درمان تایم
درمان تایم

ایمپلنت دیجیتال چیست و چه مزایایی دارد؟

جراحی ایمپلنت دیجیتال که به آن جراحی ایمپلنت ناوبری شده دیجیتال نیز گفته می‌شود، از یک شبیه سازی کامپیوتری سه بعدی برای بررسی وضعیت استخوان و موقعیت عصب استفاده می‌کند. با این اطلاعات، یک دندانپزشک زیبایی باتجربه قادر به برنامه‌ریزی جراحی با حداقل برش خواهد بود. از آنجایی که جراحی ایمپلنت دیجیتال بر ایجاد کوچک‌ترین برش ممکن تمرکز دارد، درد بسیار کمتری در مقایسه با جراحی کاشت سنتی ایمپلنت در این روش وجود دارد.

در طول عمل یک راهنمای دقیق روی دندان‌های شما تعبیه می‌شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ آسیبی به عصب یا دندان‌های اطراف وارد نمی‌شود. این راهنما همچنین به دندانپزشکان کمک می‌کند تا برش‌هایی دقیق و در عین حال کوچک برای کاشت ایمپلنت دندان ایجاد کنند.

جراحی ایمپلنت دیجیتال چگونه است؟

یک شبیه سازی کامپیوتری سه بعدی برای بررسی وضعیت استخوان و موقعیت عصب در طی جراحی ایمپلنت دیجیتال استفاده می‌شود. یک دندانپزشک زیبایی می‌تواند با استفاده از این دانش، یک روش با حداقل برش را برنامه ریزی کند. در جراحی ایمپلنت دیجیتال در مقایسه با جراحی ایمپلنت سنتی، به میزان قابل توجهی ناراحتی کمتری وجود دارد، زیرا این روش بر ایجاد کوچک‌ترین برش ممکن تمرکز دارد. همچنین روند بهبودی با استفاده از این روش آسان‌تر است.

در طول عمل، یک راهنمای دقیق روی دندان‌های شما تعبیه می‌شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ آسیبی به عصب یا دندان‌های اطراف وارد نمی‌شود. این راهنما همچنین به دندانپزشکان کمک می‌کند تا برش‌هایی دقیق و در عین حال کوچک برای کاشت ایمپلنت دندان ایجاد کنند.

آیا جراحی ایمپلنت دیجیتال درد کمتری دارد؟

در جراحی کاشت ایمپلنت سنتی، لثه باید در تمام طول محل کاشت ایمپلنت بریده شود. به همین دلیل است که بسیاری از بیماران اکنون به جراحی ایمپلنت دیجیتال روی آورده‌اند. جراحی ایمپلنت دیجیتال به حداقل برش نیاز دارد، زیرا از عکس‌های اسکنر سه بعدی برای بررسی وضعیت استخوان و موقعیت عصب استفاده می‌شود. از طرف دیگر، جراحی ایمپلنت سنتی مستلزم ایجاد یک برش بزرگ در امتداد لثه تا استخوان است.

در روش دیجیتال، سوراخ‌هایی که دندانپزشکان برای قرار دادن ایمپلنت‌ها در امتداد لثه ایجاد می‌کنند، به اندازه‌ای کوچک است که نیاز به بخیه ندارد. این نه تنها دوره بهبودی شما را کاهش می‌دهد، بلکه خطر تورم، خونریزی و عفونت را نیز کاهش می‌دهد. معمولا کل جراحی ایمپلنت دیجیتال در هر 1 تا 2 ایمپلنت دندان حدود 10 تا 20 طول می‌کشد.

مزایای جراحی ایمپلنت دیجیتال چیست؟

هنگامی که دندان‌ها در اثر پوسیدگی یا ضربه آسیب می‌بینند، ایمپلنت‌های دجیتال دندان می‌توانند عملکرد و زیبایی لبخند شما را بازگردانند. پس از کاشت ایمپلنت‌های دندانی، می‌توان آن‌ها را دائمی در نظر گرفت، زیرا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدون ترک یا شکستگی دوام بیاورند. برخی از مزایای ایمپلنت‌های دیجیتال عبارتند از:

  • از استخوان فک و سایر ویژگی‌های صورت شما محافظت می‌کند و به شما امکان می‌دهد ساختار صورت خود را حفظ کنید.
  • عملکرد دندان‌های شما را به بهترین وجه به دندان‌های طبیعی باز می‌گرداند.
  • ظاهر لبخند شما را به طور کلی بهبود می‌بخشد.
  • به دلیل شباهت بیشتر با دندان‌های طبیعی به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر و واضح‌تر صحبت کنید.
  • جویدن غذا با استفاده از این روش نسبت به پروتزهای معمولی راحت‌تر است.
  • با استفاده از ایمپلنت دندان، دیگر لازم نیست نگران پوسیدگی دندان‌ها باشید، اما باید به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید لثه‌ها و ایمپلنت‌های شما تا حد امکان تمیز و ایمن هستند.
  • ایمپلنت‌های دیجیتال می‌توانند با جلوگیری از ایجاد فشار که می‌تواند باعث جابجایی دندان‌ها شود، به نگه داشتن سایر دندان‌ها در موقعیت مناسب‌شان کمک کنند.
  • برخلاف پروتزهای معمولی، ایمپلنت‌های دیجیتال هنگام خنده، عطسه، جویدن یا سرفه نمی‌افتند.
  • پروتزها و بریج‌های ثابت به اندازه ایمپلنت‌های دیجیتال دوام ندارند. با وجود اینکه روکش‌ها نیاز به تعویض دارند، اما اگر به درستی از آن‌ها مراقبت شود، ممکن است یک دهه یا بیشتر دوام بیاورند.
  • کل فرآیند را می‌توان به لطف پیشرفت‌های تکنولوژی در تصویر برداری، اسکن و محاسبات ساده کرد و در نتیجه تعداد مراجعات کمتر و دقت بیشتر می‌شود.
  • از آنجایی که این روش بدون برش یا بخیه انجام می‌شود، اختلال کمتری در بافت لثه ایجاد می‌شود. در نتیجه، این عمل زمان کمتری می‌برد.
  • این روش کمتر دردناک و ناخوشایند است، در نتیجه بیماران بسیار راضی‌تر هستند.

قیمت ایمپلنت دیجیتال به طور کلی کمتر است

بر کسی پوشده نیست که قیمت بهترین ایمپلنت‌های دیجیتال در حال حاضر چندین میلیون تومان است. بنابراین، شاید سوال واضح این باشد که یک بیمار باید مبلغی بیشتر از ایمپلنت‌های سنتی برای ایمپلنت‌های دیجیتال بپردازد؟

برای پاسخ به این سوال باید گفته که ایمپلنت‌های دیجیتال قادر به استفاده بهینه از هر استخوان باقیمانده هستند. بنابراین، درمان‌های زمان‌بر، پرهزینه و تهاجمی پیوند استخوان ممکن است همیشه در هر موقعیتی ضروری نباشد. این امر باعث صرفه جویی در هزینه‌ها در دراز مدت می‌شود.

طول عمر ایمپلنت دیجیتال چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین مزایای ایمپلنت دیجیتال برخوردار بودن از طول عمر بسیار بالاست. افرادی که از این روش برای ترمیم دندان‌های خود استفاده می‌کنند، می‌توانند حتی تا پایان عمر خود از مزایای ایمپلنت دیجیتال بهره‌مند شوند.

بنابراین، طول عمر ایمپلنت دیجیتال را می‌توان تا پایان عمر اشخاص در نظر گرفت. لازم به ذکر است که رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان و انجام مراقبت‌های لازم نیز در این موضوع تاثیر گذار خواهد بود.

چرا طول عمر ایمپلنت دیجیتال زیاد است؟

در جراحی ایمپلنت دیجیتال از دستگاه‌های پیشرفته و نرم افزارهای سه بعدی استفاده می‌شود. در نتیجه میزان خطاها به مقدار زیادی کاهش می‌یابد. همچنین قطعات ایمپلنت دندان در بهترین و عالی‌ترین شرایط ممکن در دهان نصب می‌شوند.

تفاوت بین ایمپلنت دیجیتال و معمولی

اگر می‌خواهید تفاوت‌ بین ایمپلنت دیجیتال و معمولی را بدانید، باید بگوییم که روند درمان و دوره نقاهت این درمان‌ها با یکدیگر متفاوت است. به طور خلاصه، ایمپلنت دیجیتال روشی سریع، بدون درد و راحت‌تر است.

همچنین نحوه عکس برداری در ایمپلنت دیجیتال و معمولی متفاوت است. در ایمپلنت دیجیتال، تصویربرداری از طریق شبیه سازی سه بعدی صورت می‌گیرد.

سخن پایانی

ایمپلنت‌های دندانی در طول 50 سال گذشته بسیار تکامل یافته‌اند و احتمالا این روند ادامه خواهد یافت. اما در حال حاضر، تا زمانی که هیچ فناوری یا پیشرفت جدیدتری کشف نشده باشد، آنچه که ما در حال حاضر در دندانپزشکی ایمپلنت داریم، با ارائه یک روش سریع و بدون دردسر با کمترین درد، به بازیابی عملکرد کامل و زیبایی ظاهر لبخند شما کمک می‌کند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط