درمان تایم
درمان تایم
پارگی رباط صلیبی در زانوی پرانتزی

پارگی رباط صلیبی در زانوی پرانتزی

پارگی رباط صلیبی در زانوی پرانتزی : لازم به ذکر است که یکی از رایج ترین مشکلات مخصوصا در میان ورزشکاران ، پارگی رباط صلیبی قدامی می باشد. پارگی رباط صلیبی اغلب به دلیل ناپایداری زانو و از دست دادن احساس پروپرو سپتیو و آسیب های غضروف و منیسک همراه ، در عملکرد فرد ایجاد اختلال می کند.گفتنی است که آسیب رباط صلیبی به تنهایی خطر ساییدگی مفصل را چندان بالا نمی تواند بالا ببرد ،اما یک تعداد عوامل همراه آن وجود دارند که سبب افزایش خطر ساییدگی مفصل می گردند مانند:

  • آسیب منیسک
  • صدمه غضروف
  • انحراف محور زانو
  • سطح فعالیت
  • انجام ورزش های سنگین
  • سن فرد
  • داشتن اضافه وزن زیاد
  • عوامل ژنتیکی

پارگی رباط صلیبی در زانوی پرانتزی

و باید بگوییم که انجام دادن عمل جراحی رباط صلیبی می تواند بیشتر برای اصلاح ناپایداری به فرد کمک کند و در صورت و جود عوامل که در بالا به آن ها اشاره شد ،در پیشگیری از ایجاد ساییدگی مفصل نقش چندانی نمی تواند داشته باشد.

از جمله این عوامل ،انحراف های زانو ،مانند زانوی پرانتزی است.در مواردی که با بیماری مواجه می باشیم دچار انحراف محور مکانیکی اندام مانند زانو پرانتزی می باشد در نخستین گام باید انحراف محور اندام بیمار اصلاح گردد و در صورت بازسازی رباط صلیبی بدون اصلاح انحراف اندام نتیجه بازسازی به زودی با شکست روبه رو خواهد گشت زیرا مکانیک مفصل دچار اشکال می باشد و هر گونه جراحی بافت نرم مانند بازسازی رباط تحت فشار مکانیک و نیروهای غیر نرمال ناموفق خواهد بود.

ولی باید بگوییم که افراد در این مطلب به دو دسته طبقه بندی می گردند.

دسته اول :

دسته اول افراد جوان و با فعالیت زیاد می باشند که با انحراف زانو و پارگی رباط صلیبی می باشند که از ناپایداری زانو ی خود شاکی هستند که در این افراد نخست اصلاح انحراف زانو با استوتومی و بعد بازسازی رباط صلیبی پیشنهاد می گردد.

دسته دوم :

دسته دوم افرادی می باشند که مسن تر بوده و دارای سطح فعالیت کمتری هم می باشند که دچار پارگی رباط صلیبی همراه با انحراف زانو می باشند که در این دسته بیماران در بیشتر موارد در طرف داخل زانو ثانویه به فشار مکانیکی زیاد آزار دهنده می باشد که در مورد این گونه افراد اصلاح زانو به تنهایی می تواند کمک زیادی به این گونه بیماران بکند.

لذا برای تصمیم گیری در مورد بهترین روش درمان پارگی رباط صلیبی باید به عوامل مختلفی مانند سن بیمار ،سطح فعالیت بیمار و همین طور شکایت اصلی بیمار توجه زیادی شود تا بتوان پس از عمل جراحی رضایت بیمار را جلب کرده و عمل موفقیت آمیزی داشت.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط