درمان تایم
درمان تایم
درمان آب آوردن زانو

آب آوردن زانو

آب آوردن زانو چیست : یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد با آن درگیر هستند آب آوردن زانو است که کم و بیش ممکن است که این عبارت آب آوردن زانو را شما نیز شنیده باشید. با توجه به فراگیر شدن این مشکل در بیشتر افراد در این مقاله سعی کرده ایم تا درباره ی آب آوردن زانو و تمامی علائم و عوارض آن توضیحات کاملی را برایتان بیان کنیم.

آب آوردن زانو

از همین رو در مورد آب آوردن زانو باید بگوییم که این مشکل یکی از مشکلات بسیار جدی و آزار دهنده ای است که در اثر بروز مشکلات مختلف برای زانوی افراد به وجود می آید اصطلاح علمی آب آوردن زانو افوژن است. اما با توجه به کاربرد اصطلاح آب آوردن بیشتر افراد از اصطلاح آب آوردن زانو برای اشاره کردن به آن استفاده می کنند. درباره ی افژون زانو باید بگوییم که این مشکل یک اختلال در زانو است که در اثر ترشح بیش از حد مایع مفصلی در داخل یا اطراف زانو به وجود می آید که در قسمت زانو همیشه تورم و درد شدید را به وجود می آورد. همان طور که گفتیم آب زانو در اثر آسیب جدی در زانو به وجود می آید.

بهترین ارتوپد در ایران : متخصص ارتوپدی

اطلاعاتی در مورد درمان آب آوردن زانو

درباره ی درمان زانو باید بگوییم که با توجه به نوع آب آوردن زانو روش های درمان آب آوردن زانو نیز متفاوت می باشند و برای درمان اب زانو نمی توان که یک درمان قطعی را مشخص نمود و درست زمانی که دلیل بروز مشکل آب آوردن زانو مشخص شد درمان قطعی آب آوردن زانو زمانی مشخص می شود که نیز صورت می گیرد.

با توجه به این که مشکلاتی که برای زانو به وجود می اید در سنین بالا بیشتر است از این رو بسیاری افراد برای حل این مشکل ترجیح می دهند تا راه های درمان آب آوردن زانو در خانه را امتحان کنند اما باید در این مورد درمان بگوییم که هیچ تضمینی برای موثر بودن درمان خانگی وجود ندارد. زیرا که معالجه آب باید حتما تحت نظر پزشک متخصص صورت بگیرد همان طور که گفتیم پزشک ابتدا پیش از درمان زانوی پا علت بروز آن را تعیین می کند تا روش معالجه متناسب با نوع عارضه ایجاد شده را انتخاب کند و درمان را شروع کند.

درمان سنتی آب آوردن زانو قطعی است ؟

جالب است بدانید که برای درمان آب آوردن زانو روش های درمانی سنتی متعددی نیز وجود دارد که در این باره باید بگوییم که با توجه به این نوع درمان ها که بیشتر افراد برای آب آوردن از روش هایی مثل بستن زرد چوبه و زده و تخم مرغ و یا عسل و پودر سیاه دانه بر روی زانوی آب آورده تاکید می کنند که باید بگوییم که روش های درمان سنتی به هیچ وجه قطعی نبوده و فقط موجب التیام دوره ای درد می شود از این رو بهترین کار مراجعه به پزشک متخصص است. زیرا درمان های خود سرانه ممکن است تا درمان اصلی را تا مدتی به تاخیر بیاندازند و موجب حادتر شدن مشکل به وجود آمده شود.

علت آب آوردن زانو و نشانه های آن

آب آوردن زانو مشکلی است که می تواند علت های زیادی داشته باشد که معمولا این سوال بسیاری افراد است که درباره علت آب آوردن زانو و نشانه های آن دارند سوال می کنند در بیشتر اوقات ممکن است که وارد شدن آسیب به زانو که این آسیب ممکن است تا از ضربه و یا وارد شدن ضربه بدون وجود آسیب های خارجی باشد باعث ابتلا به آرتروز زانو شود که در این نوع بیماری مفصل زانو تحلیل و فرسایش پیدا می کند.

عوامل مختلفی در بروز التهاب های عفونی و یا غیر عفونی در زانو وجود دارد که باعث ابتلا به نقرس و تجمع بلور های اسید اوریک در مفصل زانو می شود. شایع ترین علائم و نشانه های آب اوردن زانو عبارتند از : روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید،ایجاد تورم پشت زانو در اثر کیست بیکر، ابتلا به ازگود اشلاتر که منجر به التهاب تاندون پا می شود و تومور های خوش خیم و بدخیم که تمامی این موارد علائم و نشانه های آب آوردن زانو می باشد.

شایع ترین دلیل آب آوردن زانو در کودکان

درباره ی مشکل آب آوردن زانو باید بگوییم که متاسفانه این مشکل ربطی به سن ندارد و مشاهده شده است که در تمامی سنین نیز دیده می شود و حتی ممکن است در بیشتر مواقع کودکان در سنین خیلی پایین نیز دچار این بیماری شوند. از شایع ترین عوامل بروز این دلیل در کودکان مسایل و مشکلات ناشی از وارد شدن ضربه به زانوی آن ها است.

ناگفته نمانند که موارد موروثی مثل بیماری های رماتیسم و آرتروز نیز می تواند که از مهم ترین دلایل آب آوردن زانو در کودکان باش. این علائم درکودکان می تواند که با بروز درد، تورم ، مشکلات حرکتی در زانو (عدم امکان خم کردن زانو بیش از ۲۵ درجه)، التهاب زانو و قرمز شدن ناحیه زانو نمایان شود.

برای جلوگیری از آب آوردن زانو

شاید با وجود مشکلاتی که این عارضه برای افراد دارد مهم ترین مسئله ای که ذهن افراد را درگیر می کند این سوال باشد که برای جلوگیری از آب آوردن زانو چه راه کار هایی وجود دارد و چه باید کرد؟ با وجود این که علل بروز بیماری آب زانو متفاوت است از همین رو باید گفت که برای ابتلا نشدن به این نوع بیماری مفصلی روش های پیشگیری متعدد و متفاوتی وجود دارد و اگر به دنبال درمان قطعی هستید باید بگوییم که در واقع یک روش قطعی و مشخص برای جلوگیری از آب آوردن وجود ندارد. دلایلی مثل روماتیسم، آرتروز، ضربه و … از مهم ترین علل مشکل آب اوردن زانو می باشد.

پیشگیری از عوارض آب آوردن زانو

کاملا مشخص است که عارضه آب آوردن زانو بر اساس نوع صدمات و مشکلاتی که باعث بروز آن می شود می تواند که کاملا متفاوت باشد چاقی، بی تحرکی، انجام ورزش های سنگین و … نیز می توانند که در بروز عوارض تشدید کننده باشند.توجه به موارد زیر برای پیشگیری از عوارض آب آوردن زانو می تواند مناسب باشد این موارد عبارتند از :

* در صورت بروز مشکلاتی برای زانو و یا وجود درد های مفصلی ریشه دار بهتر است تا به پزشک مراجعه نمائید.
* پیروی از دستورات پزشک و مصرف منظم دارو ها
* استفاده از زانو بند های طبی مناسب با صلاح دید پزشک.
* استفاده از روش های فیزیوتراپی و ورزشی مناسب با نظر پزشک
* تقویت عضلات و استفاده ملایم از زانوها

رعایت این موارد می تواند که در پیشگیری از عوارض به شما کمک نماید.

خطرات آب آوردن زانو پا

با توجه به عوارض و علائمی که زانو در این مشکل دچار آن می شود مطمئنا سوالی که ذهن بسیاری از افراد را که به بیماری آب زانو دچار شده اند درگیر نموده این مسئله باشد که آیا آب آوردن زانو خطرناک می باشد و یا خطرات آب آوردن زانوی پا کدامند؟

آب آوردن زانو در اثر عوامل متعددی رخ می دهد که از جمله آن می توان به روماتیسم، عفونت، بیماری های کریستالی مفصل، آرتروز و یا حتی در اثر وارد شدن ضربه به زانو و بسیاری عوامل دیگر نیز اشاره داشت که ممکن است در هر یک از این موارد خطرات آب متفاوت باشد از این رو باید بگوییم که بسته به نوع عواملی که منجر به آب آوردن شده اند ممکن است که آب آوردن زانو خطرناک و یا برای فرد بی خطر باشد.

راه تشخیص آب آوردن زانو

درباره ی بیماری آب آوردن زانو گفتیم که ممکن است تا این بیماری در اثر عوامل متعددی در افراد ایجاد شود که راه های تشخیص این بیماری نیز متنوع می باشند. در صورتی که شکل و حالت یک زانو نسبت به زانوی دیگر حالتی متفاوت داشته باشد و ورم کرده باشد و یا در هنگام لمس آن تجمع نوعی مایع در زانو حس شود. یعنی این که زانو آب آورده است.

درمان آب آوردن زانو

راه تشخیص آب زانو یک راه مشخص و ساده نمی باشد که هر کسی بتواند به سادگی در صورت بروز این عارضه آن را تشخیص دهد، از این رو بهتر است تا حاد تر نشدن مشکل سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

همه چیز درباره جراحی آب آوردن زانو

ما در این مبحث درباره ی جراحی آب زانو و این که دانستن همه چیز درباره جراحی زانو مساله ای است که نیاز به داشتن تخصص در زمینه اتوپدی زانو دارد می پردازیم بیشتر افراد قبل از مراجعه جراح متخصص زانو می خواهند تا اطلاعاتی را درباره ی جراحی آب آوردن زانو بدانند. باید بگوییم که عمل جراحی زانو بسته به نوع مشکل و میزان وخامت اوضاع به سه نوع می باشد:

آسپیراسیون زانوی آب آورده در این شیوه پزشک معالج، آب اضافه در مفصل زانوی آب آورده را توسط چیزی شبیه به سرنگ تخلیه می نماید و سپس با استفاده از داروهای کورتونی و تزریق آنها در ناحیه مفصل زانوی آب آورده التهاب ناحیه را کاهش می دهد.

آب آوردن زیر زانو

مشکلی که در اثر ترشح یا تجمع بیش از حد مایع روان کننده زانو در زانو ایجاد می شود افوژن یا آب آوردن زانو ، نامیده می شود که این مایع لیز روان کننده به طور طبیعی در زانو وجود دارد اما در حالت عادی به اندازه یک انس می باشد اما با بروز آسیب و التهاب در زانو مقدار این مایع در زانو افزایش پیدا می کند که اصطلاحا به این مشکل آب زانو و یا در اصطلاح دیگر آب آوردن زیر زانو می گویند. آب آوردن زیر زانو یک مشکل جدا از افوژن نبوده و آن هم نوعی افوژن است که موجب آب آوردن خود مفصل زانو، آب آوردن زیر زانو و یا آب آوردن پشت زانو شود.

آب آوردن پشت زانو

Knee effusion اصطلاحی است که معمولا در مقالات پزشکی و تخصصی عمدتا از آن با عنوان اب آوردن پشت زانو یاد می شود و در واقع این ممکن است که در نواحی مختلفی از زانو رخ دهد که پشت زانو یکی از این نواحی می باشد. پس همان طور که گفتیم افوژن ممکن است که موجب آب آوردن مفصل خود زانو، آب آوردن زیر زانو و یا آب آوردن پشت زانو شود که همه این موارد از لحاظ ارتوپدی زانو یک نوع مشکل تلقی می شود و آب آوردن پشت زانو هم درمانی مشابه آب آوردن زانو دارد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط