درمان تایم
درمان تایم

ایا عوارض سکته مغزی خوب می شود ؟

سکته مغزی به دلیل آسیب به مغز می تواند عوارضی کوتاه مدت یا طولانی مدت داشته باشد. در این نوشته می خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که آیا عوارض سکته مغزی خوب می شود؟ پاسخ کوتاه ما به این سوال بله است اما رعایت مواردی که در ادامه گفته می شود به این بهبودی کمک زیادی می کند. اجازه بدیددر ابتدا،  در مورد شایع ترین عوارض این بیماری صحبت کنیم.

سکته مغزی یا cva   به دلیل مرگ سلولهای مغزی ناشی از عدم خونرسانی به مغز،  اتفاق می افتد. اینکه خون رسانی کدام قسمت مغز مختل شده باشد یا وسعت آن چقدر باشد بر شدت عوارض آن بسیار موثر است.

شایع ترین عوارض سکته مغزی چیست ؟

از شایع ترین عوارض سکته مغزی می تواند موارد زیر را نام برد :

مشکلات گفتاری : فرد ممکن است در بیان کلمات یا درک کلمات مشکلاتی را نشان بدهد.

مشکلات حرکتی : فرد ممکن است مشکلاتی در حرکت اندامهای بدنش یا انجام امروز روزمره اش نشان بدهد.

مشکلات شناختی و حافظه : ممکن است حافظه فردی که سکته مغزی کرده ضعیف تر شود. همچنین  پردازش امور شناختی او ، مانند تصمیم گیری کندتر شود.

مشکلات بلع : یکی دیگر از عوارض شایعه سی وی ای ضعف در بلعیدن غذا یا آب است. به نحوی که ممکن است فرد در هنگام بلع دچار آسپیراسیون ریوی  شود.

این عوارض در همه افراد دارای این بیماری ممکن است دیده نشود( برخی کمتر برخی بیشتر ) همچنین شدت انها براساس میزان آسیب مغزی ممکن است متفاوت باشد. برای اینکه این عوارض سریع تر برطرف بشوند مهم است که در ۹۰ روز ابتدایی فرد خدمات توانبخشی لازم را دریافت کند.

با توانبخشی به موقع،  فرایند بازسازی سلولهای مغزی به سرعت انجام می شود. همچنین بخش سالم مغز وظایفی جدیدی را برعهده می گیرد که نتیجه آن کاهش عوارض بیماری است. برای آشنایی بیشتر با نحوه درمان هر کدام از این عوارض هر کدام را به صورت جداگانه بررسی می کنیم.

عوارض گفتاری سکته مغزی خوب می شود ؟

درک و بیان گفتار در نیمکره سمت چپ مغز انسان انجام می شود. اگر محل آسیب مغزی در این نیمکره باشد،  فرد ممکن است مشکلاتی را در گفتار نشان دهد.

بطور خلاصه مشکل گفتاری پس از سکته ممکن است مشابه یکی از این سه حالت باشد :

مشکل در درک گفتار: فرد می تواند صحبت کند، اما درکی از کلام دیگران ندارد. به این اختلال آفازی ورنیکه گفته می شود.

مشکل در بیان کلمات: فرد گفتار دیگران را درک می کند اما در بیان کلمات مشکل جدی دارد. به این مشکل آفازی بروکا گفته می شود.

مشکل  مختلط : به دلیل وسعت بالای آسیب،  بیمار  هم در درک و هم بیان گفتار مشکل دارد. به این مشکل آفازی گلوبال گفته می شود.

برای رفع عوارض گفتار، مهم است که بیمار در اولین زمان ممکن از متخصص گفتار درمانی کمک بگیرد. گفتاردرمانگر براساس نوع مشکل در ابتدا به ارتباط او و سپس به کلام او کمک می کند.

در صورتیکه فرد نمی تواند به کلینیک گفتار درمانی مراجعه کند،  می تواند از گفتاردرمانی در منزل کمک بگیرد.

در این حالت لازم است متخصصی که به منزل شما می آید دارای تخصص گفتار درمانی باشد. برای بررسی این موضوع می توانید از سایت نظام پزشکی یا سایت سلام درمانگر کمک بگیرید.

گفتار درمانگر همچنین می تواند به مشکلات بلع، بیمار سکته مغزی کمک کند. تقویت عضلات درگیر فرایند بلع،  بخشی از کمکی است که او به بیمار انجام می دهد. از انجاییکه فرایند تغذیه و بلع برای هر انسانی حیاتی است توانبخشی بلع می بایست در اولویت بیماران سکته مغزی قرار بگیرد.

عوارض حرکتی سکته مغزی تا چه میزان قابل بهبود است ؟

حدود ۷۰ درصد از افرادی که سکته مغزی می کنند در ۹۰ روز آغازین بعد از بیماری، بهبودی قابل توجه ای را تجربه می کنند. البته میزان بهبودی به عوامل مختلفی از جمله سن بیمار ، وسعت و شدت آسیب مغزی و دریافت خدمات توانبخشی نیز مرتبط است.

یکی از شایع ترین عوارض سکته،  مشکلات حسی و حرکتی است. می توان این مشکلات را به دو گروه زیر تقسیم کرد :

ضعف یا فلجی در یک یا چند اندام

مشکل در تعادل و هماهنگی برای انجام کارها

درمان مشکلات حرکتی با متخصص فیزیوتراپی و متخصص کاردرمانی است. تمرکز فیزیوتراپیست بر حرکات درشت تر، مثل حرکت اندام  و تمرکز کاردرمانگر بر حرکات ریز تر مثل گرفتن اشیا و یا استفاده از ابزارها است.

وب سایت سلام درمانگر مرجع معتبری برای معرفی کلینیک های فیزیوتراپی است که شما می توانید براساس شدت مشکل خود از متخصص مربوطه کمک بگیرید.

در این وب سایت همچنین لیستی از متخصصین فیزیوتراپی در منزل را مشاهده می کنید که در صورت عدم امکان مراجعه به کلینیک به شما کمک خواهند کرد.

برای بهبودی سریع تر عوراض حرکتی cva  نکات زیر را بخاطر بسپارید :

در سریع ترین زمان ممکن پس از بیماری درمان را شروع کنید.

درمان را به طور منظم انجام دهید.

از تمرینات در خانه غافل نشوید.

از دوستان و اطرافیان خود کمک بگیرید.

به بیمار وظایفی هر چقدر ساده در خانه بدهید.

کاردرمانی چه کمکی به بیماران سکته مغزی می کند ؟

کاردرمانی یکی از رشته های تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی است که هم به کاهش عوارض جسمی و هم عوارض روانی بیمار کمک می کند.

بخشی از تمریناتی که کاردرمانگر به بیمار سکته مغزی می دهد موارد زیر است :

کمک به بهبود قدرت و دامنه ( میزان حرکت ) عضلات

تمرینات هماهنگی برای تعادل در نشستن ، برخاستن و حرکت بدون افتادن

آموزش استفاده از وسایل کمکی مانند عصا ، صندلی چرخ دار و..

کمک به انجام مستقلانه امورات زندگی و شغلی

کاهش عوارض عاطفی این بیماری بر فرد

جمع بندی :

ما در این نوشته به این سوال پاسخ دادیم که آیا عوارض بیماری سکته مغزی خوب می شود. اگر بخواهیم کوتاه پاسخ بدهیم بله این عوارض بخصوص در ۶ ماه اول در صورت رعایت موارد فوق به شکل قابل توجهی بهبود می یابد. توضیح دادیم که توانبخشی به هنگام کمک زیادی به این روند می کند.

عوارض گفتاری پس از سکته مغزی

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط