایم

با این روش دیگر ناباروری معنا ندارد !

IVF موفق‌ترین روش درمان ناباروری

متاسفانه در جامعه فعلی امروز، ما شاهد ناباروری بسیاری از زوجین مرفه و خوشحالی هستیم که حداقل یک سال پیاپی برای بچه‌دار شدن تلاش کرده‌اند. ناباروری به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و به روش‌های متفاوتی نیز قابل درمان است. این معضل زوجین با توجه به دلیل اصلی آن درمان می‌شود اما بهترین، موفق‌ترین و رایج‌ترین روش درمان ناباروری، IVF است. اگر شما نیز به این مشکل دچار هستید و به کلینیک‌های ناباروری زیادی سر زده‌اید، به طور حتم کلمه آی وی اف زیاد به گوشتان خورده است. منظور از IVF چیست و چگونه انجام می‌شود؟

IVF یا لقاح درون آزمایشگاهی چیست؟

از نام این روش درمان ناباروری می‌توان متوجه شد که لقاح یا ترکیب اسپرم و تخمک درون آزمایشگاه انجام می‌شود. با اینکه این روش یکی از پیچیده‌ترین راه‌های درمان ناباروری است، اما اگر یکی از بهترین کلینیک‌های ناباروری را انتخاب کنید، این روش را خیلی سریع و با کیفیت بالا برای شما انجام می‌دهد.

بنابراین والدینی که به دلایل مختلفی همانند مشکلات ژنتیکی نمی‌توانند به صورت طبیعی بچه‌دار شوند، می‌توانند از روش لقاح آزمایشگاهی کمک بگیرند. طی روش IVF تخمک بالغ مادر جدا شده و در آزمایشگاه با اسپرم پدر ترکیب می‌شود. در ادامه نیز تخمک بارور شده به درون رحم مادر انتقال می‌یابد.

براساس آمار به دست آمده دوره انجام این روش درمانی به طور تقریبی 3 هفته طول می‌کشد. این روش درمان ناباروری بهترین و موثرترین روش است که حتی در رحم اجاره‌ای نیز قابل انجام خواهد بود. به طور کلی آی وفی اف یکی از تکنولوژی‌های به روز تولیدمثل با درصد موفقیت زیاد است.

نحوه انجام IVF

با اینکه آی وی اف یکی از بهترین و تاثیرگذارترین روش‌های درمان ناباروری محسوب می‌شود اما زوجین قبل از انجام این فرآیند بهتر است سایر روش‌های ساده‌تر را امتحان کنند. در صورتی که هیچ یک از روش‌های غیرتهاجمی برای زوج نابارور تاثیرگذار نبود، می‌تواند به سراغ IVF برود.

موفقیت آی وی اف به قدری است که حتی خانم‌های بالای 40 سال نیز از این طریق باردار می‌شوند. قبل از انجام این فرآیند زوج باید آزمایش‌ها و غربالگری‌های مختلفی را انجام دهد که در ادامه برخی از این آزمایش‌ها را به طور خلاصه نام می‌بریم:

  • آزمایش ذخایر تخمدان
  • آنالیز مایع منی
  • غربالگری بیماری‌های عفونی
  • تمرین انتقال جنین
  • معاینه رحم

بعد از انجام این آزمایشات نوبت به مراحل اجرایی IVF می‌رسد که این مراحل عبارت هستند از:

  • تحریک تخمدان: در این مرحله به روش‌های مختلفی همانند کمک گرفتن از هورمون‌های مصنوعی مادر به جای تولید یک تخمک بالغ در ماه، چندین تخمک خواهد داشت. برای مثال مادر تحت نظر و طبق توصیه متخصص ناباروری خود داروهای تحریک‌کننده تخمدان مصرف می‌کند.
  • گرفتن تخمک از مادر: بعد از 34 ساعت از تحریک تخمک، فرد متخصص برای دریافت تخمک مادر دست به کار می‌شود.
  • دریافت اسپرم از پدر: روزی که تخمک از مادر گرفته می‌شود، پدر نیز باید نمونه اسپرم خود را به درون ظرف ریخته و تحویل آزمایشگاه دهد. پدر هم می‌تواند با خودارضایی اسپرم خود را تحویل دهد و هم آزمایشگاه می‌تواند با سوزن و به طور مستقیم از بیضه‌های او اسپرم دریافت کند.
  • تشکیل لقاح: در نهایت تخمک بالغ مادر و اسپرم سالم پدر با هم مخلوط می‌شوند.
  • انتقال جنین به رحم: دو تا 5 روز بعد از تشکیل لقاح، جنین به درون رحم مادر منتقل می‌شود.

درصد موفقیت IVF چقدر است؟

لقاح آزمایشگاهی یا IVF

با اینکه درصد موفقیت IVF بسیار بالاتر از سایر روش‌های درمان ناباروری است اما شانس زوجین برای بارداری از این طریق به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه آنها را ذکر می‌کنیم:

  • سن زوجین
  • علت ناباروری آنها
  • تخصص کلینیک ناباروری منتخب
  • کیفیت و کمیت اسپرم پدر
  • قدرت تخمک‌گذاری مادر

گذشته از تمام فاکتورهای ذکر شده، تحقیقات نشان داده سن زوجین و به خصوص سن مادر اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین دلیل موفقیت یا عدم موفقیت درمان ناباروری با آی وی اف است. متاسفانه شانس موفقیت این روش درمانی بعد از 42 سالگی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

به طور معمول 20 درصد از بانوان 38 تا 39 ساله از طریق تلقیح آزمایشگاهی باردار شده‌اند و حدود 14 درصد از بانوان 40 تا 42 ساله توانسته‌اند با کمک آی وی اف بارداری را تجربه کنند. این شانس در بانوان بالای 42 سال به 5 درصد رسیده است.

از کدام کلینیک درمان ناباروری مشاوره بگیریم؟

اگر شما نیز یکی از زوجینی هستید که با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم می کند هستید و به دنبال روشی برای درمان مشکل خود می باشید ، بهطور حتم ivf (آی وی اف) یکی از گزینه های پیش روی شما خواهد بود . برای این کار نیاز به یافتن کلینکی مجهز با کادری مجرب و سابقه درخشان در این زمینه دارید که همگی آنها را می توانید با مراجعه به کلینیک ناباروری رستاک داشته باشید .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط