درمان تایم
درمان تایم

انگشت چکشی پا چیست و چگونه درمان می‌شود؟‍

انگشت چکشی حالتی است که در آن انگشت پا در مفصل میانی خم شده و شبیه چکش می‌شود. این عارضه تنها یک مسئله زیبایی نیست، زیرا باعث می‌شود انگشت پا در حالت پیچ خورده سفت شود و حرکت فرد را تحت تاثیر قرار دهد. انگشت چکشی می‌تواند باعث عدم تعادل عضلانی و حرکت غیرطبیعی در سایر نواحی انگشتان پا نیز شود.

در صورت تشخیص زودهنگام یعنی زمانی که انگشتان پا هنوز انعطاف‌پذیر هستند، می‌توان آن‌ها را با اقدامات ساده اصلاح کرد، اما اگر درمان نشود، ممکن است ثابت شوند و نیاز به جراحی پیدا کنند. در نهایت بدون درمان، این عارضه می‌تواند حرکت طبیعی را مختل کرده و در توانایی راه رفتن اختلال ایجاد کنند و همچنین کیفیت زندگی فرد را کاهش دهد. در ادامه توضیحات بیشتری را در مورد این بیماری و نحوه درمان آن می‌خوانید:

انگشت چکشی چیست؟

بیماری انگشت چکشی روی انگشتان دوم تا چهارم ظاهر می‌شود و زنان بیشتر از مردان به آن دچار می‌شوند. داشتن این بیماری می‌تواند بر زندگی روزمره و به ویژه نحوه پوشیدن کفش تأثیر بگذارد.  سایش و گاهی اوقات ایجاد میخچه از عوارض شایع این بیماری هستند.

انگشت چکشی می‌تواند بسیار دردناک باشد، اما خبر خوب این است که درمان‌های مختلفی برای آن در دسترس است. این بیماری معمولاً با بدشکلی‌های خفیف شروع می‌شود و با گذشت زمان به تدریج بدتر می‌شود. در مراحل اولیه، انگشت چکشی درمان‌پذیر است و علائم اغلب با اقدامات غیرتهاجمی قابل کنترل هستند، اما اگر درمان نشود، باعث سفت‌تر شدن انگشتان شده و به درمان غیرجراحی پاسخ نمی‌دهد.

به دلیل ماهیت پیشرونده این بیماری، باید به آن‌ها توجه شود، چراکه بدون مداخله دکتر انگشت چکشی هرگز بهتر نمی‌شود.

علل ابتلا به انگشت چکشی

دلایل مختلفی برای ابتلا به این بیماری وجود دارد، اما معمولاً به دلیل نوع کفش یا نحوه عملکرد پا در هنگام راه رفتن به وجود می‌آید. اگر پا بیش از حد حرکت کند و یا تاندون‌هایی که حرکت انگشتان را کنترل می‌کنند بیش از حد فعال باشند، باعث افزایش کشش روی انگشتان شده که ممکن است منجر به تغییر شکل آن‌ها شود.

در برخی موارد، تروما (اعم از آسیب مستقیم یا راه رفتن و ورزش بیش از حد) می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به انگشت چکشی کند. علاوه بر این بیمارانی که بیماری‌های دیگری مانند دیابت، آرتریت روماتوئید و بیماری‌های عصبی عضلانی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به انگشت چکشی هستند.

آیا زنان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند؟

همانطور که اشاره شد این بیماری در خانم‌ها شایع‌تر است، زیرا خانم‌ها تمایل بیشتری به پوشیدن کفش‌های تنگ‌ و باریک‌ با ارتفاع پاشنه بلند دارند. این کفش‌ها فشار زیادی به مفصل وارد می‌کنند و موجب بدشکلی پا می‌شوند. پوشیدن کفش‌های خیلی کوچک نیز می‌تواند زمینه‌ساز این مشکل شود. در مطالعه‌ای که انجام شده، ۹۵ درصد بیماران کفش‌هایی با سایز نامناسب می‌پوشیدند.

علائم انگشت چکشی

علائم رایج انگشت چکشی عبارتند از:

  • درد یا سوزش انگشت آسیب دیده هنگام پوشیدن کفش
  • میخچه و پینه (جمع شدن پوست) روی انگشت پا، بین دو انگشت (میخچه‌ها به دلیل اصطکاک مداوم پا با کفش ایجاد می‌شوند. بسته به محل آن‌ها ممکن است نرم یا سخت باشند)
  • التهاب، قرمزی یا احساس سوزش
  • انقباض انگشت پا
  • در موارد شدیدتر انگشت چکشی، ممکن است زخم‌های باز ایجاد شود

تشخیص انگشت چکشی

اگرچه انگشت چکشی به راحتی از ظاهر پا تشخیص داده می‌شود، اما برای رسیدن به تشخیص قطعی، تاریخچه کاملی از علائم باید جمع‌آوری و پای بیمار را بررسی شود. در طول معاینه فیزیکی توسط دکتر  https://doctoreto.com/doctors/service/hammertoes/city/esfahanانقباض انگشتان پا بررسی خواهد شد. علاوه بر این، ممکن است برای تعیین درجه تغییر شکل و ارزیابی هرگونه تغییری که ممکن است رخ داده باشد، عکس‌برداری با اشعه ایکس انجام می‌شود.

لازم به ذکر است که این بیماری پیشرونده است، به این معنا که به خودی خود از بین نمی‌رود و معمولاً با گذشت زمان بدتر می‌شود. با این حال، همه بیماران در این خصوص مشابه نیستند، چراکه این بیماری در برخی از افراد سریع‌تر از برخی دیگر پیشرفت می‌کند. بنابراین هنگامی که این عارضه ارزیابی شد، می‌توان یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای بیمار ارائه کرد.

درمان غیر جراحی انگشت چکشی

گزینه‌های درمانی مختلفی برای انگشت چکشی وجود دارد. درمانی که پزشکان انتخاب می‌کنند به شدت بیماری و سایر عوامل بستگی دارد.

برای درمان چندین اقدام غیر جراحی را می‌توان انجام داد که عبارتند از:

لایه‌برداری میخچه و پینه

پزشک می‌تواند پدهای طراحی شده برای محافظت از میخچه در برابر تحریک را تجویز کند. پدهای دارویی معمولاً توصیه نمی‌شوند، زیرا ممکن است حاوی مقدار کمی اسید باشند که می‌تواند مضر باشد. بنابراین در مورد این گزینه با https://doctoreto.com/doctors/service/hammertoes/city/tehran  مشورت کنید

تغییر در پوشیدن کفش

از کفش‌هایی با پنجه‌های نوک تیز، کفش‌های خیلی کوتاه یا کفش‌هایی با پاشنه بلند استفاده نکنید، این کفش‌ها می‌توانند انگشت شما را به جلوی کفش فشار دهند. پوشیدن مدل‌های راحت با پنجه‌های پهن و جادار و پاشنه‌هایی که بیشتر از دو سانت نباشد، انتخاب خوبی است.

دستگاه‌های ارتز

یک دستگاه ارتوتیک سفارشی که در کفش شما قرار داده می‌شود که می‌تواند به کنترل تعادل ماهیچه تاندون کمک کند.

تزریق درمانی انگشت چکشی

گاهی اوقات از تزریق کورتیکواستروئید برای کاهش درد و التهاب ناشی از انگشت چکشی استفاده می‌شود.

دارودرمانی انگشت چکشی

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی خوراکی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن، ممکن است برای کاهش درد و التهاب توصیه شود.

آتل بندی

ممکن است جراح از آتل‌ها یا تسمه‌های کوچک برای تنظیم مجدد انگشت خم شده استفاده کند.

چه زمانی جراحی لازم است؟

در برخی موارد، معمولاً زمانی که انگشت چکشی سفت‌تر و دردناک‌تر شده، یا زمانی که زخم باز ایجاد شده است، نیاز به جراحی خواهد بود.

اغلب بیماران مبتلا به انگشت چکشی به طور همزمان بونیون (هالوکس والگوس یا انحراف شست پا) یا سایر ناهنجاری‌های پا را اصلاح می‌کنند. در انتخاب روش یا ترکیبی از روش‌ها، پزشکان میزان بدشکلی، تعداد انگشتان پا، سن، سطح فعالیت و سایر عوامل را در نظر می‌گیرند. گفتنی است که طول دوره نقاهت بسته به روش یا روش‌های انجام شده متفاوت خواهد بود.

معمولا پزشکان استفاده از تکنیک‌های کم تهاجم را برای جراحی انگشت چکشی به جای جوش دادن انگشتان پا با پین و پیچ ترجیح می‌دهد. این رویکرد در کاهش عوارض بعد از عمل، درد پس از عمل و طول دوره بهبودی بسیار موفق بوده است.

یادداشت پایانی

در این نوشتار به یکی از مشکلات مفصلی پا یعنی انگشت چکشی پرداختیم. همانطور که اشاره شد برای درمان ساده‌تر و همچنین کم شدن طول دوره درمان بهتر است قبل از پیشرفت این بیماری به پزشک مراجعه کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط