درمان تایم
درمان تایم
بازی درمانی

بازی‌درمانی برای کودکان مبتلا به سرطان مهم و ضروری است!

بازی دریچه‌ای برای ورود به دنیای کودکان است، آن‌ها در طول بازی‌های گروهی و فردی با محیط و اطرافیان خود تعامل برقرار می‌کنند و احساساتی چون ترس، اندوه، شادی و عصبانیت خود را از طریق بازی‌ کردن، ابراز کرده و به این ترتیب احساس امنیت و با ارزش بودن می‌کنند. بازی در رشد عاطفی کودکان نیز اهمیت بسیاری دارد چرا که به چگونگی ابراز احساسات و غلبه بر آن‌ها کمک می‌کند و اجازه می‌دهد تا کودکان، تجربه‌های خودآگاه و ناخودآگاه خود را در مورد محیط، بیماری و هر آنچه که در اطراف آن‌ها وجود دارد، ابراز کنند. در واقع بازی به اندازه تغذیه مناسب و امنیت، برای رشد کودک مهم و ضروری است.

بازی کردن برای همه کودکان فارغ از آن‌که سلامت و یا بیمار باشند، مهم است. در این میان نقش غیر قابل انکار بازی در دوران درمان کودکان مبتلا به سرطان بسیار پر رنگ است. کودکان مبتلا به سرطان، علاوه بر درد جسمانی ناشی از بیماری با ترس از محیط بیمارستان، اندوه برای دوری از فضای خانه، اتاق بازی خود، دوستان و همکلاسی‌هایشان نیز مواجه می‌شوند. تحمل این میزان از تنش و اضطراب برای کودک ممکن نیست. بنابراین، کودکان به سبب فشارهای روانی ایجاد شده، ممکن است دچار افسردگی، اضطراب، بدرفتاری‌های متعدد، پرخاشگری و… گردند. به همین خاطر یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های واحد روانشناسی محک، حضور در کنار کودک و کمک به او جهت سازگاری بیشتر با بیماری و عوارض روانی و جسمانی مرتبط با آن است.

با توجه به اهمیت بازی در زندگی کودکان، محک در هر بخش از بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک، اتاق‌های بازی را فراهم و تجهیز کرده است تا فرزندان محک، در زمان‌های خاص در اتاق‌ها حاضر شده و در حضور روانشناس و داوطلبان به بازی‌های فردی و گروهی بپردازند (برای پیوستن به داوطلبان محک، کلیک نمایید) . بازی درمانی با کودکان در راستای کاهش استرس، کمک به تعدیل هیجانات و احساسات منفی، همچنین با هدف ارتباط‌گیری مؤثر بین فردی انجام می‌شود.

همچنین محک در بیش از سه دهه فعالیت خود همواره تلاش کرده است تا با یاری شما نیکوکاران، خدمات یکپارچه و حمایتی خود را در سراسر ایران به همه کودکان مبتلا به سرطان برساند؛ بر همین اساس این اتاق‌های بازی علاوه بر بیمارستان محک در تمام بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی که بخش خون و انکولوژی کودکان دارند نیز فعال شده است. نتیجه این همراهی‌ها، باعث شد تا تنها در سال گذشته 24300 دقیقه صرف بازی‌درمانی فرزندان محک شود که روانشناسان متخصص محک طی 810 جلسه در سال 1401 اقدام به بازی و سرگرمی فرزندان مبتلا به سرطان ایران کرده‌اند تا سختی درد بر کودکی فرزندان محک سایه نیندازد.

از ابتدای سال 1402 تا امروز نیز محک موفق شده است اتاق بازیِ چند بیمارستان در تهران و چند شهر دیگر کشورمان را تجهیز کند تا گامی دیگر برای همه‌ی فرزندان محک در سراسر ایران بردارد. بیمارستان‌های شهدای تجریش و حضرت علی اصغر(ع) در تهران، علی‌ ابن ابی‌طالب (ع) در زاهدان، افضلی‌پور در کرمان، شهید مطهری در ارومیه و امیر در شیراز، امسال با کمک بخش مددکاری محک در تهران و شهرستان‌ها و همچنین یاری داوطلبانمان به اسباب‌بازی‌های هیجان‌انگیزی مجهز شدند تا فرزندان محک کودکی کردن در مسیر درمان را فراموش نکنند. امیدواریم باز هم با یاری نیکوکارانمان بتوانیم اتاق‌های بازی را در همه‌ی بیمارستان‌های کشور گسترش دهیم، چرا که محک هیچ کودک مبتلا به سرطانی را در هیچ کجای ایران فراموش نمی‌کند.

همچنین شما می‌توانید همین حالا برای «عضویت» در مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان محک، به وب‌سایت محک مراجعه کرده و با وارد کردن مشخصات، شماره همراه و مبلغ تعهدتان (حداقل ۱۰.۰۰۰ ریال)  عضوی از خانواده بزرگ محک شوید. به امید آن که با تشخیص زودهنگام سرطان، امکان درمان کم‌دردتر، کم‌هزینه‌تر و مؤثر برای همه کودکان مبتلا به سرطان فراهم شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط