درمان تایم
درمان تایم
آمادگی برای تعویض مفصل ران

آمادگی برای تعویض مفصل ران

قبل از جراحی تعویض مفصل لگن یا ران باید چکار کنیم؟

لازم به یادآوری می باشد که در صورتی که بیمار می خواهد عمل جراحی تعویض مفصل لگن و ران را که قرار می باشد برای او صورت گیرد ، دارای نتایج خوبی باشد بنابراین بایست برای این عمل جراحی آمادگی پیدا کند و این آمادگی زمانی به دست خواهد آمد که بیمار با پزشک معالج خود هماهنگ باشد.

در این نوشته ما تلاش خواهیم کرد تا به شما عزیزان شرح دهیم که برای به دست آوردن آمادگی برای عمل جراحی تعویض مفصل ران ،لازم است که پیش از انجام جراحی چه اقداماتی را انجام داد و می توان چه اقداماتی انجام دارد هم به نتایج رضایت بخشی از جراحی دست پیدا کرد و هم متحمل کمترین عوارض جراحی شد.

نکته اولی که افراد باید به آن دقت داشته باشند این می باشد که باید پزشک معالج خود را از همه مسائلی که به هر نحوی با سلامتی و بیماری فرد ارتباط دارد ،مطلع سازند.و با پزشک خود مطرح کند که به غیر از تخریب مفصل خود و آسیب وارده به آن دارای چه مشکلات دیگری می باشد.مثلا بیماری هایی مانند فشار خون و یا بیماری دیابت و …

آمادگی برای تعویض مفصل ران

بیماری های زمینه ای

در میان افراد سالخورده احتمال این بیماری های زمینه ای و همراه زیاد می باشد اما در میان جوان ها هم وجود دارند عده ی زیادی که از پیش به بیماری هایی مبتلا بوده اند.مبتلا بودن فرد به بیماری های قلبی یا کلیوی ،بیماری های گ.ارشی یا ریوی امکان دارد به هر شکلی در فرآیند جراحی تعویض مفصل لگن افراد موثر باشد.

استفاده از دارو

چنانچه فرد در حال حاضر ،داروی خاصی را استفاده می کند حتما باید این مسئله را با پزشک معالج خود در میان بگذارد.و در میان داروها ،داروهای رقیق کننده خون از اهمیت زیادی برخوردار می باشند.اغالب بیمارانی که دچار بیماری فشار خون یا بیماری های قلبی یا مغزی هستند از این داروها مصرف می کنند.که آسپرین و پلاویکس و وارفارین شایع ترین این داروها می باشند.

لازم به ذکر است که این داروها سبب می شوند که بدن تمایل بیشتری به خونریزی از خود نشان دهد .لذا بایست قبل از جراحی مصرف آن ها را قطع نمود تا بتوان از شدت خون ریزی در زمان جراحی کاست.ولی باید توجه شود که این قطع دارو دارای حساسیت زیادی می باشد و حتما باید با دستور پزشک این کار را انجام داد.زیرا نحوه قطع داروها باهم متفاوت می باشد و باید به شکل دقیقی انجام شود.

در صورتی که فرد به ماده اعتیادآوری عادت دارد حتما باید با پزشک خود در میان بگذارد .و در صورت حساسیت داشتن به داروی خاصی هم باید آن را با پزشک خود در میان گذاشت تا در زمان بستری بودن فرد در بیمارستان و در حین جراحی از آن داروها و مواد استفاده نگردد.

بررسی های پزشکی

اغلب اقدامات و آمادگی های پیش از جراحی تعویض مفصل لگن حتی چنانچه بیمار اطلاعی از آن ها نداشته باشد به وسیله پزشک برای او انجام می شود اما برای انجام صحیح ان ها بیمار باید با پزشک معالج خود همکاری لازم را انجام دهدو همین طور از آن ها مطلع شود.به عنوان مثال پیش از جراحی ،از لگن بیمار تثویربرداری هایی صورت می گیرد و یک سری آزمایش های خاص هم برای فرد تجویز می گردد.

تمام افرادی که بیشتر از 40 سال سن دارند پس از انجام جراحی به وسیله ی یک متخصص قلب و عروق مورد معاینه قرار می گیرند تا در صورتی که مشکلی در این ناحیه داشته باشند پیش از جراحی مشخص شود.در این معاینات احتمال دارد مشخص شود فرد دارای مشکلات قلبی می بادش که به احتمال زیاد خود فرد هم قبل از آن ،بی خبر بوده است.در این شرایط پزشک متخصص قلب به پزشک جراح اطلاع خواهد داد که چه اقداماتی را پیش از آغاز جراحی و در حین انجام آن و حتی بعد زا جراحی انجام دهد تا قلب بیمار با مشکلی مواجه نشود.

پیش از جراحی تعویض مفصل لگن ،همه بیماران توسط یک متخصص بیهوشی مورد معاینه قرار می گیرند.این معاینه برای این انجام می شود تا مشخص گردد که آیا بیمار قادر به تحمل بی هوشی یا بیحسی حین جراحی می باشد یا نه؟در ضمن متخصص بیهوشی به پزشک جراح ارتوپد می گوید که چه اقداماتی را بایست رعایت نماید تا بتواند جراحی را بدون اینکه با مشکل خاصی مواجه شود به پایان رساند.

تعویض مفصل ران

درمان عفونت های احتمالی

باید بگوییم که این مسئله از اهمیت فوق العاده ای برخوردارمی باشد که پیش از انجام جراحی تعویض مفصل ران بایست هر کانون عفونی و حتی هر کانون بالقوه عفونی در بدن بیمار برطرف گردد.چنانچه پس از جراحی جای از بدن بیمار دارای عفونت باشد ،میکروب ها قادر می باشند از طریق جریان خون خود را به محل مفصل مصنوعی برسانند و در آنجا سبب عفونت گردند.لازم به ذکر است که عفونت های مفصل مصنوعی لگن بسیار خطرناک بوده و به دشواری درمان می گردند.

باید بگوییم که پوست و سیستم اداری و دهان و دندان ،شایع ترین محل هایی می باشند که احتمال دارد عفونت در آن ها وجود داشته باشد.لذا به خاطر همین هم می باشد که بیمار باید در صورت داشتن هر ضایعه ای در پوست خود ،آن را با پزشک خود در میان بگذارد.

برای همین هم می باشد که جراح ارتوپد قبل از جراحی تعویض مفصل ران ، بیمار را به یک دندانپزشک معرفی می کند تا در صورتی که عفونتی درلثه و محوطه دهانی او وجود داشته باشد ،مورد درمان قرار بگیرد.
از جمله محل های شایع برای عفونت در بدن ،سیستم ادراری می باشد به ویژه در بانوان.از همه بیماران پیش از جراحی تعویض مفصل ران ،آزمایش ادرار به عمل می آید و چنانچه مبتلا به عفونت ادراری باشد بایست پیش از جراحی درمان گردد.
این نکته دارای اهمیت زیادی می باشد که اغلب عفونت های ادراری ناشی از مشکل خاصی در سیستم کلیوی و مثانه هستند.مثل سنگ کلیه یا بی اختیاری ادرار.لذا افرادی که مبتلا به عفونت های ادراری می باشند باید قبل از جراحی تعویض مفصل لگن به وسیله ی یک متخصص کلیه و مجاری ادراری مورد معاینه قرار گیرند.
در صورتی که مشکل زمینه ای باشد ،باید درمان شود و در غیر این صورت امکان دارد در سال های پس از جراحی تعویض مفصل لگن ،این مشکل زمینه ای سبب بروز عفونت ادراری و به دنبال آن عفونت محل مفصل مصنوعی گردد.

یک نکته ی مهم دیگری هم که در این مورد وجود دارد این می باشد که افراد باید آگاهی خود را در مورد این عمل جراحی بالا ببرند پیش از انجام جراحی فرد باید بداند که چه کارهایی را پس از جراحی انجام دهد تا زخم جراحی او سریعتر بهبود پیدا کرده و حداقل احتمال برای لخته شدن خون در بدن او وجود داشته باشد و فرد بتواند هر چه زودتر بهبود پیدا کرده و فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط