درمان تایم
درمان تایم
آرتروز و ساییدگی مفصل ران

آیا آرتروز و ساییدگی مفصل ران نیاز به عمل جراحی دارد؟

آیا آرتروز و ساییدگی مفصل ران نیاز به عمل جراحی تعویض مفصل لگن دارد؟ : باید بگوییم که این عمل جراحی یعنی عمل جراحی تعویض مفصل ران از جمله کاراترین روش های درمانی جهت برطرف نمودن مشکلات ناشی از آرتروز و ساییدگی مفصل لگن وران می باشد.ما در این مقاله تلاش داریم تا بررسی کنیم که جراحی تعویض مفصل ران و لگن چگونه می تواند درد و دیگر مشکلات ناشی از آرتروز را برطرف سازد و اطلاعات مورد نیاز در این مورد را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

آرتروز و ساییدگی مفصل ران

روش های مختلف درمان آرتروز و ساییدگی ران :

در مورد بیماری یا عارضه آرتروز باید بگوییم که آرتروز یا استئوآرتریت یا به اصطلاح عموم ساییدگی مفصل ،یک نوع بیماری مفصلی است که اغلب با خراب شدن غضروف آغاز می گردد و در پی آن تغییرات دیگری در مفصل و بافت های اطراف آن به وجود می آید که نتیجه آن درد و محدودیت حرکتی در مفصل گرفتارشده می باشد.و گفتنی است که مفصل ران در ناحیه لگن هم می تواند گرفتار آرتروز و ساییدگی گردد.

پزشک با توجه به عوامل گوناگونی مثل شدت ساییدگی ،سن بیمار ،وجود بیماریهای همراه و یا بیماری های زمینه ای متفاوت ،یک نوع درمان را برای بیمار خود انتخاب می کند.

پزشک در مراحل ابتدایی بیماری می تواند درد بیمار خود را با استفاده از روش هایی مانند داروهای مسکن سا ضد التهاب ،کم کردن فعالیت های بدنی فرد و گرم نگه داشتن موضع درد کاهش دهد.

ولی در صورتی که بیماری آرتروز پیشرفت کرده باشد ،پزشک برای بیمار خود اعمال جراحی استئوتومی را پیشنهاد خواهد کرد .ولی با همه این تفاسیر در صورتی که شدت آرتروزو ساییدگی زیاد باشد ،بهترین راه درکمان استفاده از عمل جراحی تعویض مفصل ران می باشد.

عمل جراحی تعویض مفصل لگن را به چه صورتی انجام می دهند؟

در این عمل جراحی ،پزشک جراح استخوان های تشکیل دهنده مفصل را از بدن بیمار خارج کرده و آن را با اجزاء مصنوعی جایگزین می نماید. در عمل جراحی تعویض مفصل ران ، سر و قسمتی از گردن استخوان ران خارج شده و بعد سطح داخلی استابولوم کاملا تراش داده می شود تا به صورت یک نیمکره کامل در بیاید. در مرحله ی بعدی در داخل این نیمکره استخوانی یک نیمکره فلزی قرار می دهند و آن را محکم می کنند.درون این نیمکره فلزی یک نیمکره دیگر از جنس پلی اتیلن یا فلز و یا سرامیک قرار داده می شود.

از سوی دیگر به استخوان ران یک سر فلزی یا سرامیکی قرار داده می شود .با قرار گرفتن سر و کاسه مصنوعی در کنار هم مفصل مصنوعی ایجاد می شود. تعویض مفصل ران سبب می گرد تا درد لگن در صورتی که ناشی از مفصل ران باشد ،برطرف شود.

جراحی تعویض مفصل لگن دارای چه مزایایی می باشد؟

بیمارانی که مبتلا می باشند ،می دانند که آرتروز یا ساییدگی مفصل ران می تواند سبب درد شدیدی در کشاله ران و لگن گردد و جراحی تعویض مفصل لگن و ران می تواند تا حد زیادی این درد را برطرف سازد.

همان گونه که در مقالات قبل نیز اشاره داشتیم ،آرتروز و ساییدگی مفصل ران سبب می شود که حرکات مفصل ران محدود شود .فردی که دچار آرتروز می باشد مبتلا به خشکی مفصل شده و قادر نمی باشد که ران خود را حرکت دهد .ولی هنگامی که پزشک جراح مفصل ساییده شده بیمار را با یک مفصل مصنوعی جایگزین می کند ،حرکات اندام تحتانی بیمار تا اندازه ی زیادی بهبود پیدا می کند .

گفتنی است که ساییدگی مفصل ران باعث می شود که ارتفاع سر استخوان ران کم شده و در نهایت موجب کوتاه شدن اندام تحتانی شود.این کوتاهی پس از تعویض مفصل برطرف خواهد شد. افرادی که دچار آرتروز و ساییدگی مفصل ران می باشند ،لنگش نیز دارند که این لنگش به دلیل درد و کوتاهی اندام و ضعف عضلات لگن به وجود می آید .ولی هنگامی که مفصل ران بیمار تعویض می گردد ،لنگش بیمار نیز تا اندازه ی زیادی از بین می رود.

لذا انجام عمل جراحی تعویض مفصل ران سبب می شود که درد و محدودیت حرکتی و کوتاهی پا و لنگش بیمار که به خاطر آرتروز و ساییدگی مفصل ران به وجود آمده است تا اندازه ی زیادی بهبود پیدا کند. بنابراین کنترل این موارد سبب می شود که فرد بتواند به صورت عادی راه برود و زندگی طبیعی خود را مجددا از سر بگیرد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط