درمان تایم
درمان تایم
یوگا و درمان سردرد

یوگا و درمان سردرد

یوگا و درمان سردرد : همان طور که درباره سردرد ها در مقاله های قبل گفتیم سر درد ها می توانند که دلایل مختلفی را داشته باشند دلایلی مثل استرس، ضعیف بودن چشم ها ، خستگی و یا کم آبی بدن اما ما در این بخش برای رفع سر درد شما راه حل بسیاری مناسبی را بیان می کنیم پس قبل از این که سراغ دارو های شیمیایی بروید می توانید از یوگا برای درمان سردرد تان استفاده کنید.

یوگا و درمان سردرد

یوگا یکی از ورزش های باستانی است که قدمت این ورزش به حدود هفت هزار سال قبل یعنی دوران باستان باز میگردد این ورزش با تقویت جریان خون در بدن هر نوع درد و تنشی را از بین می برند. تاثیر کمکی یوگا در درمان سردرد به عنوان طب مکمل باید بگوییم که در دهه 1960 در اروپا و آمریکا پزشکان و بهترین متخصص های سردرد و متخصصان علوم به تحقیق در مورد تاثیر یوگا بر سلامتی و پیشگیری از بیماریها و حتی درمان بعضی از آنها پرداختند و با تاکید بر تکنیکهای بدنی،تنفسی و تمرکزی این ورزش به نتایج جالبی رسیدند که یکی از این موارد تاثیر کمکی یوگا در درمان سردرد به عنوان طب مکمل است.

یوگا و تاثیر ان بر سیستم مرکزی

از ان جایی که مهم ترین اثر یوگا بر روی سیستم عصبی مرکزی می باشد و در این میان یکی از مهم ترین دستاورد های یوگا کاهش استرس محسوب می شود که در نتیجه تعادل بین سیستم اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک ایجاد می شود. معمولا زمانی که عصب ها در شرایط اضطراری باشند اعصاب سمپاتیک فعال می شود و از این رو موجب هیجان می شود و با توجه به این که سیستم پاراسمپاتیک بدن را آرام می کند و باعث کاهش سطح تنفس، ضربان قلب و فشار خون شده و جریان خون را به ارگانهای داخلی بدن افزایش می دهد. انجام ورزش یوگا می تواند تا با ایجاد تعادل بین این دو سیستم به کاهش استرس و ایجاد آرامش در فرد کمک کند.

ورزش یوگا

همواره یوگا به عنوان ورزشی ارزشمند برای سلامت ذهن و مغز شناخته شده است. به ویژه اینکه این شیوه تمرینها موجب کاهش استرس، هیجان و همچنین افزایش تمرکز، بهبود خلق و خوی، افزایش سطح انرژی و تمرکز حواس می شود از این رو حتی بسیاری از روانپزشکان و روانشناسان نیز از یوگا به عنوان بخشی از روش درمانی برای اختلالات رفتاری استفاده می کنند.

طبق تحقیقات صورت گرفته، انجام ورزش یوگا باعث کاهش علائم افسردگی، اختلالات خواب، اسکیزوفرنی و اختلالات استرسی پس از ضایعه روانی یا سانحه می شود. انجام منظم حرکات یوگا علاوه بر این مواردی که گفته شد باعث بهبود عملکرد مغز نیز می شود و این کار را از طریق هماهنگی بین نیمکره چپ و راست مغز،زمان پاسخ به محرکها و افزایش حافظه انجام می دهد. یوگا باعث هماهنگی بین اعمال مختلف بدن به طور همزمان می شود و با تکنیکهای بدنی، تنفسی، تصویر سازی، کنترل حواس و تمرکزی باعث سیناپس های جدیدی (ارتباط بین سلولهای عصبی) شده و در نتیجه امکان یادگیری مطالب جدید را در سنین بالاتر فراهم می کند.

با توجه به اهمیت یوگا در سلامتی جسمی و روحی فرد بسیاری از محققان با انجام ازمایش ها و تحقیقانی بر آن شدند تا یافته های جدیدی را درباره ی این نوع ورزش و اثر آن بر فعالیت های مغزی به دست بیاورند که در این میان دکتر ریچارد دیویدسون در تحقیقات و آزمایشهای وسیعی که بادستگاه ام آر آی فانکشنال(Functional MRI) انجام داد به این نتیجه رسید که در افرادی که یوگا کار می کنند قسمت کورتکس جلویی سمت چپ مغز (Lt Frontal Lobe) فعالتر از افراد دیگر است و از این نتیجه به دست امده مشخص کرد که افزایش عملکرد سمت چپ مغز موجب افزایش ایمنی، انعطاف پذیری بیشتر در دیدگاه و خلق و خوی بهتر و افزایش آستانه تحریک پذیری و در نتیجه آرامش بیشتر می شود.

بعد از یافته های دکتر ریچارد دیویدسون تحقیق دیگری در دانشگاه فیارس درباره تاثیر یوگا بر افسردگی انجام شد و محققان دریافتند که در گروهی که تمرین های بدنی، تنفسی و تمرکزی یوگا انجام می دادند سطح ناقلهای شیمیایی سروتونین(تنش روحی)، کورتیزول و مونو آمین اکسیداز به طور واضح بیشتر از گروهی بود که یوگا انجام نمی دادند و میزان افسردگی آنها نیز کاهش چشمگیری نسبت به گروه کنترل داشته است. از آنجای یکه در اکثر مبتلایان به سردرد های میگرنی و تنش درجاتی از افسردگی مشهود است و کاهش افسردگی موجب کاهش سردرد نیز می گردد.

در تشدید سردرد میگرنی و ایجاد سردرد های تنشی استرس بیشترین نقش را دارد، و از این رو انجام حرکات یوگا می تواند که نقش مهمی را در پیشگیری از آن ایفا کند. هر شکلی از یوگا حتی روش ساده تنفس هم می تواند در کم کردن میزان استرس موثر باشد اما تمرین های یوگا به ویژه تمرین های تمرکزی و تمرین وضعیت رها سازی عمیق (شاواسانا) باعث می شود کمتر احساس اضطراب کنید.

انجام حرکات یوگا علاوه بر رفع استرس می تواند تا در درمان گرفتگی های عضلانی پشت، سر و گردن که منجر به ایجاد سردرد های تنشی می شود بسیار موثر واقع شود.

با انجام حرکات یوگا فرد به راحتی می تواند تا عضلات بدن بخصوص سر و گردن را شل و رها کند و انجام این کار باعث افزایش جریان خون در مغز و کاهش اسپاسم و گرفتگی های عضلات می با توجه به این که از عوامل سردرد فقط نمی توان که به گرفتگی های عضلانی اشاره داشت بلکه علاوه بر آن ضعف عضلانی و عدم استفاده درست از آن ها هم می توانند سردرد را ایجاد کنند.

همیشه بهتر است پیش از اینکه ورزشی را شروع کنید، اهداف نهایی خودتان را با نتایج حاصل از انجام آن ورزش در طولانی مدت مطابقت دهید و مانند دیگر ورزش ها، اگر از بیماری خاصی رنج می برید یا اینکه مشکل جسمی دارید، حتماً پیش از شروع ورزش با پزشک متخصص مشورت کنید. فراموش نکنید که پیشگیری از سر درد در مراحل اولیه به مراتب آسان تر از درمان در مراحل پیشرفته است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط