درمان تایم
درمان تایم

آموزش روتین پوستی صحیح برای انواع پوست ها

برای داشتن پوستی سالم و درخشان، داشتن یک روتین پوستی صحیح و مناسب برای انواع پوست ها بسیار مهم است. اما گفتن این نکته بسیار آسان‌تر از انجام دادن آن است. در واقع بین صدها محصول مراقبت از پوست و ده‌ها روش تهیه محصولات خانگی، عملا تشخیص بهترین روتین پوستی دشوار می‌شود.

چگونه یک برنامه روزانه مراقبت از پوست را شروع کنم؟

برای بهره‌ مندی از روتین پوستی روزانه، صرف نظر از نوع پوست‌تان، باید با سه مرحله ساده زیر را در نظر داشته باشید:

  • پاک کردن
  • درمان کردن
  • مرطوب کردن

به ‌طور خلاصه پاکسازی به معنای شستن صورت و مرطوب کردن به معنای آبرسانی به پوست است. اما درمان کردن چه چیزی را شامل می‌شود؟ به زبان ساده هدف از انجام هر روتین مراقبت از پوست، علاوه بر حفظ سلامت پوست صورت، هدف قرار دادن مناطق آسیب‌دیده است. بنابراین درمان به این معنی است که بسته به نوع پوست شما و نتایجی که می‌خواهید بگیرید؛ سرم‌های مملو از مواد مفید مراقبت از پوست مانند ویتامین  C، رتینول، آلفا هیدروکسی اسیدها و سایر موارد را ترکیب کنید.

مراحل روتین مراقبت از پوست صبحگاهی

در ادامه بهترین روتین پوستی صحیح برای مراقبت از پوست مورد تایید متخصصین پوست را به شما معرفی می‌کنیم. همچنین درباره انتخاب و خرید محصولات بهداشتی مناسب روتین پوستی صحبت خواهیم کرد. دقت کنید که خرید این محصولات کمی پیچیده‌تر از مواردی مانند قیمت ماساژور است. بنابراین نیازمند آشنایی با مواد موثره آنها دارد

· پاک‌کننده

پاک ‌سازی صورت باید اولین گام در هر روتین مراقبت از پوست باشد. چراکه ناخالصی‌ها و چربی اضافی را از منافذ پوست خارج کرده و آن را پاک کند. نکته مهم اینکه بسیاری از افراد معمولا از پاک ‌کننده‌ای استفاده می‌کنند که بیش از حد خشن است. این کار در واقع سد محافظ پوست فرد را از بین می‌برد. بنابراین اگر پوست خشک یا حساسی دارید؛ بهتر است فقط در شب آن را با شوینده ملایم بشویید و در صبح صورت خود را تنها با آب بشویید.

در اینجا نحوه انتخاب بهترین پاک ‌کننده صورت بر اساس نوع پوست ‌تان و برای پاک ‌سازی روزانه آمده است:

  1. پوست چرب: یک شوینده مبتنی بر کف یا ژل پاک‌کننده به اندازه کافی کثیفی و چربی اضافی را از پوست شما پاک می‌کند. همچنین وجود موادی مانند نیاسینامید و اسید سالیسیلیک می‌توانند به تنظیم و حذف چربی اضافی پوست کمک کنند.
  2. پوست مستعد آکنه: یک پاک‌کننده مبتنی بر کف ملایم با مواد ضد آکنه مانند اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک، بنزوئیل پراکسید یا گوگرد بهترین گزینه برای شماست.
  3. پوست خشک: به دنبال یک لوسیون، کرم یا فرمول مومیایی با ترکیبات آبرسان مانند سرامیدها، گلیسیرین، اسید هیالورونیک و روغن های گیاهی باشید.
  4. پوست حساس: به دنبال یک پاک‌کننده فوق‌العاده ملایم و شامل ذرات ریزی به نام میسل باشید. این ذرات ناخالصی‌ها را به دام می‌اندازند و بدون اینکه پوست شما در این فرآیند خشک شود، آنها را از بین می‌برند.

· تونر

تونرها محصولاتی برای مراقبت از پوست هستند؛ که پس از تمیز کردن پوست، با انگشتان، پنبه یا پارچه و قبل از استفاده از سایر درمان‌های مراقبت از پوست مانند سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها، روی پوست خشک استفاده می‌شوند. در ادامه نکاتی را برای استفاده از تونر بر اساس نوع پوست مطرح کرده‌ایم:

  1. اگر پوست مستعد آکنه دارید به دنبال تونر حاوی اسیدهای هیدروکسی، از جمله اسید سالیسیلیک و اسید لاکتیک باشید. این تونرها باعث افزایش گردش سلولی می‌شود.
  2. برای پوست‌های خشک یا حساس، به دنبال یک تونر آبرسان (یا همان اسانس) باشید؛ که بدون الکل خشک و با موادی مانند گلیسیرین و اسید هیالورونیک برای تسکین صورت ساخته شده است.
  3. برای پوست مختلط، لایه‌بردارهای ملایم، تقویت‌کننده‌های آبرسان و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین E و چای سبز را انتخاب کنید. این موارد می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و از آسیب پوست جلوگیری کند.

برای پوست‌های چرب، به دنبال مواد قابض مانند الکل باشید که منافذ را سفت می‌کنند.

· سرم

یک سرم متناسب می‌تواند پوست شما را هم درمان و هم محافظت کند. همچنین مقادیر متمرکزی از مواد مغذی را ارائه می‌کند؛ که می‌تواند تعدادی از مشکلات پوست، از چین و چروک گرفته تا لکه‌های تیره را برطرف کند. همچنین اگر نگرانی‌های پوستی متعددی دارید؛ می‌توانید از چندین سرم با فرمول مختلف استفاده کنید. البته حتما برچسب‌های محصول را با دقت بخوانید. زیرا برخی از سرم‌ها برای صبح و برخی دیگر برای شب ایده‌آل هستند.

بهترین سرم، سرم آنتی اکسیدانی است که از تشکیل رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و علائم پیری را در طول زمان کاهش می‌دهد. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان استاندارد در نظر گرفته می‌شود. همچنین علاوه بر سرم‌های آنتی اکسیدان، می‌توانید سرم‌های ضد پیری حاوی مواد زیر را برای رفع چین و چروک، خطوط ریز و موارد دیگر امتحان کنید:

  1. اسید هیالورونیک: این سرم‌ها رطوبت را به پوست جذب می‌کنند؛ و با خشکی و تیرگی و همچنین حجیم شدن پوست مبارزه می‌کنند.
  2. نیاسینامید: نوعی ویتامین B3 که رنگ پوست را روشن و یک‌دست می‌کند؛ تولید کلاژن را افزایش می‌دهد؛ و التهاب را آرام می‌کند.
  3. رتینوئیدها: گردش سلولی را برای افزایش تولید کلاژن و کاهش چین و چروک و هایپرپیگمانتاسیون تحریک می‌کنند. رتینول را در شب استفاده کنید.
  4. پپتیدها: آنها از آمینواسیدها ساخته شده‌اند و بلوک‌های سازنده کلاژن هستند. همچنین می‌توانند تولید کلاژن را برای صاف کردن خطوط و افزایش استحکام پوست افزایش دهند.

· کرم دور چشم

کرم‌های دور چشم با کرم‌های صورت متفاوت هستند. چراکه به‌طور خاص برای پوست ظریف دور چشم فرموله شده‌اند. بنابراین استفاده از این کرم‌ها در روتین پوستی صحیح برای انواع پوست ها در دسته «درمان» نیز قرار می‌گیرد. اگر نگران خطوط ریز، چین و چروک، عدم استحکام، حلقه‌های تیره یا کیسه‌های زیر چشم هستید؛ یکی از این کرم‌ها را در روتین پوستی خود قرار دهید.

· مرطوب‌ کننده

در مرحله بعدی مرطوب‌کننده‌های صورت هستند که پوست شما را نرم و هیدراته نگه می‌دارند. همچنین به تقویت لایه محافظتی پوست کمک می‌کنند. اگر پوست چرب یا مستعد آکنه دارید؛ در طول روز مرطوب‌کننده‌های سبک‌تری مانند لوسیون یا ژل‌هایی با سرعت جذب بالا را انتخاب کنید. اگر پوست شما خشک است؛ از فرمولی غلیظ‌تر مانند کرم استفاده کنید. در ادامه نحوه انتخاب مرطوب‌کننده مناسب بر اساس نوع پوست شما آمده است:

  1. پوست خشک: یک کرم غنی مملو از نرم‌کننده‌ها، مرطوب‌کننده‌ها و سرامیدها کلید رفع خشکی است.
  2. پوست چرب یا مستعد آکنه: به دنبال استفاده از لوسیون‌های سبک یا فرمول‌های مبتنی بر ژل با برچسب غیر کومدوژنیک یا بدون روغن باشید.
  3. پوست حساس: به دنبال گزینه‌هایی باشید که ضد حساسیت و عاری از محرک‌های بالقوه مانند عطر و الکل باشند.

· ضد آفتاب

ضد آفتاب برای هر نوع پوست و هر سنی مهم‌ترین مرحله در هر روتین پوستی صحیح برای انواع پوست ها است. اگر از ضد آفتاب استفاده نمی‌کنید؛ بهتر است هیچ‌یک از مراحل دیگر را نیز انجام ندهید. نور خورشید اولین دلیل پیری زودرس پوست است. این آسیب فقط جنبه آرایشی ندارد. مهم نیست که چه رنگ پوستی دارید. حتی افراد رنگین پوست نیز ممکن است به سرطان پوست مبتلا شوند.

بنابراین 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن، یک کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر را به عنوان آخرین مرحله در روتین مراقبت از پوست صبحگاهی خود، از جمله روی گردن و پشت دستان‌تان بزنید.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط