درمان تایم
درمان تایم
تعویض پروتز سینه

آیا پروتز سینه نیاز به تعویض دارد؟

پروتز سینه یکی از پرطرفدارترین روش‌های زیبایی است که به منظور افزایش حجم و بهبود فرم سینه‌ها انجام می‌شود. پروتز سینه اگرچه ماندگاری بالایی دارد اما مادام العمر نیست و احتمالا پس از مدتی نیاز به تعویض دارد. البته اینطور نیست که هر چند سال یکبار لازم باشد پروتز سینه را تعویض کنید. همچنین می‌دانید که پروتز سینه انواع مختلفی دارد که هر یک دارای ویژگی‌های خاصی هستند.

 با توجه به این موارد چه زمانی به تعویض پروتز سینه احتیاج داریم؟ تحت چه شرایطی می‌توان متوجه شد که پروتز سینه باید تعویض شود؟ در ادامه با ما همراه شوید تا به تمام سوالات ممکن در مورد تعویض پروتز سینه پاسخ دهیم.

آیا پروتز سینه نیاز به تعویض دارد؟

پروتز سینه در سنین مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سن معینی برای انجام این جراحی وجود ندارد. همچنین تاریخ انقضای دقیقی برای پروتز سینه وجود ندارد و نمی‌توان گفت که چه زمانی لازم است تعویض گردد. معمولا پروتز سینه 10 تا 20 سال ماندگاری دارد اما این بدان معنا نیست که پس از گذشت این زمان حتما باید آن را تعویض نمود. اما معمولا پروتز سینه پس از مدتی نیاز به تعویض دارد و دائمی نیست.

در چه مواردی پروتز سینه نیاز به تعویض دارد؟

زمانی که پروتز سینه جایگذاری می‌شود، مدت زمان خاصی برای طول عمر آن تعیین می‌شود که حدودی بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در بسیاری از موارد ممکن است قبل از زمان تعیین شده به تعویض پروتز سینه احتیاج داشته باشید. متداول‌ترین مواردی که باعث نیاز به تعویض پروتز می‌شود شامل:

خرابی پروتز سینه

تحت تاثیر عوامل مختلفی ممکن است پروتز سینه شکل یا عملکرد خود را از دست بدهد که البته نادر است. پروتز سینه سیلیکونی معمولا انعطاف‌پذیر است و کمتر دچار خرابی می‌شود اما پروتز سالین با احتمال بیشتری ممکن است پاره شود. پروتز سیلیکونی زمانی که پاره می‌شود در جای خود باقی می‌ماند و اصطلاحا دچار پارگی خاموش می‌شود. بنابراین حتی در صورت آسیب به پروتز نیز عملکرد خود را از دست نمی‌دهد و نیازی به تعویض ندارد.

پارگی پروتز سینه به دلیل سازگاری آن با بدن مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند و خطری برای سلامتی ندارد. به عنوان مثال با پارگی پروتز سالین مواد آن (آب و نمک) به مرور توسط بدن جذب می‌شود و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما در نهایت با کاهش حجم فرد متقاضی تعویض پروتز سینه می‌شود.

موج دار شدن پروتز

زمانی که پروتز سینه موج دار یا چروک می‌شود حالت طبیعی خود را از دست می‌دهد. این موج‌ها با لمس سینه قابل تشخیص هستند و حتی ممکن است از طریق پوست نیز قابل مشاهده باشند. بنابراین فرد برای داشتن سینه‌های خوش فرم و صاف به تعویض ایمپلنت سینه نیاز دارد.

ایجاد انقباض کپسولی

گاهی ممکن است بافت اسکار در سینه ایجاد شود و شکل پروتز را تغییر دهد. در این شرایط لازم است پروتز جایگزین شده و به روش دیگری داخل بافت سینه قرار گیرد تا شکل طبیعی و مناسبی داشته باشد.

تغییر سایز پروتز سینه

در برخی موارد پروتز سینه ممکن است سایز مناسبی نداشته باشد یا اینکه نظر فرد در مورد سایز پروتز تغییر کند. در این صورت هیچ راه حل دیگری جز تعویض پروتز سینه نیست و حتما باید برای اصلاح پروتز را تعویض نمود. در بسیاری از موارد نیازی به تعویض پروتز سینه نیست اما خود زیباجو تقاضا دارد به منظور اصلاح سایز آن را تعویض نماید.

جابجایی پروتز

یکی از متداول‌ترین دلایل تعویض پروتز سینه، جابجایی آن داخل بافت سینه است. گاهی ممکن است حالت بدنی نامناسب، فعالیت شدید یا حتی ضربه به سینه باعث جابجایی پروتز سینه شود یا حتی به آن آسیب بزند. در صورتی که پروتز جابجا شود یا اینکه پاره شود برای ترمیم آن می‌بایست جراحی تعویض پروتز سینه انجام شود.

بعد از چه مدتی پروتز سینه باید تعویض شود؟

معمولا متخصصان میانگین 10 سال را برای ماندگاری پروتز سینه و تعویض آن در نظر می‌گیرند؛ البته عمر برندهای مختلف پروتز ممکن است متفاوت باشد و برای همه افراد یکسان نیست. گاهی ممکن است با یک ضربه یا ابتلا به یک بیماری عمر پروتز سینه کاهش یابد. شرایط بدنی و فیزیولوژیک فرد نیز بر ماندگاری پروتز سینه تاثیرگذار است. همچنین پروتز سینه سالین یا نمکی طول عمر بسیار کوتاه‌تری دارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده اغلب افرادی که از پروتز سینه استفاده می‌کنند، بیش از 10 سال از آن بهره برده‌اند. بنابراین لازم نیست نگران تعویض اجباری پروتز باشید و معمولا زمانی که خودتان اراده کنید به این عمل نیاز دارید.

نشانه‌هایی که باید پروتز سینه را تعویض کرد

معمولا پروتز سینه عوارض طولانی مدتی ندارد و حتی دوره نقاهت کوتاهی نیز دارد. اما یکی از اصلی‌ترین علائمی که نشان می‌دهد باید پروتز سینه را تعویض کنید، احساس درد شدید یا حساسیت به لمس است که در این صورت با صلاحدید پزشک به تعویض پروتز سینه احتیاج دارید. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم پارگی پروتز سینه نادر است اما در صورت بروز این اتفاق، باید ایمپلنت را عوض کنید. از مهم‌ترین نشانه‌هایی که باید پروتز سینه را تعویض کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •         هر گونه تغییر در بافت سینه یا انقباض کپسول پروتز
  •         التهاب و درد در ناحیه سینه
  •         احساس تورم و بزرگ شدن پروتز سینه
  •         احساس برجستگی یا توده غیر طبیعی در سینه
  •         افزایش یا کاهش وزن شدید
  •         تغییر فرم، فرسودگی یا کوچک شدن قابل توجه پروتز
  •         تمایل به ترمیم شکل پروتز سینه

تعویض پروتز سینه چگونه انجام می‌شود؟

در این عمل باید تحت بیهوشی قرار گرفته و دوباره در همان نقطه قبلی برش ایجاد شود. سپس پروتز قدیمی با دقت و بدون آسیب به بافت خارج می‌شود و پروتز جدید جایگزین آن می‌شود. بعد از این عمل نیز باید یک دوره نقاهت را بگذرانید و مراقبت‌های بعد از عمل را رعایت کنید. البته این جراحی نسبت به جراحی اولیه پروتز سینه ساده‌تر بوده و شما احساس بهتری خواهید داشت.

برای انجام جراحی ایمپلنت سینه یا تعویض پروتز سینه حتما لازم است یک پزشک متخصص و مجرب را انتخاب کنید. همچنین در صورتی که از عمل قبلی خود راضی نیستید بهتر است جراح خود را تغییر داده و به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید. اگر می‌خواهید عمل ساده، کم عارضه و رضایت بخشی را تجربه کنید، دکتر نداف کرمانی متخصص جراحی پروتز سینه یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط