درمان تایم
درمان تایم

شرح آزمایش اسپرم در ناباروری زوجین

شرح آزمایش اسپرم در ناباروری زوجین : مایع منی دارای مقادیر زیادی اسپرم برای باروری می باشد .بررسی اسپرم های تولید شده به وسیله آزمایش اسپرم یا اسپرموگرام جز قدم های اول در بررسی زوج های نابارور می باشد .امکان دارد آزمایش اسپرم چند بار تکرار شود تا نتیجه کافی حاصل گردد.

آزمایش اسپرم

چه زمانی برای آزمایش اسپرم بهترین زمان می باشد؟

جهت انجام تست اسپرم بهتر می باشد که بین دو تا هفت روز پیش از انجام آزمایش انزال یا نزدیکی رخ نداده باشد (زمان ایده آل 24 تا 48 ساعت است) در صورتی که هر یک از شرایط زیر باشد بهتر است آزمایش اسپرم انجام نگردد:

  • مصرف نمودن کافئین ،الکل ،کوکائین ،ماریجوآنا یا تنباکو
  • سرد شدن نمونه منی سرد شدن موجب کاهش حرکت اسپرم ها می گردد و می تواند دقت آزمایش را پایین آورد.
  • خوردن داروهایی مانند سایمتیدین ،هورمون های مردانه وزنانه (تستوسترون و استروژن)،سولفاسالازین ،نیتروفورانتوئین و برخی دیگر از داروهای شیمیایی
  • قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس ،رادیوتراپی و مواد شیمیایی مانند حشره کش ها و یا استفاده از کاندوم های محتوی مواد تاخیری و کشنده ی اسپرم ویا گرمای زیاد.

مراجعه به متخصص مردان : دکتر ارولوژی خوب

آزمایش اسپرم را به چه صورتی انجام می دهند؟

بهتر است نمونه با دست و با روش تحریک مصنوعی (masturbation) و بدون به کار بردن صابون و مواد لغزنده که می توانند سبب کشتن اسپرم ها شوند،تهیه گردد.به هیچ وجه نباید از کاندوم برای جمع آوری اسپرم استفاده نمود ابته باید اشاره کنیم که در برخی مراکز کاندوم های مخصوص بدون مواد آسیب رسان به اسپرم ها موجود می باشد ،که می شود با سهولت بیشتری نمونه داد.در صورتی که نمونه با روش نزدیکی تهیه شود ،احتمال آلودگی نمونه با ترشحات واژن و نتایج کاذب موجود می باشد.دقت گردد که تمام نمونه در ظرف ریخته شود و بهتر می باشد با در دست گرفتن ظرف نمونه گیری دمای آن را به دمای بدن نزدیک کرد.

آزمایش اسپرم ( اسپرموگرام )در خانه را به چه صورتی انجام می دهند؟

در آزمایشگاه های مراکز ناباروری اغلب اتاق ویژه نمونه گیری در اختیار زوجین قرار می دهند ،ولی اگر نمونه دادن در این مکان ها سخت شد،می توان نمونه را در منزل تهیه کرد و کمتر از نیم ساعت در دمای بدن (ظرف نمونه چسبیده به بدن)، آن را به آزمایشگاه آورد.ظرف آزمایش باید از آزمایشگاه تهیه شود و کاملا تمیز باشد.و دهانه ظرف هم بایست به حد کافی گشاد باشد.نمونه را حداکثر طی یک ساعت بعد از انزال ،باید مورد بررسی قرار داد.

در آزمایش اسپرم حجم مایع منی (EJACULATION VOLUME) به چه مقدار باید باشد؟

حجم مایع منی حداقل باید 2 سی سی باشد.حجم کم مایع منی می تواند به دلیل انسداد سیتم جمع آوری اسپرم ،کمبود هورمون های اندروژنی و یا انزال رتروگراد (به عقب) مایع منی باشد.

در آزمایش اسپرم ،مایع شدن سیمن یا منی (LIQUEFACATION TIME) یعنی چه؟

مایع منی ،یک مایع ویسکوز(کشدار)،کدر،سفید یا خاکستری و با بوی تند و زننده می باشد و بالافاصله بعد از انزال منعقد(لخته) می گردد.به طور معمول حدود 20 تا 30 دقیقه بعد از انزال یا نمونه گیری ،منی به حالت مایع تبدیل می گردد و طولانی شدن زمان بیشتر از حد مذکور غیر طبیعی می باشد و می تواند نشانگر وجود عفونت باشد.

در آزمایش اسپرم ،رنگ مایع منی (APPEARANCE) به چه رنگی باید باشد؟

از نظر رنگ مایع منی باید نمای شیری داته باشد.زرد بودن یا نمای قهوره ای یا خونی غیر طبیعی به حساب می آید.

PH مایع منی در حالت نرمال در چه حدودی می باشد؟

PH مایع منی قلیایی و اغلب حدود 7 تا 8 است.با گذشت زمان یا وجود عفونتPH مایع منی افزایش پیدا کرده و قلیایی می شود .بر عکس کسانی که بیماری های مزمن غده پروستات ،کیسه منی و اپی دیدیم داشته باشند،نمونه به سوی اسیدی شدن تغییر پیدا می کند.

در حالت نرمال تعداد اسپرم(SPERM CONCENTRA TION) در آزمایش اسپرم چقدر باید باشد؟

تعداد اسپرم یا (Sperm count) یا (Density):تعداد نرمال اسپرم ها 15 میلیون در یک سی سی مایع منی یا 40 میلیون اسپرم در کل حجم انزال می باشد.در صورتی که تعداد اسپرم ها کمتر از 15 میلیون باشد الیگو اسپرمی و در صورتی که تعداد اسپرم ها صفر باشد آزوسپرمی گفته می شود.

بررسی تحرک اسپرم (MOTILITY) در آزمایش اسپرم؟

در واقع پارامتر اصلی در مشخص نمودن مایع منی ، تحرک اسپرم ها می باشد.ازانجایی که اسپرم های غیر متحرک قادر به عبور از مجاری تناسلی خانم نبوده ونمی توانند تخمک را بارور سازند .در طبقه بندی قدیمی چهار درجه بندی برای حرکت اسپرم ها در نظر گرفته شده بود که بعد از مشاهده اسپرم ها در زیر میکروسکوپ براساس میزان سرعت آن ها در این چهار گروه با معیار درصد بیان می شدند.که به شکل AوBوC,وD یا 4و3و2و1 تعریف می شود.که A معادل 4 بوده و معنی حرکت سریع اسپرم را می دهد.همین طور D معادل 1 بوده و به معنای اسپرم بدون حرکت یا immotile می باشد .در این طبقه بندی حداقل حرکت A>25% یا A+B>50% باید باشد.به کمبود حرکت اسپرم ها ،آستنوسپرمی گفته می شود.

امروزه در سیستم گریدینگ (درجع بندی )جدید سرعت اسپرم ها دارای اهمیت کمتری می باشد و این که اسپرم حرکت رو به جلو داشته باشد،در اولویت می باشد و حرکت اسپرم ها در 3 گروه تقسیم می شود:

  1. حرکت پیشروندهProgressive motility
  2. حرکت غیر پیشرونده Nonprogressive motility
  3. بی حرکت Immotile

دراین سیستم درصد پیشرونده اسپرم ها ( Progressiv motility)حداقل 32 درصد و همین طور کل اسپرم ها باید دازرای حرکت حداقل 40 درصد باشند.

شکل اسپرم ها (MORPHOLOGY) در آزمایش اسپرم؟

بررسی مورفولوژی به شکل کمی و کیفی بوده و شامل تشخیص اسپرم های نرمال از اسپرم های غیر نرمال و … می باشد.شکل ظاهری اسپرم ها در زیر میکروسکوپ دارای معیار های مشخصی می باشد که به وسیله فرد ماهر یا دستگاه های کامپیوتری ویژه مشخص می گردد. درصد شکل طبیعی اسپرم ها در سیستم قدیمی حداقل 14 درصد و در سیتم جدید حداقل 4 درصد است.در صورتی که شکل اسپرم ها در نمونه ای کمتر از این اعداد باشد،تراتوسپرمی نامیده می شود.

WBC در تست اسپرم

میزان نرمال WBC یا گلبول سفید کمتر از 10 در میلی لیتر می باشد.قادیر بیشتر از این مطرح کننده عفونت یا التهاب مایع منی و لکوسیتوسپرمی گفته می شود و نیازمند مصرف آنتی بیوتیک می باشد.

RBC در تست اسپرم

در تست اسپرم تعداد طبیعی RBC کمتر از 3 عدد می باشد و اگر بدون افزایش WBC باشد لازم می باشد که بیشتر با سونوگرافی و آزمایشات تکمیلی به وسیله متخصص ارولوژی یا فوق تخصص اورولوژی بررسی شود.

VIABILITY یا VITALITY و یا تست زنده بودن اسپرم ها در تست اسپرم به چه صورتی می باشد؟

در مواردی که اسپرم ها بی حرکت هستند ،جهت بررسی زنده بودن آن ها روش های رنگ آمیزی ویژه را به کار می برند.در سیتم های قدیمی میزان زنده بودن اسپرم ها حداقل 75 درصد و در سیتم جدید 58 درصد در نظر می گیرند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط