درمان تایم
درمان تایم
لمینت دندان

انواع لمینت دندان

انواع لمینت دندان , لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی دو نوع برجسته از لمینت دندان پر کاربرد : در حقیقت می توان گفت که یکی از روش های سریع درمان زیبایی دندان ها ؛ لمینت دندان می باشد بدون این که این درمان آسیبی به دندان های افراد وارد کند ، می تواند با دارا بودن استحکام خوبی ، لبخندی زیبا را به افراد هدیه بدهد.افرادی که قصد دارند که درمان زیبایی لمینت را انجام دهند می توانند به دلخواه ،فرم و رنگ دندان های خود را انتخاب نموده و از پزشک درخواست کنند این فرم ورنگ لمینت را به دندان های آن ها متصل کند.

انواع لمینت دندان
انواع لمینت دندان

انواع لمینت دندان

در حالت کلی لمینت های دندانی بر اساس جنس و چگونگی ساختشان به دو نوع تقسیم می شوند :

  1. لمینت دندانی سرامیکی
  2. لمینت دندانی کامپوزیتی

در مقایسه با لمینت سرامیکی ،لمینت کامپوزیتی از ثبات رنگ کمتری برخوردار می باشد ولی در تراش کمتری دارد و هزینه آن نیز پایین تر می باشد.و همچنین این لمینت را در کلینیک دندانپزشکی می سازند.اما لمینت سرامیکی دارای مقاومت و ثبات رنگ بیشتری می باشد و درضمن دارای ظاهر زیباتری هم می باشد.وینر لمینت سرامیکی از جنس سرامیک بوده و در آزمایشگاه تهیه و تولید می شود.

لمینت کامپوزیتی

دندانپزشک می تواند در دندان های جلویی افرادی که ،دندان های جلوی آن ها همشکل و هم رنگ و هم اندازه نمی باشندو از سوی دیگر امکان ارتودنسی نیز برای آن ها وجود ندارد و یا اینکه ارتودنسی به تنهایی نمی تواند برای درمان دندان های آن ها جواب گو باشد ؛می تواند برای برگردان زیبایی دندان از مواد همرنگ استفاده نماید.
در صورتی که بیمار دندان پوسیده ای در دهان خود نداشته و یا رنگ و عیبی در رنگ دندان ها نباشد ،نیازی نیست که دندان های بیمار بی حس شود و دندان را هم تراش نمی دهند ؛تنها روی دندان برای باند شدن بیشتر مقداری زبر می شود.

سپس به وسیله ی رنگ های مختلفی همرنگ با دندان به صورت کاملا دلخواه شکل داده می شوند.درمان به این روش تنها نیاز به یک جلسه دارد و در صورتی که خود بیمار تمایل داشته باشد می تواند در جلسه دوم نیاز های دندانش را بشتر کند و دندانهایش را بیشتر زیباسازی کند. پس از آنکه فرد درمان زیبایی را روی دندان های خود انجام داد از آن پس باید هر زمانی که نوشیدنی هایی رنگی مانند چای ،قهوه و یا خوراکی هایی مانند پفک و مواد رنگ دار مصرف کرد ، بلافاصله دهان و دندان های خود را با مسواک کاملا تمیز کند و بشوید.

لازم به ذکر است که ونیرهای کامپوزیت جهت درمان بد فرمی ها ،نامرتبی ها وبد رنگی های دندانی به وسیله ی لایه نازک کامپوزیت استفاده می گردد و هیچگونه تراشی در دندان ها به وجود نمی آید.

لمینت سرامیکی

در واقع این لمینت ها ،پوشش های چینی و سرامیکی زیبایی از یک لایه نازک چینی پخته ساخته شده می باشند که مانند ناخن مصنوعی روی دندان های افراد چسبانده می شوند.

از جمله مزیت هایی که این لمینت ها دارند ،این می باشد که در استفاده از این لمینت ها دندان های بیمار تراش کمتری می خورد (تنها قسمتی از مینا اندکی تراش داده می شود) و دارای شفافیت و رنگ طبیعی می باشند. از این لمینت ها برای درمان بدفرمی های ،نامرتبی ها ، بدرنگی دندان های جلویی و ترمیم شکستگی ها و بستن فضای میان دندان ها و ترمیم ناهنجاری های بد فرم دندان های جلویی به وسیله ی لایه نازک سرامیکی استفاده می گردد که دارای ثبات رنگ دائمی می باشند.
دندانپزشک بعد از اینکه دندان ها را تراش داد یک قالب از آن ها تهیه می کند و به آزمایشگاه ارسال می کند تا در جلسه دوم با آزمایش آن ها ،در صورتی که مناسب بودند ،به روی دندان ها باند چسبانده شود .این روش درمانی نیاز به مدت زمان کمتری دارد.

درمان لمینت دندان دارای چه عوارضی می باشد؟

داشتن حساسیت های گرمایی و سرمایی زمان دار :

مانند دیگر درمان های ترمیم دندان ،لمینت دندان هم دارای حساسیت هایی خواهد بود .این حساسیت ها متشکل از حساسیت های گرمایی و سرمایی می باشد .این حساسیت ها پس از سپری شدن یک مدت از بین خواهند رفت و خوشبختانه دائمی نمی باشند.

لمینت دندان
لمینت دندان

شکستن دندان لمینت :

لمینت دندان هنگامی می تواند دارای عملکرد صحیحی در دهان بیمار باشد و دوام بیشتری را از خود نشان دهد که فرد مبتلا به بیماری های دهانی نباشد و در حقیقت دارای شرایط درمانی باشد. به هر میزان که ایم شرایط برای بیمار مهیا باشد ،احتمال کمتری وجود دارد که دندان لمینت بشکند.و همچنین بیمار پس از درمان لمینت باید مراقبت های لازم را انجام دهد و از خوردن خوراکی های سخت و از گاز زدن مواد غذایی سفت خودداری کند ،گفتنی است که این مراقبت ها می توانند تا حد زیادی عمردندان لمینت شده را بالا ببرند.

ولی در صورتی که به هر علتی دندان لمینت شده دچار شکستگی و پریدگی شد ،این امکان فراهم می باشد که دندانپزشک بتواند با استفاده از لمینت های کامپوزیتی و سرامیکی مجددا آن ها را ترمیم نماید.

تغییر رنگ دادن لمینت :

افراد باید بعد از اینکه دندان های خود را با استفاده از لمینت دندان درمان نمودند ،احتیاط های لازم را انجام دهند و از خوردن خوراکی های رنگ دار و آشامیدن نوشیدنی هایی که بر روی دندان رنگ بر جای می گذارند (مانند قهوه و نسکافه ) و و همنی طور استعمال دخانیات (مانند سیگار و قلیان ) اجتناب کنند. افراد به هر میزان که از این مواد کمتر استفاده کنند می توانند طول عمر دندان های خود را افزایش داده و کمتر آن ها را دچار تغییر رنگ کنند.فرد بعد از انجام لمینت ،سلامت دندان افراد نیازمند مراقبت های تغذیه ای می باشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط